Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-04, 00:15
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Karta/vägbeskrivning som förmådde Lisa att gå till ladan kan vi glömma.

Om Lisa var så misstänksam att hon kopplade upp ett telefonsamtal hade hon inte följt med, och i en sådan paniksituation som du beskriver hade hon inte hunnit använda mobilen.

Om Lisa satt på moppen och fingrade på mobilen hade hon hjälmen på huvudet. Man tappar inte örhängen med integralhjälm på huvudet.

Nej, inget scenario är uteslutet. Det kan likväl ha varit så att Lisa inte vågade neka honom hjälp med vägbeskrivning vid ett potentiellt abrupt kontaktinitiativ, även om hon gärna skulle velat neka detta, samt även med uppkopplat telefonsamtal.
En mänsklig reaktion kan ofta vara som sådan vid möte med "överordnad"

Om hjälm är bara aningen för stor, glappar den fullt tillräckligt för ett lättlossnande pärlörhänge ska kunna trilla igenom.
Det kan också vara möjligt att NB slet av Lisa´s hjälm där örhänget påträffades.

Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Handsken blåste in, precis som polisen sa.
Om det var NB som LH pratade med under fickringningen så undrar jag hur hennes ord passar in i vägbeskrivning eller akut hjälp?

Absolut, handsken kan ha blåst in från ladugårdsöppningen, för att till slut lägga sig vid brunnen.

Vid paniksituation lär Lisa´s fras ej vara tillbörlig, men beakta som sagt att det fortfarande är öppet för att det är Rebecka/Lowa hon pratat med där..

Annars, grov ordalag, kanske rent av på svengelska:
- " Can you help me with direction?"
alt
- " Can you come show me at my map overthere "
alt
- " Can you help me lift a thing into my car "

etc.

Svar
- " Det är klart "
Senast redigerad av rotesau 2016-02-04 kl. 00:22.
2016-02-04, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Nej, men det är ju inte bra att helt låsa sig vid det heller om nu inte rättsläkaren kan garantera det.
De låste inte in sig på det från början utan alla omständigheter talade för det senare. Dumt vore att fortsättningsvis styra utredningen utifrån omständigheter som var osannolika och utan bäring för fallet.
2016-02-04, 00:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej, inget scenario är uteslutet. Det kan likväl ha varit så att Lisa inte vågade neka honom hjälp med vägbeskrivning vid ett potentiellt abrupt kontaktinitiativ, även om hon gärna skulle velat neka detta, samt även med uppkopplat telefonsamtal.
En mänsklig reaktion kan ofta vara som sådan vid möte med "överordnad"

Om hjälm är bara aningen för stor, glappar den fullt tillräckligt för ett lättlossnande pärlörhänge ska kunna trilla igenom.
Det kan också vara möjligt att NB slet av Lisa´s hjälm där örhänget påträffades.
Två örhängen. NB hade ingen anledning att ta en paus på väg till mjölkrummet för att slita av Lisa hjälmen.

Jag fick just ett SMS från Ockham:
Citat:
Lisa gick på eget initiativ till ladan, och tog av sig hjälmen när hon kom in i djurdelen.

Keep up the good work!
2016-02-04, 00:24
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Två örhängen. NB hade ingen anledning att ta en paus på väg till mjölkrummet för att slita av Lisa hjälmen.

Jag fick just ett SMS från Ockham:

Jaså, Ockham firar lillördag ikväll?

Anledningen kan ha varit att snabbt tysta gallskriket innefrån hjälmen...
2016-02-04, 00:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jaså, Ockham firar lillördag ikväll?

Anledningen kan ha varit att snabbt tysta gallskriket innefrån hjälmen...
Utan anledning till att tvinga Lisa till tystnad tidigare? Tysta ett gallskrik inifrån djurdelen av ladan? Vem skulle ha hört det?
2016-02-04, 00:27
Medlem
Citat:
Blåste in, varifrån? Vinden var västlig.

Västerifrån. Nej, den blåste inte in, det var ironi.
2016-02-04, 00:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Utan anledning till att tvinga Lisa till tystnad tidigare? Tysta ett gallskrik inifrån djurdelen av ladan? Vem skulle ha hört det?

Du ställer en ganska simpel frågeställning. Är inte du kapabel till iaf lite högre nivå, med eget tänk?

