2016-01-09, 02:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Finns det något som hindrar att man spelar upp samtliga förhör med IB för rätten? "Lyssna inte på vad som frågas utan hur. Vänligt? Hotfullt? Lyssna inte på vad hon svarar utan hur. Frimodigt? Underdånigt? Inställsamt?" Att rättens ledamöter samtidigt råkar höra också vad som sägs och också hur berättelsen över tid utvecklas är en oförutsedd bieffekt av jakten på sanningen om de hårda förhören. Jag vet att detta är Perry Mason-inspirerat önsketänkande och att omedelbarhetsprincipen sätter käppar i hjulet. Men i samband med att IR:s expertvittne motförhörs kanske. För att fastställa den allmänna tonen vid förhören. Hur många minuter rör det sig om? Någon?

Pål Johansson borde väl lyssna på ljudfiler om det ska tas fram nyanser om hot samt hennes respons som du skriver. De partier de ska diskutera torde väl spelas upp i så fall på samma sätt som när de delges sidnummer och bläddrar under förhör. Sen kommer väl Lindström kontra från sitt håll.

Det ser ut som om han ska gå igenom vartenda förhör (alltså granska) för det står i pluralisform:
Citat:
angående hans bedömning av hur förhören med Nerijus Bilevicius och Irina Bileviciene skett med avseende på objektivitet och psykiska påtryckningar, detta till styrkande av att de båda utsatts för en påtaglig psykisk påverkan av ej lämplig art.
Sin klient nämner hon bara i förbifarten för övrigt:
Citat:
Nerijus Bilevicius och Irina Bileviciene har utsatts för otillbörlig press under vissa av de polisförhör som hållits med dem.
IB däremot är det en lång utläggning om dvs slutförhör. Så vad det ska handla om gällande NB framkommer inte. Det finns två tillfällen till om hon inte tänker skjuta sig i foten och det är med HS och EHG om det är nåt där hon far efter.
Senast redigerad av develi 2016-01-09 kl. 02:52.
2016-01-09, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Detta är ett brott man helst gör ensamt som LGW brukar säga. Så är det med största sannolik även här .

Instämmer, NB:s beteende tyder på att han varit ensam om detta. Hade det varit fler inblandade hade han inte reagerat på samma sätt. Han verkar till 99,9% säker på att ingen annan vet något.
2016-01-09, 02:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det som grund och det vore väldigt korkat att delge polisen detta då om hon vore medbrottsling eller skyddar honom:
Det är ordning och reda på dig #develi som alltid har koll på vad som sagts och när, i förhören. Och har koll på allt annat också...
Just vid ett sånt här tillfälle, utifrån vad som diskuterats, är det guld värt att få allt man funderar på bekräftat av citat ur förhören.

Irina lite naivt misstänksam...
Citat:
Kan det vara du som gömd någonstans flickan, inte gjort men gömt, har du gömt flickan
Citat:
det var dagen när de hittade hanskar och då frågade jag om du
gömde henne någonstans för igår var dina byxor smutsiga
2016-01-09, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur vet du det? Första berättelsen kan vara en överenskommelse mellan IB och AB.

Om du tänker till, så bad Nero sin fru och bror att ljuga, långt innan man hade hittat Lisa. Bara den omständigheten att Nero skulle som oskyldig spekulera i att en flicka han inte känner är mördad och att han riskerar bli misstänkt, är befängt.

Är det inte märkligt att Nero utgår från värsta scenario om en flicka han aldrig haft att göra med, innan vi andra, ens kom på tanken att Lisa skulle hittas lustmördad och dessutom i ett skåp? Ingen annan än mördaren hade ens kommit på tanken att ha en sådan fantasi. Just för att det var det som hade skett, och Nero var den enda som hade anledning att frukta sökinsatsen.

Om en flicka skulle vara borta i mitt bostadsområde skulle jag tänka, typ att jag hoppas hon hittas snart och att hon är hos en kompis. Just för att jag inget vet om familjen, och inte känner dem.

En sak är säker, jag skulle aldrig komma på tanken att jag eller någon i min familj skulle kunna bli misstänkta för mord, på en flicka vi inte känner, när jag inte ens vet om hon på rymmen eller kanske grälat med sin mamma! Skulle jag ana efter några dagar att något hemsk har hänt, skulle jag utgå ifrån allt annat än det hemska brott denna sak handlar om.
2016-01-09, 02:55
Medlem
Citat:
Pål Johansson borde väl lyssna på ljudfiler om det ska tas fram nyanser om hot samt hennes respons som du skriver. De partier de ska diskutera torde väl spelas upp i så fall på samma sätt som när de delges sidnummer och bläddrar under förhör. Sen kommer väl Lindström kontra från sitt håll.

