Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-14, 11:20
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det kommer onekligen att bli väldigt intressant att höra vad den pensionerade polisen har gjort för iakttagelser.

Är det idag han förhörs av polis? http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...at-holm-vittne

Har han formellt godkänts som vittne av HR än?

Om han haft något intressant att berätta så hade vi vetat det för ett halvår sedan.
2016-01-14, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Eller snarare bortser ifrån främmande dna eftersom man fick träff på dom personer som redan var högintressanta i utredningen. Det skulle isåfall som jag redan påpekat, INTE vara första gången man gör på det viset.

Trovärdigt.
2016-01-14, 11:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag har inte följt tråden idag men lite nyheter har jag läst. Först sades det bara att han varit vid kaféet vid den kritiska tidpunkten. Senare, genom Johansson, fick vi veta att BB varit gäst på kaféet den 7/7.
Han kan ju ha varit gäst någon gång under dagen och sedan åkt förbi vid 18.30-tiden...

Lite spännande är det hur som helst, inte minst då han själv har hört av sig till försvaret - han är ju trots allt en fd polis.

Absolut kan han åkt förbi även efter caféets öppettid, men det ser onekligen mer ut som hans tips bestått i att han noterat en mopedist i samband med att han gästat caféet, vilket i praktiken utesluter att det är Lisa han har sett.
Jag tror tidsnotering och beskrivning i hans tips har fått polisen att härleda observationen till den andra tjejen, och därmed inte ens hört honom.

Om hans tips hade rört sig inom det kritiska tidsspannet, då hade han garanterat hörts direkt, och uppgiften hamnat i antingen FUP eller slasken.

Citat:
Det kommer onekligen att bli väldigt intressant att höra vad den pensionerade polisen har gjort för iakttagelser.

Är det idag han förhörs av polis? http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...at-holm-vittne

Har han formellt godkänts som vittne av HR än?

Skulle tro att han hördes redan igår, men han har ännu inte godkänts och jag tror faktiskt inte han kommer kallas heller, men vi lär förhoppningsvis få reda på vad hans tips bestått i.
2016-01-14, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Suck, inte samma idiotresonemang en gång till...

Du kanske kan förklara hur det går till när man letar DNA från endast 4 personer?

Jag kan ge dig en ledtråd: det går inte. Man letar efter DNA och efter man hittat DNA så försöker man man matcha DNA:t mot kända DNA-profiler.

En liknelse som du kanske förstår: du letar efter nycklar i en lägenhet. Du hittar ett tio olika nycklar men du har (självklart) ingen aning om till vilka lås de passar eftersom nycklarna inte är märkta. Först därefter tar du dina tio nycklar och testar dem i olika lås och det är först då du kan göra kopplingen mellan nyckel och lås.

Om man struntar i att hämta in dna från åtminstone dom personer som borde ha ansetts som intressanta i utredningen, utöver dom 5 (eller vad nu antalet var) som man nu tog dna-test på.. Så kan man väl uttrycka det som "att man inte letat dna från fler personer"?
Har jag fel?
2016-01-14, 11:37
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Skulle tro att han hördes redan igår, men han har ännu inte godkänts och jag tror faktiskt inte han kommer kallas heller, men vi lär förhoppningsvis få reda på vad hans tips bestått i.

För hela målets kredibilitet bör dock HR kalla honom. Som gammal välrenommerad polisman bör hans vittnesutsaga i allra högsta grad tas på allvar. Det ligget ju inte bara i försvarets intresse, utan även i LH's familjs intresse.
2016-01-14, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Suck, inte samma idiotresonemang en gång till...

Du kanske kan förklara hur det går till när man letar DNA från endast 4 personer?

Jag kan ge dig en ledtråd: det går inte. Man letar efter DNA och efter man hittat DNA så försöker man man matcha DNA:t mot kända DNA-profiler.

En liknelse som du kanske förstår: du letar efter nycklar i en lägenhet. Du hittar ett tio olika nycklar men du har (självklart) ingen aning om till vilka lås de passar eftersom nycklarna inte är märkta. Först därefter tar du dina tio nycklar och testar dem i olika lås och det är först då du kan göra kopplingen mellan nyckel och lås.

