Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-07, 01:27
Medlem
indexhtmls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det r massor med vnsterfolk med i Pegidas demonstrationer i Tyskland. - Sdant kommer de aldrig att frst i Stockholm. Det blir ett slags Syntax Error och man ringer genast Expo fr "opartiska expertkommentarer". En islamiseringskritisk vnster finns i hela Europa utom i Stockholms innerstad.

Du rkar inte ha en eller ett par informativa lnkar fr att backa upp det pstendet, och ge lite vidare lsning?
Citera
2015-01-07, 01:32
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadScientist
Galleristen Henrik Rnnqvist har tagit initiativ med ngra andra att starta upp Pegida i Sverige, Danmark och Norge. Pegida str fr Patriotiska Europer mot islamiseringen av Europa och r allts rrelsen som lockat 10.000-tals tyskar att fredligt demonstrera mot islamiseringen av Europa. Den svenska facebookgruppen har p ngra dagar ftt nstan 4.000 gilla-markeringar.

Samtiden skriver om hndelsen och har intervjuat H.R hr: http://www.samtiden.nu/8411/nu-finns...-aven-sverige/
Lnk till svenska facebookgruppen: https://www.facebook.com/pegidasverige
Youtube-film p demonstration i Dresden: https://www.youtube.com/watch?v=M0nWSXumx0w#t=24

Hr tnkte jag att vi skulle diskutera detta fenomen p svensk mark. Henrik Rnnqvist r ju knappast den som backar undan av rdsla fr medias hxjakt (http://www.d-intl.com/2014/04/07/hen...n-parks-konst/ ) och sledes lr demonstrationer ga rum inom en snar framtid.

1) Tror ni detta kan bli en stor grej i Sverige?
2) r demonstrationer av detta slag bra eller dligt?
3) Syns vi p frsta demon?

(Tillgg: Jag la trden i PI d det r den svenska grenen av en politisk rrelse vi talar om.)

ntligen!!
1) Jag hoppas detta blir en s stor grej i Sverige s det fr en naturlig plats i samtalsrummet. Jag korkad och naiv i detta pstende? Ofantligt!
2) All demonstration emot islamiseringen av Sverige och vstvrlden skall uppmuntras. Det r en perverst sjuk form av sektbeteenden fr empatilsa analfabeter. Har absolut ingenting att gra i en modern vrld.
3) Det beror lite p. r det i Mlardalen s r det inte alls otroligt.

Islam har ett fantastiskt frikort i PK-Sverige! Stackars djvla Sverige!
Citera
2015-01-07, 02:13
Medlem
Jag hoppas med hjrtat att det kommer att bli stort men vet innerst inne att det inte kommer att hnda. Anledningar:
1. Befolkningen r inte tillrckligt stor fr att man ska kunna arrangera ngot som en demonstration MOT ngot som redan nu r kontroversiellt.
2. Det skulle finnas antidemokratiska antidemonstrationer p plats och alla som skulle delta i demonstrationen mot islamisering skulle pekas ut som "rasister", "antidemokratiska" och "diskriminerande" av pk~vnster~media
2. Frtrycket av vnster, pk och media p de som uttrycker sina sikter demokratiskt men inte hller med dem r fr starkt fr att folk ska vga sig ut p gatorna n en gng med skrmsel och fruktan fr att bli uthngd som rasist eller liknade
3. Majoriteten som tycker att islamiseringen r dlig bor p landsbygden och r fr utspridda
utspridda fr att kunna f dom att demonstrera samlat.

Om det kommer finnas en demonstration i en storstad i Sverige s kommer jag frska vara p plats men frvntar mig inte fler n att 500 personer kommer att delta
Citera
2015-01-07, 02:35
Medlem
Urk. Detta fr tankarna till SDL/EDL/ADL.
Citera
2015-01-07, 02:44
Bannlyst
Tyskarna fick med en samlad kr av fotbollssupportrar/huliganer. Det borde g hr med och d blir antalet tillrckligt stort och legitimt fr att media blir tvungna att tnka efter.

Men antar att ntverkandet kommer att ta tid.
Citera
2015-01-07, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komposterbart
Urk. Detta fr tankarna till SDL/EDL/ADL.

Ja, hur fredliga de n hvdar sig vara ger bilderna frn Tyskland en kraftig "det r nu det hnder igen"-knsla.
Citera
2015-01-07, 02:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Ja, hur fredliga de n hvdar sig vara ger bilderna frn Tyskland en kraftig "det r nu det hnder igen"-knsla.

Ser mer ut som "nu fr det vara nog".
Citera
2015-01-07, 03:23
Medlem
Pungs avatar
Ett svrt men naturligtvis behvligt initiativ.

