Citat:
Ursprungligen postat av
depla
Bra att du tar upp detta avslutande sadistiska våld.
Han kunde alltså göra detta moment utan att göra i byxorna? Han som är så styrd av sin drift...
Denne man som inte kan kontrollera sig men planerar så bra att 29 cm brett skåp är det gömställe han väljer för att placera ett lik.
Varför inte bara lägga henne på golvet?
Nä visst ja. Då skulle ju den som gläntade på dörren till boden sett henne. Och det hade ju spelat roll. Hon var redan död. Om de hittar henne på golvet eller i skåpet spelar ingen roll för någon annan den den som arrengerat ett makert mord i mina ögon. Vad är syftet med skåpet? Hon hade väl redan börjat lukta.
Och ja visst är det konstigt att vi lekmän inte kan presenterar en teori om hur man fibblar med dna. Varför skulle vi inte kunna presentera det?
Frågan är väl om man måste fibbla med dna. Det räcker kanske att man fibblar med blodprov.
Självklart är det möjligt för vissa att fuska med DNA- och blodbesudlingar, redan nu eller i varje fall i en snar framtid. Och självklart är det omöjligt för lekmän att avgöra om det har fuskats eller inte. Egentligen gäller samma sak med fingeravtryck. De är visserligen svårare att överföra, men vilken lekman kan avgöra om avtrycket verkligen hittats eller om det verkligen är mgms avtryck som hittats?
Det är en fråga om förtroende och auktoritet. Och om vilken framtid vi går till mötes.
Poliser och andra myndighetspersoner är auktoriteter i den meningen att de blivit tillsatta att utföra en viss samhällelig uppgift. Men de är i regel inte perfekta. De kan i värsta fall ha ett privatliv med lik i garderoben. Ingen är perfekt och ingen blir perfekt för denne utnämnts till något. Sina personliga auktoriteter väljer man själv. Det är min första reflektion.
Min andra reflektion är att ingen blir skyldig därför att den dömts för ett brott. Framför allt är skuld inte en fråga om sannolikheter. Min personliga auktoritet säger: Döm inte, så blir du inte själv dömd. För med det mått ni mäter upp åt andra, med det måttet ska det bli uppmätt åt er.