2015-11-05, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Lägger ingen värdering i vad NB visste eller trode om ev. letande från millitär.

Däremot håller jag med om att dom förhören är märkliga.

Jag kanske har missat beskrivningen i FUP (om den finns).
Men jag har inte sett att man beskriver någonstans ingående hur många millitärer man kallat in.
Vem som gett millitären uppdrag att söka efter Lisa.
Och var de i så fall var kommenderade att söka.
Jag ser heller ingen dokumentation motsvarande den dokumentation som finns redovisad med missing peoples gruppchefer.

Varför??

Den beskrivningen finns inte I FUP, jag har last hela FUP.
2015-11-05, 12:07
Medlem
Citat:
Lägger ingen värdering i vad NB visste eller trode om ev. letande från millitär.

Däremot håller jag med om att dom förhören är märkliga.

Jag kanske har missat beskrivningen i FUP (om den finns).
Men jag har inte sett att man beskriver någonstans ingående hur många millitärer man kallat in.
Vem som gett millitären uppdrag att söka efter Lisa.
Och var de i så fall var kommenderade att söka.
Jag ser heller ingen dokumentation motsvarande den dokumentation som finns redovisad med missing peoples gruppchefer.

Varför??

Ingen från militären var "inkallad" det var vänner till SH. Vid ett tillfälle vet jag att det beskrivs att det fanns EN vit militär bil och 3 (eller 4) gröna.

Det vittnet som i förhör sa att han INTE hade talat om någon om militärerna till NB tog ju senare tillbaka detta om jag inte minns fel. Vid ytterligare förhör så sa han väl att han KAN ha nämnt detta till NB.
2015-11-05, 12:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Jag har också problem med en del av sakerna som inte riktigt går hem hos mig.
Tex, även om DNA:t finns så är det INGENTING som säger HUR det har kommit dit. Inte ens NÄR. Det är i mina ögon ALLDELES för många lösa trådar i det här fallet.
Det har kommit direkt från NB eftersom det är blod +4. Det är rent blod och inte kluster.
Det är flertal träffar och där det är en blandning ses +3 som är starkaste graden ihop med Lisas.

Det kan med andra ord inte ske en kontaminering.
Att diskutera fjällande Psoriasis med HUDFLAGOR som Rönnbäck gjort är rent pinsam läsning.
2015-11-05, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det har kommit direkt från NB eftersom det är blod +4. Det är rent blod och inte kluster.
Det är flertal träffar och där det är en blandning ses +3 som är starkaste graden ihop med Lisas.

Det kan med andra ord inte ske en kontaminering.
Att diskutera fjällande Psoriasis med HUDFLAGOR som Rönnbäck gjort är rent pinsam läsning.

+4 säger bara att det ÄR NB:s blod men inget om HUR det har kommit dit (edit) eller hur mycket det är

(har du läst min fråga om diskhon?)

(edit) blodet ÄR en kontaminering
2015-11-05, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lisa hade en t-shirt och en kofta, enligt signalementet. T-shirten kallas tröja på sid 495 och den hade hon på sig. Koftan låg i skåpet bredvid Lisa enligt samma sida. Om det var i samma skåp eller skåpet bredvid framgår inte. Inga bilder. Både t-shirt och kofta hade ett flertal blodlika besudlingar som inte har undersökts.
Varför har man inte undersökt dessa? Om det skulle finnas blod på hennes kläder, som inte kommer från henne eller NB, så borde det ju vara högst relevant att utreda vem som avsatt dem?

För både tröjan (t-shirt) och koftan anges i FUP:

DNA:
På tröjan iakttogs ett flertal blodlika besudlingar. Någon
ytterligare undersökning av dessa har inte utförts.
Vidare kunde sperma inte påvisas.
Tröjan har inte undersökts avseende hår.

Textila material/fibrer:
Materialet har enligt överenskommelse med uppdragsgivaren
inte undersökts.

Det är möjligt att man på goda grunder antagit att det är LH's eget blod, men eftersom man inte undersökt dem så kan man väl knappast utesluta andra? Att man inte hittat någon annans blod på den förmodade brottsplatsen utesluter inte att en eventuell annan GM avsatt dessa under t.ex. transporten.

Visserligen är jag, efter att ha läst delar av FUP och följt delar av rättegången, personligen övertygad om att NB, på ett eller annat sätt, är inblandad. Men att det finns sådana här outredda (eller åtminstone oförklarade) frågetecken i utredningen lämnar kvar en viss osäkerhet som i alla fall jag inte är helt komfortabel med.
Senast redigerad av cjh 2015-11-05 kl. 12:17. Anledning: Stavfel
2015-11-05, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det kan vara en liten litauisk "parvel" som mördat Lisa och hotade NB till att städa och nu hotar honom till att inte avslöja något.
17-åring som lider av acne?
2015-11-05, 12:19
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Ingen från militären var "inkallad" det var vänner till SH. Vid ett tillfälle vet jag att det beskrivs att det fanns EN vit militär bil och 3 (eller 4) gröna.

Det vittnet som i förhör sa att han INTE hade talat om någon om militärerna till NB tog ju senare tillbaka detta om jag inte minns fel. Vid ytterligare förhör så sa han väl att han KAN ha nämnt detta till NB.

Okej.
Men det låter ändå som att de vill ge sken av att man kallat in millitären.
För vittnet som anger vad NB säger ju inte att det inte var millitären som var där och sökte och att han möjligtvis (det framgår inte) var därför han upplevde honom som suspekt.

