2015-10-29, 14:06
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babygotdmac
Semir Hasanbegovic: Hur ofta åkte ni till Martorp?
Semir Hasanbegovic: – Väldigt ofta. Praktiskt taget brukade vi vara på Martorp varje dag.

Om jag minns rätt, sa han inte i förhören att han inte varit där på väldigt länge och bara åkte dit för att kolla mask just den dagen? Eftersom de spärrat av där de vanligtvis brukade hämta mask?
Han sa väl att han varit där på morgonen eller förmiddagen för att snacka om katten med en av arbetarna där? Eller var det för att hämta järn till balkongen? Minns inte riktigt.

Jag tror att han vid det här besöket passade på att lägga jackan och hjälmen i rishögen för att bränna upp dom vid ett senare tillfälle. Han trodde ju att det var färdigletat på Martorp. Kanske hade han även planer på att placera Lisa i rishögen.
Senast redigerad av ReedMe 2015-10-29 kl. 14:11.
2015-10-29, 14:06
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det hänger även kanske på hur mycket den äldre brodern och advokaten driver saken i rätten?

Ponera att dom gör ett solklart utpekande, den yngre brodern "gjorde det", samtidigt som den äldre brodern erkänner att han hjälpte den yngre brodern genom att "städa upp".....eller något i den vägen.

Jo, men det hade haft en helt annan tyngd om det framkommit tidigt i utredningen och inte nu då det inte utan svårighet kan ses som ett sista försöka att undgå en livstidsdom.
2015-10-29, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softmoon
Nu har även hans bror (och fler) skitit i ladan förr.

Står i FUppen...
2015-10-29, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Källa/länk till det?
Vem är John Granlund?

Är det från förhör i FUP ?

Det står ju för guds skull Aftonbladet,och det är väl ganska givet att det kommer från live-rapporteringen?
John är reporter på Aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/live/1/
2015-10-29, 14:08
Medlem
develis avatar
Ja, så kan man kanske säga - NB framställs nu som den goda hemsamariten vs brodern.
2015-10-29, 14:08
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det hänger även kanske på hur mycket den äldre brodern och advokaten driver saken i rätten?

Ponera att dom gör ett solklart utpekande, den yngre brodern "gjorde det", samtidigt som den äldre brodern erkänner att han hjälpte den yngre brodern genom att "städa upp".....eller något i den vägen.

Det räcker väl knappast för att den yngre brodern skulle behöva en advokat. Det måste väl vara mer konkret i så fall.
2015-10-29, 14:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Nej!
Bevisen har BARA testats mot NB,AB,IB och LH.

Försök och förstå!
Läs FUP.
Jag tror du har missförstått hur DNA-profilering och bevis fungerar. I provet hittar man DNA-sekvenser som sedan kan matchas mot en profil av DNA-sekvenser från en misstänkt (https://en.wikipedia.org/wiki/DNA_profiling). Du och jag och alla andra kommer att ett antal sekvenser lika med MGM, men inte alla!

Sedan ställer NFC upp en hypotes av typen:
"Blodet/saliven/sperman kommer från MGM"
Alternativ hypotes är "Blodet/saliven/sperman kommer INTE från MGM".
Ett utfall +1, +2, +3 eller +4 betyder då att
Resultaten talar för att …
Det bedöms vara något mer/mer/mycket mer/extremt mycket mer sannolikt att få dessa resultat om huvudhypotesen är sann än om den alternativa hypotesen är sann.

(http://nfc.polisen.se/tjanster/utlatandeskala/ )

Skulle det vara så att DNA från ytterligare personer finns i provet så är inte det utfallet sannolikare om hypotesen är sann, utan tvärtom! Provet kommer ju då att ha en massa sekvenser som inte matchar MGMs DNA-profil.
Med andra ord, om DNA -sekvenser som matchar dig eller mig hittas i provet så är det ett utfall som är MINDRE sannolikt om MGM lämnat spåret, eller möjligen grad 0 (ungefär lika sannolikt att få de erhållna resultaten om huvudhypotesen är sann som om den inte är det.)

Jag påstår alltså att ett utfall +3 eller +4 på en DNA-matchning implicit innebär att vi kan utesluta andra individer!
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-10-29 kl. 14:17.
Medlem
Citat:
Semir Hasanbegovic: Advokaten frågar om en känslig sak. Det handlar om att 35-åringen är i Sverige och jobbar på en gård med svenskar. I en miljö i Blomberg. Där det finns väldigt många olika typer av människor...
Semir Hasanbegovic: ...kan det vara så att du har blivit tvingad att göra något?
14:10, 29 October 2015

Vad menar hon med detta?
Medlem
Citat:
Har din fru berättat att det varit några personer inne hos er?
– Ja.
Vad var det då? Vad sa hon?
– Jag minns inte när det var. Det var några veckor innan flickan försvann.
– Just då befann hon sig i duschen och hörde när någon gick in.
– Det är aldrig låst i vår lägenhet. Det var alltid lugnt hos oss.

Citat:
Har du något att säga hur du tänker om möjligheterna att brodern skulle kunna på något sätt vara skyldig eller delaktig i andras brott mot flickan?

Citat:
Advokaten frågar om en känslig sak. Det handlar om att 35-åringen är i Sverige och jobbar på en gård med svenskar. I en miljö i Blomberg. Där det finns väldigt många olika typer av människor...

...kan det vara så att du har blivit tvingad att göra något?

Som har med detta att göra.

Hjälpa någon eller städa upp åt någon?

IR verkar ganska desperat.
2015-10-29, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Finns det material eller partiklar från ladan och slakthuset på Lisa och hennes kläder?
Finns det spår från Lisa i slaktrummet frånsett rep och örhänge som båda kan ha kommit dit efteråt?
Var är mordplatsen egentligen? Att hon tycks ha blivit hängd i röret duger inte för mig.

Finns inte redovisat nånstans vad jag läst.
Nån annan?
2015-10-29, 14:12
Medlem
RobertoSavianos avatar
Ouff blev orolig där att de skulle gå på att städat upp osv.

Skönt att de inte verkar gå på den linjen
2015-10-29, 14:12
Medlem
berenpxxs avatar
Jag kan inte hjälpa det, men jag börjar misstänka att NB faktiskt vill bli dömd, att det har varit hans plan från första början. Hur otroligt det än kan låta.

Han har ju i princip gjort alla misstag som kan göras från första början. Lämnat DNA och blod överallt, ordnat med en snitslad bana med bevismaterial ända fram till byssjan och klädskåpet.

Och att nu under rättegången fortsätta att blåneka, trots överväldigande teknisk bevisning.

Såvida han inte har ett IQ på grottmongonivå, så måste han inse att detta kan bara leda till fällande dom - m.a.o. livstid i detta fall.

Tillbringa resten av sitt äckliga liv med att runka i en fängelsecell. Ja, gå ut och röka också förstås. Allt på skattebetalarnas bekostnad. Fy fan!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in