Citat:
Ursprungligen postat av
gubbrora
Till sist, hypotesus så är verkligen agenthypotesen en förklring till Bosses försvinnade ? Jag har skrivit det förr men agentteorin är fullt tillämplig på alla förklaringar till Bosses försvinnade. En agent kan begå självmord, bli mördad, drabbas av olyckshändelse eller försvinna frivilligt. Dock förändras antagligen sannolikheterna för de olika alternativen jämfört med en icke agent
En (arbets)hypotes är att betrakta som en obevisad explanans
Agenthypotesen är en
hypotesoch genom detta
en möjlig men inte bevisad förklaring (explanans) till Bosse Janssons försvinnande.
Likaså är det som i den här tråden benämnts som "självmordshypotesen" en hypotes och genom detta en möjlig men inte bevisad förklaring (explanans) till Bosse Janssons försvinnande.
För
båda hypoteserna ovan saknas flera bärande bitar av information för att omvandla endera eller båda till en sammanhängande explanans.
På frågan om jag tror att båda kan vara sanna så hänvisar jag till ett citat (ur mitt minne) från GW: "Politiska personer brukar mördas av politiska orsaker".
Med det sagt så vill jag understryka att jag arbetar med hypoteser eftersom det råder en viss oklarhet, vid sidan av att Bosse bevisligen är försvunnen, om vad som är explanandum (det som ska förklaras). Är det ett självmord eller ett brott eller en olycka?
Explanansens möjliga konstitution
Om, och jag betonar som vanligt
om, det nu är så att Bosse var agent/informatör
och begick självmord så
kan agent/informatörsverksamheten vara den utlösande orsaken som resulterade i verkan (självmordet). Det kan även, till och med högst sannolikt, ha funnits modererande faktorer (ungefär: stödjande orsaker) som också inverkade och understödde huvudorsaken(erna) till verkan (självmordet). Det går också att betona det omvända, det svaga psyket var en utlösande orsak medan en eventuell agent/informatörsverksamhet en modererande faktor.
Det intressanta att titta på, oavsett vilken av hypoteserna ovan man stödjer, är det samlade orsakssammanhanget. I det orsakssammanhanget kan både ett svagt psyke och agent/informatörsverksamheten var för sig eller tillsammans ha bidragit till ett självmord.
De (svagt psyke respektive agent/informatörsverksamheten) kan även ha bidragit, tillsammans eller var för sig tillsammans med andra modererande faktorer, till ett eventuellt våldsbrott som föranledde Janssons försvinnande.
Den exakta händelsekedjan kommer vi med säkerhet aldrig att kunna klarlägga. Detsamma gäller även för det samlade orsakssammanhanget. Reduktionismens verkan är haken där. Däremot kan vi
kanske bilda oss en hygglig approximation av båda.
Något hållpunkter om hur det som skrivits ovan ska läsas & förstås
Notera att för att förstå inlägget ovan krävs att man fäster vikt vid vad olika begrepp betyder och hur de skiljer sig åt. Samtidigt finns det djupgående (rent av oöverstigliga) epistemologiska svårigheter att helt klarlägga vad som är orsak och verkan och vilken grad av inverkan vissa faktorer har haft. Det går också, genom språkets diskursiva dimension, att ställa upp och betona olika förklaringsmodeller (hypoteser) och därigenom vrida och vända på det hela.