2015-11-23, 20:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetannde.

Ok, så det betyder då att om det funnits en blodfläck i Lisa's byxlinning tillex. och både Lisa's eget DNA och NBs DNA finns i den blodfläcken, då kan man alltså INTE påstå att det är NBs blod, utan det skulle lika gärna kunna vara Lisas blod, är det riktigt uppfattat ?
Om du har en blodfläck som du får ut två DNA-profiler ur, är nog den mest sannolika förklaringen att det är blod från två individer som blandats. Om man gör precis de antaganden du gör, nämligen att ett DNA kommer från blodet och ett annat från annan källa, så är det svårt att avgöra vilket som kommer varifrån, även om jag skulle chansa på att den starkaste profilen isåfall kommer från blodet.

Men observera att de har resonemangen förutsätter en dubbelprofil. Finns det bara en enkelprofil till en given blodfläck, ligger det bortom rimligt tvivel att anta att den profilen kommer från något annat än blodet.
2015-11-23, 20:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tillbaks till en annan diskussion. Jag nämnde +4 på blandning som högsta (och stark träff) bortom hans blod +4 (via det JB sa i live). Får berätta fritt igen så får vi se om jag får till det.
Förut tittade de inte på 15 olika ställen på cellkärnan som de däremot gör nu och därför når det +4 nu för tiden. Sa det nåt? Hahahaha.
Jadå, det gjorde det, även om jag själv fortfarande inte tycker att det är rimligt att ha samma maximala säkerhetsgrad på enkel- och dubbelprofiler. En dubbelprofil är alltid osäkrare att bestämma än en enkelprofil, allt annat lika, och förblir så också när man har förbättrat precisionen - det gör man ju i lika mån i båda situationerna. Då skulle man egentligen ha en +5 när man har en exakt och otvetydig match på alla femton STR:en, med med förklaringen talar med visshet för...
2015-11-23, 20:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jadå, det gjorde det, även om jag själv fortfarande inte tycker att det är rimligt att ha samma maximala säkerhetsgrad på enkel- och dubbelprofiler. En dubbelprofil är alltid osäkrare att bestämma än en enkelprofil, allt annat lika, och förblir så också när man har förbättrat precisionen - det gör man ju i lika mån i båda situationerna. Då skulle man egentligen ha en +5 när man har en exakt och otvetydig match på alla femton STR:en, med med förklaringen talar med visshet för...
Old school, new school - men jag fattar vad du menar. Bra jag fick till det så det blev förklarligt vad jag hörde iaf. Var inte riktigt säker på vad jag sa, det är ju rätt illa, hahaha.
Hur som haver är det NB:s profil - totalt tio - med blod, blandning eller sekret.
Det tar han med sig till HovR utan förklaring hittills.
2015-11-23, 21:20
Medlem
Jag tror aldrig NB kommer erkänna i någon rätt.
Det enda är nog när han blir hemmastadd på någon anstalt och allt lugnar ner sig,
Då kanske han erkänner för någon intern som han har förtroende för,
Kanske någon från hans hemland T.ex.
Det bästa vore att infiltrera någon med sin egen historia så kanske han får förtroendet och erkänner
2015-11-23, 21:45
Medlem
Citat:
Inte generellt. Men det går att se om det finns DNA från lymfocyter, en sorts vita blodkroppar, om man testar specifikt för detta. Det syns inte i den konventionella DNA-profilen.

Om man inte får DNA från en blodfläck är det antingen ingen blodfläck, eller så har DNA:t brutits ner av enzymatisk aktivitet, eller så finns det PCR-hämmande ämnen i provet. Synliga mängder någorlunda färskt blod ska annars innehålla tillräckliga mängder vita blodkroppar för att ge analyserbart DNA.

Om det, utöver blod, finns annat DNA i samma besudling, får man normalt en dubbelprofil, och vilket DNA som kommer från vilken källa är inte möjligt att avgöra i profilanalysen. Om däremot de två personerna som har lämnat profilerna båda är identifierade, och har olika blodgrupp, kan man göra en blodgruppsanalys på blodet - det är svårt och meckigt, men inte omöjligt, på introrkat blod.

