2015-11-21, 23:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Varför drar du in mig i denna massa av text? Varför hänvisar du till Hamilkar för att få stopp på diskussioner angående DNA som bevis och dess värde i detta fall? Hamilkar är tydligen molekylärbiolog och ingen DNA-expert i kriminalvetenskap och det skulle vara intressant med en sådan här för den diskussionen. I brist på det kan man läsa vetenskapliga artiklar från USA, England och Israel om man vill skaffa sig en bild om vad som är möjligt.

Jag förespråkar kontamination här och inte plantering även om jag inte utesluter det helt heller som du gör för allt som går emot åklagarens linje. Denna miljö där NB arbetat kan spela en hel del spratt. Man kan även göra en hel del utan avancerad labbutrustning vad det gäller plantering av blod eller DNA för den som har intelligensen och viljan för det. Så är det bara vare sig du vill eller inte men det är troligen inte vanligt då dom allra flesta mord inte är väl planerade.

Men för mig är kontamination mer troligt om man ska söka en förklaring till varför NB fortfarande anser sig oskyldig. Jag skulle gärna vilja att han erkände så man slapp fundera över detta men om han skulle vara oskyldig så krävs en förklaring till det. Det jag skrivit om hur det skulle kunnat gå till fungerar alldeles utmärkt i teorin men måste naturligtvis först testas vilket inte är gjort här så varken du eller jag vet säkert.

Detta med att den första hunden inte markerade någon mord eller hängingsplats omkullkastar min teori om kontaminering av DNA. Det är så mycket av fynden man inte kan få ihop i en gärningsbeskrivning så man förstår att åklagaren har gett upp här och bara drar en grov förklaring om vad han tror har hänt. Det kan fortfarande vara NB som GM, oroa er inte, men att åklagarens version av händelserna inte stämmer.

Så återigen, lämna mig utanför dina åsikter och framför allt om du uppmanar andra att "skita i vad jag säger". Det var fult, tycker du inte?

Eftersom toleransen mot personliga vendettor nu är mycket låg kan jag inte gå in i någon närmare polemik med dig i den delen. Jag "drog in dig" eftersom den andra skribenten jag diskuterade med hänvisade till inlägg från dig. Det verkade då rimligt att påpeka att det du skrivit och påstått till stor del står i strid med vad den bästa sakkunskap vi har att tillgå i tråden har hävdat.

Jag har en fråga till dig: Med tanke på vilken bevisning som finns i ett genomsnittligt mordfall där den åtalade inte erkänner och inte är nära anhörig: Hur många procent av dem tror du att du skulle kunna vara bekväm med en fällande dom om du ställde samma krav som du gör i detta fall? När finns det inte en möjlighet till kontamination av ev. DNA-bevis? När kan inte vittnen ha misstagit sig eller rentav ljugit? När kan inte annan bevisning vara ett resultat av slump eller feltolkning?

Du får förlåta mig men grejen är att kontaminationteorin är vansinnig. Det vore väl en sak om det var en enda yta, trots det som har invänts om att det inte kan ha varit intorkat blod från ev. tidigare "olyckor" i ladan som avsatt spår. Men det är inte en yta. DNA finns på flera ställen och föremål

- blandat med Lisas DNA på snöre som hittades i diskho i ladan (s. 676)
- tre olika ställen på offrets jeans (varav ett på insidan av knäppningen), två av dem blandade med Lisas DNA
- två olika ställen på offrets träningsbyxor, blandade med Lisas DNA
- två ställen på jackan, på vardera armen. Dessutom ett ställe på bakstycket där analys i viss mån talar för att det är Nerijus DNA

Jag vet inte hur du tänker dig att kontaminationen har gått till? Har det legat blodpölar från hantverkaren nånstans i ladan som teknikerna missat och så har den verklige mördaren på något vis rullat runt kroppen där så att det kommit både på jacka, jeans och träningsbyxor på flera olika ställen? Samtidigt som det blandat sig med offrets egen DNA? Och så har det på något vis även spritt sig till ett stycke rep som låg på en diskbänk.

För mig handlar det här uppenbart om att det är minst 5 separata kontaminationer som måste ha ägt rum, oberoende av varandra. Även bortsett från det osannolika och oförklarliga i varifrån denna kontaminationskälla härstammar så måste man rimligen kräva någon slags sannolikhetsanalys av ett sånt scenario. Och det är här du går bort dig fullständigt. Själv skulle jag säga att sannolikheten för en enskild kontamination på det här sättet (särskilt i frånvaron av fynd som tyder på att blodpölar från Nerijus funnits nånstans i ladan) måste röra sig om promillar. Men okej - jag kan vara jättesnäll och säga att det ändå finns en sannolikhet för 5% för en enskild kontamination. Men här har vi fem stycken som omöjligt kan ha uppstått vid samma tillfälle. Vad är sannolikheten för att alla fem uppstått genom kontamination?

Svar: 0,05x0,05x0,05x0,05x0,05 = 0,00003% En på 3 miljoner.

