2015-12-30, 11:18
Medlem
T34Panzers avatar
[quote=Grandioso|55854336]
Citat:
[b]

Rönnbäck gör alltså ett stort nummer av det här och så visar det sig att hon är helt fel ute.

Hon har underlåtit att inhämta grundläggande kunskaper om ämnet hon ger sig i kast med
och det är ju rent pinsamt att skåda. I all synnerhet som det görs så stort väsen av saken.

Det är alltså helt värdelöst det hon försöker prestera med psoriasisbiten.
På så sätt kan inte DNA-bevisningen angripas det ringaste. Men det har hon inte insett själv
ännu tydligen.
Okunnigheten är markant hos vederbörande. Det är slarv och det är allt annat än seriöst.

Jag är mycket förvånad.
Tycker också att det konstigt att detta inte tagits upp/avhandlats/avfärdats i förundersökningen och i rätten. Det är ett så pass graverande felaktigt handhavande av rena medicinsk fakta. Vi får hoppas herr åklagare eller hans medarbetare (liksom IB!) följer tråden.
2015-12-30, 12:02
Medlem
Grandiosos avatar
[quote=T34Panzer|55854751]
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Jag är mycket förvånad.
Tycker också att det konstigt att detta inte tagits upp/avhandlats/avfärdats i förundersökningen och i rätten. Det är ett så pass graverande felaktigt handhavande av rena medicinsk fakta. Vi får hoppas herr åklagare eller hans medarbetare (liksom IB!) följer tråden.
Hon fick alltså klargörande besked kring den här frågan i tingsrätten och ändå kör hon
ett varv till med samma sak i sin överklagan. Det är precis som om hon inte låtsas om
vad hon fått vetskap om från expertisen.
Det är ju bra anmärkningsvärt.
Vilken advokat alltså.
2015-12-30, 12:08
Medlem
Objektiva polisen

Niklas Lindström i förhör med NB

sid 1650
Sedan ringer hennes mobil upp hennes
pappa klockan 18:26 äh och det är sannolikt en ofrivillig uppringning, hennes pappa
kan då höra att hon pratar med någon i bakgrunden och han och han uppfattar som att
det är ett samtal som har ringt upp av misstag. Vidare vet vi sedan att hennes telefon är
påslagen fram till i vart fall 18:39 sedan vet vi att den inte är påslagen 18:59 och det vet
vi genom den signalering telefonen gör till nätet. Äh sedan har Gustav, Arnes son han
har passerat äh ladan äh uppger han själv vid 19-tiden.

Detta är en utav de fulgrejer som NL håller på med hela tiden. Han förvränger. 1859 ska vara 1959. Då hamnar resten av resonemanget i luften.

Vid den här tiden har polisen inte kollat skypen trots att det är det första de borde göra. De slarvar med mobilerna så till den milda grad att de lämnas ut till IB och hon kränks ytterligare en gång på flygplatsen av svensk polis. Där ingriper Claes B. Heder åt honom.

Genom förhören tjatar NL om dessa vittnen som dels har sett fel bil (med ett L) och dels har angivit osäker dag och att de sett den gripne i media. Objektivt? Vi ska ta upp det som talar till din fördel säger polisen. Det är lögn. NL får själv erkänna senare att han haft fel. Detta är inte klokt!
Senast redigerad av nopomil 2015-12-30 kl. 12:43.
2015-12-30, 12:42
Medlem
Villkorat yppandeförbud

Det påpekas inledningsvis under förhören att det är yppandeförbud. Men ändå säger FL klart att åklagaren får bryta förbudet när han vill.

NB ställer en mycket bra fråga i förhöret den 23 juni. Niklas Lindströms svar är anmärkningsvärt.

sid 1530

Ja, har ni några frågor på detta? /om ypppandeförbudet/

Ja, jag har en fråga
Ja

Om det finns yppandeförbud, förbud, hur kan Litauisk media så att säga redan skriva om mig som en mördare? Hur kunde dom få veta det?

Mmm, det är på det sättet att när domstolen beslutar i olika frågor, till exempel att du får en
offentlig försvarare men även att du ska va häktad… då är det beslutet offentligt… och beslutet
omfattar vem det är som är häktad… och för vilket brott… sen lämnar man ingen ytterligare
information… man kan tycka vad man vill om det… men det är på det sättet att anledningen till
det är att samhället inte ska kunna då frihetsberöva nån i skymundan utan att man förstår var
den är… på så sätt får tidningar din födelsetid och ditt namn… och sen spekulerar dom fritt
därefter… vi lämnar ingen information… men yppandeförbudet är gjort så att åklagaren kan
välja då sin förundersökningsledare att lämna information…
och detta är informationen som
då är lämnad omfattas inte av yppandeförbudet längre då… så förenklat är det på det sättet
dom får veta om det… förstår du?