Att blodet av ren slump inte skulle innehålla analyserbart DNA, men att fläcken däremot, också av ren slump, skulle innehålla annat analyserbart DNA är så osannolikt att det inte behöver beaktas, och om man vill plantera DNA-bevisning måste man, som jag har påpekat tidigare, antingen chansa vilt eller ha mycket goda kunskaper i DNA-profilering och tillgång till ett molekylärbiologiskt lab.
Du har en tacksam position här då du kan titulera dig som professor i mikrobiologi. Det är ju lite svårt för andra att slänga ur sig sina titlar och yrken om man vill vara anonym, obalans. Vi försöker ändå utan att jag är expert på DNA eller liknande.

Du har rätt i det mesta här men det sista stycket? Slump med icke analyserbart DNA blod? Lisa hade flera ställen på hennes händer av denna variant av blod, fortfarande slump? Fläckar av blandat DNA från golv där NB:s mängd förmodligen är störst på kläderna. Har kläderna kommit i kontakt med golvet i olika omgångar, flera fläckar, slump? Varför inte prova själv om du har labutrustning med att spotta några gånger på golvet och dra din skjorta igenom det, DNA på flera ställen? Be några kollegor spotta där med, ännu mer DNA, fast du provar bara mot din egen profil. När det är gjort kan vi testa blodindikering. Ta lite blod från kollegan men se till att DNA i det är obrukbart (som en del av det på Lisas händer) och skvätt några bloddroppar slumpvis på plagget. Tröjan är nersölad med DNA så sannolikheten att minst två droppar blod träffar fläckar med DNA är stor. Vems är blodet och vems DNA dyker upp?

Hur mycket av NB:s DNA fanns på detta ställe under röret, är det något polisen hade kunnat undersökt för att utesluta kontaminering? Vi vet att det fanns på röret i form av en droppe blod och att sperma kan ha trampats in från rummet bredvid, men mer då?

Varför ska man ha tillgång till ett molekylärbiologiskt lab om man vill lura polisen eller plantera DNA? Vill du ha blodplasma så räcker det med att ställa undan ett provrör med blod i vila ett dygn. Duger inte det kan man köpa labcentrifuger på ebay för 500kr bland mycket annat i labväg. Kunskap? jag har lärt mig en hel del på några veckor och tillräckligt för att utföra det. DNA kan man få från närmaste soplåda. Sen tillkommer poliser som inte har ren mjöl i påsen även om det inte är sannolikt här. Men jag antar att det också är hel omöjligt, dom är helt ofelbara?

Citat:
Det finns kritiska DNA-träffar på andra ställen, som inte påverkas av detta. Det är vidare djupt osannolikt att man bara skulle få upp just NB:s DNA av att släpa Lisa längs med golvet. Varför inte några av de andra som jobbat där?
Varför skulle DNA från olika källor inte kunna plockas upp på kläder som dras efter golvet? Det finns bla. studier som visar att man efter ett handslag kan sprida annan människas DNA i timmar efteråt, men här är det omöjligt? förutom då IB DNA på trosorna och då utan NB:s DNA. Alla rigorösa regler med hanteringen av DNA är då meningslöst eftersom det inte finns någon större kontamineringsrisk? Det finns en hel del att läsa om DNA-tester på nätet (även vetenskapliga artiklar) och då främst från USA, England och Israel, dom har fel, det går inte, omöjligt, odiskutabelt?

När labbet skriver att testet visar en blandning av DNA från minst två personer då betyder det i er värld att det bara var från två? Kan det ha varit tre eller fem? Testas inte DNA-profilerna endast mot referenspersonerna, i detta fall fyra?

Varför fanns det inget DNA från gäster och anställda på kafeét på Lisas kläder, Lisa lyckades undvika all kontakt med människor och föremål? Att hennes mor och fars DNA-profil kan vara för lika är en sak men resten, osannolikt.

Hur vet du att det inte finns DNA-profiler från fler som arbetat i mjölk och slaktutrymmet? Är allt testat och alla träffar redovisade eller vadå? Broderns DNA har inte upptäckts där men han använde oftast handskar då han arbetade och han onanerade inte heller där så att folk kunde trampa omkring i och sprida.