Vi kan vara snälla och säga att det rör sig om tre oberoende kontaminationer. Då får vi ner sannolikheten till fantastiska 0,0125% Lite mer än en på tiotusen

Förstår du nu varför dina kontaminationsteorier är helt orimliga och inte kan tas på allvar?
2015-11-21, 23:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
På samma sätt tycker jag att en undersökning av den tröja som MGM själv omnämner hängande kvarglömd i ladan skulle vara intressant. Sättet som han i förhör tar upp den på antyder att han kan ha haft den på sig under akten, hängt av sig den och glömt den. DNA-spår förstås men ett hårstrå från Lisa vore ju besvärande.
Den hade väl LÅ kastat, minns dock inte tidsperpektivet. Nåt oroar NB avsevärt angående denna verkar det som iom att han frågar brodern och IB hur DNA avsätts:
Citat:
Sen har vart en, även en dag han pratade med mig, eller rättare sagt alla tre pratade vi, eh han
ställde sån fråga på väldigt konstigt sätt, och då säger han om jag till exempel tar och rör vid
dina kläder, din klädsplagg, vems dna hamnar där, och jag och Irina vi hörde detta, men vi
svarade inget

Såg en annan sak gällande att NB varit fram till MPS och påtalat att det var "Waste of time" att söka på Martorp. Det var ju ett jäkla gnäll över detta i tråden.
AB säger likadant:
Citat:
Vad sade din bror till Missing people?
Vilka?
De med gula västar?
Han sade något till mig att han nämnt till någon att här han någon redan letat.
2015-11-22, 00:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerSydvikGP
Har du hängt med i den juridiska debatten något alls? Det kommer prövas ett mord från Sala där HD ska bestämma påföljd om någon månad. Tror knappast de tar upp ett annat fall så kort efter ett annat prejudikat.
Jag var inte klar över att något mordfall redan hade fått prövningstillstånd. Då minskar ju anledningen till PT i det här fallet påtagligt

Citat:
Dessutom, Lisamålet består av indicier och det är mycket olämpligt av HD att bestämma påföljd när händelseförloppet inte är helt utrett. För att HD:s domar ska få full effekt behöver så mycket som möjligt vara solklart. Det håller du med om antar jag.
Jodå, jag gör det, men HD verkar inte bry sig särskilt om den saken. Förra gången det var fråga om att klargöra hur ny mordlagstiftning skulle tolkas var i NJA 2013 s. 376. Då förde man in i domen en stor mängd generella resonemang tillämpliga på precis vilket mordfall som helst, och den viktiga vägledande effekten av den domen var ju att fastslå 14 år som normalstraff för mord rent allmänt, fast ett så lågt straff inte var på kartan i det fall domen behandlade.
2015-11-22, 00:27
Medlem
Draifoss avatar
Är inte särskilt insatt i fallet, och har bara läst sporadiskt i tråden. Har alltså inte personligen någon uppfattning i frågan om balten skall betraktas som skyldig eller ej.

Vill bara påminna om att vi har sett andra fall som har varit av stort massmedialt intresse, och där många har försökt överrösta varandra med sina övertygelser om hur säkert det är att rätt man har infångats (t.ex. i Olle Möller- och daCosta-fallet).
Även vid nämnda brott utgick man från den typen av teknisk bevisning som vid den tiden var den moderna i jämförelse med äldre teknik. Tänk om någon redan då hade kunnat veta vad vi nu kan åstadkomma med DNA-tekniken. Då hade vi kanske åtminstone i efterhand kunnat få veta hur det egentligen gick (eller inte gick) till
Undrar om någon i det här fallet tänker lite mer förutseende. Sparar man t.ex. på till synes oviktigt material med tanke på att det om 10-20 år kan finnas tekniska möjligheter som vi inte nu kan föreställa oss. Ber om ursäkt för ett möjligen lite virrigt formulerat inlägg på kvällskvisten. Har redan glömt vad min poäng var (TUI).
Senast redigerad av Draifos 2015-11-22 kl. 00:29.
2015-11-22, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Du är så realistisk och snusförnuftigt bra Poppsan.

Så klart måste det, om det finns spår, leda tillbaka till cafeets entré. Varför har ingen tänkt på det?
Well done!

En tränad sökhund bakspårar väl inte?!
2015-11-22, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Är inte särskilt insatt i fallet, och har bara läst sporadiskt i tråden. Har alltså inte personligen någon uppfattning i frågan om balten skall betraktas som skyldig eller ej.

Vill bara påminna om att vi har sett andra fall som har varit av stort massmedialt intresse, och där många har försökt överrösta varandra med sina övertygelser om hur säkert det är att rätt man har infångats (t.ex. i Olle Möller- och daCosta-fallet).
Även vid nämnda brott utgick man från den typen av teknisk bevisning som vid den tiden var den moderna i jämförelse med äldre teknik. Tänk om någon redan då hade kunnat veta vad vi nu kan åstadkomma med DNA-tekniken. Då hade vi kanske åtminstone i efterhand kunnat få veta hur det egentligen gick (eller inte gick) till
Undrar om någon i det här fallet tänker lite mer förutseende. Sparar man t.ex. på till synes oviktigt material med tanke på att det om 10-20 år kan finnas tekniska möjligheter som vi inte nu kan föreställa oss. Ber om ursäkt för ett möjligen lite virrigt formulerat inlägg på kvällskvisten. Har redan glömt vad min poäng var (TUI).

