Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-08, 16:31
  #106549
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Något förhör med "Anders" finns inte i FUP, vilket ju i sig är mycket märkligt, med mindre han har förhörts och att han då sagt något som visar att det absolut inte kunde vara Lisa han hade sett.
MEN...om han inte har hörts alls, ja då är det ju skandal.

Ja, huvva huvva.
Ytterligare ett tecken på att en skandal har förekommit?
Den här Anders har väl hamnat i slasken bland alla andra fantasier.
Det finns ju 11 pärmar med dessa fantasier och annat som har lämnats
därhän som oviktigt eller som inte har något att tillföra i utredningen..
Undrar hur många av dessa pärmar som innehåller sådant som har
skickats in av skribenter här på flashback? Vad tror du?
2015-12-08, 16:32
  #106550
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Var hans mammas pojke som ringde varje kväll till henne?


Han kanske ringde varje kväll för annars ringer hon fyra gånger om dagen?
2015-12-08, 16:37
  #106551
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Ja, huvva huvva.
Ytterligare ett tecken på att en skandal har förekommit?
Den här Anders har väl hamnat i slasken bland alla andra fantasier.
Det finns ju 11 pärmar med dessa fantasier och annat som har lämnats
därhän som oviktigt eller som inte har något att tillföra i utredningen..
Undrar hur många av dessa pärmar som innehåller sådant som har
skickats in av skribenter här på flashback? Vad tror du?


Fast det kan ju vara värt att kolla från försvarets sida. Rönnbäck hade ju haft invändningar mot delar av hur utredningen bedrevs och velat kalla en polis som är erfaren från Stockholm (?) som vittne men fick avslag. Så det är ett av de vittnen försvaret vill kolla nu.
2015-12-08, 16:41
  #106552
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Dock... Jag har ett logiskt tänkande. Jag stör mig t e x på filmer som är ologiska som ex babel... Där skottet kommer från fel håll för att träffa rollgestalten på det sätt det gör.
När du har skrivit i tråden har man inte sett värst mycket exempel på något sånt tänkande
som kan beskrivas som vidare logiskt. Snarare raka motsatsen faktiskt. Men det är du inte
ensam om dessvärre. Logik är ingen av de starkare grenarna hos de som motsätter sig
möjligheten av en skyldig liten Nerijus.
Citat:
Det stör mig att Lisa är tejpad utan syfte. Andra saker som stör mig är att pappan pillar på mopeden. Och att åklagaren verkar närmast nöjd med att ha hittat sin första sexualstrypsadist. Han gör inga ansatser i att möta upp gärningsman utan tvärtom smutskastar han honom maximalt. Jag ser ingen vinst i sånt agerande. Jag svårt att ta det på allvar.
Det är du som hävdar att tejpandet sker utan något egentligt syfte för förövaren.
I själva verket spelar nog den rikliga förekomsten av tejp i samband med vad som hände Lisa
en alldeles särskild roll för iscensättaren av detta sjuka och mordiska drama.
Det kan nog tänkas att detta bidrar verksamt till att skapa den sexuella laddning lille Nero
med sina minst sagt skruvade drifter är ute efter att uppnå.
Han får i sitt sexualsadistiska värv utöva makt, kontroll och dominans över sitt offer
och in i bilden kommer då tejpen farandes och klistrar sig fast.

Vidare: och på vilket sätt har en pappas påstådda "pillande" på sin försvunna dotters moped
något som helst med mordet på henne att göra?

Hur skulle åklagaren "möta upp gärningsmannen" för att det bättre skulle bli i din smak?
"Smutskastat maximalt"? Ge gärna några konkreta exempel på denna smutskastning är
du snäll. Har den här överbevisade grymme lustmördaren, livstidsdömd i tingsrätten,
verkligen behövt utstå nåt sånt förfärligt att man talar illa om honom?
Citat:
Nu är obduktionsprotokoll hemligt men tänk om Lisa flytt sin baneman och gömt sig i skåpet själv. Jag kan inte testa en sån teori för jag har aldrig varit där och vet ej vad som möjligt är en fel slutsats från polis.
Av allt sjukt och ologiskt som hamnat i denna tråd så tar nog detta priset, det fetmarkerade
alltså.

