Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-13, 17:27
  #133
Medlem
Jermuks avatar
Finländarna är Sveriges bröder. Dansken har genom historien bara djävlats och fallit oss i ryggen när vi har haft fullt upp med ryssen. Norrmän är som dom är.

Observera dock att jag inte har nått emot våra nordiska grannar, men våra bröder är det knappast.
Citera
2015-03-13, 17:59
  #134
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jermuk
Finländarna är Sveriges bröder. Dansken har genom historien bara djävlats och fallit oss i ryggen när vi har haft fullt upp med ryssen. Norrmän är som dom är.

Observera dock att jag inte har nått emot våra nordiska grannar, men våra bröder är det knappast.

Så är det.

Måhända att vi numera kanske inte har något större emot varann men historiskt så är Danmark/Norge vår ärkefiende. Vi är tex världsbäst (eller sämst beroende på hur man ser det) i antal krig mot varann. Det är nära 30 krig det har inga nationer haft.
Citera
2015-03-13, 18:36
  #135
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så är det.

Måhända att vi numera kanske inte har något större emot varann men historiskt så är Danmark/Norge vår ärkefiende. Vi är tex världsbäst (eller sämst beroende på hur man ser det) i antal krig mot varann. Det är nära 30 krig det har inga nationer haft.

Fiender historiskt, visst. Men egentligen är det bara några gamla envåldshärskare till kungar som inte kommit överens, tror att folket i stort på den tiden inte brydde sig i dessa krig, alla kungar var nog dåliga i deras ögon.

OnT:

Ser inte dom som broderfolk mer än något annat men klart att det är en annan sak än om man träffar på en spanjor eller tysk eller så och måste kommunicera på engelska för att förstå varandra. Träffar jag en norsk eller dansk försöker jag alltid göra mig förstådd på svenska innan jag går över till engelska om det inte fungerar. Har heller inga större problem att förstå mig på danska och norska, men det är också dialektalt. Vissa norska dialekter går inte alls medan andra är hur lätta som helst. Köpenhamnsdanskan tycker jag inte heller är speciellt svår. Sen är det ju en hel del traditioner som vi delar som kanske förenar oss lite mer. Finnarna är våra riktiga bröder, visst tjafsar och jävlas vi med varandra men vår historia går långt tillbaka.
Citera
2015-03-13, 18:53
  #136
Medlem
Obscuritys avatar
Har svårt för Danmark samt danskar och även skåningar... Vet inte varför detta hat.

Kan ha något med att bli kallad Skånsk som boende i Blekinge, trots att man artikulerar orden så fint.

Finland har jag ingen åsikt om, men Norrmännen hade jag i alla fall lagt armen om och hoppas att de gör likadant.
Citera
2015-03-13, 19:27
  #137
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscurity
Har svårt för Danmark samt danskar och även skåningar... Vet inte varför detta hat.

Kan ha något med att bli kallad Skånsk som boende i Blekinge, trots att man artikulerar orden så fint.

Finland har jag ingen åsikt om, men Norrmännen hade jag i alla fall lagt armen om och hoppas att de gör likadant.
Glöm inte att Blekinge faktiskt är en del av Skåneland, dvs en del av ÖstDanmark som rövades av svenskarna, Det kvittar vad du gör eller säger svenskarna kommer aldrig att acceptera dig, utan håll dig till dina egna (heruler, skåningar, hallänningar och naturligtvis danskar).
Citera
2015-03-13, 20:06
  #138
Medlem
Jafan89s avatar
Jag ser svenskar, danskar och norrmän som samma folk med små variationer, det finns skillnader, men de är verkligen små.

Som bröder och systrar vetefan, de enda som ligger på den nivån är individer jag har valt själv (delvis).
Citera
2015-03-13, 20:08
  #139
Medlem
Detevigaavigas avatar
Mer som klasskompisar. Dansken är den där sköne som gillar öl. Norsken lite mer mesiga man måste vara lite extra snäll mot på jympan
Citera
2015-03-13, 20:16
  #140
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Glöm inte att Blekinge faktiskt är en del av Skåneland, dvs en del av ÖstDanmark som rövades av svenskarna, Det kvittar vad du gör eller säger svenskarna kommer aldrig att acceptera dig, utan håll dig till dina egna (heruler, skåningar, hallänningar och naturligtvis danskar).

Du inser att danskarna var de första som invaderade och tog ditt Skåne-land? Att de ska vara dina egna är rätt märkligt om nu du är en sann skåning.
Citera
2015-03-13, 20:21
  #141
Medlem
Zaedrewss avatar
Tror inte skåningar vet i gemen något om historia. De bara antar saker. Danskarna tog det var som kungariket Skåne och gjorde er till danskar i några hundra år, sedan kom svenskar och slog danskarna och gjorde Skåne till svenskt. Det är rätt patetiskt att vissa nu alltså ser sig som danskar vilka var de som först slog sönder ert kungadöme.
Citera
2015-03-13, 20:23
  #142
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du inser att danskarna var de första som invaderade och tog ditt Skåne-land? Att de ska vara dina egna är rätt märkligt om nu du är en sann skåning.
Har du några referenser på detta?
(utan referenser har det inte hänt)

Om inte annat så beror väl den skånska kärleken på ohejdad vana (Finland har trots allt varit svenskt längre än Skåne)
Citera
2015-03-13, 20:27
  #143
Medlem
Som bröder vet jag inte men jag har lite vänner i båda länderna.
Citera
2015-03-13, 22:06
  #144
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har du några referenser på detta?
(utan referenser har det inte hänt)

Om inte annat så beror väl den skånska kärleken på ohejdad vana (Finland har trots allt varit svenskt längre än Skåne)

Referenser. Sök lite själv... Det fanns ett kungarike kallat Skåne. Danskarna tog detta, svenskarna tog detta ifrån danskarna. Om du inte kan din egen historia ta och glöm bort det inte värt det...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback