Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-30, 09:17
  #117913
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Eftersom du väljer att avsiktligt tolka mitt inlägg fel ska jag göra samma sak med ditt inlägg:
I fortsättningen ska våra domstolar inte ta hänsyn till eventuella vittnesmål eftersom de kan peka ut helt oskyldiga.
Jag missförstod inte -utan påtalar att du hävdar en känd felaktighet. Ögonvittnen är inte säkra - utan ett osäkerhetsmoment i rättegångar så länge det handlar om okända förövare.
Känner du Kalle Svensson som är på plats är däremot ditt vittnesmål tyngre - eftersom du då kan identifiera Kalle Svensson utifrån din tidigare kunskap.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ogo...inns-ofta-fel/
2016-01-30, 09:29
  #117914
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag missförstod inte -utan påtalar att du hävdar en känd felaktighet. Ögonvittnen är inte säkra - utan ett osäkerhetsmoment i rättegångar så länge det handlar om okända förövare.
Känner du Kalle Svensson som är på plats är däremot ditt vittnesmål tyngre - eftersom du då kan identifiera Kalle Svensson utifrån din tidigare kunskap.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ogo...inns-ofta-fel/
Du vet mycket väl att jag inte skrev att Adrianas vittnesmål ska tas som 100% säkert utan att jag tror på Adrianas vittnesmål eftersom situationen var speciell och hennes synintryck förstärktes av rädslan och dessutom luktintryck och hörsel (knagglig engelska). Alla vittnesmål, oavsett åt vilket håll de pekar, ska av domstolar bedömas med försiktighet.
__________________
Senast redigerad av Vierstein 2016-01-30 kl. 09:42.
2016-01-30, 09:42
  #117915
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Du vet mycket väl att jag inte skrev att Adrianas vittnesmål ska tas som 100% säkert utan att jag tror på Adrianas vittnesmål eftersom situationen var speciell och hennes synintryck förstärktes av rädslan och dessutom luktintryck. Alla vittnesmål, oavsett åt vilket håll de pekar, ska av domstolar bedömas med försiktighet.
Nej, jag vet inte "mycket väl" vad du menar - jag kan bara läsa det du skriver.

Adriana var osäker vid fotoutpekandet och i hennes fall finns alla ingredienser för ett styrt utpekande.
2016-01-30, 09:53
  #117916
Medlem
Det är viktigt att skilja på vittne och vittne

Adriana är ett vittne som talade med gm och hon blev rädd för sitt liv - hon kommer att minnas denna händelse i resten av sitt liv.
Jag vet vad jag talar om därför att jag var med om en liknande situation för snart 30 år sedan
Lisbet Palme är ett annat bra exempel på hur ett ansikte, ansiktsuttryck färger, kan etsa sig fast i en människas minne för alltid

Sedan finns det vittnen som mer är betraktare av en situation visserligen rädda men situationen är inte jämförbar med Adrianas
Då kan färger, detaljer i minnet skifta ganska rejält

Den mänskliga faktorn är inte ofelbar - med allt vad det innebär
Men den fungerar utmärkt ändå - se bara inom sjukvården
2016-01-30, 09:57
  #117917
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Det är viktigt att skilja på vittne och vittne

Adriana är ett vittne som talade med gm och hon blev rädd för sitt liv - hon kommer att minnas denna händelse i resten av sitt liv.
Jag vet vad jag talar om därför att jag var med om en liknande situation för snart 30 år sedan
Lisbet Palme är ett annat bra exempel på hur ett ansikte, ansiktsuttryck färger, kan etsa sig fast i en människas minne för alltid

Sedan finns det vittnen som mer är betraktare av en situation visserligen rädda men situationen är inte jämförbar med Adrianas
Då kan färger, detaljer i minnet skifta ganska rejält

