2015-11-27, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag begriper inte hur du tänker angående flyttandet av kroppen. I det här fallet är det ju helt givet att NB bör, och närmast måste, flytta kroppen från sin arbetsplats. Om han hade lämnat henne där hade man ju direkt kollat upp honom eftersom han arbetade där (med facit i hand kan vi ju konstatera att han varit helt körd då eftersom det finns hans DNA lite överallt).

Hade hade han lyckats flytta kroppen igen (vilket får antas ha varit hans avsikt) och gömt den permanent så hade mordet antagligen aldrig klarats upp. Man hade hittat LHs hår i slaktlokalen och ett blodspår från NB på röret samt hans DNA på snören. Han hade blivit misstänkt, kanske stämplad som mördare, men knappast ens åtalad. Det var alltså en jätte-bra idé för NB att flytta kroppen.

Vad avser statistik så är den högst begränsad eftersom detta är ett så ovanligt fall, men du har ju t.ex. styckmordet på Eva i Örebro där offret styckades i GMs lägenhet och sedan dumpades i skogen, liksom Boden-fallet.

Vad gäller likstelhet så ger det tillsammans med förruttnelsen ett tidsfönster när kroppen kan ha placerats i skåpet relativt döden och anträffandet. LH kan hypotetiskt ha placerat is skåpet efter att likstelheten släppt, men som konstaterats tidigare är detta osannolikt eftersom det var så mycket rörelse i området, inklusive Martorp, under veckan. Det påverkar heller inte skuldfrågan eller möjligheten till alt. GM.

Men han flyttar inte kroppen bort från brottsplats. Istället ritar han en karta till polisen. Helt ologiskt.

Sjön är dessutom helt brevid Blomberg.

Hon kan ha legat nedfryst och tinats upp väldigt fort i exempelvis en bastu.

När så här mycket folk rör sig kan du mer eller mindre bevaka dig själv. Speciellt om du tillhör sökteamet.

De mord du tar upp känner jag ej till. Boden? Var det hon som skulle på jobbintervju? Blev inte hon skjuten på plats?

Inga mördare flyttar kroppen mer än en gång så ditt scenario håller ej. Det är högst långsökt.
2015-11-27, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vad svamlar du om här?
IR har ju läst Stämningsansökan och FUP flera veckor innan TR-förhandligen! Men någonting säger mig att du inte läst endera.

Säger väl inget om hur åtalet presenteras i rätten. Hon har ett klart mycket bättre utgångsläge nu. Nu känner hon åtalets svagheter och behöver bara så in en gnutta tvivel för att rubba domen helt
2015-11-27, 18:28
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Säger väl inget om hur åtalet presenteras i rätten. Hon har ett klart mycket bättre utgångsläge nu. Nu känner hon åtalets svagheter och behöver bara så in en gnutta tvivel för att rubba domen helt

Men snälla.. Han är redan dömd. Hans DNA överallt inklusive innanför LH:s underkläder...
2015-11-27, 18:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Men snälla.. Han är redan dömd. Hans DNA överallt inklusive innanför LH:s underkläder...

Du ljuger. Varför?
2015-11-27, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Vilket djäkla fel en enig TR gjorde som dömde en person till livstid utan att alls vara övertygade om att han var gärningsmannen. Det måste vara något unikt i Sverige. Tyder på en enorm otur för NB.

För min del tror jag inte ens en hårt arbetande snickare hänger sig till så avancerat sex.

Det är för dom med för mycket tid till sitt förfogande. Uttråkade människor.

Som hinner sitta och fantisera dagarna långa.

Då blir man konstig.
2015-11-27, 18:39
Bannlyst
Citat:

Vad spelar det för roll?
Vilka är åtalets svagheter?
Lista gärna dessa så att vi kan ta ställning.
Den gnuttan tvivel du inbillar dig kommer att rubba domen finns inte.
Domen i tingsrätten var klockren, inget en guttaperka som Inger Rönnbäck
kan göra ett enda dugg åt tyvärr. Fortsätter hon på sin inslagna linje att till
viss del gå på vad som skrivs här av såna som dig plus att stå på huvudet
i slasken så kommer hovrätten att utfärda samma dom på rekordtid. Det enda
som kan förändra något är om han erkänner och då har du ju fel ändå.
2015-11-27, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Konstateranden av professor GW i Expressen. Det var ord och inga visor, påminner en hel del om vad vi själva uttryckt här på flashback, vi som föraktfullt kallas "DNA-kramare" och "åklagarkramare" hehe.

Man kan inte låta bli att undra vad Leif tjänar på taffliga uttalande...

Hur lågt vågar han sjunka?
2015-11-27, 18:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Har de letat efter spår från NB i byssjan? Jag vet vad du och några till hade svarat om de hittat hans hår och fingeravtryck där. "Det var hans arbetsplats, varför skulle det inte finnas spår från honom där?"

