Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-30, 15:40
  #117949
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Sluta tramsa, om det nu var så pass viktigt för AJ att framföra sina synpunkter om den " eventuella vadslagningen" så hade han lätt kunnat vända sig till t.ex LGW med sina synpunkter.

Nu var det nog mera en händelse som bara finns i AJ,s fantasi så det kunde ku medfört vissa problem.
Vad är lämpligare än att framföra det till Rönnbäck, vilket han uppenbarligen har gjort.

Menar du att AJ ljuger?
2016-01-30, 16:05
  #117950
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Inte alls, LGW fick fram precis vad han ville få, AJ strödde bara lovord över sin före detta anställde, han ville att HR skulle få höra hur normal och trevlig NB var, och nog fick HR höra det.

Efter det vittnesmålet riskerade inte LGW en RPU som om den hade utfallit negativt för LGW kunnat medföra knäppskallerabatt på straffet, nu kan det bara bli livstid.

Tramset från AJ om vadslagning skrattade han förmodligen åt, "surt sa räven om rönnbären" så uppfattade troligen LGW och HR AJ,s trams .

Du motsäger dig själv här. Å ena sidan litar HR på AJ, men å den andra tramsar han bara. Fritt efter eget val.

Men jag fattar inte varför så många vill att galna människor ska dömas till fängelse istället för vård. Att åklagaren vill det får dessutom anses rättsvidrigt. Men, men, är det här den allmänna inställningen så är det ju inte konstigt om svensk psykvård är i kris.
Om NB utfört gärningen enligt åklagarens beskrivning måste han vara sjuk, särskilt om han i övrigt verkar normal. Om det inte bli en RPU här (efter ev fällande dom) så äter jag upp min hatt.
__________________
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-01-30 kl. 16:08.
2016-01-30, 16:14
  #117951
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tveklöst. Hon är säker på sin sak.

Hon är själv jurist, väl medveten om att hon skulle vitta och uppger att hon därför vinnlagt sig om att inte läsa tidningar/följa diskussionerna i media. Vidare säger hon att hon innan hon klev in i tingsrättssalen var osäker på om hon skulle känna igen den man som stoppat henne i juni.

Man hör tydligt att hon kan identifiera att den mannen är just NB. Det kommer direkt. Ja, det är han.

Så, även för mig är det ett starkt vittnesmål att lägga till indiciekedjan.

En sak till: det hade varit lättare för Adriana att vara osäker ( om hon verkligen var lite osäker) med tanke på att hennes svärfar Arne fortfarande verkar tro att Nerijus är oskyldig. Så även denna aspekt gör att det högst troligt att hon verkligen är säker på sitt utpekande.
2016-01-30, 16:17
  #117952
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Du motsäger dig själv här. Å ena sidan litar HR på AJ, men å den andra tramsar han bara. Fritt efter eget val.

Men jag fattar inte varför så många vill att galna människor ska dömas till fängelse istället för vård. Att åklagaren vill det får dessutom anses rättsvidrigt. Men, men, är det här den allmänna inställningen så är det ju inte konstigt om svensk psykvård är i kris.
Om NB utfört gärningen enligt åklagarens beskrivning måste han vara sjuk, särskilt om han i övrigt verkar normal. Om det inte bli en RPU här (efter ev fällande dom) så äter jag upp min hatt.


Den delen av AJ,s vittnesmål som berör den så kallade "vadslagningen" kommer HR helt säkert sortera in under trams.

Om det på något sätt varit något som bekymrat AJ så skulle han givetvis vänt sig till LGW med sin oro, inget sådant har skett.

Jag vill definitivt ha en RPU på NB men det kommer inte att ske, RPU ska göras innan dom faller och den tiden har man inte till sitt förfogande.
2016-01-30, 16:18
  #117953
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Jag säger inte att AB nödvändigtvis har ljugit, men han har berättat saker som han visste skulle skada sin bror. Många av dessa uppgifter är helt onödiga och pekar inte på något vis mot att NB mördat LH utan är bara allmänt misstänkliggörande och komprometterande.