En stolle fann det som fullt möjligt att Lisa begått självmord och där trodde man att
gränsen var nådd av vansinnigheter, men så kommer en till här med en teori som
är ännu mera hårresande och vittnar klart och tydligt om att ett logiskt tänkande
är något som skribenten nog gör bäst i att inte framhålla som något utmärkande drag
hos sig.
2015-12-08, 16:46
  #106553
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
IR skall naturligtvis greppa de halmstrån som finns, men i det här fallet är det frågan om hon inte riskerar dra ner ett jordskred över sin klient. Om hon drar in IB att vittna igen och ge alibi så är det ju inte bara frånvaron av sådant i förhören som kommer tillbaka som en bumerang: åklagaren kommer ju då att dra upp IBs uppgifter från förhören om att NB bad henne och AB ljuga om alibi för honom på söndagkvällen.

AB säger i förhören, till synes utan press (FUP s.1070):
Det första jag vill veta är när säger han till dig att du inte skall säga att han tvättat
kläderna?
Han sade det till sin hustru
När gjorde han det?
Det var på måndagen, vid frukost eller lunch. På någon av rasterna
När sade han att du skulle säga att han var hemma kl. 18?
Det var också på måndag


Det besvärliga för NB är ju att det inte fanns någon anledning för honom att tro att han skulle bli (felaktigt) misstänkt för något på måndagen.

EDIT: ett par dagar senare är AB ännu tydligare (21/6, FUP s.1113):
Mmm var det då han sa också att ni inte skulle säga eller att ni skulle säga att han var
hemma innan klockan arton?
Nej så sa han alltså rakt ut till mig då man kom på måndagen för att hämta oss på förhör, det
var på kvällen jag minns inte exakt vad klockan var, jag har nog berättat om att det var två
personer som hade kommit i en Saab bil, och jag kommer inte ihåg exakt vad dom sa men
dom frågade oss om dom kunde komma in i huset eller i köket och han satt där du sitter och
han satt där advokaten sitter nu och alltså och han sa så här att om jag får frågan var han var
nånstans då skulle jag säga att han var hemma klockan sex, och då alltså tänkte jag på så här
ja han kanske hade varit hemma klockan arton för att han säger till mig att så, att jag skulle
säga på det här sättet, och nu när jag, alltså i efterhand när jag tänker i efterhand så kommer
jag på att han inte var hemma klockan sex

För så som du berättar idag här nu, så är det helt uppenbart att han inte var hemmaklockan sex
Nej han var inte hemma

Men det framgår inte med tydlighet vilken dag som åsyftas. Enligt mig låter som frågan som den avser dagen för gripandet...

Sådana förhör kan man väl inte hålla.
2015-12-08, 16:48
  #106554
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast det kan ju vara värt att kolla från försvarets sida. Rönnbäck hade ju haft invändningar mot delar av hur utredningen bedrevs och velat kalla en polis som är erfaren från Stockholm (?) som vittne men fick avslag. Så det är ett av de vittnen försvaret vill kolla nu.


Finns det i slasken har hon väl redan tagit del av det naturligtvis.
Antagligen bara någon som har tagit fel på dag eller klockslag och
därför har det blivit avfört som icke intressant.
Att hon har invändningar mot utredningen har vi väl alla märkt.
Försvaret var ju som en kopia av allt som alternativgänget här på Fb har skrivit.
Som tur är ansåg ju tingsrätten liksom jag och många med mig att det är mest trams.
Jag förutsätter att hovrätten också kan se detta utan svårigheter och fastställer domen.
2015-12-08, 16:51
  #106555
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men hon var inte IBs eller ABs advokat. Deras advokater tog vara på sina klienters intressen inte på NBs intresse. Det är ganska snyggt upplagt: det finns även DNA från er på Lisas kläder, men om ni tar tillbaka era alibin så släpper vi er - NB kommer ändå att dömas vad ni än säger, men ni kan slippa åtal för medhjälp om ni överger NB.
För det första är det ljudfil i de flesta förhör, för det andra är det tolk närvarande som hör vad som sägs och givetvis översätter - för det tredje är det dubbla FL och för det fjärde sitter advokaterna med.
Det absolut mest fantastiska är att det är IR själv som inte EN ENDA GÅNG har nåt att klaga på under förhörstiden. Hon ifrågasätter inte, hon gör ingen timeout. Nada.

