Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-02, 10:17
Medlem
chevy.chases avatar
Man häpnar. Jag har aldrig läst JC, förutom den krönika som beskriver hur Orrenius, Hamrud m fl. har tagit reda på vem hon är och var hon bor. Det är mycket möjligt att hon har hetsat och varit kontroversiell, men i debatten som helhet är hennes texter och inflytande begränsat till en liten skara. Kvinnan är 70 år och har hjärtproblem, för helvete - låt henne vara!

Karin Olsson på Expressen skriver följande (med den ironiska rubriken "Haten och hoten hotar den fria journalistiken". En krönika som når hundratals gånger fler läsare än de som JC skriver).

Citat:
Ursprungligen postat av Karin Olsson
Det finns tillfällen då det är fullt legitimt att en opinionsbildande skribent verkar i det fördolda, under anonymitetens skydd. I en diktatur kanske det är det enda sättet att sprida sina ord, utan att riskera fängelse och tortyr, ja rentav döden.

Men Sverige är inte ett sådant land. Vi har en livlig offentlighet där var och en kan torgföra sina åsikter, och ramen för vår yttrandefrihet är vid även den inte omfattar anonymt hetsande och hot.

I sak, nej. Självklart riskerar skribenter inte fängelse, tortyr och döden i Sverige. Men däremot karriär, förföljelse, karaktärsmord, mobbing och annat som Researchgruppen, Expressen och andra medier ägnar sig åt. Det är ett faktum; till och med Expressens egna krönikörer har erkänt den så kallade åsiktskorridoren och vad den gör för debatten. I ett sådant läge väljer skribenter att ge sig in i denna debatt under pseudonym, för att inte utsättas för de fullständigt absurda konsekvenser som följer därefter.

Om man inte klarar av att se att Sveriges debattklimat är oerhört dömande och stigmatiserat, då är det fullkomligt förståeligt att man inte begriper varför JC vill skriva anonymt. Men då blundar man också för verkligheten. Det hade varit så fantastiskt mycket mer intressant om Hamrud istället för att göra denna uthängning hade gjort ett reportage där hon frågar sig varför JC väljer att skriva anonymt. Givet att Karin Olssons idéer om den "öppna debatten" stämmer, varför skulle då en framgångsrik DN-journalist välja den vägen? Men Hamrud, Olsson m fl. väljer den enkla vägen och hänger ut tanten.

Jag hoppas ni skäms. Ni är en skam för det journalistiska yrket, där man i andra länder riskerar liv för att göra sitt granskande arbete.
Citera
2015-09-02, 10:17
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Elallergi är en hitte-på "sjukdom". Detta hade aldrig gått igenom idag.
Från en tid då bidrag och förtidspensioneringar ströddes över folk.
Vad har det med Expressens uthängning att göra? Är det ok att hänga ut folk för att de säger sig ha elallergi? Borde folk med diagnosen elallergi ha en liten gul stjärna på sina kläder kanske? Heilar du ofta där hemma?
Citera
2015-09-02, 10:18
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushsweede
Då räcker det ju helt enkelt för SD att bara segla vidare i samma vatten vi seglar i nu.

Cyklop.

Touché! De blinda leder de blinda.
Citera
Medlem
Ektoplasmas avatar
Om man bortser från verkningarna på det rent personliga planet är det inte troligt att det påverkar Expressen själv i (för dem) negativ riktning?

Jag har ju svårt att se att någon skulle börja köpa Expressen för att de hänger ut anonyma privatpersoner, men däremot kan jag tänka mig att det finns läsare som slutar köpa tidningen, om än kanske inte enbart av den anledningen.
Citera
Medlem
keratarchess avatar
Jag måste säga att jag tycker det är ett berättigat uthängande. Den här personen har spridit främlingsfientliga myter, hon hatar och hetsar, och har t.o.m. spridit kontaktuppgifter till journalister på sin blogg. Hon ville ha ett drev från sina fotsoldater. Nu fick hon ett drev, men inte kanske det hon väntat sig.