Tror din poäng var att om man sparar bevismaterial så kommer man i framtiden att ha ännu bättre tekniska möjligheter att finna t.ex DNA-spår och att man då skulle kunna hitta ca 2000 spår till av Nerijus.
2015-11-22, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Tror din poäng var att om man sparar bevismaterial så kommer man i framtiden att ha ännu bättre tekniska möjligheter att finna t.ex DNA-spår och att man då skulle kunna hitta ca 2000 spår till av Nerijus.

Tror att dom spår som nu finns räcker gott för HR. Men att tekniken ger nya förfinande metoder är väl bara tacksamt.
2015-11-22, 01:18
Medlem
develis avatar
En fråga. Skulle åkern vid grusvägen köras ner m maskin vid den tiden eller iaf inom en snar framtid? Han lär ha koll på detta från huset sett o de små sakerna har väl isf gått i småpartiklar - även om det blåste åt alla håll av vinddrag o inte hamnade där han tänkt sig. Två fynd är i trakten vid Gum, han var dagligen till Martorp även om de renoverade huset vid cafet då ladan var avspärrad. De sista sakerna, körkort o nycklar kan ha blivit kvarglömda i bilen . Då de upptäcks kan det knappast vara nåt han har lust att gå runt med i fickan o han kastar ut dem med i all hast. Pga av det stora sökpådraget han inte räknade med. Att bilar stoppades lär han ha iakttagit vid cafét. Visiteringsrisk tog han nog för troligt.. så nervös som han var under veckan.
2015-11-22, 01:26
Medlem
Domen avhandlas på ca 40 sidor, ovanligt kort i mordsammanhang. Men det är koncist nog. Den tekniska bevisningen och de komprometterande vittnesmålen samt indicierna är vattentäta.

Fascinationen består i hur den dömde trodde sig handla som lustmördare: trodde han att han skulle undkomma detta eller gav han blanka fasen i det, upptagen av sina perversa böjelser som blivit omöjliga att rensa ur hjärnan? Han kände sig helt enkelt tvungen att få utlopp för sina störda drifter, till vilket pris som helst. (Han borde ha begärt kemisk kastrering, eller åtminstone konsulterat psykvården. Fast vem vet, han kanske har mördat flera.)
2015-11-22, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
En tränad sökhund bakspårar väl inte?!

Normalt, i min värld, kan hunden sätta upp nosen gå ett steg tillbaka för att fånga doftmolekyler för att sedan ta upp det senast avsatta spåret och gå i den riktningen. Framåt.

Men hundar kan läras till det mesta.
2015-11-22, 01:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Domen avhandlas på ca 40 sidor, ovanligt kort i mordsammanhang. Men det är koncist nog. Den tekniska bevisningen och de komprometterande vittnesmålen samt indicierna är vattentäta.

Fascinationen består i hur den dömde trodde sig handla som lustmördare: trodde han att han skulle undkomma detta eller gav han blanka fasen i det, upptagen av sina perversa böjelser som blivit omöjliga att rensa ur hjärnan? Han kände sig helt enkelt tvungen att få utlopp för sina störda drifter, till vilket pris som helst. (Han borde ha begärt kemisk kastrering, eller åtminstone konsulterat psykvården. Fast vem vet, han kanske har mördat flera.)
Det var nog vara både ock, suktat, planerat, kan inte stå emot impuls. Det kan även finnas inslag av att en del i spänningen ligger i att slå till nära arbetsplats på dagtid/ kväll. Ett risktagande. Kopplingstationen ligger nära den med ( A dagen innan) Däremot har han noll koll på hur han reagerar sen ( upphetsad, adrenalin, stress,bråttom hem för att inte väcka uppmärksamhet och fixa kort tiddspegel) . Tjatar om DNA sen o verkar kort i roten, iaf inte värst vältränad på mord. Tror dock han sysslat med nåt överfall innan, kanske England.
2015-11-22, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En fråga. Skulle åkern vid grusvägen köras ner m maskin vid den tiden eller iaf inom en snar framtid? Han lär ha koll på detta från huset sett o de små sakerna har väl isf gått i småpartiklar - även om det blåste åt alla håll av vinddrag o inte hamnade där han tänkt sig. Två fynd är i trakten vid Gum, han var dagligen till Martorp även om de renoverade huset vid cafet då ladan var avspärrad. De sista sakerna, körkort o nycklar kan ha blivit kvarglömda i bilen . Då de upptäcks kan det knappast vara nåt han har lust att gå runt med i fickan o han kastar ut dem med i all hast. Pga av det stora sökpådraget han inte räknade med. Att bilar stoppades lär han ha iakttagit vid cafét. Visiteringsrisk tog han nog för troligt.. så nervös som han var under veckan.

Jag gissar åtminstone att NBs ivriga kattletande syftade till att rätta till dom misstag han gjorde genom att bara kasta ut LHs tillhörigheter i spenaten.

När det skulle tröskas finns det nog andra som vet ..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in