2015-12-13, 17:22
Medlem
Overminds avatar
Läst tidigare någon som skrev att Lisa levde innan hon hängdes? Finns ju inga som helst bevis på det. Om det inte framkommit de senaste dagarna dvs? Jag tror på hon var död innan hon hängdes upp.
2015-12-13, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
"Rättens rutiner"....
Nej, jag hugger inte på det här, för det vore lika klantigt som att gifta ihop en personutredning med P7a likt två sammanhängande blad i en brödtext.
Om en personutredning finnes stå i direkt relation till en P7 -- RPU (med ett facit i hand/beslutande) är det få som finner det kontroversiellt att gifta samman dessa, men man kan ha ett mer dynamiskt synsätt på ickebeslutade facit, då själva innehållet i någon grad är intetsägande.
I detta avseende handlar det alltså om att sätta underlag i relation till varandra. Om personutredningen är ingressen, så är RPU brödtext, och då blir det inte lika klantigt längre?

Tillbaka till underlag (brödtext) - Det är enbart en knipande NB som sitter på underlaget, såvida underlaget inte påträffas och bekräftas, tex utomlands på hans tidigare platser.
Utan att dra in offtopic i för hög grad - ganska olikt fallet med mördaren i motionsspåret. Visst finns klara indikationer i bägge fall och iaf jag står fast på punkten att bägge mördare sitter i samma sexualsadistiska båt, men det är enbart baserat på FUP.

Vad som också troligtvis står klart är att bägge dessa har koll på sig själva vid handlingen dom begått. Fortlöpande mot att sedan behöva förklara sig genom en rättsprocess - har NB i högre grad kontroll än KA, då NB i sitt stenhårda förnekande även besitter sin egna form av självkontroll, vilket kan ses som ett nyckelord här.
Nu bakas "rättens rutiner" in.
Hur ska en rätt, åklagare, eller försvarsadvokat förorda sinnesundersökning på den lösa basen underbyggt av iofs seriösa proffstyckande "gissningar", eller för den delen - NB´s självkontroll?
Det är gärningsmannens ord ihop med handling som är vägvisare, och ingen kan inom "rättslig rutin" skriva en brödtext baserat på den ingress som lagts vad gäller NB, då det enda som egentligen är bevisat rörande hans sinnessjuka, är att han faktiskt är högst medvetande.

"Rättens rutiner" stödjer sig främst på LRPU, även RMV har sina föreskrifter när och hur en RPU bör vara aktuell. Erkänner man gärningen eller ifall det finns övertygande bevisning är det "fritt fram" att begära en RPU, i detta fall finns det övertygande bevisning. Självkontroll har inget med saken att göra. Att neka sig genom en rättegång är inte synonymt med att ha självkontroll. Jag ser ingen självkontroll alls jag gällande denna man. Tvärtom snarare. Dricker dagligen, kör bil på det hanterar inte motgångar och tar ut sitt mående på sina närmaste. Ingen vidare självkontroll alltså utan snarare mycket ojämn som person. GM egna ord är inte heller det som avgör, inte heller om man tror mannen är högst medveten. Frågan är snarare finns det ett kausalsamband mellan personen och brottet i detta fall. Nej säger rätten men tillika som man säger nej vill man framhäva att så finns, porrsurfandet, runkandet och att LH var blottad. Tillika slår rätten fast att detta är ett sexualmord. Som jag sagt tidigare så leder sexualmord så gott som alltid att man vill ha en RPU gjord då vissa sexuella perversioner i sig ensamt kan ge en APS.

Åklagaren och försvaret har oftast sina egna agendor rörande när man önskar en undersökning men rätten skall hålla sig neutral. För inte kan du väl tro att man under en rättegång kan sitta och iaktta personen och tänka på hans beteende, är han frisk eller är han inte. Varken Denna GM eller någon annan GM är sin egen vägvisare. Oj om det skulle vara så att GM ord själv skulle styra utgången. Nej det är inte ens ett alternativ. Det styrs av annat det tack och lov.

