2016-01-30, 16:56
Medlem
Är det någon som har nån teori var hålet i hjälmen kom från ?
2016-01-30, 17:02
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicko95
Är det någon som har nån teori var hålet i hjälmen kom från ?

Var kan man se eller läsa en beskrivning av detta hål?
2016-01-30, 17:17
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men hon hade förutsatt sig att det skulle vara en balt men brodern #3 såg tydligen inte tillräckligt baltisk ut. Hon hade kanske fått baltinstruktioner.

Vart framkommer den uppgiften då?
Vad skulle hon för övrigt ha att vinna på att ge ett falskt vittnesmål (eller säga att hon är säker om hon inte hade varit det)?
2016-01-30, 17:25
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är ingen som bryr sig om vad du är övertygad om.
Jag väljer nog hellre Viersteins övertygelse än din, eftersom hans är mer realistisk.
Citat:
Mannen bytte klädsel mellan förhören. Mannen kändes kortare än vad NB hade varit tidigare samma dag. NB har lagt på hullet under fem månader. Hårfärgen är fel. Bilen beskrevs felaktigt.
Och så har du återigen "råkat glömma" att ett möte i verkligen inte kan jämföras med ett svartvitt porträtt. Det är tydligen väldigt viktigt för dig att Adrianas vittnesmål inte ska stämma.

Då tar vi det igen:
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Och det är inte så konstigt att Adriana varit tveksam över den första bilden hon fått se, när den dokumenterar hans uppenbarelse så pass dåligt. En bild är tvådimensionell, medan verkligheten är tredimensionell. Dessutom ser man högst sannolikt personen med olika belysning i ansiktet i verkligheten om han rör på sig. På fotot ser hon inte heller hans kropp eller kroppsspråk. Sen får man inte glömma den audiella aspekten som är minst lika viktig för ett igenkännande - i rätten fick hon både se och höra honom.

Synd att man inte först arrangerade en vittneskonfrontation, eftersom nu rätten påverkats av det mer osäkra utpekandet via fotot. Det man hör i Tingsrätten är en person som säkert pekar ut NB. Dennes attack mot Lisa var alltså mer eller mindre planerad.
2016-01-30, 17:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag väljer nog hellre Viersteins övertygelse än din, eftersom hans är mer realistisk.

Och så har du återigen "råkat glömma" att ett möte i verkligen inte kan jämföras med ett svartvitt porträtt. Det är tydligen väldigt viktigt för dig att Adrianas vittnesmål inte ska stämma.

Då tar vi det igen:
Det motsade inte mig.
Citat:
Mannen bytte klädsel mellan förhören. Mannen kändes kortare än vad NB hade varit tidigare samma dag. NB har lagt på hullet under fem månader. Hårfärgen är fel. Bilen beskrevs felaktigt.
2016-01-30, 17:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Är det ingen som kan ge en förklaring på hur det kommer sig att Lisa hade ett grönt färskt löv på höften då hon hittades död i byssan ?

Ja, detta löv bevisar ju att någon annan måste ha mördat Lisa, eller hur?

För det första: Hur vet du att lövet är "färskt"? Svaret är enkelt: Det har du ingen aning om, det är bara ett typexempel på en av alla helt godtyckliga slutsatser du drar från uppgifter du hittar i utredningen för att det ska passa in i din teori om en oskyldig NB. En teori du bestämde dig för från början då du nästan visste ingenting om fakta i målet eller om personen NB.

Allt du har är en person som har sett en BILD där ett grönt löv var med. OBS, en BILD!

Jag har också en bild. Jag gjorde nämligen ett litet experiment som jag nämnde i tråden häromveckan, när du hade lite ofrivillig Flashbacksemester tror jag

http://s12.postimg.org/h4cu6778t/blad.jpg

På bilden ser du ett blad från en relativt storbladig krukväxt jag har. Jag nöp av bladet från växten måndag den 18/1 och la det på ett bord i mitt sovrum. Skyddat från direkt ljus och i normal rumstemperatur. I övrigt ha jag inte gjort någonting med bladet förrän jag tog detta kort exakt en vecka senare, dvs måndag 25/1

Som du ser är bladet fortfarande helt grönt, det har inte ens börjat skrumpna eller bli gult/brunt ute i kanterna. Det är lite mer "sladdrigt" än det var när jag plockade det (första dagarna märktes ingen skillnad). Men det är också allt. Då har också bladet legat 2 dagar längre än vad lövet gjorde när det blev fotograferat om det kom dit samma kväll Lisa mördades.

Vi kan alltså dra slutsatsen att ditt löv inte bevisar ett dugg. Inte ett dugg. Det är inte ens ett pyttelitet indicium. Gröna blad och löv kan mycket väl hålla sig ett antal dagar utan att skrumpna och torka ut. Det varierar säkert mellan olika typer av växter, men det är fullt rimligt och t.o.m. sannolikt att anta att lövet kunde ligga i den för ljus och vind skyddade byssjan i fem dagar och se helt grönt ut ändå. På en bild.

Ännu ett typiskt alternativteoretiskt "bevis" som vid närmare påseende skrumpnar ihop till ingenting alls.
2016-01-30, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Men säker när hon såg NB "live".

Efter att hon sett honom i media och hon kunde inte skilja på bröderna. Balt som balt som polack.
Vit bil blir grå bil. Joggingtur blir skräck. Kära nån. Var kommer all fantasi ifrån?
2016-01-30, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Den delen av AJ,s vittnesmål som berör den så kallade "vadslagningen" kommer HR helt säkert sortera in under trams.