Den mänskliga faktorn är inte ofelbar - med allt vad det innebär
Men den fungerar utmärkt ändå - se bara inom sjukvården
Varför hittar du på att hon blev rädd för sitt liv?
2016-01-30, 10:08
  #117918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Adriana var osäker vid fotoutpekandet och i hennes fall finns alla ingredienser för ett styrt utpekande.
Men säker när hon såg NB "live".
2016-01-30, 10:10
  #117919
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Men säker när hon såg NB "live".
När det inte var konfrontation med andra män att välja bland, utan hon visste vem som var misstänkt.
2016-01-30, 10:10
  #117920
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Det är dock stor skillnad på att ha nekrofila sexuella intressen och fantasier som man inte gör verklighet av utan man t.ex utövar sexakten på en sovande partner som du skrev eller att vissa par kan "leka lik", sminka sig som lik inför sexakten o.s.v, jämfört med den som övergår i äkta nekrofili och börjar "praktisera" på ett lik, en död kropp. Var dit jag ville komma, skillnaden där. Du har helt rätt i att nekrofiler kan vara "normala" utåt, men jag vill mena att det då gäller de som har det som just en sexuell fantasi, en dragning, att de känner sexuell stimulans över att fantisera och kanske "spela" sådana "lekar". Till en viss gräns. Visst är både sexuell sadism och nekrofili oerhört komplexa ämnen där många olika nyanser och avarter kan rymmas, tillika varierande psykiska störningar, eller inte.
Självklart skulle det behövas en RPU för att avgöra hur det ser ut i Nerijus fall, jag hoppas att det blir så. Här pratas det lite hej vilt om vad som helst men det är ändå vissa saker som det kan kännas mer angeläget att bemöta. Halkade in på "nekrofil-spåret" som svar till en skribent som upprepade att Nerijus "bara" gjort sig skyldig till griftefrid, att han hittat Lisas döda kropp som han förlustat sig på, att hon hängt sig själv. Ett sådant scenario är ju otänkbart. Finns inte.


I mitt exempel med en ”sovande partner” tänker jag inte på en rollek där båda partner är med utan även här på en parafili vid namn somnofili som har ett starkt samband med nekrofilens historia. Du onanerar t ex till partnern när den sover eller utför ett samlag utan medgivande då partnen på ett eller annat vis (sover, för högt alkoholintag, drogad exempelvis) är vid omedvetenhet. Vad vill jag ha sagt med detta då jo att även äkta nekrofiler kan leva i förhållanden eller vara gifta. En ganska stor procent i nekrofila studier är gifta (eller har varit), vi kommer upp i ca 40 procent faktiskt. Just myten att endast socialt missanpassade ensamstöringar som inte har någon som helst ”vanlig” sexuell erfarenhet bakom sig kan utför ”äkta” nekrofila handligar, den stämmer inte längre. Media hjälper i mångt och mycket till att lansera bilden av både nekrofiler och sexualsadister. Likaså wikipedia, böcker och filmer där dom extremaste fallen beskrivs. Sexualsadisten blir familjefadern som lever det vanligaste svenssonliv (även detta är till stor del en myt) som beskådats och nekrofilen är den gravt psykiskt störde ensamvargen som stympar lik som den grävt upp på begravningsplatsen och sedan tar hem för att sova och kelas med. Båda exempel finns men det är dom extremaste vi får massa info om.


Nekrofili har inget med detta brott att göra, inget som helst, och precis som du säger finns inte ett sådant scenario som målats upp i tråden av en viss skribent. Aldrig hört talas om något liknande faktiskt. Man kan helt bortse ifrån den versionen men min andemening med mina inlägg där jag bemöter t ex dig är att alla exempel på olika parafilier, den ena mer sanningsenlig än den andra, är att det endast blir gissningar gjorda på ÅK gärningsbeskrivning då NB som person är en fullständig gåta för tråden. Vi har ytterst lite på mannen och för att ställa olika "diagnoser" behövs mer än ett händelseförlopp. Sexualsadism som är mycket närmare sanningen i detta fall än nekrofili(som sagt var otänkbart)är ett svårt begrepp som går långt tillbaka i den stördes barndom och dit kommer vi inte för ingen RPU kommer att göras. Borde dock ha gjorts men varken försvar, åklagare eller domstol önskade en. Att IR nu i sista minuten la fram en önskan gills inte. Hon fick förfrågan i media om varför hon begärde en RPU det sa IR att hon inte ville svara på. Men det kan jag göra åt henne, hon greppar efter ett tidsbestämt straff vilket NB skulle kunna (notera kunna) få om han visar sig ha psykiska störningar som inte nödvändigtvis når upp till APS men lite ”rabatt” möjligtvis. Av samma anledning vill inte heller ÅK ha en.