Vad han säger i sitt, i vanlig stil, svamliga svar är ändå glasklart. Informationen har/kan ha lämnats ut till litauisk press av FL och det är ok. Niklas Lindström har ju betonat de goda kontakterna med ambassad och landets polis. Undrar vilka hållhakar som finns egentligen här? Det här känns smutsigt.

Genom att detta sprids i litauisk media lyckas också polisen "få med släktingar" i hemlandet i sina hot mot NB, AB och IB. Barnen hemmavid är ju viktiga som påtryckningsmedel. Det är bara att konstatera att dessa barn inte är lika skyddsvärda och lika viktiga som de påstår att Lisa är/var.
Senast redigerad av nopomil 2015-12-30 kl. 12:51.
2015-12-30, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Nu finns Hovrättens dagboksblad också på "infosidan". Lite kul att se att det var en del kommunikations via telefon och mejl mellan parterna och rätten, även om jag inte får ut något speciellt av det.

Längst ner på sidan finns en rad med "gallringsbara bilagor". Verkar som att vi har dom väsentliga handlingarna som finns. Använd länken i min signatur och öppna fliken "Hovrätt" för att titta.

Du framför olika synpunkter i diskussionen som inte har med saken att göra! Nu när det blir intressant får du inte ut något.

Det som du ser är bara att det jobbas på inför hovrättsförhandlingen där vi har att se fram emot en upprepning av spektaklet i tingsrätten, då inget nytt har vaskats fram av advokaten och/eller av hennes troll på Flashback.

Saken handlar om en överklagad dom. En dom som är välskriven och som utgår utifrån det som presenterats av parterna i tingsrätten. Enligt tingsrättsdomen är Nero dömd till livstid för mord. I den rättegång denna sak handlar om.

Hänger du med?

Det som avgjorde saken var bevisningen, och inget annat.

I tidigare inlägg har jag och flera andra postare gjort tappra försök att förklara att det är endast bevisningen som är intressant när saken kokas ner till vad som har betydelse eller ej. Vad olika personer säger har ingen betydelse, bara för att de säger det i en domstol! Det dessa vittnen inkallade till Neros försvar säger när de hörs i en domstol, kan vem som helst fatta att det är slöseri med både tid och pengar. Dessa vittnen och sakkunniga väger lätt, både som personer och i allt vad de påstår, när det kommer till att värdera bevis. Det krävs lite mer...

Det som nu är av intresse är en sak jag påtalat upprepande gånger tidigare, och det är att Inger Rönnbäck levererar inget som kommer ge hennes klient fördelar i hovrätten, tvärtom. Det blir bara ett blurr som imponerar på hennes likasinnade, och den korkade klienten som tror att han kommer undan med att lustmörda en ung flicka. I realiteten är försvaret av denne mördare en dimridå av nonsens som ska få igenom en ny kostnadsräkning från oss skattebetalare till advokatens konto. Tydligen så har god advokatsed och kvalité på utfört arbete inget samband! Det har vi de senaste åren sett fler exempel på i domstolspraxis när advokater arvoderar för idiotier.

Det jag efterlyst i flera inlägg är att domstolarna avvisar de värsta idiotierna, typ inkallade lallare och skitsnackare som inte kan tillföra saken något annat än förvirring. Det krävs en aktiv åklagare som yrkar på avvisning och på att advokaten inkommer med ett bevistema.

Det framkommer nu i GT, att åklagaren drar in det långa repet han gett sin före detta kollega Inger Rönnbäck. Man måste le mitt i eländet!

http://www.expressen.se/gt/sa-ska-dn...olm-forklaras/

Åklagaren är kritisk
Åklagaren Lars-Göran Wennerholm har i lämnat in sitt yttrande om advokatens begäran. Och han är kritisk.

"Jag önskar ett mer preciserat bevistema – vad skall exakt styrkas med den åberopade bevisningen", skriver han.
Lars-Göran Wennerholm skriver också att han å sin sida kan komma att åberopa ett nytt vittne, en forensiker.
GT har utan framgång sökt Inger Rönnbäck och Lars-Göran Wennerholm. P4 Skaraborg har varit i kontakt med Anne Kihlgren, som avböjer att kommentera.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-12-30 kl. 13:06.
2015-12-30, 13:07
Medlem
rotesaus avatar
[quote=T34Panzer|55854751]
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Jag är mycket förvånad.

