Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-22, 22:19
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodspeed1
ISIS har helt klart blivit bombade av USA... Global research är inte speciellt objektiv i sin rapportering direkt.

och ISIS får nog mer än de var berdda på av fransoserna
Bra länk. Imorgon måndag så är hangarfartyget Charles de Gaulle framme och kan, återigen, bomba ISIS (de flög 1300 sortier i februari men då över Irak)

Citat:
France’s defense minister Jean-Yves Le Drian said on Sunday that French aircraft carrier Charles de Gaulle had been sent to help operations against Islamic State militants in Syria and would be “operational” from Monday and “ready to act.”
http://www.timesofisrael.com/french-...act-on-monday/
Citera
2015-11-22, 22:23
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu ligger Newsweek-artikeln bakom en betalmur. Detta sagt så är det främst Iran som har marktrupper i Syrien, och Hizbollah förstås.

Det skulle förvåna mig om någon av de parter som stöder de olika rebellfraktionerna är beredd att gå in med marktrupper. Möjligen Turkiet i ett läge där kurderna ser ut att uppnå sina mål och besegra islamisterna.
Du kanske har överskridit x antal lästa artiklar. För mig är den öppen. Här är ett utdrag:

Citera
2015-11-22, 22:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Du kanske har överskridit x antal lästa artiklar. För mig är den öppen. Här är ett utdrag:

Tack. Jag skulle tro att 2000 man är en underskattning. Men det är förstås svårt att veta. Det intressanta är om Iran är beredd att skicka fler soldater, som det antyddes i artikeln. Det kan i så fall få en avgörande betydelse, vilket 2000 man knappast får.
Citera
2015-11-22, 22:33
Medlem
Sickmyducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
vad är huvudskälet till att inget land har satt in marktrupper i Syrien?

Nu kommer jag in här och inte är särskilt insatt och kanske slänger ur mig något efterblivet men är det kanske inte så enkelt att inget land ännu är villiga att riskera livet på sina soldater helt enkelt? Man vill gärna delta, men då görs det från säkert avstånd med hjälp av t.ex. drönare, men när det handlar om att satsa och riskera liv - där är man ännu inte.

(Pratar om länder i väst samt Ryssland m.m. inte t.ex. Irak)
Citera
2015-11-22, 22:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
En annan intressant utveckling är det gryende politiska motståndet mot den nykonservativa krigs- och regimbytesagendan i USA. Två kongressledamöter har just lagt fram ett lagförslag om att förbjuda allt stöd till de syriska rebellerna, som jag skrev om i en annan tråd:

http://www.flashback.org/p55481453#p55481453

Jag tror att de nykonservativa grupperingar som hållit amerikansk utrikespolitik i ett järngrepp de sista 15 åren äntligen håller på att tappa greppet.
Ja, Obamas presumtiva fredspris har gett lite resultat. Kärnteknikavtalet med Iran är väl det bästa exemplet. Öppningen mot Cuba också. Drönarbombningarna och Guantanamo står fortfarande på skamlistan.

Fast om höken Hillary blir president (högst troligt) så blir det väl en återgång till den typen av utrikespolitik eller?

----

IS ser nu ut att komma att besegras i Syrien (med terrorism i Europa som följd). Men vad tror du händer efteråt i Syrien? Vad bör man sikta på? Utan plan riskerar man att få ytterligare ett Irak. Och förutsättningarna i Syrien för en ny stabil (demokratisk vågar jag inte hoppas på) stadsbildning är ännu sämre än vad de var i Irak.

Jag startade en tråd i ämnet. Hittills har den inte genererat något intresse så eventuellt svar kanske bättre passar i tråden vi nu skriver i.