Precis som Nerijus har gjort mot sin bror, det var väl allehanda dåliga saker som yttrades. ( i tingsrätten tror jag det var). Inget gott brödraskap, bröder måste inte tycka om varann och känna lojalitet. Nerijus flyttade från hemmet när han var 12 år, kanske bröderna inte ens kände varandra så väl.
2016-01-30, 16:35
  #117954
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
(...)
Jag vill definitivt ha en RPU på NB men det kommer inte att ske, RPU ska göras innan dom faller och den tiden har man inte till sitt förfogande.

Jo, man har tiden fram till dess att besluta om det. Kom ihåg att dom meddelas 8/2 om inte annat beslutas.
2016-01-30, 16:35
  #117955
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Det var liksom handen i handsken för Wennerholm när IR kallade AJ att vittna om vilken gudomlig person NB är. Han gnuggade sig säkert om händerna och smålog, ingen RPU tänkte han nog endast. Vad IR tänkte lämnar vi åt sitt öde. Kalla AJ att vittna för att sedan begära en RPU behöver inte kommenteras destomer. . .

Frågan är väl var logiken finns i att en icke störd person begår ett stört brott?

Logiskt sätt så handlar det ju om att få brottet och brottslingen att passa ihop. Jag gissar att IRs poäng med att kalla AJ som anser att NB är just helt normal är att visa att NB är just normal. En helt normal person begår inte den typ av brott ÅK målat upp. Om HR anser att NB utfört detta störda brott så menar hon säkert att då måste de ju även anse att brottslingen, dvs NB, är störd och då ska ju en RUP till.

Det är helt klart något som inte riktigt stämmer om man anser att den som begått detta mord inte är störd om det gått till som ÅK hävdar. Det finns inga vägar runt det. Det är en sanning. En tautologi.
2016-01-30, 16:38
  #117956
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Den 8feb.
Klockan 11 brukar va en populär tidpunkt.
Inte så populär. http://www.gotahovratt.se/Lisa-Holm-malet/
Citat:
Hovrätten kommer att meddela dom i målet måndagen den 8 februari 2016 kl. 14.00.
2016-01-30, 16:39
  #117957
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jo, man har tiden fram till dess att besluta om det. Kom ihåg att dom meddelas 8/2 om inte annat beslutas.


Du kan börja förbereda din måltid, det blir ingen RPU, det beslutet skulle ha kommit i samband med att rättegången avslutades.

Vilka tillbehör tänker du använda vid förtäringen?
2016-01-30, 16:41
  #117958
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jo, man har tiden fram till dess att besluta om det. Kom ihåg att dom meddelas 8/2 om inte annat beslutas.
Så står det inte. http://www.gotahovratt.se/Lisa-Holm-malet/
Citat:
Hovrätten kommer att meddela dom i målet måndagen den 8 februari 2016 kl. 14.00.

Hovrätten har beslutat att den tilltalade ska vara fortsatt häktad till dess dom meddelas i målet, eller annat beslutas.
Men domstolen kan skjuta upp domen.
2016-01-30, 16:48
  #117959
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag är övertygad om att hon i rätten "kände" sig säker -- vilket är skilt från att utpekandet är säkert.

I fotokonfrontationen pekade hon INTE ut NB - hon pekade ut två foton, och sa att den hon mött såg ut som ett mellanting mellan de två - typ..

TR valde att bortse från vittnesmålet - ja. Helt enkelt för att vittnesutpekanden inte alls är så starka som du ville göra gällande.

Men hon hade förutsatt sig att det skulle vara en balt men brodern #3 såg tydligen inte tillräckligt baltisk ut. Hon hade kanske fått baltinstruktioner.
2016-01-30, 16:51
  #117960
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så står det inte. http://www.gotahovratt.se/Lisa-Holm-malet/

Men domstolen kan skjuta upp domen.

Tack.

Ja, det var också min huvudmening.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in