2015-11-06, 16:18
Medlem
Rätt! Men med perverterad svensk logik så vill man Missunna fam. Holm att ta hand om/uppfostra sina barn som skedde. Ty det sättet "verkade misstänkt"! Jeeez..
Det enda som var konstigt var att Holm bedrev körcentral; Först köra 8 mil för att lämna av barnet på Blombergsfiket.
Sen 8 mil till, för hämtning. Sunt?
Citat:
Ursprungligen postat av ell1
Nu har jag sett flertalet inlägg där folk nämner sina misstankar mot SH och kände att jag behövde flika in min åsikt. Med all fakta som finns presenterad tycker jag detta är helt skandalöst.
-"Kontrollbehov?" Han verkar vara en av få i detta land som faktiskt tar ansvar och bryr sig om vad hans dotter gör. En förälder är inte en bästis, utan ska vägleda och uppfostra.
-"Konstigt att han hittat några av fynden?" Han är utbildad inom militären, han har nog större kunskap än gemene man om hur man söker av områden.
-"märkligt att han var med så mycket i söket". Skulle han suttit hemma och rullat tummarna?? Självklart gör man allt i sin makt för att hitta sitt barn!
Med mera med mera...

Enligt mig har föräldrarna gjort alla rätt man kan göra. Stackars familj som måste genomlida saknaden efter en älskad dotter och syster som tagits ifrån dem på detta vedervärdiga vis. ALL heder till dem och minnet efter Lisa.
2015-11-06, 16:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det tycker jag att man ska. Är det tillräckligt små fläckar är problemet snarast om man ser att det alls finns en fläck utan hemoglobinet. Jag skulle alltså göra annorlunda - sätta en fläck med alldeles riktigt blod och sedan krydda den fläcken med redan uppamplifierat DNA från den person som jag vill sätta dit. Då kan man tillsätta sådan mängder att den endogena signalen från blodet inte går igenom. Det kan man iofs syna genom att testa provet med kvantitativ PCR, men sånt tror jag inte att NFC ägnar sig åt, inte i dagsläget, i alla fall.

Men det kräver kunskap och utrustning. Plus att man måste amplifiera upp precis alla mikrosatelliter som NFC någonsin använder för att vara säker på att ingen misstänker nåt.

På ren svenska: Förutsatt att man inte har en molekylärbiolog eller liknande som alternativ GM/anstiftare av konspiration i syfte att sätta dit en litauisk lantarbetare för mord så är alla planteringsteorier att betrakta som komplett och totalt verklighetsfrämmande foliehattande och inget annat?
2015-11-06, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Rätt! Men med perverterad svensk logik så vill man Missunna fam. Holm att ta hand om/uppfostra sina barn som skedde. Ty det sättet "verkade misstänkt"! Jeeez..
Det enda som var konstigt var att Holm bedrev körcentral; Först köra 8 mil för att lämna av barnet på Blombergsfiket.
Sen 8 mil till, för hämtning. Sunt?

Om jag fattat det hela rätt så jobbade även Lisas mamma på caféet de dagarna som Lisa hade jobbat innan, de samåkte alltså i bilen. Detta var alltså första dagen mamman inte skulle med och därför fick Lisa ta moppen. Helt normalt. Rätta mig om jag har fel.
2015-11-06, 16:26
Medlem
Följande förstår jag inte i detta fall:

IB:s trosor har försvunnit, IB fick inte tillbaka dem. Vad skulle polisen med hennes använda trosor till?

Varför har man tagit blodprover på GM hela 4 ggr?

Varför hängs NB ut i medierna och beskrivs som en mördare innan dom ens fallit? Detta brukar inte vara fallet i andra fall där identiteten skyddas till dom fallit.

Tyvärr är det något som luktar skunk i detta fall. Korruption? Maktmissbruk? Jag vet inte. Men man börjar ju undra.
2015-11-06, 16:29
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ell1
Om jag fattat det hela rätt så jobbade även Lisas mamma på caféet de dagarna som Lisa hade jobbat innan, de samåkte alltså i bilen. Detta var alltså första dagen mamman inte skulle med och därför fick Lisa ta moppen. Helt normalt. Rätta mig om jag har fel.
Visst, och mördarlitauern hade stått i fönstret som vetter mot kafèts ingång och onanerat och kladdat ner väggarna med sperma.
Sannolikt hade han spanat in LH med långt blont hår, första dagen hon färdas ensam händer detta.
En slump? Knappast mördarlitauern hade span och för omkring i närområdet den aktuella dagen av en anledning. Fönsterblecket han pysslade med just den söndagen var nog ett svepskäl för att vara borta från hemmet och förbereda sina planer.
Vidriga as!
2015-11-06, 16:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är just det PMet sid.602 jag läst flest gånger av alla PM också. Jag anser rakt inte att man bör tvivla. Ett rejält uttryck av polisinsatschef väger ganska tungt. Det ser ut som Axelsson själv undrar över detta, iaf då det begav sig, men det blir omöjligt att bedöma utan att förstå personlighet hos både pic:en samt den vän till familjen som "fyllde luckan" samt om berörda kommunicerat med varandra utanför fup?

