Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-29, 22:43
  #117877
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det fetstilta stämmer in på den som har utfört hela gärningsbeskrivningen, men rent praktiskt går den bara att utföra med ett medvetslöst offer, och då går mycket av sadismen förlorad.
Du förstår inte riktigt vad jag skriver utan blandar ihop detaljer, medvetet eller omedvetet det vet inte jag. Den djupgående psykiska störningen jag beskrev den finns hos en äkta nekrofil som övergått till praktisk handling, d.v.s försökt få sexuell tillfredsställelse via verklig kontakt med död kropp från att ha haft nekrofila sexuella intressen och fantasier. Passerat den gränsen med andra ord. En sexuell sadist som begår mord behöver inte alls lida av en djupgående psykiskt störning även om vi betraktar detta mord som "galet och avskyvärt". Den sexuella sadisten som mördat är oftast någon som på ytan verkar tämligen normal och skötsam. Däri ligger en väsentlig skillnad. Jag citerar mig själv då du ej riktigt tagit till dig vad sexuell sadism innebär i en sådant aggressivt eskalerande förlopp då gärningsmannen är utom sans och kontroll över sina egna handlingar när han vill uppnå sin extas. Allt går i ett. Men, jag tror inte att du egentligen är intresserad av att diskutera det verkliga förloppet, du vill bara öva argumentationsteknik och använder din orimliga teori till det, en teori du i praktiken så väl förstår är totalt osannolik. Men, ok, alla har sina egna intressen.

"Hos en sexuell sadist så blir aggressionen och sexualiteten till ett. Det kan ge ett otroligt intensivt förlopp vid ett mord t.ex. Aggressiviteten ökar på den sexuella stimulansen och vice versa. Explosivt och med kraft agerar gärningsmannen, kan inte hejda sig. Blir som ett mycket kraftfullt rus där gränser suddas ut. Nerijus B har agerat våldsamt aggressivt för att då nå maximal njutning och han kan omöjligt ha kunnat fokusera på exakt när hennes offrets hjärta slutade slå, de fungerar inte så utan han har fortsatt tills han var helt klar med det han ville åstadkomma. Om han då t.ex dragit av hennes kläder efter att hennes hjärta slutat slå så betyder inte det att han är nekrofil, utan han har helt enkelt varit så inne i sin gärning och sin egen tillfredsställelse, sitt ”rus” så han har bara fortsatt, tills han nått sitt maximala klimax. Maxad adrenalinutsöndring ihop med sexuell tillfredsställelse av skadan/döden han tillfogat sitt offer. I det här fallet är det också ganska typiskt ett sexualsadistiskt förfarande att ingen penetrering skett. Stimulansen ligger nämligen inte i detta utan i betraktandet av offret som är utan räddning, att titta på den nakna kroppen. Tejpningen är också en stark symbol för förövarens kontroll. Efter 100% fokusering på gärningen kommer sen fasen med att snabbt få undan kroppen som då inte längre fyller någon funktion för honom utan den skall snabbt bara döljas. Som han själv försöker dölja gärningen långt inom sig själv sen."
2016-01-29, 22:43
  #117878
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Just nu står det:

"Vad målet gäller: Mord"

Vilket inte alls motsäger det jag föreslog.
2016-01-29, 22:44
  #117879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hej matematiker, har du räknat ut vem som kan ha kommit på idén att ge honom denna order? - Hade den kände advokaten något förslag? - I annat fall får man nog betrakta en sådan senkommen förklaringsmodell som en bortförklaring som bara kan rendera ett högre straff.
Ja!!! Den kände advokaten, vill jag inte nämna namnet, Men Han Var Säker på att han skulle inte ge rådd Till NB att Förneka med såna tekniska bevis som finns!! Jag vill inte prata om vem advokaten är. Men han är en av de
skickligaste advokaterna som finns. Du kan vara säker om det
2016-01-29, 22:47
  #117880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jamen vad är det med dig, kan du inte läsa innantill ?
Läs mitt svar till dig igen, läs rätt, läs vad som AB sa i FUP !

Översättningen är det litet si och så med. Ett inte eller "inte" ett inte kan vara fel översatt.
Jag vet inte vilket väder det var, men hur som helst ville NB, enligt sin bror AB, ha ett väderomslag för att antalet personer som sökte efter Lisa skulle minska eller upphöra. Du verkar att medvetet vilja missförstå. Läs igenom alla förhör med AB så borde till och med du se en röd tråd i det hela. När väl AB fått klart för sig att Lisa Holm hittats, det bestialiska sätt som hon dödats på, broderns DNA, broderns beteende efter Lisa Holms försvinnande och uppmaning till AB och NB:s fru att ljuga om tidpunkter - då rasar allt för AB. Då inser han fakta - storebror är en bestialisk mördare - och då orkar AB inte med halvsanningar och lögner längre, utan faller till föga och berättar vad han vet.