(FB) Vad är Syriens (och MÖ:s) framtid efter att IS omintetgjorts?
Senast redigerad av Madagascar 2015-11-22 kl. 22:37.
Citera
2015-11-22, 22:44
Medlem
Citat:
En annan intressant utveckling är det gryende politiska motståndet mot den nykonservativa krigs- och regimbytesagendan i USA. Två kongressledamöter har just lagt fram ett lagförslag om att förbjuda allt stöd till de syriska rebellerna, som jag skrev om i en annan tråd:

http://www.flashback.org/p55481453#p55481453

Jag tror att de nykonservativa grupperingar som hållit amerikansk utrikespolitik i ett järngrepp de sista 15 åren äntligen håller på att tappa greppet.

Hoppas att du har rätt i det, men än så länge ligger USA:s vanvettiga Syrienpolitik fast. Här är en intressant intervju med den amerikanske professorn och chefen för Mellanösterncentret vid University of Oklahoma, Joshua Landis. Hans gissning är tyvärr att den förda politiken kommer fortsätta trots att det finns personer i administrationen med avvikande åsikter:

Du sade precis att det sannolikt inte finns några utsikter till att USA öppet skulle ställa sig på
samma sida som Ryssland i Syrien. Men kan du då tala om för mig varför det är så viktigt för
amerikanska politiker att verka tuffa när det gäller Syrien? Vad har USA för fördel av det? Varför
bryr sig USA över huvud taget om Syrien
?

Det är en alldeles utmärkt fråga! Det är som att fråga varför USA drev ut Ryssland ur Afghanistan.
En av de största dumheter USA någonsin gjort var när man försökte beväpna mujahidingerillan och
driva ut det sekulära Ryssland ur Afghanistan. Titta på vad vi fått i stället: vi fick Al-Qaida, vi fick
11 september, och vi fick ett krig i Irak som vi inte kan ta oss ur. Mycket av de problem vi har idag
härrör från att vi försökte driva bort Ryssland från Afghanistan. 2 Och du kan ställa samma fråga om
Syrien. Vi hade fel då och vi har fel nu! Syrien betyder inte så mycket för USA så man kan ställa
sig frågan, ”varför inte låta Ryssland få det”. Det finns förstås personer som tänker så i USA:s
regering. Men det är mycket svårt för USA, som vant sig vid att vara en supermakt, den som
bestämmer, och polismannen i världen, att inse att det inte går att kontrollera ställen som Irak,
Afghanistan och Syrien. Det är svårt att lämna över rollen som polisman till någon annan, och
särskilt inte till Ryssland.

Vidare tror han att USA bara kommer att fortsätta att hålla konflikten igång för att man helt enkelt inte har något gångbart realistiskt alternativ att satsa på:

Vad ser USA som en bra utgång av inbördeskriget? Vem vill man ha som segrare? Eller vill man
kanske bara hålla tillbaka allt detta de närmaste åren?

Vem föredrar USA idag? Man gillar inte någon av de tre syriska huvudaktörer som har någon möjlighet
att segra. Det handlar om Assad, Jaysh al-Fateh och Isis. USA har infört brutala sanktioner
mot Assad och de 65 procent av befolkningen han kontrollerar; man beväpnar rebeller som ska
angripa honom. Man bombar Isis, som sitter på nästan 50 procent av tillgångarna i Syrien; och man
gillar inte Jaysh al-Fateh, som äger Idlibprovinsen genom att Al-Qaida tillhör dess kärna och
domineras av salafister. Följden är att USA inte har något svar att komma med. Därför försöker
man att få alla att vara svaga. Man vill inte att Assad ska segra, men man vill heller inte att Isis eller
Jaysh al-Fateh ska göra det. USA kommer att låta det syriska träsket bubbla.

Intervjun översatt till svenska: http://www.marxistarkiv.se/mellanost...s-intervju.pdf
Original: http://www.joshualandis.com/blog/reg...ts-sophieco-2/
Citera
2015-11-22, 23:02
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ja, Obamas presumtiva fredspris har gett lite resultat. Kärnteknikavtalet med Iran är väl det bästa exemplet. Öppningen mot Cuba också. Drönarbombningarna och Guantanamo står fortfarande på skamlistan.