Det var liksom handen i handsken för Wennerholm när IR kallade AJ att vittna om vilken gudomlig person NB är. Han gnuggade sig säkert om händerna och smålog, ingen RPU tänkte han nog endast. Vad IR tänkte lämnar vi åt sitt öde. Kalla AJ att vittna för att sedan begära en RPU behöver inte kommenteras destomer. . .
__________________
Senast redigerad av LKVN 2016-01-30 kl. 10:44.
2016-01-30, 10:16
  #117921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
När det inte var konfrontation med andra män att välja bland, utan hon visste vem som var misstänkt.
Men hon sa inte "Nej, det är inte han". Att vara misstänkt tvingar inte någon att känna igen den personen. Menar du att hon kände en press på sig att känna igen personen eftersom han var misstänkt? Hon tyckte sig känna igen, dock mycket osäker, NB "som en som var anställd hos Arne" redan innan man visste Lisas öde.
__________________
Senast redigerad av Vierstein 2016-01-30 kl. 10:18.
2016-01-30, 10:17
  #117922
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
I mitt exempel med en ”sovande partner” tänker jag inte på en rollek där båda partner är med utan även här på en parafili vid namn somnofoli som har ett starkt samband med nekrofilens historia. Du onanerar t ex till partnern när den sover eller utför ett samlag utan medgivande då partnen på ett eller annat vis (sover, för högt alkoholintag, drogad exempelvis) är vid omedvetenhet. Vad vill jag ha sagt med detta då jo att även äkta nekrofiler kan leva i förhållanden eller vara gifta. En ganska stor procent i nekrofila studier är gifta (eller har varit), vi kommer upp i ca 40 procent faktiskt. Just myten att endast socialt missanpassade ensamstöringar som inte har någon som helst ”vanlig” sexuell erfarenhet bakom sig kan utför ”äkta” nekrofila handligar, den stämmer inte längre. Media hjälper i mångt och mycket till att lansera bilden av både nekrofiler och sexualsadister. Likaså wikipedia, böcker och filmer där dom extremaste fallen beskrivs. Sexualsadisten blir familjefadern som lever det vanligaste svenssonliv (även detta är till stor del en myt) som beskådats och nekrofilen är den gravt psykiskt störde ensamvargen som stympar lik som den grävt upp på begravningsplatsen och sedan tar hem för att sova och kelas med. Båda exempel finns men det är dom extremaste vi får massa info om.


Nekrofili har inget med detta brott att göra, inget som helst, och precis som du säger finns inte ett sådant scenario som målats upp i tråden av en viss skribent. Aldrig hört talas om något liknande faktiskt. Man kan helt bortse ifrån den versionen men min andemening med mina inlägg där jag bemöter t ex dig är att alla exempel på olika parafilier, den ena mer sanningsenlig än den andra, är att det endast blir gissningar gjorda på ÅK gärningsbeskrivning då NB som person är en fullständig gåta för tråden. Vi har ytterst lite på mannen och för att ställa olika "diagnoser" behös mer än ett händelseförlopp. Sexualsadism som är mycket närmare sanningen i detta fall än nekrofili(som sagt var otänkbart)är ett svårt begrepp som går långt tillbaka i den stördes barndom och dit kommer vi inte för ingen RPU kommer att göras. Borde dock ha gjorts men varken försvar, åklagare eller domstol önskade en. Att IR nu i sista minuten la fram en önskan gills inte. Hon fick förfrågan i media om varför hon begärde en RPU det sa IR att hon inte ville svara på. Men det kan jag göra åt henne, hon greppar efter ett tidsbestämt straff vilket NB skulle kunna (notera kunna) få om han visar sig ha psykiska störningar som inte nödvändigtvis når upp till APS men lite ”rabatt” möjligtvis. Av samma anledning vill inte heller ÅK ha en.

Det var liksom handen i handsken för Wennerholm när IR kallade AJ att vittna om vilken gudomlig person NB är. Han gnuggade sig säkert om händerna och smålog ingen RPU tänkte han nog endast. Vad IR tänkte lämnar vi åt sitt öde. Kalla AJ att vittna för att sedan begära en RPU behöver inte kommenteras destomer. . .
Väldigt så förutsägbart mänskligt beteende är helt plötsligt.
2016-01-30, 10:19
  #117923
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Men hon sa inte "Nej, det är inte han". Att vara misstänkt tvingar inte någon att känna igen den personen. Menar du att hon kände en press på sig att känna igen personen eftersom han var misstänkt?
Jag menar att det finns ett syfte med konfrontationer där det finns flera personer att välja mellan.
2016-01-30, 10:29
  #117924
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag menar att det finns ett syfte med konfrontationer där det finns flera personer att välja mellan.
Hon har ju haft fotokonfrontation där hon svagare pekat ut NB bland två kandidater. Jag tror inte att hon bara för att "behaga" TR under ed pekat ut NB utan någon grund. Jag är övertygad om att hon var säker på att det var NB. Hon hade kunnat säga att det kan vara NB men att hon var osäker. Det var ingen som tvingade henne att absolut peka ut NB.
Men nu är det som det är med den saken. TR valde att bortse från vittnesmålet. Hur HR gör får vi se. Ingen kan egentligen kritisera HR om de negligerar Adrianas vittnesmål. Det är ju bara en länk i en indiciekedja som består av många fler länkar.
__________________
Senast redigerad av Vierstein 2016-01-30 kl. 10:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in