2016-01-12, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det ända jag kan tänka mig är att polisen/ÅK misstänkte starkt att dödstidpunkten skulle visa sig att vara senare än den 7 Juni och att det därför skulle förstöra deras "handlingsförlopp" och därmed tvingna dom att se sig om efter en annan GM...why let the truth spoil the situation !

I alla fall ville polisen ha den 7:e - och det fick de av en rättsläkare som går polisens ärenden. Det får inte ens misstänkas att så är fallet. Här sägs det öppet utan att media reagerar.
2016-01-12, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Visst är det förskräckligt. Mycket mer hedervärt då att nullifiera det Lisa faktiskt råkat ut för. Liksom att ifrågasätta de motiv som driver dem som vill ge henne rättvisa.

Nja, Tore Brandtler borde fundera över om han kanske sa för mycket i sitt anförande.
Det blev för mycket av att försvara Lisas heder. Tänk om hon inte var denna hedervärda snart vuxna kvinna han målar ut? Det låter som han pratar om en 12 åring tycker jag.
Senast redigerad av nopomil 2016-01-12 kl. 19:26.
2016-01-12, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
I alla fall ville polisen ha den 7:e - och det fick de av en rättsläkare som går polisens ärenden. Det får inte ens misstänkas att så är fallet. Här sägs det öppet utan att media reagerar.

Är det inte skandal i rättsväsandet?
2016-01-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Leif GW: Han är en sexuell sadist
Enligt Leif GW Persson är dna-bevisen mot Nerijus Bilevicius ytterst besvärande. Försvarets nya biokemistvittne kommer inte att tillföra något, anser kriminologen.
- Rätten kommer att sitta där och tycka att det är tröttsamt, säger han.

Om han anses skyldig kan påföljden bara bli livstid. Det här är faktiskt en väldigt grym gärning. Det är ett sadistiskt sexualmord som vi inte har många av. Han är körd. - See more at: http://www.gp.se/nyheter/vastsverige....Cr1aTRl0.dpuf

Ja, så Hovrätten kommer att halvsova sig igenom DNA expertens vittnesmål. Inget nytt under solen, men ska väl ändå dras igenom av försvaret så hon verkligen har gjort allt till ingen nytta.

Som sagt vad så är mesta delen av den kriminaltekniska undersökningen i byssjan sekretessbelagd och du har inte den delen. Och med det så vet du inget om klädbyltet. Tjafsa på du det hjälper inte.

Leif GW har varit rädd i 40 år. Han fortsätter att vara rädd. Rädda människor är inte trovärdiga.
(Förutom att han planerade det perfekta mordet - en gång som barn - på sin anhörig.)

Han jagar också med fint folk. Idag.
2016-01-12, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det finns massor av saker som inte undersöktes av helt förklarliga skäl. Vad skulle dessa kläder ha för betydelse? Om du menar någon slags DNA-överföring så är det befängt. Det förklarar inte de 10 blodspåren. Det förklarar inte spåren i ladan, eller NBs brist på alibi, vittnesuppgifter etc., etc.

Skorna och sockarna, liksom behån och tröjan - och SKÄRPET är centralt. Spåren på dessa föremål inkl de som hängde över kroppen visar inte stöd för åklagarens teori. Därför finns de inte med. Annars hade de funnits med. Så enkelt är det.
2016-01-12, 19:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Leif GW har varit rädd i 40 år. Han fortsätter att vara rädd. Rädda människor är inte trovärdiga.
(Förutom att han planerade det perfekta mordet - en gång som barn - på sin anhörig.)
Han jagar också med fint folk. Idag.
Men GW var ju supermannen förut? När han anklagande "landsortspolisen"? Rikskriminalen och annat erinrar jag mig du bräkte om då.
2016-01-12, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Gör man? Tänker man innan man agerar om nån är sjuk eller i annan form av nödsituation? Ser du nån som ramlar ihop vid din bil då du har gjort dig redo att åka - tar du garanterat ur nycklarna ur tändningslåset eller springer du ut?
Jag tror inte man ska utgå från att allt är så rationellt och noggrant i vissa situationer och jag tror inte Lisa primärt inte tänkte mopedstöld i en sån situation.
Jag kan tillägga att vi är dansande nära lång yrkeserfarenhet jag baserar vissa åsikter på..

Man tänker väl oftast efter om man hörde rätt? Det gör jag iaf, ofta hörs det fler rop efter första också.
2016-01-12, 19:12
Medlem
Kan dock hålla med Xenia ovan. Lite märkligt är det....

