Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteShadow
Hej

Kan ni då klargöra hur interestloan1renew fungerar? När dras skatt för den intäkten? Är det 'mina pengar' eller kan jag under någon omständighet se detta som en minuspost på kontot?

Hej WhiteShadow.

Tack för mycket bra fråga! Tidigare fungerade InterestLoan1Renew så att Långivare fick 3% i förbetald ränta som inte fullt krediterades innan lånet återbetalades (dvs. vid Max Withdrawal föll denna ränta bort). Tidigare i höst lade vi om detta så att 2% omedelbart tillfaller våra Långivare vid varje förlängning. Numera är alltså dessa 2% ”dina pengar” omedelbart vid varje förlängning och kan under inga omständigheter sedan borträknas från ditt saldo.

/TB
Citera
2014-11-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coliide
Jag vill varna folk här inne för att låna ut sina pengar på Trustbuddy.

Stoppade in en hel del och tyckte att allt var frid och fröjd. Tjänade bra med ränta och var nöjd med Trustbuddy.

Problemet är inte att få bra ränta... Problemet är att få ut pengarna!

10% måste vara kvar tills allt är återbetalt. Jag har nu väntat i över 1 år och fortfarande inte fått ut alla pengar. Av dessa 10% har jag enbart fått ut 1,5 % - på ett år!!!

10% av kapitalet var lika mycket som den ränta jag hade tjänat.
Om man slår ut 10% ränta på att det tar 2 år att få ut pengarna så innebär det en års ränta på 3.3%.

Sedan ska du skatta 30% på räntan.

Rekommenderar att köpa utdelningsaktier i en kapitalförsäkring istället. Köp t ex SAS pref, vilket ger över 10% direktavskastning per år, uppdelat på 4 tillfällen - skattefritt* (kapitalförsäkring)

Skippa Trustbuddy - tro mig!

Hej coliide.

Precis som Dunkelsvan påpekat tidigare är vårt säkringsbelopp på 10% en integral och högst nödvändig aspekt utav plattformen som försäkrar dig och de andra Långivarna mot eventuella framtida förluster. Detta säkringsbelopp och sättet det fungerar på framgår också mycket tydligt i de villkor som du tog del av när du valde att bli Långivare hos TB.

Det är viktigt att du och övriga TB Långivare är fullt införstådda i produkten. Precis som utdelningsaktier är det upp till varje investerare att söka sig till den bästa riskjusterade avkastningen. Här uppmanar vi alltid potentiella och existerande Långivare att väga både för och nackdelar med TB. Har du ytterligare frågor kring detta är du välkommen att hör av dig till Erik på TB.

/TB
Citera
2014-11-16, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunkelsvan
Skatten dras direkt när du får din ränta. Kolla kontohistoriken på din användare.
Sen det där med att de senaste 10% kan ta tid är ju självklart, det står ju ganska tydligt. 90% direkt och resterande 10% när de betalats tillbaka vilket kan ta en jävla tid.

Hej Dunkelsvan.

Tack för din hjälp med att besvara coliide’s fråga! Coliide: det stämmer att skatten dras löpande i takt med att räntebetalningar inkommer på ditt konto.

Avseende de resterande 10% bör du räkna med att en majoritet återbetalas och en minoritet förfaller. Av denna minoritet kommer en betydande andel att insamlas av våra inkasso bolag och en mindre del att så småningom skrivas av.

/TB
Citera
2014-11-16, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarumbar
Hahahaha, nu har TB bytt ut graferna mot en bild på en glad gubbe. Tror de har gett upp med att kunna lösa problematiken innan 2014 är slut. Graferna är verkligen en skitsak iofs, bättre att få ordning på att låntagarna faktiskt betalar tillbaka pengarna istället för att långivarna får vänta i flera år på att få tillbaka de sista 10%en som man läser om här.
Märkte att det tog inte lång tid(vi pratar månader) innan alla pengar jag satte in fastnat hos folk som inte kan/vill betala tillbaka och TB står med bakbundna händer och tittar på, de har ju redan fått betalt så varför lägga ned resurser på att jaga dem som inte betalar tillbaka. Bättre att bara registrera det som en förlust och gå vidare.

Hej tarumbar.

Tack för ytterligare frågor! För svar angående grafer samt inkasso vänligen se tidigare svar på fråga från Helios.

/TB
Citera
2014-11-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maptune
Ja.. frågan är om man vågar ha pengarna kvar innestående över jul och nyår..

Du bör redan ha mottagit utförligt svar på liknande frågor och bekymmer som du framförde i ett annat inlägg den 14/11. Svaren återfinns i denna tråd för dig och andra att se.

/TB
Citera
2014-11-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Roligt att TB kom in och sa hej för att sen försvinna igen. Finns ju en hel del intressanta frågor att svara på.

Hej AccesinExile.

Fråga på! TB har under dagen inkommit med ett tiotal svar på tidigare frågor.
Citera
2014-11-16, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
Det är väl ingen som inbillar sig att TB faktiskt kommer svara på några frågor här?

