Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-12, 17:53
Medlem
Ja.. frågan är om man vågar ha pengarna kvar innestående över jul och nyår..
Citera
2014-11-13, 11:31
Medlem
Roligt att TB kom in och sa hej för att sen försvinna igen. Finns ju en hel del intressanta frågor att svara på.
Citera
2014-11-13, 11:34
Medlem
Det är väl ingen som inbillar sig att TB faktiskt kommer svara på några frågor här?
Citera
2014-11-14, 00:24
Medlem
Läser så vackert på min TB sida att jag har en total avkastning på 21%,
men då jag med enkel matematik räknar belopp då och nu, så har det bara
stigit med 14% på två år, efter ett år hade det stigit ca 12,5 %.
Jag kan idag, två år senare, inte ta ut det belopp jag en gång satt in + att jag inte
vet hur mycket mer man kan förlora i "tappad ränta" då räntan utslaget på två år inte
är att jubla över.
Citera
2014-11-15, 10:49
Medlem
Trustbuddy uppträder precis i den här tråden som deras support brukar uppträda.
dvs genom att inte besvara de frågor som ställs.

Kan ju iofs bero på att det är supporten som jag antar borde svara på frågor här också

Men det är kul att alla vi som sitter på den här tråden bara har "otypiska problem"....

Trodde faktiskt inte att mitt förtroende för trusbuddy kunde bli lägre, men efter de senaste inlägget från trustbuddy och därefter total tystnad igen har de faktiskt lyckats även med detta....

Tror faktiskt inte trustbuddy vågar ha en offentlig diskussion med sina kunder, trotts att de är Trustbuddy som faktiskt har startat tråden....
Citera
2014-11-15, 14:45
Medlem
Nu har jag också fått glad gubbe istället för en graf. Kom inte och säg att inte händer något! Har också en missvisande siffra om total avkasting: 27%. I verkligheten är den strax under hälften..

Kasta om bokstäverna TB och vi får BT; BrainTrust!
Citera
2014-11-16, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helliano
Smidigt att vara den enda i världen som sysslar med detta, då er finniga tonåring Jesper kan benämnas som "marknadsledande support"

Mitt tips är att du besvarar de senaste tio sidorna med klagomål på ett konstruktivt sätt här i tråden.

Hej Heliano.

Tack för ditt tips! Som tidigare kommunicerat har de allra flesta klagomålen i tråden redan utretts.

Om du eller någon annan aktiv medlem i denna tråd känner att så ej är fallet är du / ni välkomna att höra av dig / er till oss på TrustBuddy kundsupport: sverige@trustbuddy.com. Notera att ämnesraden på mejlet bör vara Flashback och att alla mejl måste skickas från samma e-post adress som finns registrerad hos TrustBuddy.

/TB
Citera
2014-11-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarumbar
Jag trodde TB slutade svara i tråden för att det var mycket att göra, tex att fixa graferna men de fungerar fortfarande inte sen lanseringen av den nya sidan. Ska det verkligen behöva ta månader att fixa något som borde fungerat från början?

Sen att utdelningen är allt annat än bra trots nya insättningar får en att fundera om man blir lurad eller inte. Som läget är nu så får man bättre ränta på banken.

Jag tror starkt på idén med p2p utlåning men TB verkar just nu allt annat än trovärdig efter snart 2 år som medlem.

Hej tarumbar.

Givetvis ska det inte behöva ta nästan ett halvår att färdigutveckla den nya hemsidan och då framförallt viktiga funktioner åt Långivare såsom graferna. Dessvärre är vi fortsatt ett litet bolag med cirka sjuttiofem anställda och vissa element funktioner såsom hemsidan läggs tyvärr ut på tredje parter. I den nya hemsidans fall inledde TB dessvärre ett samarbete med en tredje part som inte fungerat optimalt. Detta är givetvis inte en ursäkt för att funktioner såsom grafen ännu inte kommit på plats. Dock hopas vi att du och andra Buddies har fortsatt överseende med detta ett litet tag till.

