Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-15, 15:24
Medlem
Käg Malaxs avatar
Här är programmet: http://www.svtplay.se/mina-pinsamma-foraldrar. Det är bara knappa sex minuter för den som vill bilda sig en egen uppfattning. Jag tyckte det var rätt kul. Påminner en del om dupondtarna i Tintin, som brukar försöka klä ut sig på lokalt vis och istället blir utskrattade av ortsbefolkningen. Om det verkligen är fler än några enstaka knäppgökar som reagerat mot detta, som så tydligt har udden riktad mot fördomarna, så har det gått rätt långt.
Citera
2015-01-16, 00:04
Medlem
Oboros avatar
Önskar att dessa pajasar lägger ner och bekämpar riktig rasism.

Kommer ihåg en svart man som la på sig lite blackface och blev kallad rasist.

Kanske stick till Youtube/Avpixlat och spåra dom som medierna gjorde förra året? Det var ju härligt att se deras ansikten när reportern läste upp vad dom sagt på Internet. Speciellt den där stammande Flashbackarmongot som hade skrivit att han skulle döda somalier eller något på Internet. Är man förvånad att flashbackarrasister ser ut sådär irl?
Och den där Sverigedemokraten som skyllde allt på sin dotter. Och man undrar varför många dör ensamma.
Det var ju fan guld, fan vad jag skratta när jag såg deras ansikten. Och Avpixlat försökte göra allt för att dölja det Gör detta istället för att tjuta så fort en blackface/kines etc dyker upp.

Svenskar säger ju inte att Kalles Kaviar är rasistisk direkt. Jag tror inte att barn ens bryr sig och tycker det är roligt såvida det inte går för långt. Var det inte så att dessa föräldrar spelade dumma? Då koncentrerar barnen på föräldrarnas pinsamhet istället för att dra på ögona och säga chingchong?
Citera
2015-01-16, 00:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
http://www.metro.se/nyheter/tittarst...!Vpy9NgHsRHLY/

Diskutera.

Är det okej att sprida nedsättande bilder på olika etniska grupper i barn-tv?

Att kineser är stereotypa visste jag inte, frågan är om det inte är kritikerna i det här fallet som menar att typisk kinesiska kläder är fel att bära, jäkligt förnedrande kan jag tycka. Frågan är om vi får Kina på oss nu, kränkthetsargumentet, de är måååånga.

Vad är en nedsättande bild? Tråkigt om våra barn aldrig mer kommer att få se hur en samedräkt ser ut, åtminstone inte buren av en människa.

Bättre med förenklade bilder av kineser än komplicerade tycker jag, i synnerhet om det är barn som förväntas titta på bilderna, man måste inte alltid konstra till allting och förstöra barn som föds friska, hemskt om alla blir vänsterradikala.
Citera
2015-01-16, 01:14
Medlem
Nekro.s avatar
Är det lika rasistiskt om de skulle spela fotboll i Brasilien exempelvis?
Citera
2015-01-16, 01:18
Medlem
börsvalps avatar
Ska man ha löjliga stereotyper bör de iaf ha någon form av basis i verkligheten. Här har vi stereotypa kinesiska män med skjortan/tröjan/tshirt upprullad över magen:

http://towleroad.typepad.com/.a/6a00...36a53ea970b-pi

http://4.bp.blogspot.com/-_VCtLTnhnH...ab27e37f_b.jpg

http://2.bp.blogspot.com/_g5n8cg045Y.../bang+ye+2.jpg

http://3.bp.blogspot.com/-Kn3xYM2-Wj...1.53.08+PM.png
Citera
2015-01-16, 09:43
Medlem
Ironwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Att klä ut sig i typiska kinesiska kläder är väl oförargligt, men framställs kineserna samtidigt som korkade, enfaldiga eller elaka etc, så är det definitivt inte ok.

Det måste ju vara ganska svårt att framställa ett helt folk som "korkade, enfaldiga eller elaka" genom att visa 2 personer som är det? (Förutsatt att de inte bokstavligt talat säger det) Jag antar att även Kineser förtjänar att behandlas på individbasis och inte ska dras över en kam tillsammans? Jag antar också att det faktiskt finns "korkade" Kineser..

