Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-22, 23:31
  #17053
Medlem
goodspeed1s avatar
Kurderna köttar på..! Nya kartor-> http://www.modernfrontlines.com/?p=1522

Fortsätter de såhär är IS körda. Tror nog att IS dagar faktiskt är räknade nu... Omöjligt att de kan stå emot trycket som läggs på de nu från alla håll och kanter?
Citera
2015-11-22, 23:36
  #17054
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Ryssarna kommer inte överge Syrien i första taget,de har,och spenderar ofantligt mycket pengar på detta krig och Ryssland verkar ha planer för Syrien,de ska nämligen bygga upp landet när kriget är över.

http://sputniknews.com/world/2015112...yria-plan.html

Nu var detta inte någon pressrelease från Kreml utan Sputnik News som citerade Deutsche Wirtschafts Nachrichten. Oklart vad DWN vet om Putins planer.

Detta sagt, så visst, Ryssland har investerat en hel del i Syrien och har intressen att bevaka där. Jag tror dock att det som främst driver deras politik i området är rädslan för att den islamistiska extremismen ska sprida sig till Ryssland, som ligger ganska nära och har flera miljoner muslimer inom sina gränser. Case in point: kriget mot islamisterna i Tjetjenien.
Citera
2015-11-22, 23:38
  #17055
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, Obamas presumtiva fredspris har gett lite resultat. Kärnteknikavtalet med Iran är väl det bästa exemplet. Öppningen mot Cuba också. Drönarbombningarna och Guantanamo står fortfarande på skamlistan.

Fast om höken Hillary blir president (högst troligt) så blir det väl en återgång till den typen av utrikespolitik eller?

Finns tyvärr stor risk för det. Det är bara att hoppas på att email-skandalen fortsätter att rulla på och att Bernie Sanders blir demokraternas kandidat. Om sedan Donald Trump blir republikanernas kandidat kan det bli riktigt intressant. I bästa fall kan Trump skrämma tillräckligt många att rösta på Bernie för att han ska vinna.

Och skulle Trump vinna är det inte någon katastrof. Han må vara en stor knöl, men han är inte någons verktyg, och skulle inte starta nya krig i Mellanöstern bara därför att krigshetsarlobbyn vill det.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
IS ser nu ut att komma att besegras i Syrien (med terrorism i Europa som följd). Men vad tror du händer efteråt i Syrien? Vad bör man sikta på? Utan plan riskerar man att få ytterligare ett Irak. Och förutsättningarna i Syrien för en ny stabil (demokratisk vågar jag inte hoppas på) stadsbildning är ännu sämre än vad de var i Irak.

Jag startade en tråd i ämnet. Hittills har den inte genererat något intresse så eventuellt svar kanske bättre passar i tråden vi nu skriver i.

(FB) Vad är Syriens (och MÖ:s) framtid efter att IS omintetgjorts?

Jag tror att det finns förutsättningar för en försoning mellan regimen och de moderata rebeller som fortfarande finns, förutsatt att man kan enas om en gradvis demokratisering med fortsatt starkt skydd för minoriteterna, dvs. alawiter, andra shiiter, druzer, kristna, och förstås kurderna.

Tyvärr är de moderata rebellerna inte så många som vid inbördeskrigets början. Revolutionen äter sina barn brukar man ju säga, och detsamma gäller för inbördeskrig. Det blir till slut bara extremister kvar när dessa dödat de mer moderata krafterna eller drivit dem i landsflykt. Det gäller förstås alla sidor i konflikten. Men jag hoppas att Syrien inte hamnat riktigt där än.

Detta sagt, så finns det stora problem som måste övervinnas:

Ett problem är kurderna. De är helt inställda på autonomi, har kämpat för det, och kommer inte att acceptera något annat. Frågan är om de andra folkgrupperna är beredda att ge dem det.

Ett annat problem är Turkiet, som under inga villkor vill se en kurdisk ministat vid sina gränser, i vart fall inte så länge Erdogan och islamisterna sitter vid makten.

Ett tredje problem är om saudierna och gulfstaterna fortsätter att stödja terrorism även efter det att IS besegrats.