... Hon är patetisk som ger sig på exakt allt som har med FU att göra och som jag skrev nyss:
hon till och med LJUGER i överklagan om att IB nekats sjukhusvård. I förhör framkommer att läkare tillkallats som helt sonika godkänner fortsatt förhör.
2015-12-08, 16:56
  #106556
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nja, Anders utsaga stämmer inte med verkligheten eftersom Lisas tre arbetskollegor samfällt intygar Lisas närvaro vid stängningsdax och att hon vek runt hörnet på cafeét ca 1815 i riktning mot mopeden.

Anders har tagit fel helt enkelt och hans vittnesmål därmed kunnat avfärdas.

Det där är ju ren BS !
Och det vet du själv !

Och det visar ju med all tydlighet att du inte alls är intresserad i att hitta sanningen om vad som egentligen hände Lisa, din enda agenda är att skydda polisen och åklagarens version av fallet, fy fan va äckligt!

Rebecka och Lowa gick åt vänster till södra p-platsen samtidigt gick Lisa till höger till norra p_platsen.
Rebecka och Lowa åkte snabbt iväg söderut mot Källby iom dom hade mycket bråttom iom Lowa skulle hinna en bus.
Lisa däremot tog sig tid att sms'a till sin pappa + att flera vittnen har sett Lisa stå vid sin mopen, ett par hade så sent som någon gång mellan 18:30 och19:40 sett Lisa vid sin moped, så det skulle ju kunna passa perefekt med att det var ca 18:30 "Anders" såg Lisa köra söderut på sin moped.

Och i övrigt så fans det enbart TVÅ, inte tre som du påstår, av Lisas arbetskollegors närvarande vid stängningsdax, basic info i detta fall!
Den tredie arbetskamraten Juli hade lämnat Cafeet redan innan Lisa kommit ut från cafeet.

FUP 149

"Julia sa hejdå till alla. Då var Lisa och Rebecka i omklädningsrummet. Sen gick Julia till sin moped"

"I vilket fall hade inte Lisa kommit ut då Julia lämnade på sin moped."
2015-12-08, 17:00
  #106557
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Den här Anders har väl hamnat i slasken bland alla andra fantasier.
Det finns ju 11 pärmar med dessa fantasier och annat som har lämnats
därhän som oviktigt eller som inte har något att tillföra i utredningen..
Undrar hur många av dessa pärmar som innehåller sådant som har
skickats in av skribenter här på flashback? Vad tror du?
Det är säkert minst 8 av dem här ifrån och mer lär det bli: Skandal! Maila direkt! Äääär han undersökt??????
.. Hela rättegångens manus var som plockat ur denna tråd.

De mopeder det yras om här som står med framhjul mot vägen, mitt på gårdsplan är av alla de varianter och färger.
Allt som framkommer från folk har inte bäring, är mystiskt eller vansinnigt skandalöst.
Antingen är han i slasken eller så är det ett missförstånd.
Hela Blomberg var på tårna om sådana tips, IR har legat med huvudet i arslet* redan och gissa om vi hade hört detta ältas till leda som kritik mot FU.

Edit: Hahahahaha, Freudian slip. *Huvudet i arslet - ska givetvis stå huvudet i slasken.
__________________
Senast redigerad av develi 2015-12-08 kl. 17:02.
2015-12-08, 17:03
  #106558
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vittnet kanske hade fel på tidspunkten. Han kanske sett cafeägarens dotter som slutat tidigare den dagen, eller i blandade ihop dagarna i efterhand? Cafeägarens dotter var väl den enda som intill den dagen brukade köra moped. Att hon brukat synas åka kring 18.30 vore väl inte osannolikt om hon brukar vara den som får stänga och låsa?

Cafeägarens dotter Madelaine var ledig den 7 Juni, det var Julia R som lämnade cafeet på sin röda moped lite tidigare än Lisa på söndagen den 7 Juni.

Men det som är det avgörande angående detta "Anders" vittnesmål är förståss om han hörts av polisen eller ej, och har polisen skitit i Lena Svedungs vittnesmål om att "Anders" har berättat at han såg Lisa köra söderut på sin moped ca 18:30 den 7 Juni, ja då är det ju tjänstefel av polisen.
2015-12-08, 17:09
  #106559
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
När du har skrivit i tråden har man inte sett värst mycket exempel på något sånt tänkande
som kan beskrivas som vidare logiskt. Snarare raka motsatsen faktiskt. Men det är du inte
ensam om dessvärre. Logik är ingen av de starkare grenarna hos de som motsätter sig
möjligheten av en skyldig liten Nerijus.

