2015-11-22, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Kan det vara så att hundens sök i ladan gick ut på att finna en levande flicka, man tittade sig snabbt omkring och även om hunden visade visst intresse så skyndade man vidare.

Ja, att hitta Lisa i livet var naturligtvis målet då. Pappan var med och alla ville bara leta vidare efter Lisa så att man då inte noterade hundens förökade intresse - i det som senare blev högst aktuellt - är högst logiskt och naturligt.

Rätt beslut, där och då.

Enligt min karta.
2015-11-22, 23:38
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, att hitta Lisa i livet var naturligtvis målet då. Pappan var med och alla ville bara leta vidare efter Lisa så att man då inte noterade hundens förökade intresse - i det som senare blev högst aktuellt - är högst logiskt och naturligt.

Rätt beslut, där och då.

Enligt min karta.

Ja helt rätt. Det gick inte i det läget att förstå vad som hänt.
2015-11-22, 23:44
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är nog helt rätt att man inte kan "se" om någon är en sexual-sadistisk mördare. Normalt är de just normala.

Ledzions beskrivning av sin böjelse är intressant. Hans abnormitet börjar som en viss sexlust som vid en viss punkt övergår i ett tvång att våldta eller mörda. Sexualiteten är en obändig kraft som förvandlat planeten jorden från ett sterilt klot till ett myller av liv, och rubbningar av denna drift kan ge de mest bestialiska resultat.

Det finns säkert flera förklaringar till att frun är relativt säker. Livet med frun är ett normalt liv, medan sexual-sadismen kanske snarare är besläktat med promiskuitet eller otrohet?

Det är därför jag tror att han har begått andra " nära döden" strypsexbrott och nu gick över gränsen. Han har kommit undan förut men inte denna gång.

Ja, frun är helig mark, hon attraherar honom inte på det sättet och dessutom finns ju ofta barn i familjen. Hon är mer som madonnan för honom. ( Tror jag ).
2015-11-22, 23:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
J
Det vanliga i mordfall är att det finns tydliga motiv, mordplats, relation till offret och då kanske även DNA och då räcker det i de flesta fall.
Nä, det är det inte. Motiv är, som GW brukar säga, ett njutningsmedel för överklassen, och relation till offret behöver inte alls finnas i mord med sexuell komponent

Citat:
Återfinns även DNA från GM i en miljö där det rimmligtvis inte hör hemma är det ju ännu bättre. Vittnen, fingeravtryck och fibrer blir här verkligen spiken i kistan men behövs egentligen inte. GM brukar dessutom ha någon typ av bakgrund som gör att dom kan misstänkas tidigt.
Är det så att en transport av kropp skett så är det inte ovanligt med fynd i det fordonet och det blir ju synnerligen besvärligt.

Så nej, jag har sällan problem med bevisningen i ett genomsnittligt mordfall. Men det är få mordfall som har så många underligheter som detta.
Hurpass mycket vet du egentligen om genomsnittliga mordfall? Att döma av dina forumaktiviteter är du inte särskilt intresserad av mordfall i stort. Det här är det enda mordfall du har varit med och diskuterat någotsånär intensivt på forumet, trots att det har diskuterats ett antal intressanta mordfall under den tid du har varit aktiv. Däremot har du ett antal inlägg som är klart kritiska till polisen och hur den beter sig i diverse olika situationer. På mig verkar du som en rätt typisk polisen har fel-postare snarare än som en van mordfallspostare.

Citat:
I det här fallet finns inget vettigt motiv, ingen relation till offret, ingen klar mordplats och inget fordon för transporten till gömplats. Det finns en del vitten men dessa är ytterst osäkra vad det gäller bil och vem som kör och när det skedde anser jag.
Mordplats anser ju domstolen att man har, eftersom det finns en färsk blodbesudling från NB på ovansidan av det rör där man anser att Lisa hängdes. Och man behöver inte visa var och när offret transporteras för att döma. Du resonerar som en del andra här i tråden: Det finns oklarhet i händelseförloppet, alltså kan man inte döma. Men det kan man visst, så länge det inte finns oklarheter om själva mordet. Om man inte skulle kunna döma så fort det fanns någon oklarhet i händelseförloppet skulle alla mördare utan överlevande vittnen till gärningen kunna klara sig genom att hålla käften.

Citat:
Arnes fru är den som man kan anse som säkrast då hon hade en hålltid (middagen) och kände till familjen väl.
NB har onanerat i hörnrummet, är inte så renlig av sig, har dåliga tänder och är gästarbetare och det är det enda som man kan lägga honom till last för tillfället vad det gäller bakgrund. Han har inte antastad någon kvinna vad vi vet och är tidigare ostraffad. Vidare så har han sex bilder av 1500 i webläsarens cacheminne som anses våldsamma och det finns många människor som skulle åka på det om man porrsurfar. Han har gillat något på facebook som vi inte vad vad det betyder eftersom ingen översatt eller vet från vem det kommer. Det som finns räcker tydligen för att måla upp ett sexualsadistiskt mord av en karaktär som ytterst ovanligt.