Ett fjärde problem är fortsatt amerikansk inblandning som lätt kan torpedera möjligheterna till en politisk lösning.
Citera
2015-11-22, 23:40
  #17056
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Ryssarna kommer inte överge Syrien i första taget,de har,och spenderar ofantligt mycket pengar på detta krig och Ryssland verkar ha planer för Syrien,de ska nämligen bygga upp landet när kriget är över.

http://sputniknews.com/world/2015112...yria-plan.html
Bygga kolonier i Syrien. Ryssland har redan börjat bita sig fast som sagt. Rysslands kostnader har dock sedan länge överstigit vad de har råd med, det kommer bli bara en av många kollapser för Ryssland. Assad har så många andra problem och står djupt skuldsatt till Ryssland. Ryssland kommer mer eller mindre ockupera land i Syrien som delbetalning.
Citera
2015-11-22, 23:45
  #17057
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodspeed1
Kurderna köttar på..! Nya kartor-> http://www.modernfrontlines.com/?p=1522

Fortsätter de såhär är IS körda. Tror nog att IS dagar faktiskt är räknade nu... Omöjligt att de kan stå emot trycket som läggs på de nu från alla håll och kanter?

Klarar man av att samordna de strider som nu pågår på olika fronter finns det goda utsikter att besegra IS, det håller jag med om.

Sedan finns det anledning att oroa sig för vad Erdogan i så fall hittar på. Särskilt för kurderna.
Citera
2015-11-23, 00:17
  #17058
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Finns tyvärr stor risk för det. Det är bara att hoppas på att email-skandalen fortsätter att rulla på och att Bernie Sanders blir demokraternas kandidat. Om sedan Donald Trump blir republikanernas kandidat kan det bli riktigt intressant. I bästa fall kan Trump skrämma tillräckligt många att rösta på Bernie för att han ska vinna.

Och skulle Trump vinna är det inte någon katastrof. Han må vara en stor knöl, men han är inte någons verktyg, och skulle inte starta nya krig i Mellanöstern bara därför att krigshetsarlobbyn vill det.



Jag tror att det finns förutsättningar för en försoning mellan regimen och de moderata rebeller som fortfarande finns, förutsatt att man kan enas om en gradvis demokratisering med fortsatt starkt skydd för minoriteterna, dvs. alawiter, andra shiiter, druzer, kristna, och förstås kurderna.

Tyvärr är de moderata rebellerna inte så många som vid inbördeskrigets början. Revolutionen äter sina barn brukar man ju säga, och detsamma gäller för inbördeskrig. Det blir till slut bara extremister kvar när dessa dödat de mer moderata krafterna eller drivit dem i landsflykt. Det gäller förstås alla sidor i konflikten. Men jag hoppas att Syrien inte hamnat riktigt där än.

Detta sagt, så finns det stora problem som måste övervinnas:

Ett problem är kurderna. De är helt inställda på autonomi, har kämpat för det, och kommer inte att acceptera något annat. Frågan är om de andra folkgrupperna är beredda att ge dem det.

Ett annat problem är Turkiet, som under inga villkor vill se en kurdisk ministat vid sina gränser, i vart fall inte så länge Erdogan och islamisterna sitter vid makten.

Ett tredje problem är om saudierna och gulfstaterna fortsätter att stödja terrorism även efter det att IS besegrats.

Ett fjärde problem är fortsatt amerikansk inblandning som lätt kan torpedera möjligheterna till en politisk lösning.
Bra lista. Särskilt Turkiet/Kurderna blir knepigt.

Men sedan skulle jag vilja tillföra som ett stort problem som måste lösas och det gäller USA och Ryssland i relation till varandra. Jag har svårt att se hur USA och Ryssland ska kunna hitta en gemensam position om Syriens framtid. USA kommer ha svårt att acceptera ett stort ryskt inflytande i Syrien. Och de kommer ha svårt att acceptera att Assad sitter kvar. Ryssland har visserligen sagt att de också kan tänka sig låta Assad gå så småningom. Även om det sker så kommer Ryssland ta mycket plats i Syrien. Jag tror inte USA är redo för det - man är ju i praktiken i (ekonomiskt) krig med Ryssland avseende deras agerande på Krim och sydöstra Ukraina.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2015-11-23 kl. 00:42.
Citera
2015-11-23, 00:25
  #17059
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra lista. Särskilt Turkiet/Kurderna blir knepigt.

