2015-10-28, 14:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det där har jag redan svarat på flera gånger. Jag hänvisar till Lars Johansson. Det är kontaminering.
Det räcker inte att kunna svåra ord som kontaminering. Man måste också kunna ge en plausibel förklaring till hur kontamineringen har uppstått.
2015-10-28, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är inte Flashback där du kan som Xeniorna kan påstå saker utan att ange källor.

IRL, i en mordrättegång med livstid i potten och miljonarvode för besväret så ska ett påstående om alternativ gärningsman vara styrkt.

Inger Rönnbäck har haft lång tid under häktningen att göra egen utredning, att undersöka alternativa gärningsmän och kontrollera om dessa personer hon anklagar är delaktiga i mordet. Som f d åklagare vet hon vikten av om de haft alibi eller om det finns något som bevisar att det finns grund för att påstå att de är inblandade i mordet. I går anlitade hon en pensionär, det är ju patetiskt, för han hinner inte göra något innan huvudförhandlingen är över.

Som advokat kan hon inte gå in på en huvudförhandling och bara slänga ut påståenden som inte är bekräftade. Det är inte ett försvar av klienten, eftersom det inte ens kommer övervägas som bevisning i saken. Jag undrar om hon har missbruksproblematik eller alkoholproblem, för det susar i hennes skalle.

Jag tror att det är skitsvårt för advokaten att göra en egen FU.

Hon har ingen tillgång till FU utom i slutskedet,
hon har ingen polis som jobbar åt sig,
å vem ska slanta upp pengar till det.
Det finns gränser för hur mycket arvode hon kan begära.
Skitsvårt tror jag.
2015-10-28, 14:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Varför har man inte undersökt den unge man som Lisa kallade "min pojkvän" på cafeet på söndagen? Utredningen sträcker sig bara till ett kvitto som visar att pojkvännen betalade med en äldre dams kreditkort. Varför har man inte intervjuat damen om hur detta kan komma sig? Har hon kanske låna ut kortet till ett barnbarn? Varför har man inte intervjuat detta barnbarn? Oavsett vad kan han ju vara ett intressant vittne och berätta något om Lisa som vi kan behöva veta.

Denna miss tycker jag är en av de mer svårförklarliga i hela utredningen.

Visst, det kan man ju tänka sig att hon skämtade men hur kan vi veta det? Lena Svedung, cafeägarinnan, tog det på allvar och kontaktade familjen angående detta.

Han hette Hamilton och då hamnar man i slasken. Jag tror han har hörts men avskrivits.
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kan finnas annat man vill dölja. Jag skulle inte vilja ha polisen eller MGM rotande hemma hos mig, faktiskt. Särskilt inte utan att jag hunnit gömma/kasta vissa saker.
Det var inte i hans hem man fann Lisa, det var på Martorps gård. Men du menar alltså att det bara är ett rent sammanträffande att NB med en lögn försöker avleda Missing People från att leta efter spår på den plats där Lisa hittad? Undrar vad oddsen är för ett sånt sammanträffande...
Medlem
Aurora16s avatar
Varför censurerar TV4 play alla namn med ett pip? Offentlig FUP finns ju redan tillhanda där alla namn finns.
Medlem
Aftonbaldet rapporetering från rättegången:

"John Granlund: - De saker som hittats från Lisa är upphittade till största delen av vänner till familjen. De är placerade på ett sånt sätt att det är vädligt speciellt och det väcker många frågor, säger förvarsadvokaten."

Det här har jag funderat om redan länge och väl.
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Undrar om försvaret inser vilken risk som tas genom att gå hårt åt brodern. Nu vet jag förvisso inte hur nära han följer rättegången men om han gör det och det var jag som fick utstå detta hade jag åtminstone övervägt att vittna för att få bemöta vad som sagts, och om han väljer att vittna då kan Pandoras box öppnas till åklagarens fördel.
Ja, vi får hålla tummarna, att AB dels följer rättegången, och dels att han har lite ryggrad och "cohones"...
2015-10-28, 14:28
Medlem
Oliveiras avatar
Nu sade Inger Rönnbäck på Expressen.se att åklagaren reagerade som han gjorde (kallade det hon sade för näst intill förtal) för att han är pressad.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har inte kollat upp vilken porr han tittade på. Men angående det andra: dessa mäns arbetsmiljö var ju rätt speciell. De arbetade så mycket, och ensamma utan andra arbetskamrater eller chef (jo en chef hade de ju, men han var vanligen inte närvarande när de arbetade menar jag), och nära de utrymmen där de sov. Jag kan tänka mig att arbete och fritid, hem och arbetsplats flöt ihop för dem.

