2016-02-04, 07:58
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Tillvägagångssättet ligger i linje med vad/hur ett mord med sexuella undertoner kan se ut. Jag vet inte varför du envist fortsätter att älta om detta? Mycket indikerar i den riktningen, utan tillräckligt med faktisk underlag av NB, att han haft fantasier eller i alla fall har en förkärlek till tejpade och bundna, upphängda unga kvinnor.

Det finn inget som pekar på det eller att NB skulle förkärlek till tejpade och bundna, upphängda unga kvinnor. Var har du fått det ifrån? Har du någon trovärdig källa på det?
2016-02-04, 08:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Tillvägagångssättet ligger i linje med vad/hur ett mord med sexuella undertoner kan se ut. Jag vet inte varför du envist fortsätter att älta om detta? Mycket indikerar i den riktningen, utan tillräckligt med faktisk underlag av NB, att han haft fantasier eller i alla fall har en förkärlek till tejpade och bundna, upphängda unga kvinnor.
Vad tycker du talar mot detta? Kom inte med din statistik, detta mord bör absolut ses som ett av flera mord som utförts på liknande sätt - just av personer med sexualsadistiska fantasier. Hämta din statistik utifrån brottsplatsundersökningar istället. Där finns svaret
Brottsplatsundersökningar avslöjar sällan mördares fantasier. Vilket mord i modern tid har utförts på liknande sätt?
2016-02-04, 08:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Har du redan glömt att Lisa inte gick över vägen frivilligt i hans sällskap?

Det måste ha varit överfall redan vid moppen, och frågan kvarstår. Hur kunde hon tappa örhängen innanför dörren till djurdelen?

Samma svar till dig.
Jag har inte ställt några frågor och inte heller bett om några svar.
Dina frågor söndertrasar verklighet till små delar, tagna ur ett större sammanhang, där du tycks tro att det finns något facit på förhand utifrån dina beräkningar på hur du tror att människor fungerar i olika situationer.
Livet är inte så, mänskligt beteende är inte alltid rationellt. Människor gör inte alltid som de förväntas göra. "Lisa inte gick över vägen frivilligt i hans sällskap", det kan du omöjligt uttala dig så tvärsäkert om. Kognitiv empati, att förstå vad den andre känner och kanske tänker, det tror jag faktiskt att du saknar i det här fallet. Du kan inte tänka dig in i hur den 17-åriga Lisa kände, tänkte och hur hon reagerade när 35-årige Nerijus B bad om hjälp. Dina alltför säkra och enkelspåriga påståenden tyder på det.
Jag har arbetat med tonårsflickor i olika projekt och en sak är väldigt tydlig och det är att de kan vara väldigt oförutsägbara och osäkra i sitt förhållande till vuxna. Ena sekunden mogen, ansvarsfull och klok, nästa sekund osäker, orolig, barnslig. Många föräldrar vet inte heller riktigt hur deras barn beter sig i olika situationer mot andra, när de själva inte är med, oavsett hur mycket föräldrarna varnat för olika "faror". Om Lisa var "blyg för okända personer" som det skrivits så mycket om här, betyder inte det att hon samtidigt var duktig på att säga nej om någon hon inte känner skulle be om hjälp, snarare tvärtom skulle jag vilja påstå. En 17-årig flicka, utan några kompisar bredvid som stöd, skulle nog ha mycket svårt att neka en vuxen karl som ber om hjälp. Speciellt när det är en person hon känner igen, hon vet att han jobbar åt godsägaren. "Tänk om hon vägrat hjälpa honom, vad pinsamt det skulle kännas nästa gång de sågs." Ungefär så tänker många 17-åriga flickor. Att Lisa dessutom beskrivs som en person som alltid ställer upp, som alltid hjälper till gör scenariot än mer trovärdigt. Nerijus fick henne över till ladan, så är det. Exakt hur det gick till vet vi inte och det behöver vi inte heller veta.
Frågor som handlar om hur vinden blåste eller varför ett örhänge hamnat på ett speciellt ställe, det är sådant som trasar sönder sammanhanget i små, irrelevanta delar som inte behöver något egentligt svar. Du tror att det ska kunna ges en teoretisk beräkning, eller kanske matematisk, som ska förklara hur de hamnade just där. Det finns inte, verkligheten är oförutsägbar.
Örhängena kan ha lossnat precis som jag beskrev tidigare, eller på annat sätt. De har ramlat av p.g.a Nerijus våld mot Lisa, någon mer förklaring behövs inte till det.
2016-02-04, 08:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Jag la mig i bland annat på grund av det här inlägget du skrivit:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Nu vet du att familjen Addams inte behöver vara inblandade. Nu vet du att vinden inte är konstant västlig.
Om handsken blåste in österifrån skulle den ha ramlat ner i gropen långt före brunnen, hamnat i relativ lä och inte rört sig vidare.
2016-02-04, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det finn inget som pekar på det eller att NB skulle förkärlek till tejpade och bundna, upphängda unga kvinnor. Var har du fått det ifrån? Har du någon trovärdig källa på det?
Räcker brottsplatsundersökningen, FUP, obduktion mm. Har du läst FUP?
2016-02-04, 08:11
Medlem
Citat:
Brottsplatsundersökningar avslöjar sällan mördares fantasier. Vilket mord i modern tid har utförts på liknande sätt?

