2015-12-12, 22:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
IR blandar och ger. Hon förstår inte skillnaden på ”masttömning” (tidsödande analys) och att från operatören få ut information på specificerade nummer.
Hon varit verksam som Åklagare sägs det, all fakta finns i FUP via loggen så det är en ren lögn.
2015-12-12, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Du frågade inte mig men jag vill ändå svara. Jag är övertygad om att det beror på två faktorer. Försvaret anser Nerijus oskyldig och vid sina sinnes fulla bruk. Åklagaren anser det inte behövs för påföljden då han är fullt ut ansvarig för sina handlingar vilket också den snabbt tillkomna personundersökningen indikerade. Nästa Göta hovrätt...

Svara och på du. Du svarar självklarheter. Försvaret har sina orsaker. Åklagaren sina. Varför rätten däremot inte önskar en större utredning övergår mitt förstånd. Rättens ordförande svarar dock på varför och svaret är. "Inget konstigt med denna man" . Trots det hittas det i domskälen ett och annat som påtalar det annorlunda . En konstig man helt enkelt.

Nu är det så att jag har kunskap inom området och att en P7,a eller en RPU skulle uteslutas är anmärkningsvärt. Alla fall som finns, på FB dom mer spektualära osv , så är detta annorlunda. Visst kan jag ta annorlunda men i och med att man dagligen, behöver inte endast handla om mord som på FB hamnar i toppen utan kan ha med enklare saker att göra så som ekobrott, trafikbrott, misshandel, eller tjänstefel inom arbetet. Alla genomgår en sinnesundersökning om underlaget finns. I detta fall finns underlag. Såklart är mannen skyldig upp över öronen men det får inte utesluta "rättens" rutiner. Visst gällande "rättens rutiner" finns det ett ämne utan botten som tål att debatteras men det är i en annan tråd det. . . .
2015-12-12, 23:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon varit verksam som Åklagare sägs det, all fakta finns i FUP via loggen så det är en ren lögn.

Jag hittar inte loggen från NB,s uppkopplingar inte heller vika master telefonen varit uppkopplad mot i det aktuella tidsspannet. Den totala masttömningen har jag inte heller hittat. Dags för nya läsglasögon?
Senast redigerad av LeeVan 2015-12-12 kl. 23:22.
2015-12-12, 23:35
Medlem
Citat:
IR blandar och ger. Hon förstår inte skillnaden på ”masttömning” (tidsödande analys) och att från operatören få ut information på specificerade nummer.

Rimligen borde väl IR vara läskunnig i vart fall. Jag utgår från att hon läst FUP minst lika noggrant som "slasken", om än man kan undra.

Jag tycker det är rent stötande att hon, med den kunskapen, antyder att Lisa skulle varit vid medvetande någon längre stund. Det är fan i mig oetiskt att komma med dessa anspelningar som inte på något sätt stödjs av fakta.
2015-12-12, 23:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Rimligen borde väl IR vara läskunnig i vart fall. Jag utgår från att hon läst FUP minst lika noggrant som "slasken", om än man kan undra.

Jag tycker det är rent stötande att hon, med den kunskapen, antyder att Lisa skulle varit vid medvetande någon längre stund. Det är fan i mig oetiskt att komma med dessa anspelningar som inte på något sätt stödjs av fakta.

Ja IR har har väldigt egendomliga infallsvinklar – vilka dessutom inte tjänar sin klient.
2015-12-12, 23:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag hittar inte loggen från NB,s uppkopplingar inte heller vika master telefonen varit uppkopplad mot i det aktuella tidsspannet. Den totala masttömningen har jag inte heller hittat. Dags för nya läsglasögon?
Loggen är på sidan 17-21 och behandlar varje del i eftersöket från larm dvs det som IR åberopar. För övrigt verkar det inte ha gett värst mycket enligt LJ på presskonferensen pga mastposteringen. Tätort hade gett bättre utslag med fler master.
Citat:
Mobiltelefoner har inte kunnat pejlas särskilt väl. Det enda man vet är att Lisa Holms telefon stängdes av strax före 18,30. Men det finns signaler en liten stund senare. Det finns en mast i Blomberg, men den är ganska ensam i området.
http://www.lidkopingsnytt.nu/2015/10...vertejpad-mun/
Samt denna info i FUP:
Citat:
Förhörsprotokoll, promemorier, loggar, beslag och annan dokumentation som inte
bedömts vara relevant till detta förundersökningsprotokoll har inte bilagts utan
finns tillgängligt, efter sedvanlig sekretessprövning, hos Grova Brott, Skövde.
2015-12-13, 00:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, det är märkligt - speciellt med tanke på att hon varit åklagare själv och borde rimligtvis ha koll på läget. Om inte annat läskunnig som du säger.

Samma märkligheter är detta i överklagan:
Citat:
Nerijus Bilevicius och Irina Bileviciene har utsatts för otillbörlig press under vissa av de polisförhör som hållits med dem. Irina Bileviciene drevs under förhöret i Litauen till ett sammanbrott, varvid läkare fick tillkallas. Läkarens bedömning var att hon skulle tas till sjukhus, men det bestämdes att förhöret skulle fortsätta.

