2016-01-02, 22:22
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Vad spelar det för roll? Hade blodet kommit från tröjan och (eller) skjortan som du tydligen far efter så hade väl NFC sett i sin analys att det var gammalt koagulerat och återfuktat blod. Eller tror du att att blod på kläder håller sig färskt i flera månader? Dessutom så syns det mycket väl på ena ärmen av offrets jacka att det är färskt blod precis som en annan postare mycket riktigt påpekade. Med andra ord är de kastade kläderna ointressanta i sammanhanget.

Är det inte lika bra att du hoppar över mina inlägg? Du verkar ju inte förstå ett smack av det jag skriver.

Vad spelar det för roll? Ja vad spelar det för roll så länge man har sitt monster? Oavsett hur det gått till? Varför ens ha en rättegång? Varför får han överklaga? Varför inte bara binda han vid en påle vid rishögen där jackan och hjälmen så behändigt hittades och fjutta på?

Jag påpekade tidigare att oavsett vad jag skriver för att styrka mitt påstående att utredningen inte är speciellt gedigen så kommer du att skrika om att det är irrelevant. Vilket du nu gör.

Om plaggen hade funnits kvar hade de kunnats användas som bevis för eller mot NB. Det du inte riktigt verkar förstå är att man inte fått svar från NFC än och då inte borde ha vetat att det fanns väldigt graverande tekniska bevis då man struntade i dessa plagg och Lars gick och slängde det/dem. Nu när det visade sig finnas det så var det ju tur för utredarna men om de haft kvar plaggen hade de dessutom kunnat överbevisa NB och hans påståenden.

Det var ju även klantigt av polis/utredare att släppa avspärrningarna till ladan och sedan så dök det upp nya bevis och ladan spärrades av igen. Det tyder ju inte riktigt på en skicklig utredning.

När det gäller det "färska" blodet så kanske vi ska släppa det. Du verkar inte ta till dig det. Blod kan inte åldersbestämmas. Hur kan man då säga att det är färskt? Man kan säga att blött blod ser färskt ut eftersom gammalt blod koagulerar. Om koagulerat blood får fukt på sig så ser det med andra ord "färskt" ut. Även om jag nu skriver till dig att jag tror inte blodet är planterat utan att det mest troliga är att det kommer från NB men att jag ogillar när folk dribblar med fakta så kommer det väl snart ett inlägg som hävdar att jag är av motsatt åsikt.

Avslutande kan jag nämna att jag nu läst det väsentliga i den hemligstämplade bilagan och det var mycket riktig ingenting i den som borde varit hemligstämplat förutom bilderna, precis som jag antog. Det var förmodligen fråga om ren bekvämlighet och inkompetens om att man inte riktigt visste hur man skulle få bort bilder och var rädda att de skulle läcka.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-01-02 kl. 22:30.
2016-01-02, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, hon gick in genom porten och svängde vänster in genom en dörr till och där överfölls hon och tappade örhängena. Enligt domen överfölls hon där örhängena låg precis innanför porten, men det stämmer inte med FUP. Hur planerade NB att Lisa skulle gå dit där örhängena låg, inte på centimetern när, men genom en port och en dörr?

Ointressant. Hans fokus var att på enklaste och snabbaste sätt hänga upp Lisa på röret, tejpa, blotta hennes kön ... Få sin våta dröm att gå i uppfyllelse.

Resten var en ointressant transportsträcka.

Liksom nu, mellan TR och HR.
2016-01-02, 22:30
Medlem
katws avatar
Citat:

Okej, då är du inte heller överens med domstolen om var överfallet skedde.

Det har ingen betydelse för skuldfrågan hur mycket du än hoppas på halmstrån.
2016-01-02, 22:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ointressant. Hans fokus var att på enklaste och snabbaste sätt hänga upp Lisa på röret, tejpa, blotta hennes kön ... Få sin våta dröm att gå i uppfyllelse.