Kontamination med DNA är lika vansinnig som det motiv åklagaren målar upp. Eftersom det inte är undersökt hur mycket av NB:s DNA det finns i slaktrum och dess förrum så går det inte att utesluta att det kommer från ytor i dessa rum. Det går heller inte att utesluta att det kommer från handskar med NB:s DNA på. Att det finns DNA i massor från NB i hörnrummet vet vi för det blev av någon konstig anledning ordentligt undersökt och visat i bilder.
Det finns kritiska blodbesudlingar med tydliga avsättningar av färskt blod som har NB:s DNA-profil. Ditt svepande sätt att påstå att samtliga kritiska DNA-träffar skulle kunna åstadkommas genom kontamination håller inte, varken sakligt eller intellektuellt. Om det skulle röra sig om arbetsplatskontamination är det ju också synnerligen anmärkningsvärt att man inte hittar DNA från någon annan som arbetat i ladan - till exempel AB. Men allt har ju redan bemötts till leda - det bara biter inte på dem som inte vill vidgå att bevisningen håller.

Citat:
Om offret nu hängt i röret så har hon säkert kommit i kontakt med golv en eller flera gånger, kanske en gång med byxor uppe innan hänging och sedan en gång med dom nerdragna efter att kroppen lossats från rep och rör. Hennes jacka kan ha tagits av och legat på golvet. Det kan också vara från handskar som NB använt då han lade plåt på taket och som kanske legat där med tejp och spiklåda. Det kan nu alltså finnas DNA från NB på hennes kläder på flera ställen. Snörbitarna förklaras på liknande sätt. Att handskar används är mycket troligt då det inte finns ett enda fingeravtryck av värde.
Sannolikheten för att det skulle komma DNA från golvet på precis de ställen där man hittar besudlingar är infinitesimalt liten. DNA-bevisningen är solid. Din kritik av den är okunnig.

Bevisningen räcker. Den har räckt i tingsrätten, och den kommer att räcka också i hovrätten. Det här fallet är inte ett gränsfall vad avser bevisningen.
2015-11-22, 23:50
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Inga tecken på bundna händer har väl funnits? Att en våldtäktsman kan brotta ner och övermanna en kvinna är en sak, men att hänga en kvinna i en fastsatt snara utan att det ens finns spår efter strid tror jag inte är möjligt för en ensam gm.

Katw har framfört teorin att en nerdragen jacka skulle ha kunnat fungera som fängsel. Vilket knappast är möjligt annat än för några sekunder. Man kan inte fastna i sin jacka. Man kommer garanterat loss på några sekunder.

Det var min teori att han dragit ner jackan när hon stod framåtlutad över diskbänken i syfte att omöjliggöra motstånd. Man kommer inte loss om man samtidigt snaras runt halsen och mun/näsa tejpas.

Om du nu nödvändigtvis måste ha blöta hårstrån på kaklet så blev nog Lisas hår blött av vätskan i diskhon.
2015-11-22, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja helt rätt. Det gick inte i det läget att förstå vad som hänt.

Nej, det var helt rätt beslut. Detta är ett så sällsynt mord att ingen ens nu kan riktigt förstå att det har hänt.
Senast redigerad av Remark 2015-11-22 kl. 23:59.
2015-11-22, 23:54
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Jag tycker nog att principen "Ockham's razor" säger att man ska pröva enklare lösningar innan man låser sig för en krånglig lösning.

Din lösning är verkligt krånglig! Lisa har inte ens varit i ladan enligt din teori! Det blir krångligt att förklara hur allt detta DNA från båda har hamnat där på olika pinaler.
2015-11-22, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du är inte ensam om det.. Det gör dom flesta hundar också - sett till dom omständigheter som rådde den dagen. Men i o för sig svårt även annars. Underlaget spelar också roll.

Dessutom har båda flickorna gått från sina moppar på morgonen in till cafeet
2015-11-22, 23:59
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Någon galen feminist hävda att detta var ett brott för han hatade kvinnor: skitsnack.

Hans mamma älskade honom.
Hans fru likaså.
Hans dotter säkerligen med.

Detta var ett sexualbrott_: han ville uppleva makten att beröva någons liv, och baserat på hans snuskiga dagatspel och porr: att även få leka med en kvinnokropp som han ville.

Tja, att dottern älskade honom tillåter jag mig att tvivla på. Han vet inte var hon bor och har inte haft någon kontakt på flera år.