Står inte ett ord om sjukhus i slutförhör såvitt jag kan se. Det står snarare att läkaren godkände fortsatt förhör efter undersökning efter drygt en timme:
Citat:
Förhörsledarens kommentar: Irina reser sig upp och går i väg och sjunker ner på golvet.
Förhöret får avbrytas kl 16:07.
Efter att läkare kallats till plats och konstaterat att Irinas hälsa medger fortsatta förhör återupptas förhöret.
Förhöret återupptas kl 17.01

Edit: Kan tillägga att hon inte "drevs till sammanbrott" under "otillbörlig press" heller utan svimmar när hon ser presenterad bevisning samt foto på Lisa - en normal reaktion för vem som helst. Är det ett mord presenteras fakta, det är ingen SPA verksamhet.
Tacka fan om folk skakade på huvudet åt hennes utspel i TR. Vad sysslar människan med?
Senast redigerad av develi 2015-12-13 kl. 00:21.
2015-12-13, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är märkligt - speciellt med tanke på att hon varit åklagare själv och borde rimligtvis ha koll på läget. Om inte annat läskunnig som du säger.

Samma märkligheter är detta i överklagan:

Står inte ett ord om sjukhus i slutförhör såvitt jag kan se. Det står snarare att läkaren godkände fortsatt förhör efter undersökning efter drygt en timme:

Edit: Kan tillägga att hon inte "drevs till sammanbrott" under "otillbörlig press" heller utan svimmar när hon ser presenterad bevisning samt foto på Lisa - en normal reaktion för vem som helst. Är det ett mord presenteras fakta, det är ingen SPA verksamhet.
Tacka fan om folk skakade på huvudet åt hennes utspel i TR. Vad sysslar människan med?

På min arbetsplats hade vi ett uttryck typ "Låter man idioterna verka fritt, ge det lite tid så förgör dom sig själva."

Det är, enligt mig, exakt vad IR håller på med.
2015-12-13, 01:30
Medlem
Colossos avatar
Har inte hängt med sen monstret fick sin dom. Har det kommit fram något extra efteråt som pekar på någon annan?
2015-12-13, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Har inte hängt med sen monstret fick sin dom. Har det kommit fram något extra efteråt som pekar på någon annan?

Nej inget med substans, i överklagan till hovrätten använder sig Inger Rönnbäck av samma försvar som under rättegången i tingsrätten, det nya är att hon kallat in ett par/tre nya vittnen, som ska tolka bevisen, blev ju fiasko senast för försvarandesidan
2015-12-13, 09:30
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

IR har inget konkret att komma med för det är uppenbart för var och en med en fungerande hjärna vem som är GM.
Att skylla tiden det tog att hitta LH på tekniska detaljer och att hon då skulle hittats i liv eller att det skulle peka på någon annan GM.
Sökinsatsen kom igång tidigt tack vare pappa H men det spelade ingen roll.
LH var i sammanhanget död långt innan någon ens saknade henne.
Dessutom ligger NBs signatur i form av blod överallt där mordet begicks. Man är rätt korkad om man inte förstår det här.
2015-12-13, 10:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Svara och på du. Du svarar självklarheter. Försvaret har sina orsaker. Åklagaren sina. Varför rätten däremot inte önskar en större utredning övergår mitt förstånd. Rättens ordförande svarar dock på varför och svaret är. "Inget konstigt med denna man" . Trots det hittas det i domskälen ett och annat som påtalar det annorlunda . En konstig man helt enkelt.

Nu är det så att jag har kunskap inom området och att en P7,a eller en RPU skulle uteslutas är anmärkningsvärt. Alla fall som finns, på FB dom mer spektualära osv , så är detta annorlunda. Visst kan jag ta annorlunda men i och med att man dagligen, behöver inte endast handla om mord som på FB hamnar i toppen utan kan ha med enklare saker att göra så som ekobrott, trafikbrott, misshandel, eller tjänstefel inom arbetet. Alla genomgår en sinnesundersökning om underlaget finns. I detta fall finns underlag. Såklart är mannen skyldig upp över öronen men det får inte utesluta "rättens" rutiner. Visst gällande "rättens rutiner" finns det ett ämne utan botten som tål att debatteras men det är i en annan tråd det. . . .

"Rättens rutiner"....
Nej, jag hugger inte på det här, för det vore lika klantigt som att gifta ihop en personutredning med P7a likt två sammanhängande blad i en brödtext.
Om en personutredning finnes stå i direkt relation till en P7 -- RPU (med ett facit i hand/beslutande) är det få som finner det kontroversiellt att gifta samman dessa, men man kan ha ett mer dynamiskt synsätt på ickebeslutade facit, då själva innehållet i någon grad är intetsägande.
I detta avseende handlar det alltså om att sätta underlag i relation till varandra. Om personutredningen är ingressen, så är RPU brödtext, och då blir det inte lika klantigt längre?

Tillbaka till underlag (brödtext) - Det är enbart en knipande NB som sitter på underlaget, såvida underlaget inte påträffas och bekräftas, tex utomlands på hans tidigare platser.
Utan att dra in offtopic i för hög grad - ganska olikt fallet med mördaren i motionsspåret. Visst finns klara indikationer i bägge fall och iaf jag står fast på punkten att bägge mördare sitter i samma sexualsadistiska båt, men det är enbart baserat på FUP.

Vad som också troligtvis står klart är att bägge dessa har koll på sig själva vid handlingen dom begått. Fortlöpande mot att sedan behöva förklara sig genom en rättsprocess - har NB i högre grad kontroll än KA, då NB i sitt stenhårda förnekande även besitter sin egna form av självkontroll, vilket kan ses som ett nyckelord här.
Nu bakas "rättens rutiner" in.
Hur ska en rätt, åklagare, eller försvarsadvokat förorda sinnesundersökning på den lösa basen underbyggt av iofs seriösa proffstyckande "gissningar", eller för den delen - NB´s självkontroll?
Det är gärningsmannens ord ihop med handling som är vägvisare, och ingen kan inom "rättslig rutin" skriva en brödtext baserat på den ingress som lagts vad gäller NB, då det enda som egentligen är bevisat rörande hans sinnessjuka, är att han faktiskt är högst medvetande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in