Sen kan jag inte heller hålla med om att Idas eller Lisas mördare har koll på sig själva varken innan, under eller efter brottet. Speciellt inte den förstnämnda men å andra sidan har vi mycket mer att gå på där. Han styrs av sitt sjuka psyke, det är det som var direkt avgörande i det mordet. Gällande det mord som avhandlas i denna tråd har vi förstås mycket mindre att gå på men som tingsrätten säger detta rör sig om ett sexualmord och barom denna typ av brott står oftast en "sjuk" person. Hur "sjuk" kommer vi
inte att få reda på. För en RPU blir inte aktuell här så det finns egentligen ingen anledning mer att älta detta mer. Det är som det är och bara att acceptera och med detta sagt lämnar jag ämnet.
2015-12-13, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Läst tidigare någon som skrev att Lisa levde innan hon hängdes? Finns ju inga som helst bevis på det. Om det inte framkommit de senaste dagarna dvs? Jag tror på hon var död innan hon hängdes upp.

Finns väl inte bevis på vare sig i detta fall.
Man har inte kunnat fastslå vilken tidpunkt hon dog. Eller av annat än syrebrist.

Jag för min del tycker det är långsökt att man skulle hänga någon i balsnöre.

Det skär ju in i hud.

Vilket inte ett rep skulle göra lika lätt.

Då droppar blod -vid balsnöre - verkar onödigt för planerat mord.

Och om blod droppar måste hon völ varit vid liv... Om än inte vid medvetande kanske.

Dock Inte säker på hur fort blod koagulerar.

Undrar om någon vet om man kan dö för att man landar fel vid trafikolycka. Jag menar då om andningsvägen täppts till.
2015-12-13, 18:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Finns väl inte bevis på vare sig i detta fall.
Man har inte kunnat fastslå vilken tidpunkt hon dog. Eller av annat än syrebrist.

Jag för min del tycker det är långsökt att man skulle hänga någon i balsnöre.

Det skär ju in i hud.

Vilket inte ett rep skulle göra lika lätt.

Då droppar blod -vid balsnöre - verkar onödigt för planerat mord.

Och om blod droppar måste hon völ varit vid liv... Om än inte vid medvetande kanske.

Dock Inte säker på hur fort blod koagulerar.

Undrar om någon vet om man kan dö för att man landar fel vid trafikolycka. Jag menar då om andningsvägen täppts till.

En hängning borde väl separerat nackkota oavsett om hon var död innan eller levde?
Och hängning kan det nog se ut som om man har strypt någon med snara och sedan flyttar på kroppen till stor del med hjälp av snaran som fortfarande sitter kvar då tills man ev gömt undan eller bara flyttat på kroppen från den plats man tog ihjäl henne (samma plats som själva överfallet skedde?)?
2015-12-13, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
En hängning borde väl separerat nackkota oavsett om hon var död innan eller levde?
Och hängning kan det nog se ut som om man har strypt någon med snara och sedan flyttar på kroppen till stor del med hjälp av snaran som fortfarande sitter kvar då tills man ev gömt undan eller bara flyttat på kroppen från den plats man tog ihjäl henne (samma plats som själva överfallet skedde?)?

Vet inte vad som kan ses. Trodde tarmen tömdes vid hängning. Fast det är ju bara vad man läer sig via filmer etc.
Någon riktig koll på vad som sker har inte jag.

Vet att en död person inte blöder. Men vet inte hur forten sådan blödning stoppas.

Man måste ju ändå lita på att rättsmedicinare kan vad dom behöver kunna vid mord. För att ge säkra svar menar jag.
2015-12-13, 18:32
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jaha, så du umgås med tankar på att det är en trafikolycka som i själva verket ligger
bakom Lisas död. Skarpsinnig du minsann.

Trafikolycka. Självmord. En förövare som månar om de anhöriga och därför placerar
offret inomhus så inte djur ska komma åt kroppen. Ett offer som själv kryper in i det skåp
i vilket hon påträffades. Med en snara om halsen och metervis med tejp runt hela ansiktet
och huvudet.
Vad ni kan. Du och andra.

Gemensamt har ni den oerhörda svårigheten att ta verkligheten för precis vad den ser
ut som och utgå därifrån när det ska resoneras.

Lisa har fallit offer för en utstuderad brutal sexualsadistisk förövare som valde balsnöre
at använda sig av istället för rep som du tycker vore mera funktionellt i sammanhanget.
Varför gjorde han det nu då? Och varför gjorde han alla andra val som skedde?