Men sedan skulle jag vilja tillföra som ett stort problem som måste lösas och det gäller USA och Ryssland i relation till varandra. Jag har svårt att se hur USA och Ryssland ska kunna hitta en gemensam position om Syriens framtid. USA kommer ha svårt att acceptera ett stort inflytande i Syrien. Och de kommer ha svårt att acceptera att Assad sitter kvar. Ryssland har visserligen sagt att de också kan tänka sig låta Assad gå så småningom. Även om det sker så kommer Ryssland ta mycket plats i Syrien.

Det är ungefär det jag menade med punkt fyra. Om USA fortsätter att försöka diktera hur en övergångsregering ska se ut, när Assad ska avgå, och vilka som får delta i den fortsatta politiska processen finns det stor risk att processen havererar. Den syriska regimen kommer inte att gå med på amerikanska diktat, och inte heller Iran eller Ryssland.
Citera
2015-11-23, 00:26
  #17060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om du talar om bombplanet som startade från Iran och eskorterades av iranskt flyg så var det troligen en övning ihop med iranierna. I vart fall har det inte upprepats.

Nej jag talar om TU-160 som startade i norra Ryssland och rundade hela Europa över norska havet, atlanten, Nordsjön, Medelhavet och sen avlossade kryssningsmissiler mot mål i Syrien. DET var show off
Citera
2015-11-23, 00:49
  #17061
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Klarar man av att samordna de strider som nu pågår på olika fronter finns det goda utsikter att besegra IS, det håller jag med om.

Sedan finns det anledning att oroa sig för vad Erdogan i så fall hittar på. Särskilt för kurderna.
Ja, om "man" är staterna som sitter o pratar i Wien så vore det ju ett stort framsteg. Går det att övertyga Putin om att temporärt låta bli alla rebeller utom IS? Kanske inte omöjligt nu när Putin vill ställa sig in lite hos väst efter utvisningen i kylan.
Men som sagt, hur i hela friden får man till en deal där turkarna lovar börja uppföra sig ansvarfullt? Hur det verkligen förhåller sig med deras påstådda hemliga stöd till IS undrar jag - det måste vara en alldeles omöjlig sak för USA att svälja. Deras kurdfobi utgör ju dessutom ett verkligt hinder, någor som sätter USA under press. USA:s enda seriösa partners på marken är ju kurderna och självklart har man utlovat förståelse för deras självständighetsönskan. Men kan man leverera så mycket mer när man har NATO brodern Erdogan som bara tycks ha ett enda mål för dagen - ingen kurdstat? Erdogan som man inte kan bråka med alltför mycket just nu pga flyktingproblematiken.
Citera
2015-11-23, 01:13
  #17062
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Ja, om "man" är staterna som sitter o pratar i Wien så vore det ju ett stort framsteg. Går det att övertyga Putin om att temporärt låta bli alla rebeller utom IS? Kanske inte omöjligt nu när Putin vill ställa sig in lite hos väst efter utvisningen i kylan.

Varför skulle Ryssland sluta bomba al-Nusra (al-Qaida) och grupper som strider ihop med dem? De betraktas ju som terrorister även av USA. Att USA sedan inte vill att man ska bomba dem av grumliga politiska skäl är deras problem. Bara bra att Ryssland gör jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Men som sagt, hur i hela friden får man till en deal där turkarna lovar börja uppföra sig ansvarfullt? Hur det verkligen förhåller sig med deras påstådda hemliga stöd till IS undrar jag - det måste vara en alldeles omöjlig sak för USA att svälja. Deras kurdfobi utgör ju dessutom ett verkligt hinder, någor som sätter USA under press. USA:s enda seriösa partners på marken är ju kurderna och självklart har man utlovat förståelse för deras självständighetsönskan. Men kan man leverera så mycket mer när man har NATO brodern Erdogan som bara tycks ha ett enda mål för dagen - ingen kurdstat? Erdogan som man inte kan bråka med alltför mycket just nu pga flyktingproblematiken.

