Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-30, 18:13
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Frågan är väl var logiken finns i att en icke störd person begår ett stört brott?

Logiskt sätt så handlar det ju om att få brottet och brottslingen att passa ihop. Jag gissar att IRs poäng med att kalla AJ som anser att NB är just helt normal är att visa att NB är just normal. En helt normal person begår inte den typ av brott ÅK målat upp. Om HR anser att NB utfört detta störda brott så menar hon säkert att då måste de ju även anse att brottslingen, dvs NB, är störd och då ska ju en RUP till.

Det är helt klart något som inte riktigt stämmer om man anser att den som begått detta mord inte är störd om det gått till som ÅK hävdar. Det finns inga vägar runt det. Det är en sanning. En tautologi.

IR har knappast tänkt sig att NB ska sjukförklaras i en RPU utan tvärtom. Jag tror hon hoppas på ett fördelaktigt utlåtande i samma anda som personutredningen från Kriminalvården vilket skulle skapa ytterligare frågetecken kring om NB verkligen kan vara gärningsmannen. Det uppstår ju ett intressant läge om den rättspsykiatriska expertisen yttrar sig i stil med "NB uppvisar inga indikationer på en sexualsadistisk störning". Det blir då genast svårare att döma honom för mordet.

Hovrätten måste nästan gå med på att låta NB genomgå en RPU nu när det har begärts. Som du säger så förutsätter åklagarens gärningsbeskrivning närmast en mycket störd person.
2016-01-30, 18:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Varför skulle det göra det? Det här är ju bara en nätdiskussion vid sidan om rättsprocessen.
Jag svarade på din fråga, om jag övertygar någon.
Citat:
Men tingsrätten var inte på plats och kan inte veta huruvida Adriana är korrekt. Däremot vet tingsrätten att Nerijus blod fanns på Lisas kläder.
Hur vet den det? Var den på plats?
Citat:
Sen får var och en här dra sina egna slutsatser.
Och dina slutsatser övertygar väl inte någon, om jag inte sett fel...
Jag hoppas fortfarande att hovrätten fäller avgörandet på vad som framkom vid förhandlingen och inte vad jag skriver på Flashback.
2016-01-30, 18:23
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, detta löv bevisar ju att någon annan måste ha mördat Lisa, eller hur?

Ännu ett typiskt alternativteoretiskt "bevis" som vid närmare påseende skrumpnar ihop till ingenting alls.

Nja, men var kommer lövet ifrån? Kan du svara på det? Ligger det färska löv i ladan?
2016-01-30, 18:23
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Lägg först och främst ner med dina barnsliga härskartekniker. Du måste kunna diskutera utan att sjukförklara motparten och dennes uppfattning. Om du inte klarar det visar det du inte har tillräcklig tilltro till dina egna argument. Du undviker jämt och ständigt sakfrågan och går in någon sorts metadiskussion om ”alternativteoretiker” och deras bristande omdöme och verklighetsuppfattning. Det är skit samma vad du vill sätta för etikett på mig och andra forumdeltagare. Jag skulle kunna kalla dig något motsvarande nedvärderande och förminskande men det leder inte diskussionen någon vart.

Att tro att hela polismyndigheten skulle vara genomkorrupt och inblandad i en gigantisk konspiration vore naturligtvis paranoidt. Men att tro att alla polismän är hederliga och alltid följer regelboken är likaledes naivt. Det finns en motsatt ytterlighet till det du kallar alternativteoretiker, dvs de som misstror allt och alla, ser dolda motiv och mystiska omständigheter överallt och alltid kommer med långsökta förklaringar. Och det är den godtrogne som alltid litar på det som kommer från en auktoritet, är helt oförmögen till att tänka kritiskt och blint köper alla etablerade sanningar. En vis person förstår när man kan lita på något som sägs men också när det finns anledning att vara misstänksam och ifrågasättande.