Det kan man spekulera i. Men bara Nerijus själv sitter inne med svaren på alla frågor.
Kanske han till slut faller till föga och berättar om alltihop.
När det är dags att se till så att man kommer ut nån gång från finkan och behöver
ansöka om ett tidsbestämt straff. Då möjligen kvittrar den baltiske herren ut.
Men det lär alltså dröja.
Senast redigerad av Grandioso 2015-12-13 kl. 18:43.
2015-12-13, 18:34
Medlem
Citat:
"Rättens rutiner"....
Nej, jag hugger inte på det här, för det vore lika klantigt som att gifta ihop en personutredning med P7a likt två sammanhängande blad i en brödtext.
Om en personutredning finnes stå i direkt relation till en P7 -- RPU (med ett facit i hand/beslutande) är det få som finner det kontroversiellt att gifta samman dessa, men man kan ha ett mer dynamiskt synsätt på ickebeslutade facit, då själva innehållet i någon grad är intetsägande.
I detta avseende handlar det alltså om att sätta underlag i relation till varandra. Om personutredningen är ingressen, så är RPU brödtext, och då blir det inte lika klantigt längre?

Tillbaka till underlag (brödtext) - Det är enbart en knipande NB som sitter på underlaget, såvida underlaget inte påträffas och bekräftas, tex utomlands på hans tidigare platser.
Utan att dra in offtopic i för hög grad - ganska olikt fallet med mördaren i motionsspåret. Visst finns klara indikationer i bägge fall och iaf jag står fast på punkten att bägge mördare sitter i samma sexualsadistiska båt, men det är enbart baserat på FUP.

Vad som också troligtvis står klart är att bägge dessa har koll på sig själva vid handlingen dom begått. Fortlöpande mot att sedan behöva förklara sig genom en rättsprocess - har NB i högre grad kontroll än KA, då NB i sitt stenhårda förnekande även besitter sin egna form av självkontroll, vilket kan ses som ett nyckelord här.
Nu bakas "rättens rutiner" in.
Hur ska en rätt, åklagare, eller försvarsadvokat förorda sinnesundersökning på den lösa basen underbyggt av iofs seriösa proffstyckande "gissningar", eller för den delen - NB´s självkontroll?
Det är gärningsmannens ord ihop med handling som är vägvisare, och ingen kan inom "rättslig rutin" skriva en brödtext baserat på den ingress som lagts vad gäller NB, då det enda som egentligen är bevisat rörande hans sinnessjuka, är att han faktiskt är högst medvetande.

Precis och uppgifterna från hans närmaste har rätt så ringa värde. Dels kan uppgifterna vara överdrivna beträffande hans jävlighet om de känner besvikelse (vilket man rimligtvis känner om en närstående befinns ha haft ihjäl någon oprovocerat). Och dels kan det vara en viss leveransvillighet när de iitialt själv var misstänkta som medansvariga.
2015-12-13, 18:44
Medlem
Citat:
Vet inte vad som kan ses. Trodde tarmen tömdes vid hängning. Fast det är ju bara vad man läer sig via filmer etc.
Någon riktig koll på vad som sker har inte jag.

Vet att en död person inte blöder. Men vet inte hur forten sådan blödning stoppas.

Man måste ju ändå lita på att rättsmedicinare kan vad dom behöver kunna vid mord. För att ge säkra svar menar jag.

Vad gäller blödning så kan det nog blöda lite beroende på var man gör ett sår på en död person. Blodet koagulerar inte direkt i kroppen men det finns ju inget tryck som pumpar ut det om hjärtat slutat slå. Möjligt är kanske att det blöder mindre om hjärtat slutar slå till följd av syrebrist. Initialt torde väl hjärtat slå lite hårdare snabbare av ev adrenalinpåslag så det kanske blir visst högre tryck om man blir kvävd men det avtar nog.

Tarmtömning kan nog ske i stort sett oavsett dödsorsak om den döde inte gått på dass och "gjort stora A" på ett tag.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-12-13 kl. 18:48.
2015-12-13, 18:49
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
(...)
När det är dags att se till så att man kommer ut nån gång från finkan och behöver ansöka om ett tidsbestämt straff. Då möjligen kvittrar den baltiske herren ut.
...

