Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-10-14, 18:10
Medlem
13579111317s avatar
Fick hem ett betalningskrav från ett företag som kallar sig "Euro Assistance Collection" (www.euasco.com) gällande en fortkörningsbot från Serbien i somras. Beloppet för denna påstådda fortkörning är 3300 kr plus 300 kr i "uppmaningskostnad", vilket jag tycker låter helt absurt. Är det något som vet var man kan läsa om bötesbelopp i Serbien (jag har sökt en del men hittar inte mycket matnyttigt, och min Serbiska är mycket begränsad).

Min andra fråga gäller företaget bakom den här fakturan, Euro Assistance Collection OÜ (säte i Tallin) sägs ha grundats 2014, och har kopplingar till Adicta Finance KB (allabolag) .

Är det här ett "legitimt" krav? Fortkörningen i sig har jag inte så mycket att kommentera om - det hela kan möjligen stämma (hur fan ska man komma ihåg det efter 4 månader?) eller kanske inte, men främt är det beloppet som gör att jag tvivlar på det hela...

Vad händer om man bestrider och ger fan i att betala?
Citera
2014-10-14, 18:13
Moderator
tobess avatar
Nu får gärna någon annan också kommentera på detta, men eftersom Serbien är utanför EU så antar jag att möjligheterna för dom att kunna driva in detta är nästintill obefintliga. Personligen skulle jag bara slänga skiten och låta bli att betala.
Citera
2014-10-14, 18:23
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Nu får gärna någon annan också kommentera på detta, men eftersom Serbien är utanför EU så antar jag att möjligheterna för dom att kunna driva in detta är nästintill obefintliga. Personligen skulle jag bara slänga skiten och låta bli att betala.

Eftersom Serbien än så länge endast är ett kandidatland så instämmer jag.
Citera
2014-10-14, 18:39
Medlem
Jag fick också detta idag, tänkte precis göra en tråd om det men såg att det tedan fanns,

Hur fan gör man här då? Det är ju en OCR Faktura som har tryckts med tillstånd i sverige så säg inte att man inte ska betala

Den här organisationen som tycks ha skapats nyligen har tydligen sammarbet med balkanländer som serbien. Jag överklagade med mail så får se vad dom säger.

Till trådskaparn : vad låg ditt belopp på? Mitt på 3900kr
Citera
2014-10-14, 18:58
Medlem
13579111317s avatar
Först bör man nog bestrida fakturan, sen tänkte jag kolla med KFM om det finns straffverkställighet i Sverige för böter utfärdade i Serbien (tvivlar på detta)...
Citera
2014-10-14, 19:27
Medlem
Jag har själv fått en likadan idag, min hamnade på 3900kr.

Hur fort stod det att du körde?

För mig är det 92 på en 60 väg. Samt att det står att det var vägarbete som gjorde att den tillåtna hastigheten var 60.

Vilken dag står det att kortet är taget på din bil ?
Senast redigerad av RsLures 2014-10-14 kl. 19:34.
Citera
2014-10-14, 19:44
Medlem
Jag vet inte hur det funkar direkt, men vad jag har förstått så kan du ju få problem nästa gång du reser in i landet.
Citera
2014-10-14, 19:46
Medlem
13579111317s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Jag vet inte hur det funkar direkt, men vad jag har förstått så kan du ju få problem nästa gång du reser in i landet.

Vi tar väl en annan väg helt enkelt, det var ju förbannat trist väg ändå hela vägen genom Serbien.
Citera
2014-10-14, 19:47
Medlem
13579111317s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RsLures

För mig är det 92 på en 60 väg. Samt att det står att det var vägarbete som gjorde att den tillåtna hastigheten var 60.

Jag tar inga detaljer på ett öppet forum, men det handlar om juni månad.
Citera
2014-10-14, 19:51
Medlem
Bajlozis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RsLures

Korruptionen i det ovannämnda landet är skrämmande, min far har fått en likadan. Det märkliga är att jag körde framför han genom hela serbien men har ej fått nåt. Anmärk att detta är halvfabrikat d.v.s du har kört den vägen vid det angivna tiden men just hastigheten kan dem själva manipulera. Jag råder folk undvika köra genom detta land då man vet ej hur deras rånstrategi kommer att se ut.
Håll tråden vid liv då fler vanliga människor kan ha blivit drabbat.
Citera
2014-10-14, 19:54
Bannlyst
Ser ut som bluff fakturor. Bara att slänga skiten i sopen.
Citera
2014-10-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
Jag tar inga detaljer på ett öppet forum, men det handlar om juni månad.

På din bild, ser man bara fronten o Reg skylten? Samt har du en cirkel av små vita prickar runt skylten? Visas föraren på bilden?

Frågar inte om uppgifter, undrar bara hur ditt foto ser ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in