Hej skogsguru.

Det inbillar vi på TB i alla fall oss själva :=) Se svar nedan på ditt inlägg från i lördags.

/TB
Citera
2014-11-16, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maptune
Läser så vackert på min TB sida att jag har en total avkastning på 21%,
men då jag med enkel matematik räknar belopp då och nu, så har det bara
stigit med 14% på två år, efter ett år hade det stigit ca 12,5 %.
Jag kan idag, två år senare, inte ta ut det belopp jag en gång satt in + att jag inte
vet hur mycket mer man kan förlora i "tappad ränta" då räntan utslaget på två år inte
är att jubla över.

Hej maptune.

Det låter märkligt att den avkastning som du ser på din skärm inte skulle stämma överens med det faktiska utfallet. Har du kollat om detta kan ha att göra med t.ex. skatten? TB är medvetna om att Långivare från tid till tid har fått se sin svenska bruttobalans (dvs. innan avdrag för skatt) istället för nettobalans.

Att du inte kan ”ta ut det belopp” du en gång satt in: syftar du till din Available Balance eller din Max Withdrawal? Beloppet Max Withdrawal representerar cirka 90% av ditt totala saldo. Uttag av detta belopp är så länge annat outplånat kapital återfinns plattformen tillgängligt inom en bankdag på plattformen, dock kan detta bidra till ett bortfall i ränta då dina lån i det fall allt ditt kapital är utlånat behöv läggas om till andra Långivare som då istället erhåller räntan.

Jag föreslår att du hör av dig till oss på sverige@trustbuddy.com. Notera att ämnesraden på mejlet bör vara Flashback och att alla mejl måste skickas från samma e-post adress som finns registrerad hos TrustBuddy.
Citera
2014-11-16, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Trustbuddy uppträder precis i den här tråden som deras support brukar uppträda.
dvs genom att inte besvara de frågor som ställs.

Kan ju iofs bero på att det är supporten som jag antar borde svara på frågor här också

Men det är kul att alla vi som sitter på den här tråden bara har "otypiska problem"....

Trodde faktiskt inte att mitt förtroende för trusbuddy kunde bli lägre, men efter de senaste inlägget från trustbuddy och därefter total tystnad igen har de faktiskt lyckats även med detta....

Tror faktiskt inte trustbuddy vågar ha en offentlig diskussion med sina kunder, trotts att de är Trustbuddy som faktiskt har startat tråden....

Hej Repus.

TB observerar att du kommenterat ett antal gånger i denna tråd bara sedan vårt inledande inlägg den 6/11. Ett stort tack för det! Förhoppningsvis är du nöjd med vår kick-start på denna ”offentlig diskussion”. Om du känner att vi har missat något i svaren på dina andra frågor hoppas vi givetvis att du instämmer med ytterligare frågor.

/TB
Citera
2014-11-17, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Hej skogsguru.

Det inbillar vi på TB i alla fall oss själva :=) Se svar nedan på ditt inlägg från i lördags.

/TB

Ja, men vad ska man tro efter att ni utlovat svar i tråden och sedan struntat i det i en mindre evighet? Hoppas verkligen ni kommer svara på frågor löpande i tråden och i andra forum förstås!
Citera
2014-11-17, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
Ja, men vad ska man tro efter att ni utlovat svar i tråden och sedan struntat i det i en mindre evighet? Hoppas verkligen ni kommer svara på frågor löpande i tråden och i andra forum förstås!

Hej igen skogsguru!

Vi har som du kan se på gårdagens inlägg all avsikt att vara fortsättningsvis aktiva på denna tråd. Några andra forum specifikt som du tänker på?

/TB
Citera
2014-11-17, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Hej tarumbar.

Givetvis ska det inte behöva ta nästan ett halvår att färdigutveckla den nya hemsidan och då framförallt viktiga funktioner åt Långivare såsom graferna. Dessvärre är vi fortsatt ett litet bolag med cirka sjuttiofem anställda och vissa element funktioner såsom hemsidan läggs tyvärr ut på tredje parter. I den nya hemsidans fall inledde TB dessvärre ett samarbete med en tredje part som inte fungerat optimalt. Detta är givetvis inte en ursäkt för att funktioner såsom grafen ännu inte kommit på plats. Dock hopas vi att du och andra Buddies har fortsatt överseende med detta ett litet tag till.

Avseende dina funderingar om ”man blir lurad eller inte” vill vi understryka vår tro på transparens och återigen hänvisa till Supporten (se svar till Heliano) för ytterligare information rörande ditt konto. TB står alltid till ditt förfogande för en detaljerad genomgång av ditt konto. Detta inkluderar såväl avkastning som eventuella förluster och inkasso fall.

/TB

Transparens?
Hela er verksamhet bygger ju på att INTE ha transparens utan att ni ska sköta alla lån m.m. bakom kulisserna för att det ska vara "enkelt" för oss långivare. Istället för att göra som t.ex. Fixura

Det i sig gör att ni får massor av onödiga frågor när det inte riktigt fungerar som ni sagt från början
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in