Möjligen ser sig NB som en "herre", om det nu är han som är mördaren - vilket du envetet hävdar
Bilevicius, var inte det en gammal adelssläkt? NB är född under Sovjettiden (1980), vid det laget hade jordbrukaradeln blivit enklare kolchozbönder. Troligen finns dock bitterhet kvar, den överförs i generationer, från mor till son o.s.v. NB har medfött anspråk, större anspråk än att vara dräng, samtidigt som han är starkt inbiten värdenihilist, också det nedärvt. Ja, ja. Lite flummigt kanske, men hur ska man förstå någon sådan man?
2015-12-13, 18:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Visst finns klara indikationer i bägge fall och iaf jag står fast på punkten att bägge mördare sitter i samma sexualsadistiska båt, men det är enbart baserat på FUP.
Då jag läste om Åsgård (och med tanke på hans bakgrund) erinrar jag mig att han reflekterat kring dessa faktorer och kollade tillbaka.
För min del, då jag ser ett uppsåt, ett motiv, en trolig planering och en person som var fullt medveten vad hans handlingar ledde till gällande ett vidrigt lidande, så spelar det ingen roll - han kan ruttna bort i fängelset för min del. Sen får väl HovR bedöma vad de har lust att åberopa.

Fortsättningsvis framträder flertal varningssignaler via anhörigas beskrivningar i FUP, men det fråntar honom inte ansvar även om han i mitt tycke är helt rubbad på ren svenska dvs bortom ICD-koder.

Men över till det jag inledde med kring några brottsfall. Det finns väl några minst sagt märkliga (läs: vidriga) personer väl värda att ta med som jämförelse då en eventuell RPU diskuteras gällande NB - och hur turerna gick där.
Finns i spoilern:
2015-12-13, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jaha, så du umgås med tankar på att det är en trafikolycka som i själva verket ligger
bakom Lisas död. Skarpsinnig du minsann.

Trafikolycka. Självmord. En förövare som månar om de anhöriga och därför placerar
offret inomhus så inte djur ska komma åt kroppen. Ett offer som själv kryper in i det skåp
i vilket hon påträffades. Med en snara om halsen och metervis med tejp runt hela ansiktet
och huvudet.
Vad ni kan. Du och andra.

Gemensamt har ni den oerhörda svårigheten att ta verkligheten för precis vad den ser
ut som och utgå därifrån när det ska resoneras.

Lisa har fallit offer för en utstuderad brutal sexualsadistisk förövare som valde balsnöre
at använda sig av istället för rep som du tycker vore mera funktionellt i sammanhanget.
Varför gjorde han det nu då? Och varför gjorde han alla andra val som skedde?

Det kan man spekulera i. Men bara Nerijus själv sitter inne med svaren på alla frågor.
Kanske han till slut faller till föga och berättar om alltihop.
När det är dags att se till så att man kommer ut nån gång från finkan och behöver
ansöka om ett tidsbestämt straff. Då möjligen kvittrar den baltiske herren ut.
Men det lär alltså dröja.

Nää tänkte inte så. Undrade mest. Man har ju lärt sig tt folk ska ligga på särskilt sätt vid trafikolyckor så andningsvägen hålls öppen... Mest så jag tänkte.

Inget hindrar ju att ett mord skett för att offret först råkat ut för en trafikolycka och var omtumlad när hon hittades...
2015-12-13, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Då jag läste om Åsgård (och med tanke på hans bakgrund) erinrar jag mig att han reflekterat kring dessa faktorer och kollade tillbaka.
För min del, då jag ser ett uppsåt, ett motiv, en trolig planering och en person som var fullt medveten vad hans handlingar ledde till gällande ett vidrigt lidande, så spelar det ingen roll - han kan ruttna bort i fängelset för min del. Sen får väl HovR bedöma vad de har lust att åberopa.

Fortsättningsvis framträder flertal varningssignaler via anhörigas beskrivningar i FUP, men det fråntar honom inte ansvar även om han i mitt tycke är helt rubbad på ren svenska dvs bortom ICD-koder.

Men över till det jag inledde med kring några brottsfall. Det finns väl några minst sagt märkliga (läs: vidriga) personer väl värda att ta med som jämförelse då en eventuell RPU diskuteras gällande NB - och hur turerna gick där.
Finns i spoilern:

Men NB skulle ju kunna ha helt andra preferenser och då rucka på allt Långström sagt. Det vet man ju först efteråt. Om han erkänner och berättar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in