Det är inte okänt att det inom polisen kontra militära är en viss jargong/tävlan, men dessa ord får läsas med stor reservation, då ärendet rimligtvis ej tillåter denna jargong.
Men med detta sagt är det också sannolikt att det är utrett, med tanke på ärendets art - någon har förhoppningsvis krupit till korset sedan 11/6?
Att detta genererar frågetecken när man läser det i fup är solklart, men det kanske inte är meningen att vi ska begripa allt.
Nu var inte familjens vän, PL, där som militär, utan som privatperson.

Jag funderar i helt andra banor. Pappan om handsken, sid 69-70:
Citat:
Han sa att han borde ha sett Lisas handske då om den låg som det hade beskrivits för honom. (Fl hade inte beskrivit hur den låg.)
Ändå hittades handsken där. Det kan ha fått pappan att misstänka(magkänsla) att det låg en hund begraven där inne i ladan, och att det fanns något att hitta där. När polisen hävde avspärrningarna 10 juni tyckte pappan att den borde leta mer. Därför plockade pappan fram tre örhängen ur Lisas smyckeskrin och bad PL lägga tre i ladan och låtsas hitta två. Därefter letade och fann polisen mer.

Detta kunde ha lett till överskott av örhängen, fler än vad Lisa hade vid försvinnandet, men det hade kunnat förklaras med misstag vid identifieringen, "Lisa hade sådana örhängen tidigare".
2015-11-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Följande förstår jag inte i detta fall:

IB:s trosor har försvunnit, IB fick inte tillbaka dem. Vad skulle polisen med hennes använda trosor till?

Varför har man tagit blodprover på GM hela 4 ggr?

Varför hängs NB ut i medierna och beskrivs som en mördare innan dom ens fallit? Detta brukar inte vara fallet i andra fall där identiteten skyddas till dom fallit.

Tyvärr är det något som luktar skunk i detta fall. Korruption? Maktmissbruk? Jag vet inte. Men man börjar ju undra.

Har IBs trosor försvunnit?? Kan du förklara mer?
2015-11-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Enligt statistiken bör pappan vara en av de första man undersöker, men det har väl gjorts?
Vilket statistik hänvisar du till då?
2015-11-06, 16:42
Bannlyst
Citat:
Undrar vem som läckt denna från polisen?
Enligt den expertkommentator som var med i TV4:s studio under rättegången så har polisen inte rätt att filma förhör.

Jag tror att den som läckt filmen tror att NB kan vara oskyldig.
Läser du i FUP så framgår det att förhör både kan videofilmas och spelas in.ljudmässigt.
Jag måste ställa en fråga till dig: Du ifrågasätter i stort sett alla relevanta uppgifter som pekar mot NB. Vadan denna enorma misstro mot vår polis och rättsväsen? Har du i något sammanhang själv känt dig illa behandlad av någon myndighet?

Framställer man sig själv som en konspirationsteoretiker alt. rättshaverist så ligger oftast en självupplevd oförrätt som grund för ens agerande.
2015-11-06, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag tror att jag läste nånstans (möjligen i FUP) att en lik, blod _och spermahund sökte genom ladan på måndagen men markerade inget! Den hunden skall man inte lita på.

Jag tänkte på den första polis med hund som kom redan på söndagkvällen. På måndag kom specialhundar däremot på plats.
2015-11-06, 16:43
Medlem
Citat:
Har IBs trosor försvunnit?? Kan du förklara mer?

Frun till NB sa att hon inte hade fått tillbaka sina trosor när hon släpptes. Hon hade däremot fått allas mobiltelefoner: sin egen, NB:s och AB:s.
2015-11-06, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Vilket statistik hänvisar du till då?

Mord på barn (75 % sannolikhet att det är en förälder).
Men det kanske inte är tillämpligt på en 17-årig, det kan jag hålla med om.
(Men man är ändå barn tills man fyllt 18.)

Men även vid mord på vuxna är förövaren oftast en släkting eller någon som man har en nära relation till.

Troligen inte i det här fallet.

Men det bör ändå undersökas, vilket säkerligen också gjorts.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in