Citat:
Har du redan glömt att Lisa inte gick över vägen frivilligt i hans sällskap?Du ställer en ganska simpel frågeställning. Är inte du kapabel till iaf lite högre nivå, med eget tänk?
Om han lyckas locka henne till ladan av hennes (till synes) fria vilja, finns ingen orsak att tysta henne förrän själva överfallet sker, vilket det då troligtvis gör i ladugårdsöppningen eller direkt innanför, snabbt dragandes i skymundan genom dörren mot djurdelen.
Tror du han ens skulle tänka på att det föga troligt rör sig folk utanför?
Jag pratar givetvis om instinkt. Hon skriker när han överfaller, och jag tror inte han är så kylig att han räknar med att hon inte hörs, utan att det blir bråttom att få av hjälmen omgående.
Om han lyckas locka henne till ladan av hennes (till synes) fria vilja, finns ingen orsak att tysta henne förrän själva överfallet sker, vilket det då troligtvis gör i ladugårdsöppningen eller direkt innanför, snabbt dragandes i skymundan genom dörren mot djurdelen.
Tror du han ens skulle tänka på att det föga troligt rör sig folk utanför?
Jag pratar givetvis om instinkt. Hon skriker när han överfaller, och jag tror inte han är så kylig att han räknar med att hon inte hörs, utan att det blir bråttom att få av hjälmen omgående.
Citat:
Det måste ha varit överfall redan vid moppen, och frågan kvarstår. Hur kunde hon tappa örhängen innanför dörren till djurdelen?Karta/vägbeskrivning som förmådde Lisa att gå till ladan kan vi glömma.
Om Lisa var så misstänksam att hon kopplade upp ett telefonsamtal hade hon inte följt med, och i en sådan paniksituation som du beskriver hade hon inte hunnit använda mobilen.
Om Lisa satt på moppen och fingrade på mobilen hade hon hjälmen på huvudet. Man tappar inte örhängen med integralhjälm på huvudet.
Om Lisa var så misstänksam att hon kopplade upp ett telefonsamtal hade hon inte följt med, och i en sådan paniksituation som du beskriver hade hon inte hunnit använda mobilen.
Om Lisa satt på moppen och fingrade på mobilen hade hon hjälmen på huvudet. Man tappar inte örhängen med integralhjälm på huvudet.
Citat:
Samma svar till dig.
Jag tror att han närmat sig henne när hon stod vid mopeden, innan hon ens tagit på sig hjälmen. Han har frågat henne om hon kan visa vägen till Medelplana eller annat. Han har väl bott flera år i Sverige så några svenska ord måste han kunna, han är väl inte förståndshandikappad? Hon har stått vid mopeden för att göra sig klar att åka, ser honom komma, gestikulerande, kanske han ropar "vänta lite, excuse me" eller nåt. Hon blir lite överraskad, ringer pappans nr "för säkerhets skull", eller så är det bara en vanlig "fickringning". Nerijus säger något enkelt, "visa vägen, hitta Medelplana" el.dyl och "snälla, hjälpa, visa kartan bil"(låter givetvis snäll och hjälplös, bedjande) Hjälmen håller hon i handen. Och Lisa svarar "det är klart", hon är väluppfostrad och hjälpsam och känns svårt att neka hjälp till någon som är äldre och jobbar där. Situationen känns lite olustig och obekväm för Lisa men hon tror att hon är i en trygg miljö och hon känner ju igen gästarbetaren som bett om hjälp, han "tillhör området". Hon följer över vägen där han har sin bil parkerad med öppen dörr mot ladans öppna ingång. Han har kartan liggandes på framsätet vid öppna bildörren och han pekar på kartan till Lisa som böjer sig lite för att ta upp den. Då övermannar han henne, spark i knävecket, tar kraftigt tag om henne samtidigt som han håller för hennes mun och drar snabbt in henne den korta biten in i ladan. Han har förberett med det blå snöret, han har en del av det på sig, drar det runt hennes hals samtidigt som han drar henne in mot rummet där han sen hänger henne. Hon har försökt kämpa emot, instinktivt försöka lossa strypsnaran runt halsen men hon blir medvetslös ganska fort och har fått blod under naglar och på handled av att desperat försöka lossa snaran. Ena örhänget tappas på vägen, när hon försökt kämpa emot. Andra örhänget lossnade när han kraftigt drog snaran över hennes hals. Sen fortsätter han med hängningsprocessen i mjölkrummet. Hon är förhoppningsvis medvetslös när han hänger henne.
Utan att vara totalt insatt i alla microdetaljer så tror jag att det inte skulle vara otroligt om sanningen ligger relativt nära det jag beskrivit. Är ett fruktansvärt mord det här men jag tror det är lönlöst att haka upp sig på för mycket små detaljer för vi kan ändå inte veta hur offret eller mördaren tänkte eller agerade just då, vad som ter sig normalt för den ena människan ter sig inte normalt för andra så logiken är inte alltid så uppenbar. Det exakta förloppet kan vi bara få om Nerijus B börjar prata men unna honom inte den tillfredsställelse och makt det ger honom, att människor ska fortsätta undra till förbannelse.
Utan att vara totalt insatt i alla microdetaljer så tror jag att det inte skulle vara otroligt om sanningen ligger relativt nära det jag beskrivit. Är ett fruktansvärt mord det här men jag tror det är lönlöst att haka upp sig på för mycket små detaljer för vi kan ändå inte veta hur offret eller mördaren tänkte eller agerade just då, vad som ter sig normalt för den ena människan ter sig inte normalt för andra så logiken är inte alltid så uppenbar. Det exakta förloppet kan vi bara få om Nerijus B börjar prata men unna honom inte den tillfredsställelse och makt det ger honom, att människor ska fortsätta undra till förbannelse.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-02-04 kl. 06:38.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-02-04 kl. 06:38.