Fast om höken Hillary blir president (högst troligt) så blir det väl en återgång till den typen av utrikespolitik eller?

----

IS ser nu ut att komma att besegras i Syrien (med terrorism i Europa som följd). Men vad tror du händer efteråt i Syrien? Vad bör man sikta på? Utan plan riskerar man att få ytterligare ett Irak. Och förutsättningarna i Syrien för en ny stabil (demokratisk vågar jag inte hoppas på) stadsbildning är ännu sämre än vad de var i Irak.

Jag startade en tråd i ämnet. Hittills har den inte genererat något intresse så eventuellt svar kanske bättre passar i tråden vi nu skriver i.

(FB) Vad är Syriens (och MÖ:s) framtid efter att IS omintetgjorts?

Ryssarna kommer inte överge Syrien i första taget,de har,och spenderar ofantligt mycket pengar på detta krig och Ryssland verkar ha planer för Syrien,de ska nämligen bygga upp landet när kriget är över.
Citat:
Russia has a long-term plan to rebuild Syria after the terrorists there are defeated, which requires the involvement of other regional powers to ensure that the threat of terrorism is extinguished, Deutsche Wirtschafts Nachrichten [DWN] reported on Saturday.
"Russian President Vladimir Putin is pursuing a long-term strategy in the Middle East, according to which Syria's traditional allies play an important role,"

http://sputniknews.com/world/2015112...yria-plan.html
Citera
2015-11-22, 23:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Ravmundsen
Hoppas att du har rätt i det, men än så länge ligger USA:s vanvettiga Syrienpolitik fast. Här är en intressant intervju med den amerikanske professorn och chefen för Mellanösterncentret vid University of Oklahoma, Joshua Landis. Hans gissning är tyvärr att den förda politiken kommer fortsätta trots att det finns personer i administrationen med avvikande åsikter:

Du sade precis att det sannolikt inte finns några utsikter till att USA öppet skulle ställa sig på
samma sida som Ryssland i Syrien. Men kan du då tala om för mig varför det är så viktigt för
amerikanska politiker att verka tuffa när det gäller Syrien? Vad har USA för fördel av det? Varför
bryr sig USA över huvud taget om Syrien
?

Det är en alldeles utmärkt fråga! Det är som att fråga varför USA drev ut Ryssland ur Afghanistan.
En av de största dumheter USA någonsin gjort var när man försökte beväpna mujahidingerillan och
driva ut det sekulära Ryssland ur Afghanistan. Titta på vad vi fått i stället: vi fick Al-Qaida, vi fick
11 september, och vi fick ett krig i Irak som vi inte kan ta oss ur. Mycket av de problem vi har idag
härrör från att vi försökte driva bort Ryssland från Afghanistan. 2 Och du kan ställa samma fråga om
Syrien. Vi hade fel då och vi har fel nu! Syrien betyder inte så mycket för USA så man kan ställa
sig frågan, ”varför inte låta Ryssland få det”. Det finns förstås personer som tänker så i USA:s
regering. Men det är mycket svårt för USA, som vant sig vid att vara en supermakt, den som
bestämmer, och polismannen i världen, att inse att det inte går att kontrollera ställen som Irak,
Afghanistan och Syrien. Det är svårt att lämna över rollen som polisman till någon annan, och
särskilt inte till Ryssland.

Vidare tror han att USA bara kommer att fortsätta att hålla konflikten igång för att man helt enkelt inte har något gångbart realistiskt alternativ att satsa på:

Vad ser USA som en bra utgång av inbördeskriget? Vem vill man ha som segrare? Eller vill man
kanske bara hålla tillbaka allt detta de närmaste åren?