Det är du som hävdar att tejpandet sker utan något egentligt syfte för förövaren.
I själva verket spelar nog den rikliga förekomsten av tejp i samband med vad som hände Lisa
en alldeles särskild roll för iscensättaren av detta sjuka och mordiska drama.
Det kan nog tänkas att detta bidrar verksamt till att skapa den sexuella laddning lille Nero
med sina minst sagt skruvade drifter är ute efter att uppnå.
Han får i sitt sexualsadistiska värv utöva makt, kontroll och dominans över sitt offer
och in i bilden kommer då tejpen farandes och klistrar sig fast.

Vidare: och på vilket sätt har en pappas påstådda "pillande" på sin försvunna dotters moped
något som helst med mordet på henne att göra?

Hur skulle åklagaren "möta upp gärningsmannen" för att det bättre skulle bli i din smak?
"Smutskastat maximalt"? Ge gärna några konkreta exempel på denna smutskastning är
du snäll. Har den här överbevisade grymme lustmördaren, livstidsdömd i tingsrätten,
verkligen behövt utstå nåt sånt förfärligt att man talar illa om honom?

Av allt sjukt och ologiskt som hamnat i denna tråd så tar nog detta priset, det fetmarkerade
alltså.

En stolle fann det som fullt möjligt att Lisa begått självmord och där trodde man att
gränsen var nådd av vansinnigheter, men så kommer en till här med en teori som
är ännu mera hårresande och vittnar klart och tydligt om att ett logiskt tänkande
är något som skribenten nog gör bäst i att inte framhålla som något utmärkande drag
hos sig.


Fast man skulle ju kunna tänka att hon sett eller hört något (eller GM tror att hon sett hört något fuffens GM eller medbrottsling gjort) och avsikt var att undanröja henne och man vil leda spår till sexualbrottsling istället för att polis börjar leta utpressare eller annan organiserad verksamhet. Eller ett kidnappningsförsök som går fel och samma vilseledande manöver med arrangemang kring kroppen sker. Många i tråden som verkar ha viss insikt om folket och relationerna mellan dem på orten har ju velat peka ut godsägaren och vissa av dennes familj som "creepy". En styvson är väl verksam vid något saudiskt säkerhetsföretag. Hängning är väl inte ovanlig "straffmetod" där, eller för alldel inom delar av latinamerikansk justis bland vissa grupperingar? Avsikten kanske var att misstänkliggöra någon av dem?
2015-12-08, 17:13
  #106560
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är säkert minst 8 av dem här ifrån och mer lär det bli: Skandal! Maila direkt! Äääär han undersökt??????
.. Hela rättegångens manus var som plockat ur denna tråd.

De mopeder det yras om här som står med framhjul mot vägen, mitt på gårdsplan är av alla de varianter och färger.
Allt som framkommer från folk har inte bäring, är mystiskt eller vansinnigt skandalöst.
Antingen är han i slasken eller så är det ett missförstånd.
Hela Blomberg var på tårna om sådana tips, IR har legat med huvudet i arslet* redan och gissa om vi hade hört detta ältas till leda som kritik mot FU.

Edit: Hahahahaha, Freudian slip. *Huvudet i arslet - ska givetvis stå huvudet i slasken.

Ja, jag vet inte var det är troligast att huvudet har varit.
Tydligt är i alla fall att det inte har varit på rätt ställe.
Jag har vanligtvis inte så mycket till övers för Leif GW Persson men hans
beskrivning av försvarsadvokatens arbete var en klockrent analys av henne.
Jag funderar på vad mamman kommer att säga om han döms i hovrätten också?
Har försvarsadvokaten tutat i mamman att hennes son har en chans att bli
förklarad oskyldig i hovrätten eller varför vill de ha kvar Rönnbäck som försvarare?
Vem som helst förstår ju att det kommer gå käpprätt åt skogen.
__________________
Senast redigerad av citrusdoft 2015-12-08 kl. 17:16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in