Jag har aldrig påstått att det säkert skett en plantering utan bara pekat på möjligheten och alltid sagt att det i så fall måste ha rört sig om en enskild polisman som handlat på eget bevåg. Ingen har heller hävdat att det ska ha gjorts för att sätta dit en oskyldig ”oförvitlig baltisk gästarbetare” utan motivet har i så fall varit att säkerställa att den man är övertygad om är skyldig ska dömas för mordet.

Du har antagligen lyssnat på IB:s vittnesmål i hovrätten där hon berättade om hur poliser stått tillsammans och ropat ”gästarbetare!” åt henne. Att behandla en misstänkt så hånfullt tycker jag tyder på hat och förakt. Läser man här på forumet är det tydligt att det finns väldigt starka negativa känslor mot litauerna, utöver det personliga kan man skönja en fientlig hållning mot östeuropéer i allmänhet. Det är fullt tänkbart att liknande attityder och känslor finns inom polisen. Att polisen i ett tidigt skede var övertygade om NB:s skuld är för övrigt uppenbart.

Jag påstår inte att proverna är något starkt indicium för att det skett plantering men det öppnar för möjligheten. Som jag skrev i förra inlägget så måste saken utredas för att få fram några bevis eller indicier alternativt kunna utesluta det hela.

Alltsammans bottnar i att det finns så otroligt mycket i åklagarens gärningsbeskrivning som inte går ihop och NB ter sig inte rimlig som gärningsman för mig och flera andra här. Då DNA-spåren trots allt finns måste man fundera över andra förklaringar till hur de hamnat på LH:s kläder och där är plantering ett av flera alternativ.

Du tänker i motsatt bana - den blytunga DNA-bevisningen innebär att NB måste vara skyldig och då är allt annat oväsentligt och inte värt några analyser eller efterforskningar. Det är där vi skiljer oss åt men det finns ingen anledning att hålla på och sjukförklara varandra för det.

En sak ska du ha klart för dig: Jag förbehåller mig rätten att angripa alla som sitter och utan grund kastar skit på statstjänstemän och anklagar dem för allt möjligt utan skymten av bevis. Kalla det kollegialitet om du vill, men sån är jag. Jag blir förbannad av att läsa den jävla smörja som vräks ut i tråden här av folk som måste uppfinna teorier om grovt brottsliga poliser som vill sätta dit en oskyldig på nästan inget material alls (Blodproverna togs ju samma dag han greps väl - då hade man ju väldigt lite information om personerna, så den som enligt dina och andras teorier smetat blod från Nerijus lite här och var måste i princip ha varit helt likgiltig för om han var skyldig eller ej)

Dessutom var ju flertalet av de besudlingar som undersökts efter vad jag förstår synliga för blotta ögat. Fyra kriminaltekniker, Caroline, Thomas, Jenny och Helene, deltog vid undersökningarna på Martorp. och i ladan. Det verkar väl väldigt konstigt att någon anonym, ondskefull planteringspolis smetat dit NB:s blod/DNA på flera platser (inklusive några där också offrets "råkade" finnas) och därvid gjort besudlingar som de då knappast kan ha sett när de gjorde brottsplatsundersökningen. Utan att någon har reagerat.

Eller är det kanske så att du vill peka ut någon eller några av de här fyra personerna som skyldiga till den enligt dig fullt möjliga bevisplanteringen? Att de alltså på två olika platser (ladan och Martorp) anbringat blod de fått från en medkonspiratör ("Nu jävlar ska vi sätta dit skitbalten!") på flera ställen. Samma dag eller senast dagen efter brottet inträffade?

Man kan ju också fråga sig varför de inte passade på att fixa lite av Nerijus DNA på de topsprov de tog på Lisas kropp. Då hade ju saken varit ännu mer biff. Du kanske har någon förklaring på det?

I vart fall borde det ju ha varit lätt för dem när de ändå var i gång och planterade att sätta lite fler avtryck här och var för att inte råka ut för kritik från försvaret i en kommande rättegång för att spåren var "ologiska" eller "sporadiska", för att nu låna ett uttryck från en av dina medalternativteoretiker.