Vem föredrar USA idag? Man gillar inte någon av de tre syriska huvudaktörer som har någon möjlighet
att segra. Det handlar om Assad, Jaysh al-Fateh och Isis. USA har infört brutala sanktioner
mot Assad och de 65 procent av befolkningen han kontrollerar; man beväpnar rebeller som ska
angripa honom. Man bombar Isis, som sitter på nästan 50 procent av tillgångarna i Syrien; och man
gillar inte Jaysh al-Fateh, som äger Idlibprovinsen genom att Al-Qaida tillhör dess kärna och
domineras av salafister. Följden är att USA inte har något svar att komma med. Därför försöker
man att få alla att vara svaga. Man vill inte att Assad ska segra, men man vill heller inte att Isis eller
Jaysh al-Fateh ska göra det. USA kommer att låta det syriska träsket bubbla.

Intervjun översatt till svenska: http://www.marxistarkiv.se/mellanost...s-intervju.pdf
Original: http://www.joshualandis.com/blog/reg...ts-sophieco-2/
Intressant men tröstlös artikel du återger. (För mig var Jaysh al-Fateh nytt. Jag kollade upp att det är en konstellation som bildades i mars i år och vars namn blir Army of Conquest enligt eng Wikipedia. I konstellationen ingår bl a salafisterna al-Nusra).
Citera
2015-11-22, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Hu? vad jag menar är att jag tycker det är knepigt att dom dels utnyttjar Tu-95 som har stått med flygförbud en längre period i år då dom har ganska god markattack-kapacitet i Syrien redan. Att då använda Tu-95 som plattform för kryssningsmissiler låter ganska överdrivet. Men det kan så klart vara ett medvetet drag för att övas inför större uppgifter.

Att använda hälften av alla operativa Tu-60 tyder också på att dom kombinerar uppdraget i Syrien
med övningsverksamhet, speciellt som dom flög en jävla omväg innan dom kom till Syrien.

Ja troligen övning och så lite show. Mest övning kanske, ska de flyga oantastat kan de lika gärna göra det och droppa några kryssningsmissiler också.
Citera
2015-11-22, 23:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Intressant men tröstlös artikel du återger. (För mig var Jaysh al-Fateh nytt. Jag kollade upp att det är en konstellation som bildades i mars i år och vars namn blir Army of Conquest enligt eng Wikipedia. I konstellationen ingår bl a salafisterna al-Nusra).

Det är nog korrektare att säga att konstellationen leds av al-Nusra, som är den starkaste gruppen inom Army of Conquest. Jag skrev om det i ett tidigare inlägg idag:

Citat:
Framför allt gäller detta då "Army of Conquest" alltså den breda allians som under al-Nusras (al-Qaidas) ledning strider i Latakia- och Idlib-provinserna i nordvästra Syrien. Varje gång ryssarna bombar dessa styrkor gråts det krokodiltårar i västliga media över de stackars "moderata" islamisterna. Samma "moderata" islamister som strider sida vid sida med al-Nusra och tar order från deras befälhavare.
Citera
2015-11-22, 23:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Ryssarna kommer inte överge Syrien i första taget,de har,och spenderar ofantligt mycket pengar på detta krig och Ryssland verkar ha planer för Syrien,de ska nämligen bygga upp landet när kriget är över.

http://sputniknews.com/world/2015112...yria-plan.html
Intressant. Det är första gången jag har hört talas om att Putin har long-term plans för Syrien. Men jag tvivlar fortfarande på Putins uthållighet. Han kommer ju behöva sätta in marktrupper för att genomföra sina planer. Och att sätta in marktrupper är inte politiskt enkelt - ens för Putin.

Och även om han tillsammans (än så länge inte koordinerat) med USA etc kan besegra IS så tror jag inte USA kommer tillåta Putin att själva rita Syriens nya politiska karta.
Citera
2015-11-22, 23:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Ja troligen övning och så lite show. Mest övning kanske, ska de flyga oantastat kan de lika gärna göra det och droppa några kryssningsmissiler också.

Om du talar om bombplanet som startade från Iran och eskorterades av iranskt flyg så var det troligen en övning ihop med iranierna. I vart fall har det inte upprepats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in