För den lögn vittnet talar om spräcker han ju inte själv genom att exempelvis säga just att ' där förstår jag att han ljuger mej rakt i ansiktet eftersom det bara var missing people som letade.

Även om alla inblandade som tillhörde MP vet hur det var så ska ju åklagaren genom vittnesmålet visa hur det var för domare och nämndemän som inte var där. Då krävs det ju att vittnet dementerar tydligt att millitär aldrig varit där.

Men om de tar millitära fordon så har ju ändå millitären varit där officiellt. Eftersom du inte får använda dej av deras fordon eller inte bör ha uniform privat. Så antar jag att försvarsmakten var underrättade om att del av deras fordon var på martorp för att del av deras anställda hjälpte sin kollega att
finna sin försvunna dotter.
Antar då att detta är godkänt från försvaret/deras arbetsgivare.

Men det framkommer aldrig tydligt att så var fallet.
2015-11-05, 12:20
Medlem
Bild på Alf*onso

http://www.inhoco.com/alfonso-del-corral/

Här är en annan bild, med solglasögon, med dessa kanske han kan likna NB?

http://pololine.com/?lang=1&sec=2&gal=1478 sök på "Alf*onso".
Han star bredvid en svensk man som har ett företag inom hotellsäkerhet (H*nr*k K*nold)

http://www.affarsresenaren.se/artike...-riskerna/4642

Är detta rätt man, är han verligen styvson till AJ? Eller är detta en trådsanning?
2015-11-05, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Varför har man inte undersökt dessa? Om det skulle finnas blod på hennes kläder, som inte kommer från henne eller NB, så borde det ju vara högst relevant att utreda vem som avsatt dem?

För både tröjan (t-shirt) och koftan anges i FUP:

DNA:
På tröjan iakttogs ett flertal blodlika besudlingar. Någon
ytterligare undersökning av dessa har inte utförts.
Vidare kunde sperma inte påvisas.
Tröjan har inte undersökts avseende hår.

Textila material/fibrer:
Materialet har enligt överenskommelse med uppdragsgivaren
inte undersökts.

Det är möjligt att man på goda grunder antagit att det är LH's eget blod, men eftersom man inte undersökt dem så kan man väl knappast utesluta andra? Att man inte hittat någon annans blod på den förmodade brottsplatsen utesluter inte att en eventuell annan GM avsatt dessa under t.ex. transporten.

Visserligen är jag, efter att ha läst delar av FUP och följt delar av rättegången, personligen övertygat om att NB, på ett eller annat sätt, är inblandad. Men att det finns sådana här outredda (eller åtminstone oförklarade) frågetecken i utredningen lämnar kvar en viss osäkerhet som i alla fall jag inte är helt komfortabel med.

Den här frågan har ju uppkommit flera gånger om varför man inte testat allt.
Vissa saker kan jag hålla med om borde ha testats mer men ang kläderna så TROR jag att det är så här:
Man "topsar" hundra saker, testar först tio av dessa och får ett ensidigt svar som man uppfattar räcker som bevis. Därmed anser man att saken är klar och att vidare testning bara skulle ge samma svar.
Hade man däremot hittat ETT avvikande svar i en av de tio testningarna så hade man nog gått vidare. Nånstans har de nog en gräns för hur mycket de behöver få svar på.
(Lite av ordspråket Om det går som en anka, låter som en anka.......)
2015-11-05, 12:21
Medlem
develis avatar
På söndag morgon gick IB ut kl 09.
AB säger att hon sov till kl 11.
NB påstår att han sov till kl 14 då IB kom hem och väckte honom.

Tre vittnen har sett en förare framföra NB:s litauiska bil denna förmiddag:
Vid Gum gården och anländer från Blombergshållet.
Bilen med förare ses även komma från Martorphållet vid 10-10.30.

Märkligt att han inte berättar om denna bilresa på förmiddagen.
Är det nu idén växer om en ny "con attack" - mer i justerad variant?
Lisas pappa sa att det enda som skulle få henne att gått mot ladan vore att nån är i fara.

Högst troligt vaknade han när IB gått kl 09, satte sig på trappan och rökte - hans vanliga, väl beskrivna morgonritual.

Runt kl 09.20 passerar Lisa hans bostad.
2015-11-05, 12:23
Medlem
Citat:
Okej.
För vittnet som anger vad NB säger ju inte att det inte var millitären som var där och sökte och att han möjligtvis (det framgår inte) var därför han upplevde honom som suspekt.

För den lögn vittnet talar om spräcker han ju inte själv genom att exempelvis säga just att ' där förstår jag att han ljuger mej rakt i ansiktet eftersom det bara var missing people som letade.

Även om alla inblandade som tillhörde MP vet hur det var så ska ju åklagaren genom vittnesmålet visa hur det var för domare och nämndemän som inte var där. Då krävs det ju att vittnet dementerar tydligt att millitär aldrig varit där.

Men om de tar millitära fordon så har ju ändå millitären varit där officiellt. Eftersom du inte får använda dej av deras fordon eller inte bör ha uniform privat. Så antar jag att försvarsmakten var underrättade om att del av deras fordon var på martorp för att del av deras anställda hjälpte sin kollega att

Ja det har jag frågat mig , är det tillåtet att använda militära fordon privat?
Det är oerhört viktigt att just militären alltid följer lagar och regler.
För det kan väl inte vara så att militären hjälpt polisen att söka, då borde det framkommit av FUP.
2015-11-05, 12:25
Medlem
Citat:
Okej.

Antingen är jag trött eller nåt men jag förstår inte hela din text, kan det saknas ord eller exv kommatecken?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in