Om han lyckas locka henne till ladan av hennes (till synes) fria vilja, finns ingen orsak att tysta henne förrän själva överfallet sker, vilket det då troligtvis gör i ladugårdsöppningen eller direkt innanför, snabbt dragandes i skymundan genom dörren mot djurdelen.

Tror du han ens skulle tänka på att det föga troligt rör sig folk utanför?
Jag pratar givetvis om instinkt. Hon skriker när han överfaller, och jag tror inte han är så kylig att han räknar med att hon inte hörs, utan att det blir bråttom att få av hjälmen omgående.
2016-02-04, 01:16
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Javisst är det märkligt att de (läs SH) inte valde ett målsägandebiträde. Utan just en 67-årig sexualbrottsadvokat. Det tillhör det här fallets anomalier.
Ljög dessutom Tore Brandtler eller står han på tingsrättens lista?

Pedofiladvokaten Rönnbäck - Ljög hon dessutom eller stod hon på tingsrättens lista?

Förstår du hur dumt du uttrycker dig när jag härmar dig?
Senast redigerad av hasselmuz 2016-02-04 kl. 01:34.
2016-02-04, 01:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Du ställer en ganska simpel frågeställning. Är inte du kapabel till iaf lite högre nivå, med eget tänk?

Om han lyckas locka henne till ladan av hennes (till synes) fria vilja, finns ingen orsak att tysta henne förrän själva överfallet sker, vilket det då troligtvis gör i ladugårdsöppningen eller direkt innanför, snabbt dragandes i skymundan genom dörren mot djurdelen.

Jag pratar givetvis om instinkt. Hon skriker när han överfaller, och jag tror inte han är så kylig att han räknar med att hon inte hörs, utan att det blir bråttom att få av hjälmen omgående.
Delen att bli lurad över vägen har ett löjligt stort fokus från vissa alternativteoretiska pajasar i tråden ur två aspekter:
1. Det är vedertaget via forskning att detta är det vanligaste sättet att lura ett offer såtillvida det inte handlar om ett direkt överfall utan föregående samtal.

2. Det har ingen betydelse för gärningsbeskrivningen eftersom hon de facto har hamnat i ladan efter hon slutat sitt jobb (kriminalteknisk bevisning). Detta förlopp kommer alltid vara hypotetiskt eftersom förövaren håller käften - däremot ska hypotesen var trovärdig utifrån vetenskap och sammanfalla med teknisk bevisning, tider inkl vittnesiakttagelser och det är precis vad det gör. Sen finns även viktimologi:

Lägger man sen därtill pappans uttalanden så sammanfaller det helt med vetenskap och forskning: Hon har lurats eller överfallits.

Det sammanfaller även med händelsen dagen innan och Adriana och hans kontaktsökande.

Vad har andra för belägg som ökar trovärdigheten gällande alternativa hyptetiskt förlopp? Nada.

Fortsättningsvis behöver fickringningen inte vara mer än vad det brukar vara: Att komma åt uppringning för senast använda samtal av misstag.

Med tanke på att Rohna (som uppenbart är insatt i händelserna i Blomberg då det retroaktivt är överensstämmande med vad som berättats innan FUP släpptes) säger att han talar en blandning av svenska och engelska gällande ett fåtal ord/enkla meningar - samt att han han har en ljus, lågmäld röst vilket hörs via förhör - så kan det ha varit mannen-som-luktar-fasligt-illa som pratade med henne (bakgrundsljud).
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
De talar inte flytande svenska. Inte flytande engelska. Använde lite blandning. Skarp brytning. Lågmälda och tysta. Svåra att få ögonkontakt med.

Han säger en simpel mening på svenska och ber om hjälp med nåt varav Lisa svarar: det är klart.

Det kan mycket väl vara inledningen på själva överfallet som hörs via fickringningen där han tar kontakt via sitt modus operandi dvs en con/rus attack: Att lura till sig offret.

Det kan även handla om ett visst igenkännande likt föregående dag - en arbetare som ränt fram och tillbaka vid ladan då hon arbetat. Att hon presenterats för AJ samma dag - att han äger både café och lada kan grundlägga att ladans personal betraktas som ofarliga.

"Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda, han verkade vilja nånting, jag var inte jättesugen på att stanna men då tänkte jag att det är klart att jag ska hjälpa honom."
Senast redigerad av develi 2016-02-04 kl. 01:58.
2016-02-04, 01:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Pedofiladvokaten Rönnbäck - Ljög hon dessutom eller stod hon på tingsrättens lista?
Förstår du hur dumt du uttrycker dig när jag härmar dig?
Ja, kommentaren från Nopomil är helt ovidkommande:
Citat:
Javisst är det märkligt att de (läs SH) inte valde ett målsägandebiträde. Utan just en 67-årig sexualbrottsadvokat.
Det är tvärtom en mycket bra val. Han har mångårig erfarenhet som advokat och vet därmed hur han ska kontra det Rönnbäck försöker ägna sig åt: Att så tvivel, alternativa gärningsmän.

Han slår hål på flertal försök från hennes sida via sina motfrågor till NB.

Ett riktigt bra val av advokat som gör ett riktigt bra jobb kan man konstatera efteråt.
2016-02-04, 01:46
Bannlyst
Citat:

Jag tror att han närmat sig henne när hon stod vid mopeden, innan hon ens tagit på sig hjälmen. Han har frågat henne om hon kan visa vägen till Medelplana eller annat. Han har väl bott flera år i Sverige så några svenska ord måste han kunna, han är väl inte förståndshandikappad? Hon har stått vid mopeden för att göra sig klar att åka, ser honom komma, gestikulerande, kanske han ropar "vänta lite, excuse me" eller nåt. Hon blir lite överraskad, ringer pappans nr "för säkerhets skull", eller så är det bara en vanlig "fickringning". Nerijus säger något enkelt, "visa vägen, hitta Medelplana" el.dyl och "snälla, hjälpa, visa kartan bil"(låter givetvis snäll och hjälplös, bedjande) Hjälmen håller hon i handen. Och Lisa svarar "det är klart", hon är väluppfostrad och hjälpsam och känns svårt att neka hjälp till någon som är äldre och jobbar där. Situationen känns lite olustig och obekväm för Lisa men hon tror att hon är i en trygg miljö och hon känner ju igen gästarbetaren som bett om hjälp, han "tillhör området". Hon följer över vägen där han har sin bil parkerad med öppen dörr mot ladans öppna ingång. Han har kartan liggandes på framsätet vid öppna bildörren och han pekar på kartan till Lisa som böjer sig lite för att ta upp den. Då övermannar han henne, spark i knävecket, tar kraftigt tag om henne samtidigt som han håller för hennes mun och drar snabbt in henne den korta biten in i ladan. Han har förberett med det blå snöret, han har en del av det på sig, drar det runt hennes hals samtidigt som han drar henne in mot rummet där han sen hänger henne. Hon har försökt kämpa emot, instinktivt försöka lossa strypsnaran runt halsen men hon blir medvetslös ganska fort och har fått blod under naglar och på handled av att desperat försöka lossa snaran. Ena örhänget tappas på vägen, när hon försökt kämpa emot. Andra örhänget lossnade när han kraftigt drog snaran över hennes hals. Sen fortsätter han med hängningsprocessen i mjölkrummet. Hon är förhoppningsvis medvetslös när han hänger henne.
Utan att vara totalt insatt i alla microdetaljer så tror jag att det inte skulle vara otroligt om sanningen ligger relativt nära det jag beskrivit. Är ett fruktansvärt mord det här men jag tror det är lönlöst att haka upp sig på för mycket små detaljer för vi kan ändå inte veta hur offret eller mördaren tänkte eller agerade just då, vad som ter sig normalt för den ena människan ter sig inte normalt för andra så logiken är inte alltid så uppenbar. Det exakta förloppet kan vi bara få om Nerijus B börjar prata men unna honom inte den tillfredsställelse och makt det ger honom, att människor ska fortsätta undra till förbannelse.
2016-02-04, 01:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, kommentaren från Nopomil är helt ovidkommande:

Det är tvärtom en mycket bra val. Han har mångårig erfarenhet som advokat och vet därmed hur han ska kontra det Rönnbäck försöker ägna sig åt: Att så tvivel, alternativa gärningsmän.

Han slår hål på flertal försök från hennes sida via sina motfrågor till NB.

Ett riktigt bra val av advokat som gör ett riktigt bra jobb kan man konstatera efteråt.
Absolut.
Med tanke på vilket sätt som Inger R bedrivit försvaret, med idel påhopp, anklagelser och sarkasmer utan underlag så är valet av Brandtler som seriös, kompetent och respektingivande motpol mycket bra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in