2016-01-25, 12:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är osakligt om det inte finns något som tyder på att det är så.
Om man anser att det blir sakligt för att det kan vara så betyder då att det vore sakligt att skylla på utomjordingar. Eller kanske KGB eller CIA.
Finns inget alls som tyder på det men det kan vara så.

Det är inte försvaret som ska bevisa. Det är åklagaren som ska visa att det som han lägger NB till last genom gärningsbeskrivningen faktiskt har hänt. IR:s slutkläm om avsaknad av spår i bil, byssja, på kropp, tejp, det är råa fakta. Jag kan inte se att åklagaren har visat att NB utförde en hängning och därefter transporterade offret till byssjan, kan du?
2016-01-25, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det inlägg du svarade på skrev helt rätt. Men du läste fel.

Det finns 10 DNA spår - spår som var förutsagda. Det borde du tillagt.

Spåren var inte "förutsagda". Jag vet att du dragit upp förhören där du påstår att FL hänvisar till bevisning som inte fanns då men där har du fel.
I de förhören där FL nämner DNA bevisning mot NB så är det som så att DNA bevisningen finns att tillgå.

Faktum är att FL redogjorde för det i rätten(HR) och att det var just tillgången till den bevisningen som var motivationen till att han sade till NB att det fanns nog för att få honom fälld.
2016-01-25, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Visst. Osaklig kritik:
DNA hanterats felaktigt. Osakligt eftersom inget alls tyder på det.
DNA kan vara planterat. Osakligt. Finns inget alls som indikerar något sådant och det antyder att polisen och NFC är korrupt utan något som helst belägg.
DNA kan vara kontaminerat/överfört från existerande spår i ladan. Den teorin blev helt krossad av NFC. IRs vittne hade inget alls att komma med. Alltså osakligt att fortsätta på det spåret.
Insinuerar att AB är skyldig. Osakligt. AB har alibi. AB har till och med ett falskt alibi från NB
Påstår att militären tagit över/lett utredningen helt utan belägg. Osakligt.
Lade en halv rättegångsdag på att kritisera förhör med NB som inte ens användes i rätten och hade ingen som helst betydelse för utredningen eller domen. Osakligt.

Nja, hon säger så här, i alla fall den här gången

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6352667

Citat:
Mats:
"Jag påstår inte att någon polis med vilja gjort någonting för att sätta dit honom, men det kan ha skett ett misstag. När man samlar in material är det oerhört viktigt att det sköts på rätt sätt, det vet vi ingenting om" 10:12, 25 January 2016
2016-01-25, 12:50
Medlem
"- Inget spår på flickan, inte i byssjan, inte på tejpen, inte på snöret, inte i bilen."

Enligt Aftobladets referat så uttryckte sig IR exakt så i sin slutplädering. Med spår på flickan avsåg hon väl då DNA spår på kroppen. Hade Lisas DNA hittats i NB:s bil hade saken varit solklar. Och det här med att NB:s frus DNA hittats innanför Lisas trosor gör en rätt förbryllad. Hade NB haft sex med sin fru - inte tvättat sig efteråt - och sedan någon timme efteråt fört över fruns DNA på Lisas trosor. Låter mycket långsökt.
2016-01-25, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är inte försvaret som ska bevisa. Det är åklagaren som ska visa att det som han lägger NB till last genom gärningsbeskrivningen faktiskt har hänt. IR:s slutkläm om avsaknad av spår i bil, byssja, på kropp, tejp, det är råa fakta. Jag kan inte se att åklagaren har visat att NB utförde en hängning och därefter transporterade offret till byssjan, kan du?

Det finns DNA spår på snöre och på insidan av kläder. Vittnesmål placerar även NB på platsen vid aktuell tid.
Bevisningen för att NB varit minst delaktig i mordet är väldigt stark och samtidigt finns det inget alls som tyder på att någon annan varit inblandad.

Jag kan inte se det bevisat att det var just en hängning. Men jag ser det som bevisat att LH mördats via strypning/hängning och att 10 DNA-spår pekar på att NB är GM och inget pekar mot någon annan.
Jag ser inget rimligt tvivel i skuldfrågan även om alla detaljer inte är helt klarlagda.
2016-01-25, 12:53
Medlem
Fribbäs avatar
Nu är detta mål på tapeten igen och ser ingen anledning att tvivla på NBs skuld. IR kör samma gamla harranger om mystiska människor som kan ha gjort det. Allt från okänd person till myndigheter.

