Citat:
Ursprungligen postat av
Theforeigner
Är det ingen som kan ge en förklaring på hur det kommer sig att Lisa hade ett grönt färskt löv på höften då hon hittades död i byssan ?
Ja, detta löv bevisar ju att någon annan måste ha mördat Lisa, eller hur?
För det första: Hur vet du att lövet är "färskt"? Svaret är enkelt: Det har du ingen aning om, det är bara ett typexempel på en av alla helt godtyckliga slutsatser du drar från uppgifter du hittar i utredningen för att det ska passa in i din teori om en oskyldig NB. En teori du bestämde dig för från början då du nästan visste ingenting om fakta i målet eller om personen NB.
Allt du har är en person som har sett en BILD där ett grönt löv var med. OBS, en BILD!
Jag har också en bild. Jag gjorde nämligen ett litet experiment som jag nämnde i tråden häromveckan, när du hade lite ofrivillig Flashbacksemester tror jag
http://s12.postimg.org/h4cu6778t/blad.jpg
På bilden ser du ett blad från en relativt storbladig krukväxt jag har. Jag nöp av bladet från växten måndag den 18/1 och la det på ett bord i mitt sovrum. Skyddat från direkt ljus och i normal rumstemperatur. I övrigt ha jag inte gjort någonting med bladet förrän jag tog detta kort exakt en vecka senare, dvs måndag 25/1
Som du ser är bladet fortfarande helt grönt, det har inte ens börjat skrumpna eller bli gult/brunt ute i kanterna. Det är lite mer "sladdrigt" än det var när jag plockade det (första dagarna märktes ingen skillnad). Men det är också allt. Då har också bladet legat 2 dagar längre än vad lövet gjorde när det blev fotograferat om det kom dit samma kväll Lisa mördades.
Vi kan alltså dra slutsatsen att ditt löv inte bevisar ett dugg. Inte ett dugg. Det är inte ens ett pyttelitet indicium. Gröna blad och löv kan mycket väl hålla sig ett antal dagar utan att skrumpna och torka ut. Det varierar säkert mellan olika typer av växter, men det är fullt rimligt och t.o.m. sannolikt att anta att lövet kunde ligga i den för ljus och vind skyddade byssjan i fem dagar och se helt grönt ut ändå. På en bild.
Ännu ett typiskt alternativteoretiskt "bevis" som vid närmare påseende skrumpnar ihop till ingenting alls.