Citat:
Ursprungligen postat av
rotesau
Du ställer en ganska simpel frågeställning. Är inte du kapabel till iaf lite högre nivå, med eget tänk?
Om han lyckas locka henne till ladan av hennes (till synes) fria vilja, finns ingen orsak att tysta henne förrän själva överfallet sker, vilket det då troligtvis gör i ladugårdsöppningen eller direkt innanför, snabbt dragandes i skymundan genom dörren mot djurdelen.
Tror du han ens skulle tänka på att det föga troligt rör sig folk utanför?
Jag pratar givetvis om instinkt. Hon skriker när han överfaller, och jag tror inte han är så kylig att han räknar med att hon inte hörs, utan att det blir bråttom att få av hjälmen omgående.
Delen att bli lurad över vägen har
ett löjligt stort fokus från vissa alternativteoretiska pajasar i tråden ur två aspekter:
1. Det är vedertaget via forskning att detta är det vanligaste sättet att lura ett offer såtillvida det inte handlar om ett direkt överfall utan föregående samtal.
2. Det har ingen betydelse för gärningsbeskrivningen eftersom hon de facto har hamnat i ladan efter hon slutat sitt jobb (kriminalteknisk bevisning). Detta förlopp kommer alltid vara hypotetiskt eftersom förövaren håller käften - däremot ska hypotesen var trovärdig utifrån vetenskap och sammanfalla med teknisk bevisning, tider inkl vittnesiakttagelser och det är precis vad det gör. Sen finns även viktimologi:
Lägger man sen därtill pappans uttalanden så sammanfaller det helt med vetenskap och forskning: Hon har lurats eller överfallits.
Det sammanfaller även med händelsen dagen innan och Adriana och hans kontaktsökande.
Vad har andra för belägg som ökar trovärdigheten gällande alternativa hyptetiskt förlopp? Nada.
Fortsättningsvis behöver fickringningen inte vara mer än vad det brukar vara: Att komma åt uppringning för senast använda samtal av misstag.
Med tanke på att Rohna (som uppenbart är insatt i händelserna i Blomberg då det retroaktivt är överensstämmande med vad som berättats innan FUP släpptes) säger att han talar en blandning av svenska och engelska gällande ett fåtal ord/enkla meningar - samt att han han har en ljus, lågmäld röst vilket hörs via förhör - så kan det ha varit mannen-som-luktar-fasligt-illa som pratade med henne (bakgrundsljud).
Citat:
Ursprungligen postat av
Rohna
De talar inte flytande svenska. Inte flytande engelska. Använde lite blandning. Skarp brytning. Lågmälda och tysta. Svåra att få ögonkontakt med.
Han säger en simpel mening på svenska och ber om hjälp med nåt varav Lisa svarar: det är klart.
Det kan mycket väl vara inledningen på själva överfallet som hörs via fickringningen där han tar kontakt via sitt modus operandi dvs en con/rus attack: Att lura till sig offret.
Det kan även handla om ett visst igenkännande likt föregående dag - en arbetare som ränt fram och tillbaka vid ladan då hon arbetat. Att hon presenterats för AJ samma dag - att han äger både café och lada kan grundlägga att ladans personal betraktas som ofarliga.
"Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda, han verkade vilja nånting, jag var inte jättesugen på att stanna men då tänkte jag att det är klart att jag ska hjälpa honom."