Om du tänker efter: Är inte det här lite som 11/9-konspirationsteorierna när man tänker efter? Ju mer man nystar i dem, desto fler personer på olika nivåer inser man måste ha varit inblandade. Om inte direkt så åtminstone genom att tiga och se åt ett annat håll. Men för varje person som måste inkluderas för att teorin ska kunna stämma så sjunker sannolikheten drastiskt, det inser du väl?

Du klagar på att du blir sjukförklarad av mig. Jag vet ärligt talat inte hur det står till med just din psykiska hälsa. Förmodligen är du också medveten om att flera av trådens mest envisa alternativteoretiker företer mycket klara tecken på endera autismspektrumproblematik, paranoid personlighetsstörning (ev med rent psykotiska inslag) eller missbruksproblem. I vissa fall troligen i kombination. Men jag ska ge dig en chans:

Förklara varför din oskuldsteori är mer trolig än teorin att saker och ting är vad de verkar och att Nerijus är den skyldige. Vilka omständigheter i fallet är det som du finner talar så starkt för hans oskuld att du kommer fram till att en teori som inkluderar BÅDE en mördare som inte lämnat några spår efter sig och inte observerats av någon (såvitt känt) OCH korrumperade poliser som redan samma dag som brottet uppdagades bestämde sig för att sätta dit en (antagligen) oskyldig hantverkare för att han uppträtt lite misstänkt i samband med maskletning typ.

Jag är idel öra.
2016-01-30, 18:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
En sak ska du ha klart för dig: Jag förbehåller mig rätten att angripa alla som sitter och utan grund kastar skit på statstjänstemän och anklagar dem för allt möjligt utan skymten av bevis. Kalla det kollegialitet om du vill, men sån är jag. Jag blir förbannad av att läsa den jävla smörja som vräks ut i tråden här av folk som måste uppfinna teorier om grovt brottsliga poliser som vill sätta dit en oskyldig på nästan inget material alls (Blodproverna togs ju samma dag han greps väl - då hade man ju väldigt lite information om personerna, så den som enligt dina och andras teorier smetat blod från Nerijus lite här och var måste i princip ha varit helt likgiltig för om han var skyldig eller ej)

Dessutom var ju flertalet av de besudlingar som undersökts efter vad jag förstår synliga för blotta ögat. Fyra kriminaltekniker, Caroline, Thomas, Jenny och Helene, deltog vid undersökningarna på Martorp. och i ladan. Det verkar väl väldigt konstigt att någon anonym, ondskefull planteringspolis smetat dit NB:s blod/DNA på flera platser (inklusive några där också offrets "råkade" finnas) och därvid gjort besudlingar som de då knappast kan ha sett när de gjorde brottsplatsundersökningen. Utan att någon har reagerat.

Eller är det kanske så att du vill peka ut någon eller några av de här fyra personerna som skyldiga till den enligt dig fullt möjliga bevisplanteringen? Att de alltså på två olika platser (ladan och Martorp) anbringat blod de fått från en medkonspiratör ("Nu jävlar ska vi sätta dit skitbalten!") på flera ställen. Samma dag eller senast dagen efter brottet inträffade?

Man kan ju också fråga sig varför de inte passade på att fixa lite av Nerijus DNA på de topsprov de tog på Lisas kropp. Då hade ju saken varit ännu mer biff. Du kanske har någon förklaring på det?

I vart fall borde det ju ha varit lätt för dem när de ändå var i gång och planterade att sätta lite fler avtryck här och var för att inte råka ut för kritik från försvaret i en kommande rättegång för att spåren var "ologiska" eller "sporadiska", för att nu låna ett uttryck från en av dina medalternativteoretiker.

Om du tänker efter: Är inte det här lite som 11/9-konspirationsteorierna när man tänker efter? Ju mer man nystar i dem, desto fler personer på olika nivåer inser man måste ha varit inblandade. Om inte direkt så åtminstone genom att tiga och se åt ett annat håll. Men för varje person som måste inkluderas för att teorin ska kunna stämma så sjunker sannolikheten drastiskt, det inser du väl?

