Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Har du redan glömt att Lisa inte gick över vägen frivilligt i hans sällskap?
Det måste ha varit överfall redan vid moppen, och frågan kvarstår. Hur kunde hon tappa örhängen innanför dörren till djurdelen?
Samma svar till dig.
Jag har inte ställt några frågor och inte heller bett om några svar.
Dina frågor söndertrasar verklighet till små delar, tagna ur ett större sammanhang, där du tycks tro att det finns något facit på förhand utifrån dina beräkningar på hur du tror att människor fungerar i olika situationer.
Livet är inte så, mänskligt beteende är inte alltid rationellt. Människor gör inte alltid som de förväntas göra. "Lisa inte gick över vägen frivilligt i hans sällskap", det kan du omöjligt uttala dig så tvärsäkert om. Kognitiv empati, att förstå vad den andre känner och kanske tänker, det tror jag faktiskt att du saknar i det här fallet. Du kan inte tänka dig in i hur den 17-åriga Lisa kände, tänkte och hur hon reagerade när 35-årige Nerijus B bad om hjälp. Dina alltför säkra och enkelspåriga påståenden tyder på det.
Jag har arbetat med tonårsflickor i olika projekt och en sak är väldigt tydlig och det är att de kan vara väldigt oförutsägbara och osäkra i sitt förhållande till vuxna. Ena sekunden mogen, ansvarsfull och klok, nästa sekund osäker, orolig, barnslig. Många föräldrar vet inte heller riktigt hur deras barn beter sig i olika situationer mot andra, när de själva inte är med, oavsett hur mycket föräldrarna varnat för olika "faror". Om Lisa var "blyg för okända personer" som det skrivits så mycket om här, betyder inte det att hon samtidigt var duktig på att säga nej om någon hon inte känner skulle be om hjälp, snarare tvärtom skulle jag vilja påstå. En 17-årig flicka, utan några kompisar bredvid som stöd, skulle nog ha mycket svårt att neka en vuxen karl som ber om hjälp. Speciellt när det är en person hon känner igen, hon vet att han jobbar åt godsägaren. "Tänk om hon vägrat hjälpa honom, vad pinsamt det skulle kännas nästa gång de sågs." Ungefär så tänker många 17-åriga flickor. Att Lisa dessutom beskrivs som en person som alltid ställer upp, som alltid hjälper till gör scenariot än mer trovärdigt. Nerijus fick henne över till ladan, så är det. Exakt hur det gick till vet vi inte och det behöver vi inte heller veta.
Frågor som handlar om hur vinden blåste eller varför ett örhänge hamnat på ett speciellt ställe, det är sådant som trasar sönder sammanhanget i små, irrelevanta delar som inte behöver något egentligt svar. Du tror att det ska kunna ges en teoretisk beräkning, eller kanske matematisk, som ska förklara hur de hamnade just där. Det finns inte, verkligheten är oförutsägbar.
Örhängena kan ha lossnat precis som jag beskrev tidigare, eller på annat sätt. De har ramlat av p.g.a Nerijus våld mot Lisa, någon mer förklaring behövs inte till det.