Var aktiv i tråden för ca 60.000 inlägg sedan och då fanns det folk som vilt och konspiratoriskt ifrågasatte DNA-spåren. Jag förfasas över att samma konspiratoriska personer sitter fortfarande och snurrar med exakt samma argument. Häpnadsväckande.

Skuldfrågan kommer inte att ändras, förmodligen inte straffet heller. Allt kommer verkställas.
2016-01-25, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikarus80
"- Inget spår på flickan, inte i byssjan, inte på tejpen, inte på snöret, inte i bilen."

Enligt Aftobladets referat så uttryckte sig IR exakt så i sin slutplädering. Med spår på flickan avsåg hon väl då DNA spår på kroppen. Hade Lisas DNA hittats i NB:s bil hade saken varit solklar. Och det här med att NB:s frus DNA hittats innanför Lisas trosor gör en rätt förbryllad. Hade NB haft sex med sin fru - inte tvättat sig efteråt - och sedan någon timme efteråt fört över fruns DNA på Lisas trosor. Låter mycket långsökt.

Behöver inte varit sex. Kan ha varit så att IR nyst på NBs ärm eller liknande. Finns många sätt att lämna sekret på någon eller dess kläder.
Det som inte kan bortförklaras är DNA träffarna på LHs kläder och då främst de på insidan kläderna.
IRs DNA kan ha kommit antingen via direkt kontakt eller överföring. Direkt kontakt är uteslutet vilket lämnar överföring vilket då blir till ett starkt bevis mot NB. IR har ingen kontakt med ladan, byssjan eller LH. Överföringen måste alltså skett mellan GM coh LH vilket ger att GM är någon som IR har så mycket kontakt med att hon lämnar sekret på personen eller personens kläder....
2016-01-25, 12:57
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Det är inte bara DNA det handlar om utan även klara vittnesuppgifter om att lituarnas bil kommit från Martorp vid 19.30. Kan bara vara Nerijus eftersom Aivaras har alibi från hustrun och trafik på sin dator.
Senast redigerad av AlbusDumbledore 2016-01-25 kl. 13:02.
2016-01-25, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Hur vet du att de tog blodprov på NB? Han topsades.

Det framkommer i rättsprocessen.

Visst det normala är att topsas. Varför då ta blodprov och mörka det?

Precis som att den kränkande undersökningen med IB:s trosor mörkades.
Vad fanns för anledning till det?
2016-01-25, 12:59
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Det finns nerijus blod på insidan av Lisas byxor, plus DNA på snöret. Hur förklarar du det?

Jag repeterar:

Det har inte hittats DNA på snöret som fanns runt Lisas hals. Det fanns på snuttarna som hittades i ladan då man avspärrade den igen efter att Lisa hittats.

Att man har hittat DNA och/eller NBs blod på insidan av jeansen är ju mer besvärande men varför togs dessa av i byssjan? Varför tog man av snaran i byssjan? Varför fick inte rättsläkaren som gjorde obduktion och utlåtanden i fallet göra detta efter dennes undersökning var klar?
2016-01-25, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men inget intresse finns på valet av Tore Brandtler. Vad säger det?

Jag vet nästan ingen ting om T Brandtler.

Han försvarade "kannibalen" och han har bas Skövde, det är
ungefär vad jag vet om honom.
Vän till familjen kanske.
2016-01-25, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, det tyder på att SH har en ängels tålamod men till slut fick nog av försvarstantens jolmerier och halvkvädna visor. - Han tog sina kollegor i försvar eftersom IR insinuerade att militären i princip instruerat MPS att NB skulle sättas dit.Med en sådan försvarare kan man knappast bli dömd annat än till livstids fängelse. - IR fick dock till en liten välbetald knorr om att den snabbkörande NB möjligen skulle behöva genomgå en rättspsykiatrisk undersökning.

Man kan nog tolka det som att IR vet vart det hela kommer att landa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in