Du klagar på att du blir sjukförklarad av mig. Jag vet ärligt talat inte hur det står till med just din psykiska hälsa. Förmodligen är du också medveten om att flera av trådens mest envisa alternativteoretiker företer mycket klara tecken på endera autismspektrumproblematik, paranoid personlighetsstörning (ev med rent psykotiska inslag) eller missbruksproblem. I vissa fall troligen i kombination. Men jag ska ge dig en chans:

Förklara varför din oskuldsteori är mer trolig än teorin att saker och ting är vad de verkar och att Nerijus är den skyldige. Vilka omständigheter i fallet är det som du finner talar så starkt för hans oskuld att du kommer fram till att en teori som inkluderar BÅDE en mördare som inte lämnat några spår efter sig och inte observerats av någon (såvitt känt) OCH korrumperade poliser som redan samma dag som brottet uppdagades bestämde sig för att sätta dit en (antagligen) oskyldig hantverkare för att han uppträtt lite misstänkt i samband med maskletning typ.

Jag är idel öra.
Om DNA hade hittats, eller låtsats hittas, på Lisas kropp eller i NB:s bil hade ingen kunnat sagt: "Det är inte planterat, för i så fall hade det funnits på Lisas kropp och i NB:s bil".

Varför sjukförklarar du någon ena dagen för att nästa dag säga att du inte vet hur det är med dennes hälsa?

Jag är också idel öra: (FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
2016-01-30, 18:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nja, men var kommer lövet ifrån? Kan du svara på det? Ligger det färska löv i ladan?

Menar du att det blir lättare att köpa lövets existens om man tänker sig att kroppen har flyttats dit vid ett senare tillfälle?

Det fanns ju uppenbarligen vegetation med liknande löv precis utanför byssjan. Han kan förutom kroppen också ha kånkat iväg kläderna som låg ovanpå kroppen från ladan. Han har också varit och sprungit runt rishögen. Allt i ett säkerligen fortfarande väldigt uppjagat tillstånd. Det känns knappast särskilt långsökt att han på något vis i den processen råkar riva med sig ett löv nånstans ifrån och inte ser/inte bryr sig om att det ligger där bland kläderna han nödtorftigt täcker kroppen med.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Verkligheten är ALDRIG 100% logisk och konsekvent. Det finns garanterat inget spaningsmord där inte utredningen innehåller frågetecken, anomalier eller svårförklarade observationer. Vissa av dem kanske inte helt förenliga med huvudhypotesen. Betyder det att alla som åtalas och döms är oskyldiga? NEJ - så klart inte. Det handlar om att saker inträffar slumpmässigt och att vissa observationer bara har ett skenbart samband eller skenbart går emot huvudhypotesen.

Men i trådar som denna dras ALLT - jag menar verkligen ALLT - man kan hitta som ser det minsta yttepytte "mystiskt" ut fram och presenteras som "bevis" för att något är skumt. Krattade grusgångar, löv, mjölkpaket i ett ödehus, att DNA fanns på ett ställe men inte på ett annat. Att ett vittnes observation inte stämde exakt med hur en viss bil ser ut enligt en fyrfärgsbroschyr från tillverkaren.

Med den tekniken kan i stort sett vad som helst dras i tvivelsmål. Det finns det ju roliga exempel på också. Som det här: http://www.konspiration58.com/intro.php
2016-01-30, 18:42
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag svarade på din fråga, om jag övertygar någon.
Och varför skulle jag syfta på andra än de som finns här, där vi håller hus?
Citat:
Hur vet den det? Var den på plats?
Vi litar på kriminaltekniken, annars kan vi ju lägga ner hela grejen.
Citat:
Jag hoppas fortfarande att hovrätten fäller avgörandet på vad som framkom vid förhandlingen och inte vad jag skriver på Flashback.
Vilket jag inte har berört, jag noterar bara att jag inte har sett en enda person här som du har lyckats övertyga med någon av dina hypoteser efter alla dina 100-tals timmars närvaro här.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-01-30 kl. 18:46.
2016-01-30, 18:47
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
IR har knappast tänkt sig att NB ska sjukförklaras i en RPU utan tvärtom. Jag tror hon hoppas på ett fördelaktigt utlåtande i samma anda som personutredningen från Kriminalvården vilket skulle skapa ytterligare frågetecken kring om NB verkligen kan vara gärningsmannen. Det uppstår ju ett intressant läge om den rättspsykiatriska expertisen yttrar sig i stil med "NB uppvisar inga indikationer på en sexualsadistisk störning". Det blir då genast svårare att döma honom för mordet.

