2015-11-12, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Någon som lyssnade på Mats knutssons analys av presskonferensen?

Hur räknade han när han jämförde försvarets budget på 40 miljarder med denna lånekostnad på 11 miljarder? Sen menade han att detta inte är en sån stor kostnad med tanke på statens budget på 700+ miljarder.

Någon annan som lyssnade?
Den uträkningen är ju intressant för om jag har förståt det rätt så är detta enbart för det som är kvar av 2015. Säger man då att det är c:a 1.5 månad så är ju försvarets budget c:a 5 miljarder för samma period och hela statens budget c:a 87,5 miljarder genom att använda de siffror Knutsson bidrar med.

Men de kommer väl fortsätta att använda helårs budgetar att jämföra detta med så det ska se bättre ut.
Citera
2015-11-12, 14:45
Medlem
Rickuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Det var min spontana reaktion också. De "oförutsedda" kostnaderna för 2015 har varit betydligt högre än 11 miljarder. Någonting annat i budgeten måste som sagt förändrats också, annars går det inte ihop.
Jag skulle inte bli förvånad om det är så, men kan en sådan ändring göras utan att informationen om det kommer ut?

Hur många personer skulle i så fall känna till den ändringen, och vara överens om att hålla tyst om det?
Citera
2015-11-12, 14:46
Medlem
Sixts avatar
Orkade inte kolla igenom allting. Nämndes det hur mycket biståndsbudgeten skulle slaktas? Det är onekligen ironiskt att den "humanitära stormakten" låter världens fattigaste människor betala för social turism till Sverige.
Citera
2015-11-12, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Lån? Nejdå! Regeringen skjuter till 11 miljarder, i alla fall enligt Expressen

(skärmdump ifall de ändrar sig)

Samma rubrik på SVD
Citera
2015-11-12, 14:50
Medlem
All denna skit som drabbar Sverige nu, tycks vara kopplat till medlemsskapet i EU.

Det visade sig klokt att behålla kronan och inte införa Euro i Sverige. Tänk om Sverige ändå kunnat ge fan i att gå med i EU också....och haft gränskontrollen kvar.

Vad fan har EU gett Sverige, mer än skönt att slippa passet när man reser? EU är jävlar-i-mig ingen vinstaffär för Sverige, det inte....
Citera
2015-11-12, 14:50
Medlem
Rickuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Orkade inte kolla igenom allting. Nämndes det hur mycket biståndsbudgeten skulle slaktas? Det är onekligen ironiskt att den "humanitära stormakten" låter världens fattigaste människor betala för social turism till Sverige.
Inget konstigt med den saken. Sveriges politik handlar inte om att vara human. Den nuvarande invandringspolitiken är endast till för söndra och krossa det svenska samhället.

Ett svagt Sverige gynnar politiker och samhällstoppar. Dom rika blir rikare.

Den "humanitära stormakten" är bara en täckmantel för att den förståndshandikappade befolkningen ska svälja allt, och tydligen fungerar det ju ganska bra.
Citera
2015-11-12, 14:51
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Kommer räntorna börja stiga nu eller snart?
Citera
2015-11-12, 14:51
Medlem
Arons avatar
alla dessa presskonferanser som avlöser varandra man kan tro att sverige befinner sig i kris
Citera
2015-11-12, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Samma rubrik på SVD
Ja, det har du bannemig rätt i (skärmdump). Det kanske låter trevligare än "Regeringen lånar 11 miljarder i ny budget"
Citera
2015-11-12, 14:57
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
alla dessa presskonferanser som avlöser varandra man kan tro att sverige befinner sig i kris
Det är en kris, en kris för flyktingarna alltså. Inte sverige...
http://www.di.se/artiklar/2015/9/12/...is-for-sverige
Citera
2015-11-12, 14:59
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Jag skulle inte bli förvånad om det är så, men kan en sådan ändring göras utan att informationen om det kommer ut?

Hur många personer skulle i så fall känna till den ändringen, och vara överens om att hålla tyst om det?

När väl resultatet för 2015 är klart så ska det inte gå att mörka nej. Men i ändringsbudgeten, som jag förvisso bara sneglade på snabbt, så framgår inte om lägre än budgeterade kostnader förekommit någon annanstans (såvitt jag kunde se).
Citera
2015-11-12, 15:00
Medlem
Reinfeldt sa i sitt sommartal man avsåg att ta emot 20 000 extra flyktingar per år, därför skulle man avsätta 12 miljarder/år totalt 48 miljarder under budgetperioden 2014-2018 extra till flyktingmottagning.

Dvs 600 000 kr per flykting. Nu kommer det inte 20 000 extra utan betydligt fler.

Med ett inflöde på 10 000 i veckan som det är nu så kostar det 6 miljarder enligt Reinfeldts beräkning.

På ett år blir det 312 miljarder bara för mottagning, till det kommer ackumulerade kostnader från tidigare år.

Nog finns det ett tak för volymerna, men det kanske inte syns från ovan på de höjder som våra politiker och journalister svävar i det blå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in