Resten var en ointressant transportsträcka.

Liksom nu, mellan TR och HR.
Absolut inte ointressant. "Det mesta var nog förberett i detalj, tror jag. Därav det snabba förloppet", skrev du. Hur planerade han att Lisa skulle gå genom en port och en dörr?
2016-01-02, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En väldigt central frågeställning i det hela. Varför gör inte varken Svärd, Rönnbäck eller den som ersatte henne en gång (Grimlund) ett enda ingripande, ett enda tillägg då varje förhör avslutas med en fråga om de vill tillägga eller klargöra nåt?
... Om det nu vore så förfärligt tortyraktigt.

TACK develi för att du gjorde denna sammanställning på hur alla dessa förhör avslutades, d.v.s att advokaterna inte har något att tillägga, inget att anmärka på alltså.
Skönt att nu ha detta sammanställt, "för ordningens skull".
Senast redigerad av blackmolly123 2016-01-02 kl. 22:44.
2016-01-02, 22:46
Medlem
Citat:
Absolut inte ointressant. "Det mesta var nog förberett i detalj, tror jag. Därav det snabba förloppet", skrev du. Hur planerade han att Lisa skulle gå genom en port och en dörr?

Dom Väsentliga delarna, inte dom där små försumbara som man ändå inte har någon kontroll över. Som inte påverkar målet alls. Som NB vill uppnå.

Du och med flera ägnar stor energi på just det, försumbarheter som inte ens ger ett utslag på en digital våg.
2016-01-02, 22:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Okej, då är du inte heller överens med domstolen om var överfallet skedde.
Efterlyser du centimetermått i en hypotetisk beskrivning? Gått fram till dörren, indragen i ladan skrev jag. Jag tror knappast hon gått ända in i den och det är sen helt ovidkommande för domslut eftersom ett hypotetiskt förlopp beskriver att hon hamnat i ladan varav troligt överfallen direkt på insidan (teknisk bevisning örhängen, handske). Där inne har skett ett tumult med andra ord.
TR:
Citat:
Lisa Holm har övermannats i porten till ladan där örhänget anträffats.
Citat:
Inte långt från den stora porten till ladan hittades ett örhänge och en bit från detta, låsdelen till ett örhänge. Ytterligare fyra meter in i ladan återfanns ännu ett örhänge.
Citat:
De fynd som gjorts i ladan tyder på att Lisa Holm på något sätt övermannats där och tappat sina örhängen.
2016-01-02, 22:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom Väsentliga delarna, inte dom där små försumbara som man ändå inte har någon kontroll över. Som inte påverkar målet alls. Som NB vill uppnå.

Du och med flera ägnar stor energi på just det, försumbarheter som inte ens ger ett utslag på en digital våg.
Jag upprepar vad du skrev: "förberett i detalj". För att genomgå ett sådant här brott och förbereda det i detalj måste man veta hur man lurar över tjejen. "Vägen till Medelplana?". Glöm det, Lisa visste nog inte, och hade inte gått så långt in i ladan för att beskriva även om hon visste. Kattunge, godis, det har vi redan avfärdat. Det är ingen försumbar detalj du bortser från.
2016-01-02, 22:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Efterlyser du centimetermått i en hypotetisk beskrivning? Gått fram till dörren, indragen i ladan skrev jag. Jag tror knappast hon gått ända in i den och det är sen helt ovidkommande för domslut eftersom ett hypotetiskt förlopp beskriver att hon hamnat i ladan varav troligt överfallen direkt på insidan (teknisk bevisning örhängen, handske). Där inne har skett ett tumult med andra ord.
TR:
Menar du att hon blev indragen i ladan innan hon blev överfallen? Handsken låg vid västra porten, för övrigt.
2016-01-02, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Är det inte lika bra att du hoppar över mina inlägg? Du verkar ju inte förstå ett smack av det jag skriver.