Innan jag hamnade in på den här tråden om Lisa Holm trodde jag att NB ev. inte varit inblandad i Lisa Holms försvinnande. Trodde till och med att AB varit delaktig i morden. Men efter att ha läst inläggen i tråden - tagit del av vittnesmål i fupen av Aivaras och Nerijus Belevicius samt DNA bevis och domskälen i tingsrättsdomen står det helt klart att NB ensam eller tillsammans med någon mördat och transporterat Lisa Holms kropp till byssjan i Martorp. Det är långt ifrån första gången en mördare, trots överväldigande bevisning, förnekar sin illgärning. Det finns ju trots allt fortfarande en möjlighet att NB under långa ensamma kvällar och nätter i fängelsecellen tar sitt förnuft till fånga och berättar vad som egentligen hände. Och detta kanske han gör ifall han kan visa att hans inblanding i mordet på Lisa Holm renderar i ett kortare straff än livstid.
2016-01-29, 23:00
  #117881
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
AB kan mycket väl ha misstänkt att hans bror låg bakom mordet efter att polisen satt griller i huvudet på honom. Men han kan inte ha vetat om det var så, inte varit övertygad. Att i det läget berätta en massa skit som misstänkliggör NB ytterligare är rent ut sagt skändligt att göra som broder. Det vittnar om att AB är en mycket illojal och svekfull person. Alternativt är han extremt svag och lättpåverkad.
Om han lämnat falska uppgifter angående alibit så är det förståeligt att han tog tillbaka det för att inte själv bli indragen i processen, men det hade räckt med det. Läser man förhören med AB så är det tydligt att han bestämde sig för att rota fram all möjligt skit han kunde komma på om NB för att vara polisen till lags.
AB är mer troligt den enda i familjen som är vid sina sinnens fulla bruk och alla förhören påvisar snarare att det funnits varningssignaler men att han ignorerat dem då det är hans bror.
Han har rakt inte fått griller i huvudet utan berättar spontant och flertal delar överensstämmer i trovärdighet versus IB innan hon blir påverkad och får sin handbok om hur hon ska ändra åsikt.

AB har tydligt sagt att om han begått detta brott så är han inte längre min bror aka kommer ta avstånd.

Nu har IR försökt göra affär av detta avståndstagande från NBs rövslickarförening (morsan och frun).
Han har "försvunnit"..
Med tanke på vad Rönnbäckpajasen kommit med för övrigt kan man ignorera detta skitsnack.
Jämför gärna med hennes påstående att IB ville vara hemma med sin son och inte följa huvudregeln och infinna sig på plats i HovR.
Bah..
IB lämnade sin son och valde att försörjas av NB - hon valde bort sin son i flera år för detta helvetespatrask och enda anledningen att hon är med sin son nu beror på att helvetespatrasket har mördat.
Hyckleri på hög nivå.
IR har kallat alla utfall för att vända på alla stenar, att det är hennes jobb:
Hon har snarare vänt på gödselstackar och spridit sin dynga åt alla håll.
En helt värdelös advokat vars framfart inte handlar en gnutta om profession.
2016-01-29, 23:02
  #117882
Medlem
KeithRichardss avatar
Ju mer jag tänker på det - det bör knappast ha varit någon slump att fickringningen skedde just i anslutning till attacken. Adriana fick ju bad vibes av Nerijus, utan att han direkt betett sig illa, och drog, så Lisa kan ha känt något liknande vilket kan ha lett till att ringa upp pappan i smyg, som dessvärre kan ha varit den som avbröt kontakten. Samtidigt höll hon masken inför Nerijus.
Familjen har väl aldrig yttrat sig om huruvida Lisa brukade ringa upp av misstag?

Det är ruggigt att tänka på att Lisa kan ha varit vid liv många minuter efter attacken. Hur det måste ha känts "endast" i 10 minuter (18.27-18.37) under dessa förhållanden går bara inte att beskriva.
__________________
Senast redigerad av KeithRichards 2016-01-29 kl. 23:07.
2016-01-29, 23:20
  #117883
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
1. TR trodde henne inte.
2. Fortfarande inget mordbevis.
3. Det är lättare att skära sig med kniv än utan.
4. Han planerade inte att komma direkt efter Lisas död, det var en ren tillfällighet.
Vad TR tror är en sak; vad HR tror en annan - eller också är TR och HR överens om att joggerskans vittnesmål främst måste ses mot bakgrund av att hon kan ha sett bilder av NB i pressen (trots hennes säkra utpekande och trots minutklockningen av NB). - Jag anser dock att hennes utpekande är ett mycket starkt indicium mot NB och som även sammanfaller med hur LH bör ha lurats in i ladan. - Varje indicium måste sättas in i sitt sammanhang och här finns också två vittnen som sett NB:s bil 19.30 - 19.45 komma körande från Martorpshållet; något han förnekar och i stället menar deras iakttagelse härrör från lördagen.