Det vi ser är alltså att en av SD:s främsta nätdemagoger är en konspirationsteoretiker även i det offentliga livet. Hon är förtidspensionerad och oroar sig över att invandrarna utnyttjar samma bidragsmekanismer som hon själv utnyttjar. Är det här alltså den skribent som göder den sverigevänliga rörelsen? Nivån är – om något – närmast bottenskrapet.
Citera
2015-09-02, 10:19
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Hon har hängt ut folk och hetsat och generaliserat i åratal. Men själv på står att hon är
rädd. Det hatet hon skapat har drabbat många. Då är det höjden av feghet att själv sitta
och vara skyddad. Hon ÄR ingen vanlig liten gnällare på ett klotterplank, hon skriver böcker
och citeras över hela nätet.

Trams, att hon avslöjar all skit och smussel som politiker och press pysslar med är inte att hänga ut!
Citera
2015-09-02, 10:19
Medlem
Jag anser att Expressenpersonalen och deras barn framöver alltid ska erbjudas en kvicksilverlegering, dvs amalgam som är förbjudet sen 2009, om de själva behöver tandvård.
Citera
2015-09-02, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Nu har hon, vad jag förstår, heltidsarbetat som journalist till dess hon blev 49 år. Det är i vart fall de uppgifter som har kommit fram i tråden.

Att hon sedan ägnar sig åt att ideellt skriva krönikor istället för att sitta och lösa korsord ger henne bara heder.

Men, enligt dig så ska tydligen inte förtidspensionärer få ha politiska åsikter. Du kanske tycker att de bör avrättas så att vi kan lägga mer pengar på bidrag till nyanlända?
Det har nämnts att hon är 70 år gammal, hon bör då vara pensionär och inget annat! Benämner man idag pensionärer som bidragstagare?
Senast redigerad av fuckuto 2015-09-02 kl. 10:27.
Citera
2015-09-02, 10:21
Medlem
Jag förutspådde bara häromdagen hennes psykiska insufficiens. Genom enkel textanalys ser man lätt hon lider av förföljelsemani, en sjukdom som inte kan frikopplas från hennes konspirationistiska läggning och därmed hennes "samhällsanalys".

(FB) DN trakasserar oppositionell journalist

(Trådarna om JC bör slås ihop)
Citera
2015-09-02, 10:22
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keratarches
Jag måste säga att jag tycker det är ett berättigat uthängande. Den här personen har spridit främlingsfientliga myter, hon hatar och hetsar, och har t.o.m. spridit kontaktuppgifter till journalister på sin blogg. Hon ville ha ett drev från sina fotsoldater. Nu fick hon ett drev, men inte kanske det hon väntat sig.

Det vi ser är alltså att en av SD:s främsta nätdemagoger är en konspirationsteoretiker även i det offentliga livet. Hon är förtidspensionerad och oroar sig över att invandrarna utnyttjar samma bidragsmekanismer som hon själv utnyttjar. Är det här alltså den skribent som göder den sverigevänliga rörelsen? Nivån är – om något – närmast bottenskrapet.
Då bemöter man dessa "myter" med faktaargumentation. Denna uthängning handlar om att våra s.k. journalister inte klarar av sitt uppdrag. Säkerligen omkring 80-90% av den svenska etablerade journalistkåren borde få sparken p g a inkompetens. Istället vädjar de om ökade bidrag.
Citera
2015-09-02, 10:23
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Jag förutspådde bara häromdagen hennes psykiska insufficiens. Genom enkel textanalys ser man lätt hon lider av förföljelsemani, en sjukdom som inte kan frikopplas från hennes konspirationistiska läggning och därmed hennes "samhällsanalys".

(FB) DN trakasserar oppositionell journalist

(Trådarna om JC bör slås ihop)

Och hon blev botad idag av Expressen menar du ?
Citera
2015-09-02, 10:23
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Det har nämnts att hon är 70 år gammal han bör då vara pensionär och inget annat! Benämner man idag pensionärer som bidragstagare?
Ja nu ja, men diskussionen handlade om att hon enligt uppgifter i tråden gick i förtidspension vid 49 års ålder. Om det stämmer vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in