Jag vet inte men du kanske mest undervisar. Forskare brukar inte använda ord som omöjligt, odiskutabelt, det går inte. En sådan inställning ger ett giftigt samtalsklimat och inget Nobelpris. Det är en stor sannolikhet att NB begått mordet och betydligt mindre sannolikhet att DNA kommit på Lisas kläder via kontaminering låter bättre från en lärd man.
2015-11-23, 21:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Oskyldigt dömd".

Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Jag tror aldrig NB kommer erkänna i någon rätt.
Det enda är nog när han blir hemmastadd på någon anstalt och allt lugnar ner sig,
Då kanske han erkänner för någon intern som han har förtroende för,
Kanske någon från hans hemland T.ex.
Det bästa vore att infiltrera någon med sin egen historia så kanske han får förtroendet och erkänner

Det tror inte jag heller men man hoppas förstås att så skall ske.

Man kan ju alltid hoppas att han får förtroende för någon av sina nya kompisar han kommer att få i fängelset. Fast jag tror inte att så kommer att ske. Han vill förbli "oskyldigt dömd".
2015-11-23, 22:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du har en tacksam position här då du kan titulera dig som professor i mikrobiologi. Det är ju lite svårt för andra att slänga ur sig sina titlar och yrken om man vill vara anonym, obalans. Vi försöker ändå utan att jag är expert på DNA eller liknande.

Jag är mest nyfiken på vad som driver dig i din envetna kamp att försvara NB via kontamineringsteorier med blod som inte ens är rimliga. Det blir inte mer trovärdigt för att du lägger in bortåt 15 frågetecken i texten. Du styrker ju ingenting med det du kommer med?
Vi har tidigare diskuterat långsökta blodcocktails i tråden - borrar som centrifugerar, nylonstrumpor som silar vita blodkroppar.
Citat:
Varför ska man ha tillgång till ett molekylärbiologiskt lab om man vill lura polisen eller plantera DNA? Vill du ha blodplasma så räcker det med att ställa undan ett provrör med blod i vila ett dygn. Duger inte det kan man köpa labcentrifuger på ebay för 500kr bland mycket annat i labväg. Kunskap? jag har lärt mig en hel del på några veckor och tillräckligt för att utföra det.

Skickade du det till NFC för kontroll och du fick en godkänd analys på ditt experiment?

För övrigt lutar jag mig tillbaka och ser fram emot det kommande skådespelet - ett slags StarWars dödsstjärna.
Senast redigerad av develi 2015-11-23 kl. 22:15.
2015-11-23, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det tror inte jag heller men man hoppas förstås att så skall ske.

Man kan ju alltid hoppas att han får förtroende för någon av sina nya kompisar han kommer att få i fängelset. Fast jag tror inte att så kommer att ske. Han vill förbli "oskyldigt dömd".

Frågan är om han får några kompisar i fängelset...
Den sorts brott som han har begått brukar inte ses med blida ögon av andra i fängelserna.
Den enda som skulle få honom att prata är väl om hans morsa kommer och tar
honom i örat och ber honom berätta. Eller så kan man släppa in någon av trådens
alternativskribenter som gärna lyssnar på hans förklaringar. Han känner ju sig oskyldig
och missförstådd men han kanske skulle lätta sitt hjärta för någon som tror på honom.
Det har vi ju ett antal här som gör och det vore säkert en ära för någon av dom att träffa
sin idol. Troligtvis kommer han aldrig att berätta ett skit. Att leva i förnekelse har väl blivit
som ett gift för honom vid det här laget. Han tar nog med sig hemligheterna i graven.
2015-11-23, 22:24
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex

Du har rätt i det mesta här men det sista stycket? Slump med icke analyserbart DNA blod? Lisa hade flera ställen på hennes händer av denna variant av blod, fortfarande slump? Fläckar av blandat DNA från golv där NB:s mängd förmodligen är störst på kläderna. Har kläderna kommit i kontakt med golvet i olika omgångar, flera fläckar, slump? Varför inte prova själv om du har labutrustning med att spotta några gånger på golvet och dra din skjorta igenom det, DNA på flera ställen? Be några kollegor spotta där med, ännu mer DNA, fast du provar bara mot din egen profil. När det är gjort kan vi testa blodindikering. Ta lite blod från kollegan men se till att DNA i det är obrukbart (som en del av det på Lisas händer) och skvätt några bloddroppar slumpvis på plagget. Tröjan är nersölad med DNA så sannolikheten att minst två droppar blod träffar fläckar med DNA är stor. Vems är blodet och vems DNA dyker upp?