Det ser ut som om han ska gå igenom vartenda förhör (alltså granska) för det står i pluralisform:

IB däremot är det en lång utläggning om slutförhör med IB. Så vad det ska handla om gällande NB framkommer inte. Det finns två tillfällen till om hon inte tänker skjuta sig i foten och det är med HS och EHG om det är nåt där hon far efter.

Hon verkar sikta in sig på den svagaste länken, IB.

Trodde i min enfald att det var NB som var hennes klient. Det är trots allt hans DNA på Lisa som är avgörande.

Jag förstår ingenting.
2016-01-09, 02:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Det är ordning och reda på dig #develi som alltid har koll på vad som sagts och när, i förhören. Och har koll på allt annat också...
Just vid ett sånt här tillfälle, utifrån vad som diskuterats, är det guld värt att få allt man funderar på bekräftat av citat ur förhören.
Irina lite naivt misstänksam...
Hahaha, inte alltid ordning (papphammar-varning) men har ett bra minne iaf.
Det är vissa partier som inte talar för skyddande av brottsling i hennes berättelser samt att hon är spontan och lite naiv. Hon ber ju om att få berätta om hans bekymmer med potensen mitt i allt. Jag tror det är en sanning men i hennes lilla bubbla är det nog ett tecken på att han inte kan ha gjort nåt..
2016-01-09, 03:02
Bannlyst
Citat:

IB däremot är det en lång utläggning om dvs slutförhör. Så vad det ska handla om gällande NB framkommer inte. Det finns två tillfällen till om hon inte tänker skjuta sig i foten och det är med HS och EHG om det är nåt där hon far efter.
Hon kommer att skjuta sig själv i foten, det är jag helt övertygad om.
Det är dock det enda som övertygar mig när det gäller henne.
Hon har från början till slut enbart varit inne på sidospår, även i det här - hon verkar ha missuppfattat vem som är hennes klient.
Suck.
2016-01-09, 03:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Trodde i min enfald att det var NB som var hennes klient. Det är trots allt hans DNA på Lisa som är avgörande. Jag förstår ingenting.
Nej, det är ett märkligt upplägg eller så mörkar hon med flit om NB. Hon verkar vara överraskningarnas advokat med sina tvära kast, konstigt fokus och märkligheter. In med IB tvärt samma dag vilket ledde till tolkproblem, kastade in sju extravittnen, specar inte vad vittnen ska prata om - så man kan nog förvänta sig allt i sista minuten.
2016-01-09, 03:08
Medlem
Citat:

Trodde i min enfald att det var NB som var hennes klient. Det är trots allt hans DNA på Lisa som är avgörande.

Jag förstår ingenting.

Att IR påstår att IB ringt henne för att vittna i TR, tror jag inte ett skit på. Det var nog IR som kontaktade IB och tjatade. Likadant har hon gjort inför HR. Varför?

IR måste ju trots allt ha något att komma med som motiverar överklagandet.
Senast redigerad av April62 2016-01-09 kl. 03:24.
2016-01-09, 03:16
Bannlyst
Citat:
Nej, det är ett märkligt upplägg eller så mörkar hon med flit om NB. Hon verkar vara överraskningarnas advokat med sina tvära kast, konstigt fokus och märkligheter. In med IB tvärt samma dag vilket ledde till tolkproblem, kastade in sju extravittnen, specar inte vad vittnen ska prata om - så man kan nog förvänta sig allt i sista minuten.
Kanske Häx-Rönnbäck tänker att så fort IB ser NB i rättssalen så vet hon att IB bara blir en lättstyrd bricka i hans spel, i hans kontroll och makt över henne. Att då kan de få henne att säga precis vad de vill (skitsamma om rätten inte bryr sig?!). NB/IR kanske vill att IB ska ljuga ännu mera och säga att det var AB som inte var hemma, att AB har hotat henne att hon ska hålla tyst om honom o.s.v
Konstiga funderingar kanske? Det är nog bara för att Rönnbäck är så sanslöst konstig...
2016-01-09, 03:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Att IR påstår att IB ringt henne för att vittna i TR, tror jag inte ett skit på. Det var nog IR som kontaktade IB och tjatade. Likadant har hon gjort inför HR. Varför?

IB måste ju trots allt ha något att komma med som motiverar överklagandet.

IB kommer kanske för att berätta om en medgärningsperson så att NB har någon att skylla på, det är det enda hon kan göra som jag ser det, i övrigt verkar det totalt omöjligt att IB skulle kunna tillföra något till NB:s fördel.
2016-01-09, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Hon kommer att skjuta sig själv i foten, det är jag helt övertygad om.
Det är dock det enda som övertygar mig när det gäller henne.
Hon har från början till slut enbart varit inne på sidospår, även i det här - hon verkar ha missuppfattat vem som är hennes klient.
Suck.

Hon gjorde några dundertabbar och missbedömningar i TR, vilket blir omöjligt att reparera i HR.

Så jag tycker det verkar som att hon gett upp NB och försöker rädda sitt eget skinn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in