Avseende dina funderingar om ”man blir lurad eller inte” vill vi understryka vår tro på transparens och återigen hänvisa till Supporten (se svar till Heliano) för ytterligare information rörande ditt konto. TB står alltid till ditt förfogande för en detaljerad genomgång av ditt konto. Detta inkluderar såväl avkastning som eventuella förluster och inkasso fall.

/TB
Citera
2014-11-16, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Kul att ni är tillbaka i tråden, sist ni lovade att bli aktiva kom det bara ett meddelande dvs det där ni lovade att vara aktiva.

Högst otypiskt problem? Vet inte vilka problem ni syftar på men av alla som jag känner som har provat låna ut pengar (många) har råkat ut för exakt de olika problemen som som beskrivs i tråden.

Tror att sanningen är att ni räknade med att tråden skulle självdö om ni lämnade den, när den istället fortsätter inser ni att det är smartare att vara med och styra upp frågorna.

Till frågorna...

När kommer grafer med mera att börja fungera?
Hur går det för de nya inkasso bolagen? Märker absolut ingen skillnad dvs gamla lån betalas fortfarande inte...
Har ni inga inkassobolag i Finland? inga förluster registreras och ingen betalar sina lån
Varför kan man inte se hur stor del av ens lån som är försenade?
Varför svarar supporten endast på ca 50% av de mail jag skickar om ni nu prioriterat att sköta enskilda ärenden istället för det forum ni själva startade...
Hur kommer det sig att jag på samma fråga (mitt saldo) får tre olika svar från Jesper, ett annat från Erik och ytterligare ett från supporten...
Om ni lämnade forumet av den anledningen ni angav ovan, varför la ni inte 1 minut att skriva ett sådant inlägg, istället för att lova att vara aktiva och sen utebli....

Hej Repus.

Jag förstår att du är skeptisk givet det tidigare beteendet från TB. Vi bör givetvis inte ha utlovat aktivitet på Flashback om vi inte hade för avsikt att följa upp tråden. Under vår frånvaro har dock Bolaget fortsatt sin tillväxt runtom i Europa och på den svenska marknaden och jobbar kontinuerligt för att förbättra rutiner och lyfta kvalitén på personalen. Vi kan inget annat än hoppas att vårt fortsatta engagemang i denna tråd visar på att vi bättrat oss.

Vi har som tidigare förmedlat bra översikt över vilka Låntagare och Långivare som är aktiva på detta forum och vet därför också utsträckningen på de problem som förs fram. Med det sagt tror vi stenhårt på transparens och gillar att vara aktiva på Flashback! Vi hoppas bara att medlemmarna här förstår att specifika frågor rörande individuella konton alltid måste gå via support@trustbuddy.com för besvarande.

Avseende dina frågor:

- Graferna: Se svar till Helios. Senast under Q1?
- Inkasso: Det går mycket bra med de tre nya inkasso bolagen i Sverige och insamlingsgraden har stigit avsevärt jämfört med tidigare år. Notera dock att dessa bolag för närvarande enbart tar sig an nya förfallna fordringar. Tidigare förfallna fordringar (som utgör merparten av all inkasso) ligger kvar hos VKC.
- Inkasso i Finland: Vi samarbetar med VKC men har i dagsläget ett factoring avtal som innebär att alla nya finska fordringar säljs vidare till en tredje part. Av denna anledning tas också förluster löpande. Detta innebär att man som Finska Långivare per definition har löpande förlustregistreringar.
- % Förfallna Lån: Vi jobbar på detta. Emellertid är du välkommen att höra av dig till sverige@trustbuddy.com
- Supporten: Denna är överbelastad och presterar idag tyvärr inte tillräckligt bra. Vi jobbar på två-tre stycken nyrekryteringar och har som uttalat mål att innan slutet på Q1 fördubbla storleken på Supporten.
- Olika Svar: Detta är dessvärre resultatet av missförstånd och tekniska komplikationer. Vi tror numera att missförstånd som dessa ska vara åtgärdade. För uppdaterat saldo är du välkommen att kontakta Erik igen.
Citera
2014-11-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
OK! Klev in som aktieägare delvis för att ni hade modet att finnas här och klev ut för att ni försvann och inte bemötte den allt växande kritiken ni fått i tråden. Det blev på det sättet en sur men begränsad förlust.