Men om jag har 1000 nycklar så testar jag INTE bara 10. Eftersom jag kan missa en nyckel eller två som passar till aktuell lås.
Kanske nu du förstår vad jag menar?
2016-01-14, 11:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Om man struntar i att hämta in dna från åtminstone dom personer som borde ha ansetts som intressanta i utredningen, utöver dom 5 (eller vad nu antalet var) som man nu tog dna-test på.. Så kan man väl uttrycka det som "att man inte letat dna från fler personer"?
Har jag fel?

Vad är det du inte förstår?

Man har knutit DNA-spåren till personer. Det finns inga omatchade DNA-spår. Vi vet att DNA-spåren inte matchar någon annan okänd person.

Varför ska man ta DNA-prov på en massa människor när man vet att dessa inte matchar?
2016-01-14, 11:40
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Om han haft något intressant att berätta så hade vi vetat det för ett halvår sedan.

Ja visst om polisen skött sitt arbete ordentligt och hade förhört honom när han för över att halvår sedan lämnat sitt tipp till polisen, men nu gjorde dom ju aldrig det, och på trotts av deras tabbe så håller polisen och åklagaren och TB nu på och kritisera sönder Advokat IB för att hon vill föra detta vittne nu så sent i förloppet, ett vittne som SJÄLV kontaktat IR för bara ett par dagar sedan (och som till och med är fd polis) vilket ju betyder att IR inte haft någon somhelst möjlighet att kalla detta vittne tidigare.

Och en fd polis, som själv kontaktar en försvarsadvokat mitt i en HR rättegång för att meddela information han förgäves har försökt att ge polisen, ja han har nog någon information av betydligt värde ska ni se
2016-01-14, 11:43
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Men om jag har 1000 nycklar så testar jag INTE bara 10. Eftersom jag kan missa en nyckel eller två som passar till aktuell lås.
Kanske nu du förstår vad jag menar?

Nej jag förstår verkligen inte vad du menar.

Man har hittat tio nycklar och man vet att 8 av dessa endast passar i i låset NB.
Man har inte hittat 1000 nycklar och man har inga nycklar som man inte vet vart de går.
2016-01-14, 11:51
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Absolut kan han åkt förbi även efter caféets öppettid, men det ser onekligen mer ut som hans tips bestått i att han noterat en mopedist i samband med att han gästat caféet, vilket i praktiken utesluter att det är Lisa han har sett.
Jag tror tidsnotering och beskrivning i hans tips har fått polisen att härleda observationen till den andra tjejen, och därmed inte ens hört honom.

Om hans tips hade rört sig inom det kritiska tidsspannet, då hade han garanterat hörts direkt, och uppgiften hamnat i antingen FUP eller slasken.

Om det är som du säger så skulle Lars Johansson, åklagaren och TB inte flippa ut så totalt som dom gjör, till och med i media, för dom har ju i media sagt att dom vet vem han är, och därför vet dom ju förståss också vad det är för info han har, näää du Han har sannolik info som de 3 herrarna absolut INTE önskar skal komma ut, för det kommer säkerligen att vara till fördel för NB.
Jag menar om hans tipp var så helt ointressant, som LJ/ÅK och TB påstår, ja då så skulle
de 3 herrarna LJ/ÅK och TB väl bara låta IR göra bort sig med den fullständig ointressanta info i HR
Senast redigerad av Theforeigner 2016-01-14 kl. 11:55.
2016-01-14, 11:51
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja visst om polisen skött sitt arbete ordentligt och hade förhört honom när han för över att halvår sedan lämnat sitt tipp till polisen, men nu gjorde dom ju aldrig det, och på trotts av deras tabbe så håller polisen och åklagaren och TB nu på och kritisera sönder Advokat IB för att hon vill föra detta vittne nu så sent i förloppet, ett vittne som SJÄLV kontaktat IR för bara ett par dagar sedan (och som till och med är fd polis) vilket ju betyder att IR inte haft någon somhelst möjlighet att kalla detta vittne tidigare.

Och en fd polis, som själv kontaktar en försvarsadvokat mitt i en HR rättegång för att meddela information han förgäves har försökt att ge polisen, ja han har nog någon information av betydligt värde ska ni se

Troligen har detta vittne inget som helst av värde att tillföra.

Ungefär som du.
2016-01-14, 11:53
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
För hela målets kredibilitet bör dock HR kalla honom. Som gammal välrenommerad polisman bör hans vittnesutsaga i allra högsta grad tas på allvar. Det ligget ju inte bara i försvarets intresse, utan även i LH's familjs intresse.

Just präcis , otroligt att SÅ få förstår det som du framför här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in