Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
En annan intressant utveckling är det gryende politiska motståndet mot den nykonservativa krigs- och regimbytesagendan i USA. Två kongressledamöter har just lagt fram ett lagförslag om att förbjuda allt stöd till de syriska rebellerna, som jag skrev om i en annan tråd:
http://www.flashback.org/p55481453#p55481453
Jag tror att de nykonservativa grupperingar som hållit amerikansk utrikespolitik i ett järngrepp de sista 15 åren äntligen håller på att tappa greppet.
Ja, Obamas presumtiva fredspris har gett lite resultat. Kärnteknikavtalet med Iran är väl det bästa exemplet. Öppningen mot Cuba också. Drönarbombningarna och Guantanamo står fortfarande på skamlistan.
Fast om höken Hillary blir president (högst troligt) så blir det väl en återgång till den typen av utrikespolitik eller?
----
IS ser nu ut att komma att besegras i Syrien (med terrorism i Europa som följd). Men vad tror du händer efteråt i Syrien? Vad bör man sikta på? Utan plan riskerar man att få ytterligare ett Irak. Och förutsättningarna i Syrien för en ny stabil (demokratisk vågar jag inte hoppas på) stadsbildning är ännu sämre än vad de var i Irak.
Jag startade en tråd i ämnet. Hittills har den inte genererat något intresse så eventuellt svar kanske bättre passar i tråden vi nu skriver i.
(FB) Vad är Syriens (och MÖ:s) framtid efter att IS omintetgjorts?