Hur mycket av NB:s DNA fanns på detta ställe under röret, är det något polisen hade kunnat undersökt för att utesluta kontaminering? Vi vet att det fanns på röret i form av en droppe blod och att sperma kan ha trampats in från rummet bredvid, men mer då?

Varför ska man ha tillgång till ett molekylärbiologiskt lab om man vill lura polisen eller plantera DNA? Vill du ha blodplasma så räcker det med att ställa undan ett provrör med blod i vila ett dygn. Duger inte det kan man köpa labcentrifuger på ebay för 500kr bland mycket annat i labväg. Kunskap? jag har lärt mig en hel del på några veckor och tillräckligt för att utföra det. DNA kan man få från närmaste soplåda. Sen tillkommer poliser som inte har ren mjöl i påsen även om det inte är sannolikt här. Men jag antar att det också är hel omöjligt, dom är helt ofelbara?

Varför skulle DNA från olika källor inte kunna plockas upp på kläder som dras efter golvet? Det finns bla. studier som visar att man efter ett handslag kan sprida annan människas DNA i timmar efteråt, men här är det omöjligt? förutom då IB DNA på trosorna och då utan NB:s DNA. Alla rigorösa regler med hanteringen av DNA är då meningslöst eftersom det inte finns någon större kontamineringsrisk? Det finns en hel del att läsa om DNA-tester på nätet (även vetenskapliga artiklar) och då främst från USA, England och Israel, dom har fel, det går inte, omöjligt, odiskutabelt?

När labbet skriver att testet visar en blandning av DNA från minst två personer då betyder det i er värld att det bara var från två? Kan det ha varit tre eller fem? Testas inte DNA-profilerna endast mot referenspersonerna, i detta fall fyra?

Varför fanns det inget DNA från gäster och anställda på kafeét på Lisas kläder, Lisa lyckades undvika all kontakt med människor och föremål? Att hennes mor och fars DNA-profil kan vara för lika är en sak men resten, osannolikt.

Hur vet du att det inte finns DNA-profiler från fler som arbetat i mjölk och slaktutrymmet? Är allt testat och alla träffar redovisade eller vadå? Broderns DNA har inte upptäckts där men han använde oftast handskar då han arbetade och han onanerade inte heller där så att folk kunde trampa omkring i och sprida.

Jag vet inte men du kanske mest undervisar. Forskare brukar inte använda ord som omöjligt, odiskutabelt, det går inte. En sådan inställning ger ett giftigt samtalsklimat och inget Nobelpris. Det är en stor sannolikhet att NB begått mordet och betydligt mindre sannolikhet att DNA kommit på Lisas kläder via kontaminering låter bättre från en lärd man.

Det är här som du gör ett tankefel enligt mig. Det är ju inte så att man t.ex på en fläck får upp en DNA-profil och sedan bara jämför den med de personer som man har topsat. I detta fall mamma, pappa och litauerna med flera.

UTAN om man i det här läget får upp en okänd profil så måste man ju topsa fler misstänkta personer tills man hittar den person som lämnat DNA.

[I]I det här fallet fanns inget okänt DNA. [/i]
2015-11-23, 22:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det är här som du gör ett tankefel enligt mig. Det är ju inte så att man t.ex på en fläck får upp en DNA-profil och sedan bara jämför den med de personer som man har topsat. I detta fall mamma, pappa och litauerna med flera.
UTAN om man i det här läget får upp en okänd profil så måste man ju topsa fler misstänkta personer tills man hittar den person som lämnat DNA.
[I]I det här fallet fanns inget okänt DNA. [/i]
Jag fattar inte vad man ska med centrifugen till från e-bay? Finns det blodprov på NB så är det väl bara att ta röret och dra iväg.
Det blir ju lite omständigt del hela och kräver mer korruption än blod s.a.s.
NB är ju bara topsad i munnen tills de hittar Lisa.
Denna konspiratoriska person ska således åka till häktet och sno NB:s blodprov när Lisa väl hittas - sen tillbaka till boden, tränga sig förbi poliser, 4 krim.tekniker, rättsläkare och i ett obevakat ögonblick hälla blod på kläderna.
Alternativet är annars att ta sig till det välbevakade labbet på NFC och leta reda på kläderna.
Gör han sig inte besväret så ska han hitta en lika korrupt person på NFC.
Han är som en liten rask tomtenisse den där. Mer omständig än NB själv.
2015-11-23, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Så här står det i FUP sidan 1724