Vad spelar det för roll? Ja vad spelar det för roll så länge man har sitt monster? Oavsett hur det gått till? Varför ens ha en rättegång? Varför får han överklaga? Varför inte bara binda han vid en påle vid rishögen där jackan och hjälmen så behändigt hittades och fjutta på?

Jag påpekade tidigare att oavsett vad jag skriver för att styrka mitt påstående att utredningen inte är speciellt gedigen så kommer du att skrika om att det är irrelevant. Vilket du nu gör.

Om plaggen hade funnits kvar hade de kunnats användas som bevis för eller mot NB. Det du inte riktigt verkar förstå är att man inte fått svar från NFC än och då inte borde ha vetat att det fanns väldigt graverande tekniska bevis då man struntade i dessa plagg och Lars gick och slängde det/dem. Nu när det visade sig finnas det så var det ju tur för utredarna men om de haft kvar plaggen hade de dessutom kunnat överbevisa NB och hans påståenden.

Det var ju även klantigt av polis/utredare att släppa avspärrningarna till ladan och sedan så dök det upp nya bevis och ladan spärrades av igen. Det tyder ju inte riktigt på en skicklig utredning.

När det gäller det "färska" blodet så kanske vi ska släppa det. Du verkar inte ta till dig det. Blood kan inte åldersbestämmas. Hur kan man då säga att det är färskt? Man kan säga att blött blod ser färskt ut eftersom gammalt blod koagulerar. Om koagulerat blood får fukt på sig så ser det med andra ord "färskt" ut. Även om jag nu skriver till dig att jag tror inte blodet är planterat utan att det mest troliga är att det kommer från NB men att jag ogillar när folk dribblar med fakta så kommer det väl snart ett inlägg som hävdar att jag är av motsatt åsikt.

Avslutande kan jag nämna att jag nu läst det väsentliga i den hemligstämplade bilagan och det var mycket riktig ingenting i den som borde varit hemligstämplat förutom bilderna, precis som jag antog. Det var förmodligen fråga om ren bekvämlighet och inkompetens om att man inte riktigt visste hur man skulle få bort bilder och var rädda att de skulle läcka.

Du verkar mer och mer ha kommit in på vår Litauen-vän nopomils tankegångar hör jag.
Polisen har gjort en dålig utredning i dina ögon och nu påpekar du alla dessa brister i din roll av en mera påläst och driven "utredare" än de som har det som sitt dagliga yrke?
2016-01-02, 22:58
Medlem
KeithRichardss avatar
En ung flicka har säkerligen respekt för en 35-årig man som artigt och vänligt ber om hjälp med någonting. Om han dessutom har lyckats förmedla att han jobbar på gården, dvs åt Arne Jönsson, kommer han definitivt att framstå som en ofarlig person.
2016-01-02, 22:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag upprepar vad du skrev: "förberett i detalj". För att genomgå ett sådant här brott och förbereda det i detalj måste man veta hur man lurar över tjejen. "Vägen till Medelplana?". Glöm det, Lisa visste nog inte, och hade inte gått så långt in i ladan för att beskriva även om hon visste. Kattunge, godis, det har vi redan avfärdat. Det är ingen försumbar detalj du bortser från.
Anses han ha planerat och överlagt rent generellt så lär han ha planerat allt.
Det vore väldigt rimligt att tro att all denna förslagenhet föregås av en tanke hur man får tag i ett offer likaväl - eller tror du att han gör ett kvantskutt rätt in i mjölkrummet och silvertejpen?
TR:
Citat:
De omständigheter som dock kan utkristalliseras är följande. Att brottet har föregåtts av noggrann planering eller har präglats av särskild förslagenhet, att gärningen har varit särskilt hänsynslös genom att den har medfört ett svårt lidande för brottsoffret, att brottet har riktat sig mot en närstående och att brottsoffret har befunnit sig i en skyddslös ställning

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in