Dom andra tjejerna lämnade området 18.15 (?), fickringen ska ha ägt rum 18.26?
Vid den tidpunkten var hon ju ännu inte attackerad....

Rättså många minuter...eller??
2016-01-12, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Moretex är lysande som vanligt. Ja, i de flesta mordfall brukar det vara ganska enkelt att få en förståelse för mördarens motiv, psykologi, tillvägagångssätt osv. Även om man inte har alla bitar av pusslet så framträder en någorlunda tydlig bild av vad som skett. Här är det dock något som inte stämmer. De olika bitarna matchar inte varandra. En del beskyller oss tvivlare för att stirra oss blinda på detaljer och inte se helheten, och så brukar ofta vara fallet med sk "alternativteoretiker", men i det här fallet tycker jag det är tvärtom. Bland de som tvivlar på NB:s skuld finner vi de mest vidsynta och förnuftigt resonerande individerna, medan åklagaranhängarna ensidigt fokuserar på DNA-spåren utan att göra några ytterligare reflektioner eller analyser.

- Varför inte lämna kroppen i panik eller använda gödselstacken bakom ladan?

Detta är en intressant fråga som jag inte tror att någon ställt tidigare. Det är ett väldigt riskabelt företag att förflytta ett lik i dagsljus på det vis som NB skulle ha gjort enligt åklagarens gärningsbeskrivning. Varför skulle han utsätta sig för den risken? Han hade bara kunnat lämna kroppen i ladan och åka hem så snabbt som möjligt och skaffa alibi. Då hade han haft ett bättre utgångsläge än nu.

Han vinner ingenting på att transportera kroppen till byssjan utom att öka risken att bli upptäckt samt utöka tiden för vilken han saknar alibi. Teorierna om att den var tänkt som tillfällig förvaringsplats kan lätt avfärdas då kroppen var ordentligt intryckt i ett skåp, och NB har inte gjort några ansatser till att återvända till platsen för vidare förflyttning. Att han skulle haft planer på att göra sig av med kroppen när han träffade Missing People följande fredag ter sig befängt då det återigen var fullt dagsljus, han var i sällskap med sin bror och liket hade helt säkert börjat ruttna.

Om han visste var liket låg borde han ha erbjudit sig att själv delta i letandet och sett till att bli den första som hittade det, då hade DNA-spåren från honom fått en naturlig förklaring och det hade aldrig gått att fälla honom för mordet.

Oavsett varför byssjan valdes som dumpningsplats så har jag svårt att tänka mig att den som placerade LH där inte gjorde detta i skydd av mörkret. Och vid den tiden befann sig NB i sitt hem.

Håller med. Men den enda anmärkningen att Missing People här var två militärer ( under MP:s paraply) som även var där kvällen/natten innan i "tjänsten".
2016-01-12, 19:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det var du som använde ordet predator. En predator dröjer inte en sekund. Du kan inte skratta dig ur det här feltänket.Min version är mindre riskfylld än din eftersom NB:s agerande är detsamma som i din version från Lisas död och framåt. Men du har många risker fram till Lisas död utöver dessa.
Jag jag använde ordet predator från engelsk litteratur i ämnet om förövare eftersom jag finner det beskrivande i sammanhanget:
NB är ett jävla rovdjur.
Du förstår att jag inte talar om typ ett vargbeteende va? Att det är en viss term?

En predator slår till utifrån det jag skrev. De kan även backa ur situationen för att den inte var optimal och försöka på nytt sen igen.

Jag vill se hur du tidsmässigt och riskmässigt beskriver din variant - eftersom du har en förmåga att framställa dig att ha kommit på den ultimata berättelsen vs åklagarens om att kunna bli lurad av NB.
Skriv i den andra tråden så får vi se hur du får ihop allt.
2016-01-12, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hon tappade örhängena av någon orsak. Den enklaste förklaringen är att hon tog av sig hjälmen, och att hon tog i snöret precis vid hängningen var en reflex av att det gjorde ohyggligt ont.
Så hon levde alltså vid hängningen, det vet du ? Tingsrätten kunde inte dra den säkra slutsatsen:
Dödsorsaken kan därför inte fastställas till annat än en strypning som övergått i en hängning. I vilken fas döden inträtt är omöjligt att säga.
2016-01-12, 19:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Så hon levde alltså vid hängningen, det vet du ? Tingsrätten kunde inte dra den säkra slutsatsen:
Dödsorsaken kan därför inte fastställas till annat än en strypning som övergått i en hängning. I vilken fas döden inträtt är omöjligt att säga.
Det är den enklaste förklaringen, skrev jag. Varifrån skulle hon annars fått blod under nio fingernaglar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in