Angående Erdogans och Turkiets stöd till ISIS/IS, så var det alltså USA som pekade ut Turkiet i den delvis deklassifierade Pentagonrapporten:

http://www.flashback.org/t2572615

Så rimligen känner Obama till det. Kan mycket väl ha varit han som satte press på Erdogan att skära ned på stödet till IS.

Vad gäller relationerna mellan Turkiet och kurderna, så är detta det kanske största problemet om man vill ha fred i området. Se mitt inlägg ovan:

(FB) Konflikten i Syrien
Citera
2015-11-23, 02:07
  #17063
Medlem
goodspeed1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Citat:
Ursprungligen postat av goodspeed1
Kurderna köttar på..! Nya kartor-> http://www.modernfrontlines.com/?p=1522

Fortsätter de såhär är IS körda. Tror nog att IS dagar faktiskt är räknade nu... Omöjligt att de kan stå emot trycket som läggs på de nu från alla håll och kanter?


Klarar man av att samordna de strider som nu pågår på olika fronter finns det goda utsikter att besegra IS, det håller jag med om.

Sedan finns det anledning att oroa sig för vad Erdogan i så fall hittar på. Särskilt för kurderna.

Ja det känns ju som om Erdogan inte gillar att det går bra för kurderna. Turkiet verkar ju absolut inte så positiva till att det ska gå bra för Assad heller. Det är ju snack om att det ska tillsättas en "no fly zone" precis där Islamska Staten angränsar till Turkiet bl a...
Citera
2015-11-23, 02:45
  #17064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Ja, om "man" är staterna som sitter o pratar i Wien så vore det ju ett stort framsteg. Går det att övertyga Putin om att temporärt låta bli alla rebeller utom IS? Kanske inte omöjligt nu när Putin vill ställa sig in lite hos väst efter utvisningen i kylan.
Men som sagt, hur i hela friden får man till en deal där turkarna lovar börja uppföra sig ansvarfullt? Hur det verkligen förhåller sig med deras påstådda hemliga stöd till IS undrar jag - det måste vara en alldeles omöjlig sak för USA att svälja. Deras kurdfobi utgör ju dessutom ett verkligt hinder, någor som sätter USA under press. USA:s enda seriösa partners på marken är ju kurderna och självklart har man utlovat förståelse för deras självständighetsönskan. Men kan man leverera så mycket mer när man har NATO brodern Erdogan som bara tycks ha ett enda mål för dagen - ingen kurdstat? Erdogan som man inte kan bråka med alltför mycket just nu pga flyktingproblematiken.


Turkiet försvårar situationen enormt. Svårt för amerikanarna att uttrycka stöd för YPG när Erdogan beter sig såsom han gör. Men det kommer inte ta lång till de inser att YPG är dess enda alternativ i Syrien, om ryssen fortsätter etablera sig såsom de gör kommer även USA vara tvungen att leverera. Vore väldigt kul men synd om YPG skulle gå med i en allians med Ryssland för att slutligen ta kål på IS. Ganska långsökt är det men beroende på villkor skulle det kunna löna sig, Turkiet ger inga andra alternativ.

Eller så stannar YPG vid dess gränser och etablerar sig inom Rojava mer. Detta är nog mest troligast, slutet för YPG närmar sig. Synd att man inte utnyttjar den effektivaste fronten mot IS. Ganska kul nu när HDPs ledare blev beskjuten idag, Turkiet is way out of line och har förlorat enormt mycket förtroende från väst. Det dröjer inte länge nog tills han framställs för att vara en galen diktator, vilket han egentligen är. Och cool som Putin är han inte, islamistiska framträdanden lockar inte en bred publik internationellt.


Tror ni att Assad under någon omständighet skulle kunna gå med på ett självstyre i Rojava? Nu när det går som det gör för honom lär det inte bli ett alternativ men Assad är en man som kan förhandla och har viss form av förståelse för situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in