Om det på något sätt varit något som bekymrat AJ så skulle han givetvis vänt sig till LGW med sin oro, inget sådant har skett.

Jag vill definitivt ha en RPU på NB men det kommer inte att ske, RPU ska göras innan dom faller och den tiden har man inte till sitt förfogande.

Det skulle han inte gjort. Det är oerhört viktigt att ett sådant polisiärt uselt beteende kommer fram.
En granne berättade också öppet att polisen sparkat katten. Polisen brydde sig heller inte om att tillse att djuret blev omhändertaget. Det var också viktigt att det kom fram. Du verkar vilja att vissa för polisen negativa detaljer mörkas. Frågan är varför.
2016-01-30, 17:51
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Det motsade inte mig.
Det mesta av det du skrev (angående hårfärg, längd och bil) har bemötts tidigare om och om igen.
Om vi ska ta det nya, "lagt på hullet", så är det inte alls säkert. På videon från mitten av september (tagen sex veckor mötet i rätten) hade han inte lagt på hullet.

Faktum kvarstår - verkligheten övertrumfar ett svartvitt porträtt, eftersom detta inte visar kropp, kroppsspråk, röst, mm.
Dessa faktorer påverkas heller inte av byte av klädsel.

Men du kämpar med näbbar och klor för att förringa vittnesmålet, eftersom det inte passar in på någon av dina olika hypoteser där NB inte skulle vara mördaren.
Har du lyckats övertyga någon hittills, efter att ha jobbat hårt på detta i ett halvår?
Senast redigerad av KeithRichards 2016-01-30 kl. 18:01.
2016-01-30, 17:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det mesta av det du skrev har bemötts tidigare (hårfärg, längd och bil) om och om igen.
Om vi ska ta det nya, "lagt på hullet", så är det inte alls säkert. På videon från mitten av september (tagen en dryg månad före mötet i rätten) hade han inte lagt på hullet.

Faktum kvarstår - verkligheten övertrumfar ett svartvitt porträtt, eftersom detta inte visar kropp, kroppsspråk, röst, mm.
Dessa faktorer påverkas heller inte av byte av klädsel.

Men du kämpar med näbbar och klor för att förringa vittnesmålet, eftersom det inte passar in på någon av dina olika hypoteser där NB inte skulle vara mördaren.
Har du lyckats övertyga någon hittills?
Det hoppas jag inte att jag gör, utan att hovrätten fäller avgörandet på vad som framkom vid förhandlingen och inte på det som framkommer i Flashback.

Men vi minns alla vad tingsrätten tyckte om vittnesmålet.
Citat:
Vad gäller händelsen vid kopplingsstationen får denna bedömas med stor
försiktighet. Adriana Berglund var vid fotokonfrontation osäker på mannens
utseende. Hon har beskrivit en bil som inte stämmer helt överens med utseendet på
Nerijus Belivicius bil. Dessutom ska beaktas att bilder på Nerijus Belivicius funnits
i media varför Adriana Berglund kan ha påverkats. Det finns således ett utrymme
för att Adriana Berglund fyra månader senare kan ha tagit fel på person då hon
pekat ut Nerijus Belivicius som den man hon talade med vid kopplingsstationen.
Händelsen ger därför inget stöd till påståendet att det varit Nerijus Belivicius som
sökt kontakt med en kvinna, eventuellt med brottsligt syfte.
2016-01-30, 18:07
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Det hoppas jag inte att jag gör, utan att hovrätten fäller avgörandet på vad som framkom vid förhandlingen och inte på det som framkommer i Flashback.
Varför skulle det göra det? Det här är ju bara en nätdiskussion vid sidan om rättsprocessen.
Citat:
Men vi minns alla vad tingsrätten tyckte om vittnesmålet.
Men tingsrätten var inte på plats och kan inte veta huruvida Adriana är korrekt. Däremot vet tingsrätten att Nerijus blod fanns på Lisas kläder och dömde honom för mord. Sen får var och en här dra sina egna slutsatser. Och dina slutsatser övertygar väl inte någon, om jag inte sett fel...
Senast redigerad av KeithRichards 2016-01-30 kl. 18:19.
2016-01-30, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Efter att hon sett honom i media och hon kunde inte skilja på bröderna. Balt som balt som polack.
Vit bil blir grå bil. Joggingtur blir skräck. Kära nån. Var kommer all fantasi ifrån?
Jag har aldrig sagt att Adrianas utpekande är 100% säkert. Däremot tar jag mig friheten att själv tro på att det verkligen var NB som hon träffade på. Vittnesmålet är för mig i alla fall mer än bara ett vittnesmål där vittnet sett något helt flyktigt i ena ögonvrån (exempel rufsigt hår). Förutom synintrycket har Adriana talat med personen (knagglig engelska), känt rädsla och obehag inför personen och luktat på personen. Tidpunkten när hon träffade personen stämmer med kameral exakthet med vad som skulle kunna vara NB på hemfärd från Källby. Hur många illaluktande rökande, NB-lika utländska män finns det i Blombergstrakten som på minuten "råkar" vara på rätt plats? Lika till den grad att Adriana tar sig edsvuren risken att peka ut den personen som NB inför tingsrätten. AB kan det inte ha varit eftersom NB var ute med bilen just då. AB sägs vara ganska lik NB. Om det inte var NB som joggerskan träffade får vi väl i vanlig ordning debitera NB:s oturslista med händelsen.
Senast redigerad av Vierstein 2016-01-30 kl. 18:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in