Det finns hur många sexualsadistiska mord runt om i hela världen som sker mer eller mindre hela tiden. Sök på nätet

Edit; Vill tillägga att det finns tusentals individer som går omkring med sexualsadistiska fantasier, alla dödar inte. Många praktiserar dom dock.
Senast redigerad av KSP 2016-02-04 kl. 08:14.
2016-02-04, 08:12
Medlem
Citat:

Fel, det är exakt vad de ofta gör. Speciellt i sådana här mord
2016-02-04, 08:17
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Gällande rättsläkarens uttalande om dödsdag, är jag övertygad om att han, med den erfarenhet av obduktioner, vet vad han talar om. Skulle han på något sätt vara osäker så skulle han gå ut med det, vilket han inte gjort. Kan man någonsin GARANTERA dödsdatum enkom utifrån obduktion?

Rättsläkare utgår också utifrån hur, var, när kroppen hittades. Om du vill veta hur de arbetar finns säkert info på nätet.

Du vill uppenbarligen inte själv utan vill hellre fantisera fritt. Fakta skulle kunna grusa dina fantasier. Precis på samma sätt som Larsa bedrivit sin utredning. Hade en entomologisk utredning skett hade en mer begränsad tidsrymd kunnat preciscerats. Det var tydligen inte intressant för det kunde ju ha visat sig att det inte var den tidpunkt Larsa ville ha för sin fullfjädrade baltiska sexualsadist.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-02-04 kl. 08:26.
2016-02-04, 08:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Jag har inte ställt några frågor och inte heller bett om några svar.
Dina frågor söndertrasar verklighet till små delar, tagna ur ett större sammanhang, där du tycks tro att det finns något facit på förhand utifrån dina beräkningar på hur du tror att människor fungerar i olika situationer.
Livet är inte så, mänskligt beteende är inte alltid rationellt. Människor gör inte alltid som de förväntas göra. "Lisa inte gick över vägen frivilligt i hans sällskap", det kan du omöjligt uttala dig så tvärsäkert om. Kognitiv empati, att förstå vad den andre känner och kanske tänker, det tror jag faktiskt att du saknar i det här fallet. Du kan inte tänka dig in i hur den 17-åriga Lisa kände, tänkte och hur hon reagerade när 35-årige Nerijus B bad om hjälp. Dina alltför säkra och enkelspåriga påståenden tyder på det.
Jag har arbetat med tonårsflickor i olika projekt och en sak är väldigt tydlig och det är att de kan vara väldigt oförutsägbara och osäkra i sitt förhållande till vuxna. Ena sekunden mogen, ansvarsfull och klok, nästa sekund osäker, orolig, barnslig. Många föräldrar vet inte heller riktigt hur deras barn beter sig i olika situationer mot andra, när de själva inte är med, oavsett hur mycket föräldrarna varnat för olika "faror". Om Lisa var "blyg för okända personer" som det skrivits så mycket om här, betyder inte det att hon samtidigt var duktig på att säga nej om någon hon inte känner skulle be om hjälp, snarare tvärtom skulle jag vilja påstå. En 17-årig flicka, utan några kompisar bredvid som stöd, skulle nog ha mycket svårt att neka en vuxen karl som ber om hjälp. Speciellt när det är en person hon känner igen, hon vet att han jobbar åt godsägaren. "Tänk om hon vägrat hjälpa honom, vad pinsamt det skulle kännas nästa gång de sågs." Ungefär så tänker många 17-åriga flickor. Att Lisa dessutom beskrivs som en person som alltid ställer upp, som alltid hjälper till gör scenariot än mer trovärdigt. Nerijus fick henne över till ladan, så är det. Exakt hur det gick till vet vi inte och det behöver vi inte heller veta.
Frågor som handlar om hur vinden blåste eller varför ett örhänge hamnat på ett speciellt ställe, det är sådant som trasar sönder sammanhanget i små, irrelevanta delar som inte behöver något egentligt svar. Du tror att det ska kunna ges en teoretisk beräkning, eller kanske matematisk, som ska förklara hur de hamnade just där. Det finns inte, verkligheten är oförutsägbar.
Örhängena kan ha lossnat precis som jag beskrev tidigare, eller på annat sätt. De har ramlat av p.g.a Nerijus våld mot Lisa, någon mer förklaring behövs inte till det.
Så Lisa skulle ha lämnat moppen med nyckeln i låset och följt med NB, trots att hon inte ens vågar ringa till pappas vänner och enligt honom aldrig skulle följa med en okänd som inte är i nöd? Lisa jobbade fyra dagar som inte är helg- eller söndag, och inomhus mesta tiden. Det finns ingen uppgift om att hon jobbade utomhus någonting alls, och kan ha sett NB annat än vid ankomst och avresa vid kaféet.

