• 1
  • 2
2015-12-21, 20:43
Bannlyst
Min polares lillasyster är 23 år gammal.

Hon dricker ingen alkohol aldrig tagit droger osv. Hon var tillsammans med en kille men han gjorde Slut med henne och hon hade ingenstans att ta vägen. Tjejen har en mild utveckligsstörning och har inte alla hästar i stallet. Hon och hennes förvaltare hade gått till socialen och förklarade att hon inte hade någonstans att ta vägen. Att hon bor i trappuppgångar osv. Deras utredning skulle ta 3 månader. Hon fick idag svar. Det finns ingenstans att bo för henne inget gruppboende ingen lägenhet ingenting.

Är det så sverige är idag? Hon har ingen familj eller några vänner. Hennes bror bor i Australien och jag 80 mil ifrån.

Vad kan man göra mvh
Citera
2015-12-21, 20:47
Medlem
Socialen försöker fixa fram bostäder, men har de inga så har de inga. Tyvärr kan de inte trolla fram boende.

80 mil därifrån? Ja, är det inte bara att hon åker de 80 milen till dig då? Om hon är hemlös kan hon ju lika gärna vara det i samma stad som du.
Citera
2015-12-21, 20:47
Medlem
rankovs avatar
polares syrra, utan familj? hur går det ihop?
Citera
2015-12-21, 20:59
Medlem
retrospectives avatar
Det är lite kämpigt med bostäder, ja.
Citera
2015-12-21, 21:06
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rankov
polares syrra, utan familj? hur går det ihop?

Brodern bor i Australien och gissningsvis har de inga andra familjemedlemmar i Sverige.

Antingen omfattas hon av LSS, eller också inte. Gör hon det så får hon stå i kö för ett anpassat boende och beroende på var i landet hon bor varierar kö-tiden. Häromkring ligger väntetiden runt två år, men det beror lite på viljen typ av boende som krävs. Ibland har man tur. Oftast inte.
Senast redigerad av warfighter 2015-12-21 kl. 21:07. Anledning: Autocorrect failade
Citera
2015-12-21, 21:11
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Inte missbrukare eller invandrare, tyvärr, då finns det inget.
Citera
2015-12-21, 21:15
Bannlyst
Hon har tidigare fått bo på en särskilt boende med personal tidigare.

Tycker det förjävligt att i Sverige låter man folk med en utveckligsstörning bo i trappor. Att folk är drogmissbrukare alkolister och skiter i hjälp är en sak ( säger inte att alla gör det) men detta är ju sjukt.

Och bo hos mig bor i en 1a med min 5 månaders dotter så går ej. Men försöker hitta en lösning för jag tycker synd om henne.
Citera
2015-12-21, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Inte missbrukare eller invandrare, tyvärr, då finns det inget.

Ja det är tyvärr så.
Citera
2015-12-21, 21:45
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Min polares lillasyster är 23 år gammal.

Hon dricker ingen alkohol aldrig tagit droger osv. Hon var tillsammans med en kille men han gjorde Slut med henne och hon hade ingenstans att ta vägen. Tjejen har en mild utveckligsstörning och har inte alla hästar i stallet. Hon och hennes förvaltare hade gått till socialen och förklarade att hon inte hade någonstans att ta vägen. Att hon bor i trappuppgångar osv. Deras utredning skulle ta 3 månader. Hon fick idag svar. Det finns ingenstans att bo för henne inget gruppboende ingen lägenhet ingenting.

Är det så sverige är idag? Hon har ingen familj eller några vänner. Hennes bror bor i Australien och jag 80 mil ifrån.

Vad kan man göra mvh
Har hon ingenstans att övernatta skulle nog jag som förvaltare sätta lite hårt mot socialen att ordna situationen. Hon är lätt utvecklingsstörd och fan vet vad som kan hända henne där ute. Gå en gång till till soc och slå näven i bordet. Förvaltaren borde också tala om att han går till tidningen om de inte gör något.
Citera
2015-12-21, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Har hon ingenstans att övernatta skulle nog jag som förvaltare sätta lite hårt mot socialen att ordna situationen. Hon är lätt utvecklingsstörd och fan vet vad som kan hända henne där ute. Gå en gång till till soc och slå näven i bordet. Förvaltaren borde också tala om att han går till tidningen om de inte gör något.

Tidningen var smart tänkt.
Citera
2015-12-21, 22:24
Medlem
Spyrrans avatar
Vad är anledningen till att hon inte kan bo på gruppboende? Är det för att de saknar ledig plats att erbjuda henne, eller för att hon anses vara för frisk och inte i behov av att bo på gruppboende?

Har ni kollat om hon kan få lägenhetshyran betald av socialtjänsten om hon antingen hyr lägenhet i andra hand alternativt letar lägenhet med förstahandskontrakt?

Socialtjänsten har sällan egna lägenheter. Det brukar finnas ett litet antal jourlägenheter, men det är oftast korttidsboende och vissa personer prioriteras. Så de brukar uppmuntra folk att söka egna lägenheter. Den här tjejen har ju en förvaltare som kan hjälpa henne.

Så om ni inte har kollat upp om socialtjänsten kan stå för hyran om hon söker egen lägenhet som hon kan få, så gör det. Det går ju alltid att söka om hjälp i hemmet (tex boendestödjare) om hon skulle ha svårt för att bo ensam i lägenhet.
Citera
2015-12-21, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Vad är anledningen till att hon inte kan bo på gruppboende? Är det för att de saknar ledig plats att erbjuda henne, eller för att hon anses vara för frisk och inte i behov av att bo på gruppboende?

Har ni kollat om hon kan få lägenhetshyran betald av socialtjänsten om hon antingen hyr lägenhet i andra hand alternativt letar lägenhet med förstahandskontrakt?

Socialtjänsten har sällan egna lägenheter. Det brukar finnas ett litet antal jourlägenheter, men det är oftast korttidsboende och vissa personer prioriteras. Så de brukar uppmuntra folk att söka egna lägenheter. Den här tjejen har ju en förvaltare som kan hjälpa henne.

Så om ni inte har kollat upp om socialtjänsten kan stå för hyran om hon söker egen lägenhet som hon kan få, så gör det. Det går ju alltid att söka om hjälp i hemmet (tex boendestödjare) om hon skulle ha svårt för att bo ensam i lägenhet.

Fanns ingen plats på gruppboende . Hon tar vad som helst förutom en trapp. Polaren har pratat med förvaltaren och dom har försökt allt. Hon har någon form av inkomst vet inte vad det är men det ligger på 6-7 tusen i månaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in