Hovrätten måste nästan gå med på att låta NB genomgå en RPU nu när det har begärts. Som du säger så förutsätter åklagarens gärningsbeskrivning närmast en mycket störd person.

Vill du bli tagen med respekt i tråden så måste du visa att du har förmåga att ta till dig fakta som presenteras för dig och inte leva kvar i dina egna fantasier om hur olika saker förhåller sig.

I det här inlägget: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad förklarade jag tydligt för dig att en RPU inte utgör bevisning i målet. Den "beställs" när det är klart eller förefaller troligt att den åtalade kommer att dömas för brottet. Syftet är endast att klargöra om personen lider av så grav psykisk störning att påföljden rättspsykiatrisk vård kan komma ifråga.

Du verkar heller inte förstå (vilket förmodligen är en av förklaringarna till att du hänger fast i dina oskuldsteorier) att i en domstol gäller det som jag sammanfattat med Först bevisen - sen psykologisk analys Det kan möjligen finnas enstaka domar med marginell bevisning där domstolen i sina friande domskäl anfört att den misstänkte lever under ordnade förhållanden och inte tidigare varit misstänkt för brott. Men om du tror att ett utlåtande a'la "Vi hittar ingen sexualsadistisk störning hos Bilevicius" skulle få domstolen att bortse från den tekniska bevisningen så visar du att du inte har begripit ett dugg om hur en domstol resonerar.

Advokatens senkomna yrkande om RPU är enligt min mening tecken på inkompetens. Om hon verkligen tror att klienten är knäpp och skulle må bättre av att få sitta på Säter eller Karsudden så borde hon ha föranstaltat om det när det fortfarande fanns chansen att få det gjort och inte bara slänga fram det i sin slutplädering i (antagligen) sista instans. Som argument i själva pläderingen är det naturligtvis också helt utan värde och blir därför bara ännu ett exempel på hur dåligt Inger Rönnbäck har skött försvaret för sin klient. Jag förstår att Silbersky var stenhård i sin kritik mot henne.
2016-01-30, 18:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Och varför skulle jag syfta på andra än de som finns här, där vi håller hus?
Hur ska jag veta vem du syftar på?
Citat:
Vi litar på kriminaltekniken, annars kan vi ju lägga ner hela grejen.
Vilka du och dina löss litar på skiter jag i. Tingsrätten trodde på vittnet från NFC, men inte på Adriana.
Citat:
Vilket jag inte har berört, jag noterar bara att jag inte har sett en enda person här som du har lyckats övertyga med någon av dina hypoteser efter alla dina 100-tals timmars närvaro här.
Jaså, det har du inte. Jaha.
2016-01-30, 19:01
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Vilka omständigheter i fallet är det som du finner talar så starkt för hans oskuld att du kommer fram till att en teori som inkluderar BÅDE en mördare som inte lämnat några spår efter sig och inte observerats av någon (såvitt känt) OCH korrumperade poliser som redan samma dag som brottet uppdagades bestämde sig för att sätta dit en (antagligen) oskyldig hantverkare för att han uppträtt lite misstänkt i samband med maskletning typ.

Jag är idel öra.
Och det fetade ska kombineras med den, om möjligen inte så sannolika, risken att den VERKLIGE mördare träder fram, eller av andra orsaker senare kommer att antingen erkänna eller överbevisas om sin skuld. Nu snackar vi risker i den högre sfären - för en planterare.
2016-01-30, 19:02
Medlem
Citat:
Vill du bli tagen med respekt i tråden så måste du visa att du har förmåga att ta till dig fakta som presenteras för dig och inte leva kvar i dina egna fantasier om hur olika saker förhåller sig.

