2016-01-09, 01:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Tvivlas det på att rätt gärningsman är gripen?
NEJ, absolut inte, finns inga tvivel alls. DNA-bevisningen är solid, 10 blodbesudlingar från honom på offrets kläder, blodbesudling från honom på röret där hon hängdes, blandad DNA från honom och offer på mordplats samt på rep, vittnesuppgifter bekräftar händelseförloppet och NB:s rörelser denna kväll. Han saknar alibi för tiden för mordet, försökte få sin bror och fru att ge honom falskt alibi, det har båda vittnat om - i separata förhör.
S:a = Han är körd.
2016-01-09, 01:41
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Utifrån det jag fått till mig är det sällsynt att kvinnorna är medbrottslingar (mord, sexualbrott) - det är mannen som är ute och lever dubbelliv och jag tror inte han erkänt ett dugg för henne om man läser förhören - hon verkar pladdra spontant och naivt när hon berättar att hon frågat honom. Hon mår oerhört dåligt efteråt, ter sig förvirrad. Anat kanske och varit ambivalent möjligen iom de märkliga frågor hon ställer till honom om han gömt henne.
.. Men vi kan enas i frågan som du säger.

Japp, det kan vi.
Jag är kvinna själv, men vet att vi inte är så oskyldiga jämt.
Men visst kan denna person endast vara blåst och godtrogen.
Hoppas det, så det finns hopp om den kvinnliga mänskligheten!
2016-01-09, 01:45
Medlem
Citat:
Utifrån det jag fått till mig är det sällsynt att kvinnorna är medbrottslingar (mord, sexualbrott) - det är mannen som är ute och lever dubbelliv och jag tror inte han erkänt ett dugg för henne om man läser förhören - hon verkar pladdra spontant och naivt när hon berättar att hon frågat honom. Hon mår oerhört dåligt efteråt, ter sig förvirrad. Anat kanske och varit ambivalent möjligen iom de märkliga frågor hon ställer till honom om han gömt henne.
.. Men vi kan enas i frågan som du säger.

Detta är ett brott man helst gör ensamt som LGW brukar säga. Så är det med största sannolik även här .
Senast redigerad av Remark 2016-01-09 kl. 01:54.
2016-01-09, 01:46
Medlem
Det är rätt GM.Och är rätt säker på att det är första gången han mördar någon.Det visar hans klantighet och smartness tyder på att eftersom han avsatte så mycket blod och DNA på 10 olika ställen, det är väldigt mycket spår och någon som mördat förut skulle inte avsätta så mycket spår..Vad jag inte riktigt förstår är att han ska ha bott i Blomberg i 3 år och väljer att utföra sin fantasi just då...
2016-01-09, 01:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Detta är ett brott man gör ensamt som LGW brukar säga. Så är det mest största sannolik här också.
Ja, det som grund och det vore väldigt korkat att delge polisen detta då om hon vore medbrottsling eller skyddar honom:
Citat:
Kan det vara du som gömd någonstans flickan, inte gjort men gömt, har du gömt flickan
Citat:
det var dagen när de hittade hanskar och då frågade jag om du
gömde henne någonstans för igår var dina byxor smutsiga
2016-01-09, 02:01
Medlem
Citat:
Vad skulle vara ofattbart om han gömmer den väl dold bakom en rishög som är 2 meter hög och som ingen går bakom bland brännässlor? Vårdslöst kastad är den heller inte - den är instucken bland grenar.

Det var nog inte så dumt uträknat av GM. Han hade säkert tänkt sig att elda upp denna rishög, men det blev aldrig något tillfälle för han kunde inte i sin vildaste fantasi tänka sig det sökpådrag som blev.

Sen kanske det inte bara var jackan som var tänk att gå upp rök.

Hade han lyckats med detta hade förmodligen utredningen krackelerat.
2016-01-09, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Stort tack.

Tillbaka till Basics. Polisförhören från början är det.

