Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-21, 19:56
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Såklart man kan om man kommer överens med chefen, alltså vi vill inte fuska in arbetstid vill vill obba 8 tim som alla andra men samtidigt kunna på tillgång till bön.

Ex om mitt pass är från 7 till 16 det blir 8 tim men jag bad i 15 min så jag stannar på jobbet till 16.15 eller så samlar jag ihop allt till slutet av veckan och tar den tiden efter arbetspasset så enkelt är det medans andra går och sover hemma jobbar jag

då får du söka en AG som anställder dig på dessa premisser.
Citera
2014-11-21, 20:00
  #86
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
då får du söka en AG som anställder dig på dessa premisser.

Ja men man skulle vilja att fler skulle göra det och dessutom att personalen inte överreagerar när man ser något sådant.

Vet du hur mycket det skulle höja arbetsmoralen för en muslim om han hade tillgång till sina behov även på arbetsplats
Citera
2014-11-21, 20:03
  #87
Medlem
tarek90s avatar
Undrar vad några företagare här inne skulle säga angående det här skulle dom anställa en muslim som ber på arbetsplats men kompenserar tiden?
Citera
2014-11-21, 20:08
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Ja men man skulle vilja att fler skulle göra det och dessutom att personalen inte överreagerar när man ser något sådant.

Vet du hur mycket det skulle höja arbetsmoralen för en muslim om han hade tillgång till sina behov även på arbetsplats

problemet i dag är att vi har en hög arbetslöshet och det är fler än muslimer med speciella krav på bön mot Mekka som söker jobb, vilka tror du får jobbet ?
Citera
2014-11-21, 20:09
  #89
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Undrar vad några företagare här inne skulle säga angående det här skulle dom anställa en muslim som ber på arbetsplats men kompenserar tiden?

Det skulle bero på arbetets karaktär och vilken prioritering det skulle finnas mellan bön och arbete.
Citera
2014-11-21, 20:11
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Undrar vad några företagare här inne skulle säga angående det här skulle dom anställa en muslim som ber på arbetsplats men kompenserar tiden?

det beror på vilket arbete man har, om man är polis kan man inte gå ifrån under en utryckning
( dags för bön ) eller en läkare som går rond ( dags för bön ) eller USKA som ska gå ifrån mitt under en duschning av brukare eller om man sitter lite tight till på ett jobb, kan man inte bara lämna stolen eller platsen för att gå på bönemöte mot mekka.
Citera
2014-11-21, 20:11
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det skulle bero på arbetets karaktär och vilken prioritering det skulle finnas mellan bön och arbete.

sant.
Citera
2014-11-21, 21:30
  #92
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
det beror på vilket arbete man har, om man är polis kan man inte gå ifrån under en utryckning ( dags för bön ) eller en läkare som går rond ( dags för bön ) eller USKA som ska gå ifrån mitt under en duschning av brukare eller om man sitter lite tight till på ett jobb, kan man inte bara lämna stolen eller platsen för att gå på bönemöte mot mekka.

De flesta religioner har iofs undantag för dem som av olika skäl inte kan uppfylla sina religiösa plikter.

Skulle vara intressant att veta hur man löser detta i Saudiarabien. Tar poliserna bönepaus under ett bankrån? Eller soldater under strid?
Citera
2014-11-21, 21:33
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
De flesta religioner har iofs undantag för dem som av olika skäl inte kan uppfylla sina religiösa plikter.

Skulle vara intressant att veta hur man löser detta i Saudiarabien. Tar poliserna bönepaus under ett bankrån? Eller soldater under strid?


ja, kanske det om de bad lite mer eller längre, skulle de kriga lite mindre.
Citera
2014-11-21, 22:09
  #94
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
det beror på vilket arbete man har, om man är polis kan man inte gå ifrån under en utryckning
( dags för bön ) eller en läkare som går rond ( dags för bön ) eller USKA som ska gå ifrån mitt under en duschning av brukare eller om man sitter lite tight till på ett jobb, kan man inte bara lämna stolen eller platsen för att gå på bönemöte mot mekka.

Ja men jag sa att det finns ett undantag vid såna arbeten men vanliga jobb butiksbiträde ex
Citera
2014-11-21, 22:11
  #95
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
ja, kanske det om de bad lite mer eller längre, skulle de kriga lite mindre.

I saud arabien har man många poliser som byter några ber och några jobbar sedan byter dom bara när ena gruppen är klar så enkelt är det och vi krig är det en annan slags bön man utför ungef är samma som den jag nämnde nu
Citera
2014-11-21, 22:12
  #96
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
De flesta religioner har iofs undantag för dem som av olika skäl inte kan uppfylla sina religiösa plikter.

Skulle vara intressant att veta hur man löser detta i Saudiarabien. Tar poliserna bönepaus under ett bankrån? Eller soldater under strid?

I saud arabien har man många poliser som byter några ber och några jobbar sedan byter dom bara när ena gruppen är klar så enkelt är det och vi krig är det en annan slags bön man utför ungef är samma som den jag nämnde nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in