2015-11-04, 10:19
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
frun till den misstänkta gm ,har vid ett tillfälle sagt att hon sa till sin man att det kunde vara han som dödade flickan, och igår så gav hon sin man alibi att han var hemma när Lisa försvan,,,,hmm

spelar ingen roll vad du säger under polis förhör
du kan ändra och lura rätten om du är riktigt smart
2015-11-04, 10:20
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modestygrace
Sedan en tanke ang. fastställande av dödsdag. Borde inte det ganska lätt kunna avgöras vid obduktion av magsäcksinnehåll- vad var det senaste offret åt, hur långt gången var matspjälkingsprocessen av den lunch man vet att hon vid 15-tiden åt med sina föräldrar på cafét?

Jag håller med, den frågan var uppe redan tidigare www.flashback.org/sp54550993

Framgår det av fup om detta undersöktes vid obduktionen, eller ingår det i det sekretessbelagda obduktionsresultatet?
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-11-04 kl. 10:25.
2015-11-04, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det var bara Lisas DNA på tejprullen. Däremot fanns AB:s DNA på en tejpbit.
Förhindrar inte att AB:s DNA hamnat på tejpbiten när han tidigare placerat tejprullen i spiklådan eller rotat runt i spiklådan. Det man i alla fall kan konstatera att tejprullen i lådan begränsar antalet alternativa gärningsmän högst avsevärt. Jag tror inte att tejprullen i spiklådan var ett allmänt samtalsämne i Blomberg före mordet och hur många visste om att rullen förvarades i spiklådan? Hur många är det som överhuvudtaget varit inne i den sunkiga ladan i närtid före brottet?
Senast redigerad av Vierstein 2015-11-04 kl. 10:38.
2015-11-04, 10:31
Medlem
lindblomsgröns avatar
Angående hängning så slutar man andas först men hjärtat slår i 10-15 minuter till. Kan det ha något med tejpen att göra att försäkra sig att hon dör. Fast andas man inte spelar det ju ingen roll förstås.
2015-11-04, 10:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Se s. 390-391. Visar bevakningsfilmen från butiken i Källby där NB med hustru handlade strax efter kl 20.00 (butiken stänger kl 20.00 på söndagar). Bilderna är tyvärr väldigt suddiga. Ser ni NB´s vänstra handrygg? Tycker också att han ser röd ut om näsan eller så förvrängs färgtonerna pga oskärpa.
Förutom hudförändringar pga psoriasis kan man också se de hudavskrapningar på handryggen som kunde dokumenteras vid kroppsbesiktningen (fyra avskrapningar på vänstra handryggen; s. 1724).

Härutöver ska ha funnits sex hudavskrapningar på vänstra handens fingrar.

Tycker också näsan ser röd ut; härtill tycker jag mig kunna skönja att han har en skrapliknande skada upp mot pannan/hårfästet plus en ev. skada under näsan. - Dessa ev. ytliga skador kan ha läkts under de sex dagar som förflöt fram till nämnda kroppsbesiktning den 13 juni.
Senast redigerad av letsdoit 2015-11-04 kl. 10:37.
2015-11-04, 10:34
Medlem
En sak jag har fungerat på.
Kan det vara så att L har mördats i ladan, forslats med kläderna på till byschan för "mellanförvaring"?
Planen har varit att dra av kläder för att brännas på/i rishögen, avdragningen av kläderna påbörjades (jackan) men GM blev avbruten/störd av ngt därav att resten av kläderna är halvt avdragna. När sedan eftersökning påbörjades hade GM ingen möjlighet att slutföra detta.
2015-11-04, 10:38
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Om detta varit möjligt så hade man väl gjort en sån analys, tror du inte?

Likväl måste det vid obduktionen dokumenteras huruvida man har gjort en sådan analys, samt omvänt: att det dokumenteras vilka omständigheter som ev. har omöjliggjort analysen (t.ex. kroppens beskaffenhet vid upphittandet, exempelvis svåra brandoffer där en sådan analys är omöjlig). Men I LH's fall bör mag- och tarmområdet ha varit relativt intakt när hon hittades.
2015-11-04, 10:40
Medlem
Det är synd att så mycket förblir oklart tycker jag. Jag förstår att åklagaren nöjer sig med det som krävs för fällande dom men för min del hade jag gärna sett att man hade lite mer kött på bena vad gäller motivet. För en så specifik sexuell önskan så verkar det finnas väldigt lite spår innan fullbordat värv. Hade varit intressant att höra vad hans ex från Litauen har att säga t.ex. Det är såklart tänkbart att försvaret testat det spåret men att det inte var positivt för NB.
2015-11-04, 10:42
Medlem
Det här brottet är så bizart så det skulle gå att göra en film om det.
Antar att svenska filmbolag inte vågar, kanske man skulle tipsa nåt amerikanskt filmbolag om en "bra" story som underlag för manus!

Vilken tid i dag meddelas om han ska vara fortsatt häktad?
2015-11-04, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Förutom hudförändringar pga psoriasis kan man också se de hudavskrapningar på handryggen som kunde dokumenteras vid kroppsbesiktningen (fyra avskrapningar på vänstra handryggen; s. 1724).

Härutöver ska ha funnits sex hudavskrapningar på vänstra handens fingrar.

Tycker också näsan ser röd ut; härtill tycker jag mig kunna skönja att han har en skrapliknande skada upp mot pannan/hårfästet plus en ev. skada under näsan. - Dessa ev. ytliga skador kan ha läkts under de sex dagar som förflöt fram till nämnda kroppsbesiktning den 13 juni.

Nu när du säger det? Varför har inte åklagaren tryckt på dessa skador under förhören? Eller gjorde han det?
2015-11-04, 10:46
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Angående hängning så slutar man andas först men hjärtat slår i 10-15 minuter till. Kan det ha något med tejpen att göra att försäkra sig att hon dör. Fast andas man inte spelar det ju ingen roll förstås.

Tejpen kan vara där för att få till det på bild som han fantiserat om. Att han tagit kort/film på det alltså.... hoppas man hittar detta i såfall
Då kan det vara gjort efter döden.

Eller att han vill plåga henne.... Tvinga henne att stå på en pall med snaran om halsen, sedan tejpa för så hon inte kan andas.
Sadistiskt som fan =P

Han verkar ju vara rätt vidrig överlag
2015-11-04, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modestygrace
Sedan en tanke ang. fastställande av dödsdag. Borde inte det ganska lätt kunna avgöras vid obduktion av magsäcksinnehåll- vad var det senaste offret åt, hur långt gången var matspjälkingsprocessen av den lunch man vet att hon vid 15-tiden åt med sina föräldrar på cafét?
Jag tror läste att hon åt soppa med en arbetskollega runt kl 16. Och ja, jag tycker att rättsläkaren borde kunna fastställa dödsdagen med offrets magsäcksinnehåll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in