Inte heller tror jag att folk i allmänhet är så lurade att de utsätts för induktion på denna nivå, så jag ser inget problem med detta. Hade den här diskussionen kommit upp om det var invandrare som gjorde sig lustiga över det som är typiskt svenskt, som exempelvis "små grodorna" eller surströmming?
Citera
2015-01-16, 10:17
Medlem
Lordshins avatar
Någon som tror att SVT sänt avsnittet ifall föräldrarna hade suttit målade i blackface och klädda i en "bastukjol"? Jag menar, det är ju föräldrarna som är knäppa och inte afrikanerna
Citera
2015-01-16, 10:45
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironwill
Det måste ju vara ganska svårt att framställa ett helt folk som "korkade, enfaldiga eller elaka" genom att visa 2 personer som är det? (Förutsatt att de inte bokstavligt talat säger det) Jag antar att även Kineser förtjänar att behandlas på individbasis och inte ska dras över en kam tillsammans? Jag antar också att det faktiskt finns "korkade" Kineser..

Inte heller tror jag att folk i allmänhet är så lurade att de utsätts för induktion på denna nivå, så jag ser inget problem med detta. Hade den här diskussionen kommit upp om det var invandrare som gjorde sig lustiga över det som är typiskt svenskt, som exempelvis "små grodorna" eller surströmming?
Generellt skulle man kunna pränta in i barn att vissa folkslag är onda, elaka, dumma i huvudet, ser löjliga ut, dvs allmänt mindervärdiga - om man konsekvent visar dem på det viset.
Det betyder ju att ett program av det slaget inte är något att bråka om, som i det här fallet.
F.ö. - vad är en "rasistchock"? Kvällstidningarnas rubriker brukar tala om olika chocker, som "bröstchock"...
Obegripligt.
Citera
2015-01-16, 11:33
Medlem
Ni som säger att det är löjligt. Hur hade majoriteten av svennebananerna reagerat om föräldrarna hade månat sig svarta, klätt sig i masaikläder eller bastakjolar med en pinne i handen och någon stor trumma och försökt låta afrikaner?? Varför ska asiater tåla att drivas med men fy fan om det vore muslimer eller svarta. Svennebananerna hade gått i taket. Kommer ni ihåg den svarta tårtan som skara upp? Hade det legat en gul skrattande kines som tårta hade alla viftat bort det som världens löjligaste grej!!!
Citera
2015-01-16, 14:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fknawesome9
Ni som säger att det är löjligt. Hur hade majoriteten av svennebananerna reagerat om föräldrarna hade månat sig svarta, klätt sig i masaikläder eller bastakjolar med en pinne i handen och någon stor trumma och försökt låta afrikaner?? Varför ska asiater tåla att drivas med men fy fan om det vore muslimer eller svarta. Svennebananerna hade gått i taket. Kommer ni ihåg den svarta tårtan som skara upp? Hade det legat en gul skrattande kines som tårta hade alla viftat bort det som världens löjligaste grej!!!

Det har gått för sig i alla tider, varför är det fel nu? Min känsla är att ju mer sånt här görs till problem desto värre mår svenskarna, fler blir sjuka, fler konflikter, fler mördas, Sverige har blivit vansinnigt.
Citera
2015-01-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det har gått för sig i alla tider, varför är det fel nu? Min känsla är att ju mer sånt här görs till problem desto värre mår svenskarna, fler blir sjuka, fler konflikter, fler mördas, Sverige har blivit vansinnigt.

Förmodligen för att östasiaterna som var barn särskilt adopterade, för 10 till 20 år sedan har vuxit upp nu. Förr fanns det i princip inga asiater i Sverige.
Citera
2015-01-16, 14:52
Medlem
Vi lever i ett mer upplyst samhälle. Lätt att säga att det är löjligt för de människor som tillhör normen i samhället. Svarta accepterar knappast att narras, varför skulle asiaterna göra det? De har visserligen gjort det rätt länge men nu börjar de höja rösterna då de inte är några barn längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in