Finns det något som hindrar att man spelar upp samtliga förhör med IB för rätten? "Lyssna inte på vad som frågas utan hur. Vänligt? Hotfullt? Lyssna inte på vad hon svarar utan hur. Frimodigt? Underdånigt? Inställsamt?" Att rättens ledamöter samtidigt råkar höra också vad som sägs och också hur berättelsen över tid utvecklas är en oförutsedd bieffekt av jakten på sanningen om de hårda förhören. Jag vet att detta är Perry Mason-inspirerat önsketänkande och att omedelbarhetsprincipen sätter käppar i hjulet. Men i samband med att IR:s expertvittne motförhörs kanske. För att fastställa den allmänna tonen vid förhören. Hur många minuter rör det sig om? Någon?
2016-01-09, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
NEJ, absolut inte, finns inga tvivel alls. DNA-bevisningen är solid, 10 blodbesudlingar från honom på offrets kläder, blodbesudling från honom på röret där hon hängdes, blandad DNA från honom och offer på mordplats samt på rep, vittnesuppgifter bekräftar händelseförloppet och NB:s rörelser denna kväll. Han saknar alibi för tiden för mordet, försökte få sin bror och fru att ge honom falskt alibi, det har båda vittnat om - i separata förhör.
S:a = Han är körd.

Jag har lyssnat igenom ljudupptagningarna från rättegången och för min del är saken klar. Rätt man är gripen och dömd för detta illdåd. En tragedi för alla, även GMs anhöriga.
Hans hustru, vilken jävla sits hon sitter i, vi får se om hon dyker upp till Hovrättsförhandlingarna, vilket jag inte tror.
Kanske dags att låsa tråden så att vi slipper läsa dumheter.
2016-01-09, 02:09
Medlem
Citat:
Ja, det som grund och det vore väldigt korkat att delge polisen detta då om hon vore medbrottsling eller skyddar honom:

Detta är enbart NBs verk. Resten av det lilla hushållet hade ju mer eller mindre husarrest. Dom fick bara sitta på bron och röka. Där tog rörelsefriheten slut.

NB däremot hade all rörelsefrihet, oavsett tid på dygnet och bil dessutom så han kunde röra sig fritt.

Jag gissar att AB som känner sin bror väl, anade nog vart åt det lutade. IR däremot tror jag inte hade en susning. Om ens än.
2016-01-09, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Finns det något som hindrar att man spelar upp samtliga förhör med IB för rätten? "Lyssna inte på vad som frågas utan hur. Vänligt? Hotfullt? Lyssna inte på vad hon svarar utan hur. Frimodigt? Underdånigt? Inställsamt?" Att rättens ledamöter samtidigt råkar höra också vad som sägs och också hur berättelsen över tid utvecklas är en oförutsedd bieffekt av jakten på sanningen om de hårda förhören. Jag vet att detta är Perry Mason-inspirerat önsketänkande och att omedelbarhetsprincipen sätter käppar i hjulet. Men i samband med att IR:s expertvittne motförhörs kanske. För att fastställa den allmänna tonen vid förhören. Hur många minuter rör det sig om? Någon?

Lyssnade just på ett av ÅKs förhör, han är ju mild i tonläget men ändå pressar henne på tidsuppgifter så då noterade jag just hur hon svarar, själva tonläget.

Faktiskt låg jag och lyssnade koncentrerat på just detta.

Min spontana tanke var att IB slingrade sig som en mask ... som den bara gör när man väl fått den på kroken.

ÅK förhörsteknik imponerar på mig.
2016-01-09, 02:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Det skulle vara alldeles förträffligt om man kunde göra det du beskriver. Vad uppenbart allt skulle te sig. Två flugor i en smäll. Först så hör man att förhören inte alls har något att anmärka på och sen hör man vad IB sagt då jämfört med nu. Spiken i kistan för Rönnbäck och NB.
Det blir det ju i alla fall, men vore skönt om IR kunde få stå där lite och skämmas.
Vet tyvärr inte om det är möjligt att de lyssnar lite på förhören i syfte att "lyssna av" tonen, men vore helt klart väldigt intressant.
2016-01-09, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Det skulle vara alldeles förträffligt om man kunde göra det du beskriver. Vad uppenbart allt skulle te sig. Två flugor i en smäll. Först så hör man att förhören inte alls har något att anmärka på och sen hör man vad IB sagt då jämfört med nu. Spiken i kistan för Rönnbäck och NB.
Det blir det ju i alla fall, men vore skönt om IR kunde få stå där lite och skämmas.
Vet tyvärr inte om det är möjligt att de lyssnar lite på förhören i syfte att "lyssna av" tonen, men vore helt klart väldigt intressant.

Det är IR som framfört kritiken mot förhören så då kanske det skall upp på det offentliga bordet för HRs beskådan. IR bjuder ju upp till dansen ... Så varför inte ljuduppspelning av förhören.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in