[quote=Grandioso|55855040]
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Hon fick alltså klargörande besked kring den här frågan i tingsrätten och ändå kör hon
ett varv till med samma sak i sin överklagan. Det är precis som om hon inte låtsas om
vad hon fått vetskap om från expertisen.
Det är ju bra anmärkningsvärt.
Vilken advokat alltså.

Nu kan det härledas till antingen strategi, TR-processen eller andra anledningar, kanske en kombination av anledningar, men IR har inför TR-rättegången ej åberopat sakkunnigt vittne om just DNA/kemi. Området utgör en helt egen del av bevismaterialet även om det givetvis sätts i kontext senare i processen. Hon har kommit med frågeställning till åklagarens åberopade (i princip obligatoriska) vittne från NFC. Om det av försvaret (klienten) anses att fullgoda svar ej utreds/lämnas som kan komma att ändra dom, ja då ser det ut ganska precis som det ska i IR´s överklagan och senare åberopade sakkunnigt vittne.

Alltså, man/allmänhet/vem som helst - kan tycka att hon fick klargörande i TR. Men NB/IR anser att det saknas/finns alternativ förklaring om någonting i domskälen.
Senast redigerad av rotesau 2015-12-30 kl. 13:11.
2015-12-30, 13:31
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Nu finns Hovrättens dagboksblad också på "infosidan". Lite kul att se att det var en del kommunikations via telefon och mejl mellan parterna och rätten, även om jag inte får ut något speciellt av det.

Längst ner på sidan finns en rad med "gallringsbara bilagor". Verkar som att vi har dom väsentliga handlingarna som finns. Använd länken i min signatur och öppna fliken "Hovrätt" för att titta.

Citat:
Vid telefonsamtal med Inger Rönnbäck
framkommer att Pål Johansson, på grund av
utlandsvistelse, inte kan inställa sig personligen
den 22 januari 2016 (dag 6). I samråd med Inger
Rönnbäck och Lars-Göran Wennerholm bestäms
därför att förhör med Pål Johansson och Niklas
Lindström ska hållas den 11 januari 2016 (dag 1)

Bra. Då kan nopomil och andra som anser att förhören inte gått rätt till få detta överstökat redan dag 1.
2015-12-30, 13:32
Medlem
När hålls rättegången i hovrätten?
2015-12-30, 13:36
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaIngaOrder
När hålls rättegången i hovrätten?

Hovrättens huvudförhandling kommer att äga rum i Skaraborgs tingsrätt, Skövde, följande dagar: 11-12/1, 18-19/1, 21-22/1, 25/1 (reservdag).

http://www.gotahovratt.se/Lisa-Holm-malet/
2015-12-30, 13:50
Medlem
develis avatar
[quote=Grandioso|55854336]
Citat:
[b]
Rönnbäck gör alltså ett stort nummer av det här och så visar det sig att hon är helt fel ute.
Hon har underlåtit att inhämta grundläggande kunskaper om ämnet hon ger sig i kast med
och det är ju rent pinsamt att skåda. I all synnerhet som det görs så stort väsen av saken.
Det är alltså helt värdelöst det hon försöker prestera med psoriasisbiten.
På så sätt kan inte DNA-bevisningen angripas det ringaste. Men det har hon inte insett själv
ännu tydligen.
Okunnigheten är markant hos vederbörande. Det är slarv och det är allt annat än seriöst.
Det ramlar säkert nåt DNA från honom men det är ju torr hud, flagor som fjällar som ramlar av så det mesta lär väl vara döda celler antar jag.
Problemet är väl allra främst att blod knappast kan förklaras med hudflagor. Däremot kan huden bli lättblödande vid hudsjukdomen och då stämmer det ju snarare överens med varför blodfläckarna sitter där de sitter.
2015-12-30, 13:52
Medlem
yoloswagetcs avatar
Hej!

Kan inte någon vänlig själ, antingen här eller i PM, berätta vad de sekretssbelagda bilderna som finns länkade i början av tråden är på? Lisa i skåpet? Vill inte klicka på något som jag får mardrömmar av. Vilket har hänt förr.
2015-12-30, 13:54
Medlem
rotesaus avatar
En 5min reflektion av SR Skaraborgs-reporter PW:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6328213

Citat:
P4 Skaraborgs reportrar ser tillbaka på 2015 med en krönika och personliga reflektioner kring en nyhet som berört dem starkt under året. Här är Pernilla Wadebäcks, hon rapporterade om försvinnandet och mordet på Lisa Holm.
Senast redigerad av rotesau 2015-12-30 kl. 14:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in