Således har dottern heller ingen kontakt med sin far. Varför kan man bara spekulera i.
2015-11-23, 00:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det blir inte som nytt, det blir en spädningsfaktor som ändrar blodbilden som tekniker ser. Hamilkar har redan skrivit om detta och det handlade även om hemolys.
Jag tror att det är (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad som du menar.
2015-11-23, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag är visserligen ägare av en duktig jakthund men att efter 4-5 timmar skilja på ett fram/bakspår som avsatts inom ca 15 minuter inklusive hård blåst tror jag inte är möjligt. Däremot är jag väldigt undrande över hundens sök i ladan.

Du har nog rätt, är väl grus som underlag och ev fram-och bakspår avsatta inom väldigt kort tid. Så är kanske inte så enkelt ens för en väldigt vältränad och erfaren hund. Men som sagt, söket i ladan visar att något inte stämmer. Skulle Lisa ha blivit intvingad/indragen/inlurad där, blivit hängd, avsatt blod och annat dna, utsöndrat högsta tänkbara mängder adrenalin... Utan att hunden visar detta vid söket??? Dessutom missar hunden allt adrenalin från gärningsmannen, FÄRSK (enligt åklagaren) sperma och färskt blod från gärningsmannen.... Svårt att förstå hur det kommer sig.
2015-11-23, 00:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Ja jag funderade också på det. Men jag ska nysta. Jag tar hjälp av min syster som bor i England sen 2008, två timmar med bil från Ely i så fall. Mordet på Lisa Holm är inget vanligt mord. Det borde uppmärksammas i media med foto på den livstidsdömde N. Det kan ju som sagt komma in tips från allmänheten, tidigare arbetskamrater osv som kan hjälpa polisen.

Jag tror inte att det här är N första grova brott. Det behöver inte betyda att han mördat tidigare, men att gå från 0 till 100, känns konstigt. Det kan säkert ha gått år mellan återfallen. Kanske trodde han att giftermålet med IB skulle hjälpa honom att "friskna till från sina okontrollerade drifter" när hans fantasier och tankar kommer igång igen "bjuder" han ner sin fru till Sverige, hon ska rädda honom. När han sen märker att hennes närvaro inte alls tar bort dom sjuka fantasierna ja det är då han anklagar och bråkar med henne hela nätterna. Det som hans bror vittnar om.

Den vidriga sexualsadistiska mördaren Dariusz Ledzion som dömts för upprepade grova brott och mord lämnade fingeravtryck på en tejpbit och DNA på ett av sina offer. Han liknar perioderna när dom sexualsadistiska drifterna träder in som ett starkt sug efter narkotika, bara det att här är dom på jakt efter ett offer.

Den där jävla ladan mitt emot caffet måste verkligen ha satt den sjuka N på prov. Utsikt över lämpligt offer samtidigt som han onanerar. Alla dessa lockelser. Hans reflektion efter mordet på de flickor som gick ensamma - hur vågar deras föräldrar låta dom gå här ensamma när dom vet... Osv. Ja hur vågar dom gå där och fresta N nästan så dom får skylla sig själva när dom väcker den sjukes lustar.

Vi ska vara så tacksamma att N sitter på livstid. Men nog borde det göras en utredning om hans psyke.

Det låter mycket bra om du kan nysta lite i det här via din syster i England.
NB kan säkert ha gjort saker även där. När man läser i studier av sexmord, sexualsadism, så framkommer ju att innan förverkligandet av fantasin sker, d.v.s mordet, så kan det vara så att GM förbereder sig mentalt med lite "övningar" som då trappas upp till det slutgiltiga dödandet.
Skulle inte vara förvånande om GM överfallit kvinnor, "nästan" strypt, kanske han också utövat strypsex med prostituerade. "Förberedelsefasen" verkar kunna skilja sig mycket i tid, från några år, till bara några dagar. Är hemska drivkrafter hos dessa sjuka män.

Vore intressant med lite eftersökningar i England. Som du skrev så kan t.ex bild i tidning och att man skriver om fallet, göra att han blir igenkänd av någon kvinna.
Ja, det är tur att NB sitter på livstid. De starka drifter och krafter som finns inom honom, har jag svårt att se att det finns något "bot" på och han inser ju inte själv vad det är han styrs av.
Även fast man tycker att han är ett psykfall av sällan skådat slag, som begått denna makabra handling, så tror jag ändå inte att han skulle räknas som "sjuk" i lagens mening.

Känns märkligt att det finns så pass många sexualsadister som "mördat vid sidan om" sitt vanliga liv, d.v.s att de kan ha haft fru och barn, jobb, arbetskamrater - och absolut ingen har vetat eller förstått något alls om att de haft en sexualsadist och mördare så nära inpå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in