Nu har ni mycket att bevisa för att återskapa ett förtroende, men om ni lyckas återkommer jag gärna som investerare i aktier och insättning.

Det vill till mycket bättre än det näst intill frireligiösa framträdandet ni hade senast på webben.

Edit: En bra början vore om ni slutade att svänga er med begrepp som "marknadsledande Support" och blev lite mer ödmjuka. Särskilt som den biten varit lite misslyckad. Ödmjukhet är extremt underskattat i marknadsföring.

Hej HappySadHarry.

Tack för tidigare förtroende. Det är mycket tråkigt att höra hur detta förtroende över tiden runnit ut i sanden.

Det är bara att hålla med dig. Vi har mycket att göra för att återskapa det förtroende som medlemmar på Flashback en gång kände för TrustBuddy. Här hoppas vi att de inledande svar som du ser idag är ett första steg i rätt riktning.

Vi förstår att vår verksamhet är grundad i nöjda kunder och att det är våra Långivare som möjliggör för TB att bedriva en låneverksamhet. Vi tror faktiskt att vi har en väldigt bra teknisk plattform och ett Support team som jobbar mycket hårt för att besvara våra Låntagare och Långivare. Men visst finns det rum för förbättring! Det är i allra högsta grad på gång.

/TB
Citera
2014-11-16, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Idag registrerades förluster i Sverige, BRA!!!!

Men som vanligt går det inte att se några pengar som flyter in. Hur gamla är de lånen som nu avskrivs?

Förlusterna måste upp avsevärt då alla pengar hela tiden är låsta i dåliga lån som aldrig betalas.

Var lite ärliga och dra upp förlusterna till den nivå de borde vara på 5%? 10%?
Idag uppskattar jag att 90% av mina pengar är upplåsta hos folk som inte betalar och så har det varit i över ett år, och dessa pengar avkastar inte alls.

Ge oss rimliga förluster så pengarna kan snurra runt i systemet. Förstår att det ser snyggt ut med förluster under 1% men när det enbart beror på att man nästan inte skriver av några lån är det ju helt värdelöst i verkligheten.

Hej igen Repus.

Löpande avskrifter är något som vi under en längre tid jobbat med att införa på TB. I takt med att vi fått in en ny CTO och uppgraderat kvalitén på vårt Kredit team har vi nu börjat röra oss i denna riktning. Det är också därför du den 10/11 noterade att förluster registrerades på den svenska marknaden.

Alla dåliga lån kommer så småningom att skrivas av. Vi tror inte att detta kommer att ha en övergripande negativ effekt på din och andras avkastning. För att försäkra dig / er om detta jobbat vi dock hårt för att så snart som möjligt automatisera avskrifterna som tas på plattformen.

/TB
Citera
2014-11-16, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investeramera
Tidigare har ni nämnt att det tar ca 12 månader att få tillbaka allt/det mesta av sitt resterande kapital om man väljer att göra 90% uttag och stoppa utlåningen. För egen del har jag fått tillbaka dryga 20% på 14,5månader. Finns fler i denna tråden som har liknande siffror på återbetalningsgrad.

Hur lång tid kan man räkna med att det i verkligheten tar att få ut det mesta av sitt kapital?

Hej Investeramera.

Detta med hur lång tid det tar att insamla resterande kapital efter ett 90% uttag och stoppad utlåning är en mycket vanligt förekommande fråga. Svaret är att detta kan variera kraftigt från Långivare till Långivare. Grundförutsättningen är att Låntagare inte väljer att att förlänga sina lån i mer än ett par månader och att TB plattformen registrerar förluster med jämna mellanrum. Här måste dock TB bli bättre och det framkommer också i ett utav våra svar till Renus.

Har du frågor gällande dina specifika fordringar är du välkommen att höra av dig till sverige@trustbuddy.com så ska vi återkoppla med mer utförlig statistik och status.

/TB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in