"Hgern" i Sverige tycks vara vrldsunikt strykrdd. Att rsta gr allt bttre, donera gr ocks helt okej. Anonymt internetkrigande gr som en dans.

Men nr det kommer till att visa sina sikter ute i offentligheten. I synnerhet i konfrontation milj. D fryser svenska hgerns bloddror till is.

Senast den anti-islamistiska miljn frskte samla sig i en demonstration fick de till och med draghjlpen frn EDL. Det visade sig i princip ocks bara bli de tio hitresta EDL:arna. Sen ngra gamla gubbar som stod och sg sura ut nr tonrstjejer skrek frolmpningar t dem.

Infr demonstrationen var det ver 7000 kommentarer p avpixlat. Under demonstrationen var det 2000 som alla nskade deltagarna lycka till, och frklarade att de sjlva tyvrr inte kunde delta. Fr just de var lite speciella, hade lite knsligt jobb, en lite knslig bekantskapskrets, lite knslig familj.

Eftert blev det 7000 kommentarer igen, dr alla frskte vertyga varandra om att det var en seger att 20 gubbar varit omringade av 3000 tonringar som frolmpade dem. Det skulle tydligen visa folk vilka som var civiliserade, och gra mnniskor sugna p att ansluta sig och stlla upp bredvid gubbarna nsta gng.

verlag r svensk hger vrdels p allt som innebr att lmna nicket. De inbillar sig att kampen ska utkmpas liksom lite som en kvllshobby. Ngot jtteviktigt, men nd inte tillrckligt fr att kunna riskera ngot i deras RIKTIGA liv.

Nationalister odlade en bra kultur under 80-90-talet med konserter, trffar, gng som umgicks och vgade frsvara sig. Nationella kunde drfr fram till en bit in i 2000 ocks samla stora demonstrationer.

Nr nationalisterna blev ldre var det dock inga yngre frmgor som tog vid. Och idag tycks ven den nationella rrelsen vara nsta lika handlingsfrlamad nr det kommer till att samla stora demos.

Jag uppmuntrar alla initiativ som bottnar i att vrna svenskars rttigheter. Likas detta projekt. Men att brja projektet med mer internetkamp... Det r liksom just fr mycket av sdan som ddat demonstrationskulturen.

Klart man inte vill kasta sig ut p gatan utan att ha byggt ett ntverk. Men varfr inte bygga detta utanfr det gamla vanliga twitter, Facebook, flashback, avpixlat kommentarsfltet. Varfr inte bara trffas regelbundet, ha mten, frelsningar, trubadurkvll. Vnja folk vid att sikterna inte bara ska vara anonyma inlgg skrivna i ett nedslckt rum.

Oavsett hur det gr s kommer jag givetvis nrvar p demonstrationerna. Konstruktiv kritik fr aldrig vara en urskt att sjlv inte delta. Det r ocks en patetisk sjuka som svensk hger lider av.
Citera
2015-01-07, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Ett svrt men naturligtvis behvligt initiativ.

"Hgern" i Sverige tycks vara vrldsunikt strykrdd. Att rsta gr allt bttre, donera gr ocks helt okej. Anonymt internetkrigande gr som en dans.

Men nr det kommer till att visa sina sikter ute i offentligheten. I synnerhet i konfrontation milj. D fryser svenska hgerns bloddror till is.

Senast den anti-islamistiska miljn frskte samla sig i en demonstration fick de till och med draghjlpen frn EDL. Det visade sig i princip ocks bara bli de tio hitresta EDL:arna. Sen ngra gamla gubbar som stod och sg sura ut nr tonrstjejer skrek frolmpningar t dem.

Infr demonstrationen var det ver 7000 kommentarer p avpixlat. Under demonstrationen var det 2000 som alla nskade deltagarna lycka till, och frklarade att de sjlva tyvrr inte kunde delta. Fr just de var lite speciella, hade lite knsligt jobb, en lite knslig bekantskapskrets, lite knslig familj.

Eftert blev det 7000 kommentarer igen, dr alla frskte vertyga varandra om att det var en seger att 20 gubbar varit omringade av 3000 tonringar som frolmpade dem. Det skulle tydligen visa folk vilka som var civiliserade, och gra mnniskor sugna p att ansluta sig och stlla upp bredvid gubbarna nsta gng.

verlag r svensk hger vrdels p allt som innebr att lmna nicket. De inbillar sig att kampen ska utkmpas liksom lite som en kvllshobby. Ngot jtteviktigt, men nd inte tillrckligt fr att kunna riskera ngot i deras RIKTIGA liv.

Nationalister odlade en bra kultur under 80-90-talet med konserter, trffar, gng som umgicks och vgade frsvara sig. Nationella kunde drfr fram till en bit in i 2000 ocks samla stora demonstrationer.