På högra underarmens böjsida ses en ca 1 x 0,1 cm stor tvärlöpnade hudavskrapning med centrum 15 cm ovanför handleden. Ytan är svagt ljusröd intorkad och lätt ljusröd hudmissfärgning ses på dess kanter

------- det här sträcket till vänster är den ca längd och bredd det var på den hudavskrapningen NB hade
på sin underarm, alltså inte något djupare snitt, utan bara en minimal hudavskrapning som ju knappt blöder alls.
Så du menar alltså att denna minimala hudavskrapningen skulle ha kunnat avsätta de olika blodbesudligarna som beskrivs i detta mordfall?

Och det om hudavskrapningen övehuvudtaget fanns där den 7 Juni, iom NB själv sa att den uppkom några dagar senare då han rev sig på en spik vid arbetet på torpet som NB & AB renoverade + att vid förhör och toppsning den 8 Juni kl 14 skrev polisen att NB inte hade några skador på just underarmarna*

*FUP sidan 1341
Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-06-08 14:00
"Förhörsledarens tillägg: Nerijus hade inga avvärjningsskador på hals eller underarmar."

Han har förmodligen blött näsblod och torkat av det med handsken han hade på sig eller med ärmen på sin jacka, när han sedan knöt fast repet i röret så kom armen emot röret och när han tar ner L och drar av henne jackan så håller han i ärmarna och det blir blod där också , jackan som nu är vrängd slängs över L ansikte och därför är L blod på ryggen på jackan från L. Det fanns även sekret från N på jackan och i näsblod finns saliv. Varför skulle han ha avärjningskador? L har inte slagits med honom, hon har varit paralyserad och i ren reflex försökt att ta bort repet runt halsen och därför drar han ner jackan som låser armarna och var jackan knäppt så borde de ha varit total låsning av armarna. Jag tror inte att L har haft en chans eller varit kapabel till att varken slåss eller sparka , han har lagt snaran runt halsen på henne direkt och syrebristen kommer direkt, förhoppningsvis så var hon död innan hon hängdes upp och förhoppningsvis så kommer N:s två hjärnceller överens och ser till att han tar livet av sig och gör världen en galning fattigare
2015-11-23, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Men här var väl varken en enda stavelse eller stavningen rätt för fem öre?
Det du visar i dina inlägg är bara total okunskap, plus att du gör ungefär
som mannens advokat. Du sparkar och slår åt alla håll utan att kunna visa på
något vis att det du skriver stämmer. Tycker du inte att det våld han har brukat
mot offret räcker för att bevisa att han är en brutal och sadistisk person?
Alla utom du plus en handfull till har kunnat förstå vad som har framkommit
under rättegången och av dessa uppgifter dragit slutsatsen att mannen är en
sadistisk och brutal mördare som har dödat en ung flicka på ett vedervärdigt
sätt och brukat kraftigt våld både under själva dödandet men även efteråt då
han på ett ohyggligt brutalt sätt fortsatt att kränka offret genom att med våld pressa
in kroppen i ett litet klädskåp.

Bra att du tar upp detta avslutande sadistiska våld.

Han kunde alltså göra detta moment utan att göra i byxorna? Han som är så styrd av sin drift...

Denne man som inte kan kontrollera sig men planerar så bra att 29 cm brett skåp är det gömställe han väljer för att placera ett lik.

Varför inte bara lägga henne på golvet?

Nä visst ja. Då skulle ju den som gläntade på dörren till boden sett henne. Och det hade ju spelat roll. Hon var redan död. Om de hittar henne på golvet eller i skåpet spelar ingen roll för någon annan den den som arrengerat ett makert mord i mina ögon. Vad är syftet med skåpet? Hon hade väl redan börjat lukta.

Och ja visst är det konstigt att vi lekmän inte kan presenterar en teori om hur man fibblar med dna. Varför skulle vi inte kunna presentera det?
Frågan är väl om man måste fibbla med dna. Det räcker kanske att man fibblar med blodprov.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in