I det här inlägget: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad förklarade jag tydligt för dig att en RPU inte utgör bevisning i målet. Den "beställs" när det är klart eller förefaller troligt att den åtalade kommer att dömas för brottet. Syftet är endast att klargöra om personen lider av så grav psykisk störning att påföljden rättspsykiatrisk vård kan komma ifråga.

Du verkar heller inte förstå (vilket förmodligen är en av förklaringarna till att du hänger fast i dina oskuldsteorier) att i en domstol gäller det som jag sammanfattat med Först bevisen - sen psykologisk analys Det kan möjligen finnas enstaka domar med marginell bevisning där domstolen i sina friande domskäl anfört att den misstänkte lever under ordnade förhållanden och inte tidigare varit misstänkt för brott. Men om du tror att ett utlåtande a'la "Vi hittar ingen sexualsadistisk störning hos Bilevicius" skulle få domstolen att bortse från den tekniska bevisningen så visar du att du inte har begripit ett dugg om hur en domstol resonerar.

Advokatens senkomna yrkande om RPU är enligt min mening tecken på inkompetens. Om hon verkligen tror att klienten är knäpp och skulle må bättre av att få sitta på Säter eller Karsudden så borde hon ha föranstaltat om det när det fortfarande fanns chansen att få det gjort och inte bara slänga fram det i sin slutplädering i (antagligen) sista instans. Som argument i själva pläderingen är det naturligtvis också helt utan värde och blir därför bara ännu ett exempel på hur dåligt Inger Rönnbäck har skött försvaret för sin klient. Jag förstår att Silbersky var stenhård i sin kritik mot henne.

Men du verkar inte begripa att en RPU undersökning påvisar psykisk ohälsa eller inte, en fullständigt frisk man mördar ingen person så som när det gäller Lisa, Åklagaren påvisar att mördaren är sjuk, men om RPU:n visar att han är frisk då?
Ja då kan han inte kunnat utföra mordet, så enkelt är det.
Friska människor får inte sinnesförvridna idéer och går ut och mördar, det är sjuka människor som mördar på det här sättet.

Du kan inte bara sitta och försvara felaktigt handlande, polisutredning och den första rättegången var skev, och det finns många frågetecken.

Det finns en lång historia av rättsröta i Sverige och mycket av denna rättsröta begicks på grund av att enskilda poliser valde att tro på fel teorier, eller statsråd som medvetet begått brott för att skydda högre personer (Quensel)

Hur vet du att Lisa Holm fallet inte är en form av en ny Quickutredning, det vill säga inkompetenta poliser som gjort fel hela vägen?

Men skulle Sveriges rättssystem styras av sådana som dig skulle mängder med oskyldiga sitta inlåsta.
2016-01-30, 19:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Men du verkar inte begripa att en RPU undersökning påvisar psykisk ohälsa eller inte, en fullständigt frisk man mördar ingen person så som när det gäller Lisa, Åklagaren påvisar att mördaren är sjuk, men om RPU:n visar att han är frisk då?
Ja då kan han inte kunnat utföra mordet, så enkelt är det.
Friska människor får inte sinnesförvridna idéer och går ut och mördar, det är sjuka människor som mördar på det här sättet.

Du kan inte bara sitta och försvara felaktigt handlande, polisutredning och den första rättegången var skev, och det finns många frågetecken.

Det finns en lång historia av rättsröta i Sverige och mycket av denna rättsröta begicks på grund av att enskilda poliser valde att tro på fel teorier, eller statsråd som medvetet begått brott för att skydda högre personer (Quensel)

Hur vet du att Lisa Holm fallet inte är en form av en ny Quickutredning, det vill säga inkompetenta poliser som gjort fel hela vägen?

Men skulle Sveriges rättssystem styras av sådana som dig skulle mängder med oskyldiga sitta inlåsta.
Det där är inte sant. Dalby- och Dalaröpapporna blev friskförklarade, trots att de mördade sin fru och sitt spädbarn respektive sina två småbarn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in