Citat:
Ursprungligen postat av
Mr-Mr
Men du verkar inte begripa att en RPU undersökning påvisar psykisk ohälsa eller inte, en fullständigt frisk man mördar ingen person så som när det gäller Lisa, Åklagaren påvisar att mördaren är sjuk, men om RPU:n visar att han är frisk då?
Ja då kan han inte kunnat utföra mordet, så enkelt är det.
Friska människor får inte sinnesförvridna idéer och går ut och mördar, det är sjuka människor som mördar på det här sättet.
Ibland är det inte utan att man befarar att ens panna ska bli alldeles utsliten så många
gånger som man slagit sig för den i ren häpnad och ibland suckande uppgivenhet inför
all okunnighet och naivitet som härbergeras bland somliga trådaktiva individer.
Med en rättspsykiatrisk undersökning modell större som påvisar friskhet å huvudets/det
mentalas vägnar så kan man alltså helt sonika avskriva den undersökte som möjlig
förövare av den mordiska handling denne misstänks för?
Tror inte det du. Ty i vägen, i detta specifika fall, står hur psykiskt friskt det än må kunna
utredas att det är, en förskräckligt tung teknisk bevisning och så länge den inte kan
konstateras vara planterad eller kontaminerad så överskuggar den varje dag i veckan
alla eventuella trevliga små utlåtanden om en mänsklig knopp utan påvisbara defekter
därinuti.
Skulle jag tillåta mig en liten fräck gissning, förmodligen bemötandes med upprörda
protester från den hängivna fan-cluben som flickmördaren till föga förvåning är förärad
med, så tror jag att densamme går och gömmer på en psykopatisk personlighetsstörning.
Jag hade nu också välkomnat en RPU. Borde faktiskt vara befogat vid varje tillfälle
det sker sexualrelaterade mord. Synd att inte fru Rönnbäck propsade på en sån medan
tid ännu var; redan efter avslutade tingsrättsförhandlingar alltså.
Men som sagt - vad en sån än hade kunnat visa om Nerijus så kvarstår ändå faktumet
med en överväldigande teknisk bevisning gentemot vederbörande.
Den står där som en väldig MUR i vägen. Och murar tenderar att vara svåra att ta sig över.
Försök har gjorts här och av Twin Peaks-fantasten Inger Rönnbäck.
Men det endast resulterar i att man tappar greppet och faller platt ner till marken igen.
"Konspiration, polis, miltär, gula västarnas folk, fiffel och plantering, tortyr och elände."
Nej, dylikt är inte mycket att stödja sig på i det snart världsberömda projektet: Rädda en balt.