Det kan inte finnas spår av NB där eftersom han säger i förhör att han aldrig varit där.
Hade man åtminstone ett fingeravtryck eller skoavtryck så kunde man ju bevisat att han varit där.
2015-11-27, 18:43
Medlem
Citat:
För min del tror jag inte ens en hårt arbetande snickare hänger sig till så avancerat sex.

Det är för dom med för mycket tid till sitt förfogande. Uttråkade människor.

Som hinner sitta och fantisera dagarna långa.

Då blir man konstig.
Tror du att NB var uttråkad när han fantiserade om tjejerna och drog strålar i ladan? Jag tror mer på att han var tänd.
2015-11-27, 18:47
Medlem
Citat:
Inga mördare flyttar kroppen mer än en gång så ditt scenario håller ej. Det är högst långsökt.
Varför räknar du inte Toni Alldén som mördare? Han flyttade sitt offer flera gånger.
2015-11-27, 18:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
NB säger att Gustav hade en ljusblå skjorta med vit krage.
Detta hade ju varit lätt att kontrollera med en fråga tiil de närvarande vid festen i Årnäs, Gustavs dotter och bror samt föräldrarna som sett Gustav den här kvällen. Den frågan har aldrig ställts då risken för ett säkert alibi för NB var uppenbar. Ingen i utredningen har sökt omständigheter till NB's fördel, inte heller NB's ombud som måste ifrågasättas vilken roll hon egentligen har. Är hon planterad av ett korrupt rättsväsende?

FUP sid 1488; "Och det kan jag säga han hade en ljusblå skjorta, jag tror till och med, med en vit krage, och min hustru satt bredvid"
När man söker "omständigheter till NB´s fördel" (och jag har sökt med ljus och lykta) måste man ta med i beräkningen att familjen IB/NB under veckan efter LH:s försvinnande läste på nätet, ventilerade platser, tider och personer, samt att NB då givetvis sög åt sig som en svamp allt han för sitt alibis räkning kunde tänkas få användning för. Samtidigt (vilket bl.a. framgår av förhören med AB) sökte han både tubba och manipulera AB/IB vad gäller tider och aktiviteter.

En sådan uppgift är t.ex GJ:s klädsel; något som IB kan ha berättat för sin make (eller som NB kan ha lirkat ur henne). - Det kan i fallet GJ inte heller uteslutas att IB/NB sett när GJ och hans dotter kort tid före 20.00 (innan Formel 1 startade) kört den minutlånga vägen till Gum för att hämta något, alt. bytt ut den blå skjortan mot något mer bekvämt - vilket GJ i förhör inte direkt kan minnas men heller inte utesluta. GJ säger sig då ha åkt i väg vid en tidpunkt som mycket väl kan sammanfalla med NB:s hemkomst, dvs runt 19.50.

Det finns två vittnen (bosatta endast 300 m från IB/NB:s bostad) vilka under flera års tid sett NB i sin bil fara fram och tillbaka på vägarna. Söndagen den 7 juni har samma vittnen sett och blivit omkörda av NB:s bil, såväl på fm 10.00 - 10.30 (således när IB utgått) som 19.30-19.45; mest troligt kring 19.45 (s. 360).

Brodern AB uppskattar att NB anlände till bostaden 5-10 min före avfärden till K-by. Han vet också att berätta (och han är säker på den uppgiften) att NB tvättat kring 16.30-40 (eller då NB kom hem första gången). Att IB framhärdat i att tvättmaskinen gått i gång före avfärden till K-by kan hänga samman med att hon under förhören vecklar in sig i ideliga motsägelser som hon sedan inte förmår komma runt med mindre än att hon använder tvätten till att förlänga NB:s vistelse i bostaden före kl. 20.00. - Anledningen till den tidiga tvätten kan ha att göra med mysteriet med den gröna hjullastaren (som i sin tur kan ha att göra med hur NB tänkt locka över LH till ladan - vilket i sig är ett särskilt kapitel; fortfarande oskrivet, och som med tanke på NB:s natur och karaktär kan vara nog så snårigt plus att vi även har skäl räkna med att han efter lördagens misslyckade attack mot joggerskan nu ville vara på den säkra sidan).

Sammantaget talar detta för att IB och NB pratat sig samman; att IB under förhören faller till föga när hon är rädd om det egna skinnet; velar än hit; än dit; söker blanda bort korten likt en förfaren kåkfarare; spelar oskyldig och ovetande - plus att hennes Angel-spel (som tycks vara i gång dygnet runt) används för hennes behov av att glömma bort både tid och rum. - IB (eller NB:s mor) är ingalunda några pålitliga och opartiska vittnen.
2015-11-27, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Dessutom har båda flickorna gått från sina moppar på morgonen in till cafeet

Detta vill jag också ta upp.

Mopeden.

Om inte Lisas pappa flyttat mopeden hade det med större säkethet gått och fastställa om mopeden flyttats eller ej. Det hade varit viktig infornation.

Finns ju vittnen till hur och var mopeden parkerades på morgonen eftersom fler parkerade eller har jag missförstått något?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in