NB:s blixtvisit i bostaden runt kl. 19 kan stämma med vad IB berättat. Fynden upphör också helt abrupt där grusvägen viker av mot bostaden, och det är likaså ett faktum att GJ passerat ladan runt 18.55 (och NB känner väl igen hans bil; s. 1594).

Det går inte att rumphugga historien genom att lyfta fram ett par enskilda saker men sedan inte vilja infoga resterande fakta och observationer; då blir hela bilden skev.

Att det är lättare att skära sig med kniv än utan blir i sammanhanget ungefär detsamma som att konstatera att det är lättare att plantera ett DNA-bevis än att plantera ett vittne - eller vice versa.

Så det var "en ren tillfällighet" att NB kom när LH hängt sig..? - Var det utsikten han skulle beundra, eller letade han fortfarande efter en plåtsax?

Det finns åtminstone tio DNA-bevis och tre vittnen (fem om AB/IB inräknas) som starkt talar för att NB under ett mycket snabbt och komprimerat förlopp (med nödvändighet snabbt pga att han lagt sig vinn om ett alibi; att ha ryggen fri och sin oförvitlighet orubbad) spanat på LH, attackerat henne, lurat in henne i ladan, fört henne till slaktrummet och hängt resp. emballerat henne; sett GJ och skyndsamt begett sig till bostaden med LH i bagaget. Martorp kan sedan pga GJ ha blivit ett kortsiktigt, temporärt gömställe som för stunden fick duga, men sedan gavs NB inte en chans att utan ett högriskbeteende ändra på sakernas tillstånd.
2016-01-29, 23:24
  #117884
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vad TR tror är en sak; vad HR tror en annan - eller också är TR och HR överens om att joggerskans vittnesmål främst måste ses mot bakgrund av att hon kan ha sett bilder av NB i pressen (trots hennes säkra utpekande och trots minutklockningen av NB). - Jag anser dock att hennes utpekande är ett mycket starkt indicium mot NB
Ja, för sjutton, man hör ju på inspelningen hur pass säker hon är.
2016-01-29, 23:29
  #117885
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
"
Intressanta inlägg du kommer med!

Du verkar kunnig inom det här området. Jag har funderat lite kring det hastiga förloppet. Vi får väl anta att Nejrus var förstagångsmördare. Brukar det gå så här fort när sexualsadister mördar? Eller var för att det (kanske) var första gången som han mördade?
2016-01-29, 23:36
  #117886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Ja, för sjutton, man hör ju på inspelningen hur pass säker hon är.

Tveklöst. Hon är säker på sin sak.

Hon är själv jurist, väl medveten om att hon skulle vitta och uppger att hon därför vinnlagt sig om att inte läsa tidningar/följa diskussionerna i media. Vidare säger hon att hon innan hon klev in i tingsrättssalen var osäker på om hon skulle känna igen den man som stoppat henne i juni.

Man hör tydligt att hon kan identifiera att den mannen är just NB. Det kommer direkt. Ja, det är han.

Så, även för mig är det ett starkt vittnesmål att lägga till indiciekedjan.
2016-01-30, 00:17
  #117887
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tveklöst. Hon är säker på sin sak.

Hon är själv jurist, väl medveten om att hon skulle vitta och uppger att hon därför vinnlagt sig om att inte läsa tidningar/följa diskussionerna i media. Vidare säger hon att hon innan hon klev in i tingsrättssalen var osäker på om hon skulle känna igen den man som stoppat henne i juni.

Man hör tydligt att hon kan identifiera att den mannen är just NB. Det kommer direkt. Ja, det är han.

Så, även för mig är det ett starkt vittnesmål att lägga till indiciekedjan.

Tror du på det?
Här har vi en kvinna som sannolikt är övertygad om att
hon va en hårsmån från att mista livet.

I själva verket har hon troligen läst allt hon kommit över.
Allt annat skulle överraska.
2016-01-30, 00:23
  #117888
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Du fortsätter att påföra Aivaras B otaliga dåliga egenskaper. Har du funderat på om du har en aning tunnelseende i din iver att smutskasta lillebrodern för att din vilja verkligen är att Nerijus skall vara oskyldig?
Har du aldrig tänkt tanken att det var enklare än det du beskriver?
Att Aivaras B helt enkelt talade sanning vilket är lätt hänt när man hamnat i någon form av chock?

Jag säger inte att AB nödvändigtvis har ljugit, men han har berättat saker som han visste skulle skada sin bror. Många av dessa uppgifter är helt onödiga och pekar inte på något vis mot att NB mördat LH utan är bara allmänt misstänkliggörande och komprometterande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in