Jag är i 20 års åldern. Jag är inte "kristen" eller har någon moral eller etik, i viss mån då... givetvis.

Men den porren, GM tittade på, om min syster eller morsa fann det. Det hade nog varit sista gången vi pratade och min syrras barn hade aldrig fått träffa mig heller, likaså
Återigen, jag bryr mig inte om GM gillade porr- eller runkade- han gjorde det på en vägg, en vägg med ett fönster rakt emot ett kaffé där kvinnor brukade fika på dagtid.

Det är sjukt. Den här mannen har porr, i hemmet, den här mannen kan gå ut och runka i skogen bakom en buske- men något gjorde han så uppspelt att han var tvungen. Likaså att han BAJSADE på golvet. Något är fel i huvudet på GM. Jag har också blivit sexuellt upphetsad, haft dålig mage, jag runkar inte på väggar eller bajsar på golv. Stod även i FUP att vissa GM efter de torterat/dödat sina offer har haft sådant adrenalin i kroppen att de tömmer tarmen emot sin vilja - detta låter mer troligt för mig.

Och nej, det han tittade var inte porr förresten. Jag har tittat på sjuka saker,men hans porr? det går inte att få erektion över att se dessa kvinnor slagna, strypta, fastbudna och män som onanerar i deras ansikte.
Det går inte. försök inte ens normalisera det. jag är en pervers 20 åring och det där handla ej om sex, det handla om maktspel och att förnedra.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora16
Varför censurerar TV4 play alla namn med ett pip? Offentlig FUP finns ju redan tillhanda där alla namn finns.

Brukar media göra tills de döms. Än så länge är han MGM.
2015-10-28, 14:29
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är inte Flashback där du kan som Xeniorna kan påstå saker utan att ange källor.

IRL, i en mordrättegång med livstid i potten och miljonarvode för besväret så ska ett påstående om alternativ gärningsman vara styrkt.

Inger Rönnbäck har haft lång tid under häktningen att göra egen utredning, att undersöka alternativa gärningsmän och kontrollera om dessa personer hon anklagar är delaktiga i mordet. Som f d åklagare vet hon vikten av om de haft alibi eller om det finns något som bevisar att det finns grund för att påstå att de är inblandade i mordet. I går anlitade hon en pensionär, det är ju patetiskt, för han hinner inte göra något innan huvudförhandlingen är över.

Som advokat kan hon inte gå in på en huvudförhandling och bara slänga ut påståenden som inte är bekräftade. Det är inte ett försvar av klienten, eftersom det inte ens kommer övervägas som bevisning i saken. Jag undrar om hon har missbruksproblematik eller alkoholproblem, för det susar i hennes skalle.

(min fetning)

Det där kan jag ju inte hålla med om.

Det är upp till åklagaren att bevisa att Rönnbäcks klient är skyldig.
Om Rönnback kan så tillräckligt med tvivel hos domstolen så har hon gjort sitt jobb.
Vad jag menar är att om Rönnback kan visa att det inte är omöjligt att någon annan, vem som helst, kunde ha begått brottet så kan hennes klient inte dömas.
Rönnbäck kan sitta och räkna upp möjlig gärningsman efter möjlig gärningsman, hon kan t.o.m. bruka en fiktiv gärningsman typ "någon".
2015-10-28, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
En fråga till er som inte tror att det är NB som gjort det:

Hur förklarar ni att NB försöker avleda Missing People från att leta på Martorps gård? NB vidgår att han sagt till Missing Peoples folk att de inte behöver leta vid Martorp eftersom militären redan varit där dagen innan och letat igenom gården. NB påstår att en person - Lars nånting - sagt detta till honom. Polisen har kollat med denne Lars, och han nekar till att ha sagt detta. Menar ni att denne Lars ljuger?

Edit: redan där tycker jag att det är kört för NB, oaktat DNA-spår o hela faderullan. Han kan inte ha någon annan orsak att försöka avleda uppmärksamheten från Martorps gård än att han vet att Lisas kropp finns där.

Varför skulle han vara på Martorp överhuvudtaget då? Med ett sådant här mystiskt scenario du målar upp så stämmer ingenting med att han skulle vara förslagen. MP-militärerna var där dagen innan. Sen ringer pappa Holm in och korrigerar sitt hjälmsignalement och dagen efter hittar MP-militärerna hjälmen, samtidigt som de misstänkliggör litauerna.
MP-militär T-B skriver dessutom pojkrumsprosa i sina redogörelser. Det imponerar inte.
Senast redigerad av nopomil 2015-10-28 kl. 14:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in