Nr nationalisterna blev ldre var det dock inga yngre frmgor som tog vid. Och idag tycks ven den nationella rrelsen vara nsta lika handlingsfrlamad nr det kommer till att samla stora demos.

Jag uppmuntrar alla initiativ som bottnar i att vrna svenskars rttigheter. Likas detta projekt. Men att brja projektet med mer internetkamp... Det r liksom just fr mycket av sdan som ddat demonstrationskulturen.

Klart man inte vill kasta sig ut p gatan utan att ha byggt ett ntverk. Men varfr inte bygga detta utanfr det gamla vanliga twitter, Facebook, flashback, avpixlat kommentarsfltet. Varfr inte bara trffas regelbundet, ha mten, frelsningar, trubadurkvll. Vnja folk vid att sikterna inte bara ska vara anonyma inlgg skrivna i ett nedslckt rum.

Oavsett hur det gr s kommer jag givetvis nrvar p demonstrationerna. Konstruktiv kritik fr aldrig vara en urskt att sjlv inte delta. Det r ocks en patetisk sjuka som svensk hger lider av.

Jag skulle vilja pst att svensken r impotent alldeles oavsett sikter. Det r s a s ett karaktrsdrag. (Marxisterna mr ju bra av att g i sina goda demonstrationstg. De behver allts ingen stake.)

Men.
Vad gller SDL knde nog mnga instinktivt p sig att de som organiserade det hela inte ville svensken vl. Kontrajihadismen r en del av sndra och hrska. Lt er inte falla fr den. Organisera hellre ngot eget. Ngot fr. Inte emot.
Citera
2015-01-07, 03:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Komposterbart
Nr det gller SDL knde nog mnga instinktivt p sig att de som organiserade det hela inte ville svensken vl. Kontrajihadismen r en del av sndra och hrska. Lt er inte falla fr den. Organisera hellre ngot eget. Ngot fr. Inte emot.

Det saknas en ledning och en samlande kraft och det beror p att vra sikter skiljer sig t fr mycket. Sjlv r jag inte alltfr pigg p att ta order av ngon hardcore nazist som jag inte ens knner.

Dremot anser jag nd att ngot mste gras innan det r fr sent. Att rsta p SD gav inget den hr gngen heller.

Edit; om man bor i en rd stad s r det nrmast omjligt att vara ppet "islamofobisk" ven om mnga man knner skakar p huvudet t massinvandringen.
Senast redigerad av TokenOfTime 2015-01-07 kl. 03:59.
Citera
2015-01-07, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TokenOfTime
Det saknas en ledning och en samlande kraft och det beror p att vra sikter skiljer sig t fr mycket. Sjlv r jag inte alltfr pigg p att ta order av ngon hardcore nazist som jag inte ens knner.

Dremot anser jag nd att ngot mste gras innan det r fr sent. Att rsta p SD gav inget den hr gngen heller.

Edit; om man bor i en rd stad s r det nrmast omjligt att vara ppet "islamofobisk" ven om mnga man knner skakar p huvudet t massinvandringen.

Ingen tycker lika om allt.

Vad Pegida gr som inte gr att avfrda r att de sger "Vi r folket". Detta r obehagligt fr politikerna fr det r ju konkret vad frgan ytterst handlar om, och man tar dessutom avstamp i en nrliggande historisk hndelse dr 20 miljoner mnniskor gick frn totalitrt frtryck till vstlig demokrati.

Det r ju (i huvudsak) det svenska folket som valt Sveriges riksdag att representera det. Riksdagen har allts inte i uppdrag att fretrda andra folk.

ven judar och samer borde kunna stlla upp p det svenska folket. Man behver ju inte vara noshrning fr att vara emot dens utrotning.

Att dremot sammanblanda staten med folket, som Harrison et al. gr, r fascism och fascist vill vl ingen mnniska vara.
Citera
2015-01-07, 06:21
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Varfr blir jag inte frvnad ver att en person som vill starta en islamofob organisation just dmts fr hets mot folkgrupp?

Du framstr som ganska efterbliven nr du anvnder dig av hittepordet "islamofob". Gllande HMF-domen s br du stta dig in i fallet ordentligt, det hela handlar om ett justitiemord.

Citat:
Frhoppningsvis blir Pegida Sverige ett lika stort fiasko som det frra frsket att starta en islamofob organisation - Swedish Defence League - blev.

SDL blev ett fiasko p grund av att organisationen drevs av naiva och verambitisa personer och att ursprungsmodellen i sig sjlv stod p en vldigt svag grund, bde ideologiskt och organisatoriskt. Pegida r, utan att vara ett perfekt projekt, ngot annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in