Varför ska det vara så tillkrånglat?
2016-02-04, 08:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det finns hur många sexualsadistiska mord runt om i hela världen som sker mer eller mindre hela tiden. Sök på nätet

Edit; Vill tillägga att det finns tusentals individer som går omkring med sexualsadistiska fantasier, alla dödar inte. Många praktiserar dom dock.
Jag har letat, det finns knappt någon som hängt sitt offer.
Citat:
Fel, det är exakt vad de ofta gör. Speciellt i sådana här mord
Vad på brottsplatsen i Blomberg visar vad NB hade för fantasi?
2016-02-04, 08:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Så Lisa skulle ha lämnat moppen med nyckeln i låset och följt med NB, trots att hon inte ens vågar ringa till pappas vänner och enligt honom aldrig skulle följa med en okänd som inte är i nöd? Lisa jobbade fyra dagar som inte är helg- eller söndag, och inomhus mesta tiden. Det finns ingen uppgift om att hon jobbade utomhus någonting alls, och kan ha sett NB annat än vid ankomst och avresa vid kaféet.
Varför ska det vara så tillkrånglat?
På tal om vindar så verkar det mest blåsa mellan öronen på dig då man ser ditt evinnerliga tjatande.
Vi vet att du har bestämt dig för en sjuk teori som ingen annan anser är rimlig och du har fått otaliga förklaringar som är rimliga om förlopp där Lisa i enlighet med åklagarens gärningsbeskrivning lurades över vägen av NB.

Nån gång finns det en gräns på hur saker ska behöva repeteras.

JA - Lisa kan absolut ha lurats över vägen likt andra offer genom tiderna om det så är av förstagångsförbrytare eller seriemördare.
2016-02-04, 08:29
Medlem
[quote=XeniaOnatopp|56239756]Jag har letat, det finns knappt någon som hängt sitt offer.

Vad på brottsplatsen i Blomberg visar vad NB hade för fantasi?[/QUOT

Sexualsadistiska mord har alla gemensamt med att kontrollera brottsoffret och tillfoga smärta på något sätt, även fysisk och psykisk. De tänder på det.

I just detta mord talar tejpningen av offret, snaror, upphängning mm. för ett sådant mord som kan räknas in som ett mord utfört av en person med sadistiska fantasier. Vi kan tyvärr dock inte få alla svar från NB, då han väljer att neka.

Edit; Utifrån brottsplats, kropp, attiraljer mm. kan man bestämt påstå i vilket fack detta mord hamnar. Jag är helt enig med ÅK och rättsläkare
Senast redigerad av KSP 2016-02-04 kl. 08:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in