• 1
  • 2
2012-09-05, 15:42
Bannlyst
Det var vanligare förr att man hade minst en karaff i barskåpet. Whiskey och Brandy brukade vara den vanligaste spriten i glas- eller kristallkaraff. Alltid tyckt det höjer aptiten när jag ser spriten förvarad sådär inbjudande i karaffen. Är det någon som fortfarande har kvar detta lite präktiga upplägg när det är dags för en kvällsfösare i ett snyggt kristallglas?
Citera
2012-09-05, 17:38
Medlem
Finans.killens avatar
Ja, jag kör med kristaller.
Dricker inte så ofta dock, mest för prydnad.
Citera
2012-09-05, 18:35
Bannlyst
Har tre stycken i barskåpet för starksprit men annars så har jag aldrig kallat dessa för karaffer, då jag tycker att karaff är det man häller upp vin i. Men efter att ha googlat lite så verkar TS ha rätt i att även starkspritsvarianten går under namnet karaff.

Föredrar själv att hälla upp från flaskan direkt istället dock. Glasen är jag däremot mer noga med att det är rätt sort.
Citera
2012-09-12, 17:52
Medlem
Har väl minskat pga kristallkaraffen fäller ut bly(mer eller mindre beroende på innehållet och hur mycket bly som karaffen innehåller). Så skulle rekommendera att inte förvara whiskyn där under längre perioder. Under en treårsperiod utsöndrar glaset ungefär 2,5mg bly per liter whisky. Tror dock inte det ska vara så farligt att ha whiskyn där i några veckor men inget jag kan ge dig mitt ord på. Är inte heller något vidare insatt i hur stora mängder bly som är farligt att få i sig. Någon annan som vet? Är själv intresserad av att köpa en whiskykaraff nu när jag är tillräckligt gammal för att gå på systemet men just detta får mig att tveka. Någon som vet andra snygga alternativ till kristallkaraffen?
Citera
2012-09-12, 20:03
Medlem
Moltas666s avatar
Jag äger 3 riktiga kristallkaraffer som faktiskt används ibland. Dock blir det lite meckigt att fylla på och tömma ur karafferna eftersom långtidsförvaring bör undvikas. Som tidigare nämnts så finns risken för blyutfällning och dessutom är aldrig en karaff helt tät.

Men snyggt blir det!
Citera
2012-09-12, 21:27
Medlem
Cantorass avatar
Med lite fett på det slipade glaset håller nog karaffen bättre tätt än en flaska, särskilt jämfört med den idiotiska korkpluggen som finns i de flesta single maltflaskor.

Hur mycket bly finns det egentligen i en karaff och hur mycket lakas ut under ett århundrade?
Citera
2012-09-13, 01:05
Medlem
Quorthons avatar
Jag har en viss kärlek till flaskorna som innehåller mina favoritwhiskys. Så jag föredrar att förvara i ursprungsflaskan. Tycker också det är snyggare med klarglas.
Citera
2012-09-13, 01:21
Medlem
Matte99ses avatar
Spriten säljs i fullt fungerande och ändamålsenliga förpackningar, finns ingen anledning att hålla på och labba runt med karaffer. Dessutom får jag (helt personligt och inget jag upphöjer till en allmän sanning) känslan av fulsprit och/eller hobbexinredning när folk börjar stajla med sina karaffer.
Citera
2014-11-29, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frallan21
Har väl minskat pga kristallkaraffen fäller ut bly(mer eller mindre beroende på innehållet och hur mycket bly som karaffen innehåller). Så skulle rekommendera att inte förvara whiskyn där under längre perioder. Under en treårsperiod utsöndrar glaset ungefär 2,5mg bly per liter whisky. Tror dock inte det ska vara så farligt att ha whiskyn där i några veckor men inget jag kan ge dig mitt ord på. Är inte heller något vidare insatt i hur stora mängder bly som är farligt att få i sig. Någon annan som vet? Är själv intresserad av att köpa en whiskykaraff nu när jag är tillräckligt gammal för att gå på systemet men just detta får mig att tveka. Någon som vet andra snygga alternativ till kristallkaraffen?
Men att förvara whisky i dess ursprungliga flaska skulle då innebära samma utsöndring? eller du menar att whiskey karaffer görs i ett glas som inte alls är anpassat för whiskey?
Citera
2014-11-29, 11:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Men att förvara whisky i dess ursprungliga flaska skulle då innebära samma utsöndring? eller du menar att whiskey karaffer görs i ett glas som inte alls är anpassat för whiskey?
Det är olika typer av glas i buteljer och riktiga kristallkaraffer. I kristallglas tillsätts bly för att ge en bättre lyster och för att göra glaset mer lämpat för bearbetning som t.ex. slipning.
Karaffer som finns att köpa diverse inredningsbutiker och liknande är mest troligt gjorda av pressat sodaglas, dvs. samma typ av glas som i flaskor.
Citera
2014-11-29, 12:20
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det är olika typer av glas i buteljer och riktiga kristallkaraffer. I kristallglas tillsätts bly för att ge en bättre lyster och för att göra glaset mer lämpat för bearbetning som t.ex. slipning.
Karaffer som finns att köpa diverse inredningsbutiker och liknande är mest troligt gjorda av pressat sodaglas, dvs. samma typ av glas som i flaskor.

Så är det sannolikt. Pressat sodaglas används till lite billigare karaffer och dessa får inte heller samma lyster som en riktig kristallkaraff.
Citera
2014-11-29, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Så är det sannolikt. Pressat sodaglas används till lite billigare karaffer och dessa får inte heller samma lyster som en riktig kristallkaraff.
Då är jag lite smartare. Man får helt enkelt fråga i butiken, känns ganska onödigt att ha whisky i en karaff som består av "blyglas". Oavsett om man bara har "whiskeyn en kort stund", dricker man ur den under flera år så tillämpas samma matematiska princip so om whiskeyn hade stått i flaskan i flera år, det vill säga även om man bara har whiskyn där en vecka så kommer man få i sig väldigt små mängder, summerar man detta med alla veckor så får man i sig större mängder... Det är ett ganska allvarligt gift, kan man undvika det så är det bäst, även om man säkerligen hade gått oskadd ändå.

Men finns det alltså inte "kvalitétsglas" som inte är blyglas?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in