Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-04, 06:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Du ställer en ganska simpel frågeställning. Är inte du kapabel till iaf lite högre nivå, med eget tänk?

Om han lyckas locka henne till ladan av hennes (till synes) fria vilja, finns ingen orsak att tysta henne förrän själva överfallet sker, vilket det då troligtvis gör i ladugårdsöppningen eller direkt innanför, snabbt dragandes i skymundan genom dörren mot djurdelen.

Tror du han ens skulle tänka på att det föga troligt rör sig folk utanför?
Jag pratar givetvis om instinkt. Hon skriker när han överfaller, och jag tror inte han är så kylig att han räknar med att hon inte hörs, utan att det blir bråttom att få av hjälmen omgående.
Har du redan glömt att Lisa inte gick över vägen frivilligt i hans sällskap?
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Karta/vägbeskrivning som förmådde Lisa att gå till ladan kan vi glömma.

Om Lisa var så misstänksam att hon kopplade upp ett telefonsamtal hade hon inte följt med, och i en sådan paniksituation som du beskriver hade hon inte hunnit använda mobilen.

Om Lisa satt på moppen och fingrade på mobilen hade hon hjälmen på huvudet. Man tappar inte örhängen med integralhjälm på huvudet.
Det måste ha varit överfall redan vid moppen, och frågan kvarstår. Hur kunde hon tappa örhängen innanför dörren till djurdelen?
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Jag tror att han närmat sig henne när hon stod vid mopeden, innan hon ens tagit på sig hjälmen. Han har frågat henne om hon kan visa vägen till Medelplana eller annat. Han har väl bott flera år i Sverige så några svenska ord måste han kunna, han är väl inte förståndshandikappad? Hon har stått vid mopeden för att göra sig klar att åka, ser honom komma, gestikulerande, kanske han ropar "vänta lite, excuse me" eller nåt. Hon blir lite överraskad, ringer pappans nr "för säkerhets skull", eller så är det bara en vanlig "fickringning". Nerijus säger något enkelt, "visa vägen, hitta Medelplana" el.dyl och "snälla, hjälpa, visa kartan bil"(låter givetvis snäll och hjälplös, bedjande) Hjälmen håller hon i handen. Och Lisa svarar "det är klart", hon är väluppfostrad och hjälpsam och känns svårt att neka hjälp till någon som är äldre och jobbar där. Situationen känns lite olustig och obekväm för Lisa men hon tror att hon är i en trygg miljö och hon känner ju igen gästarbetaren som bett om hjälp, han "tillhör området". Hon följer över vägen där han har sin bil parkerad med öppen dörr mot ladans öppna ingång. Han har kartan liggandes på framsätet vid öppna bildörren och han pekar på kartan till Lisa som böjer sig lite för att ta upp den. Då övermannar han henne, spark i knävecket, tar kraftigt tag om henne samtidigt som han håller för hennes mun och drar snabbt in henne den korta biten in i ladan. Han har förberett med det blå snöret, han har en del av det på sig, drar det runt hennes hals samtidigt som han drar henne in mot rummet där han sen hänger henne. Hon har försökt kämpa emot, instinktivt försöka lossa strypsnaran runt halsen men hon blir medvetslös ganska fort och har fått blod under naglar och på handled av att desperat försöka lossa snaran. Ena örhänget tappas på vägen, när hon försökt kämpa emot. Andra örhänget lossnade när han kraftigt drog snaran över hennes hals. Sen fortsätter han med hängningsprocessen i mjölkrummet. Hon är förhoppningsvis medvetslös när han hänger henne.
Utan att vara totalt insatt i alla microdetaljer så tror jag att det inte skulle vara otroligt om sanningen ligger relativt nära det jag beskrivit. Är ett fruktansvärt mord det här men jag tror det är lönlöst att haka upp sig på för mycket små detaljer för vi kan ändå inte veta hur offret eller mördaren tänkte eller agerade just då, vad som ter sig normalt för den ena människan ter sig inte normalt för andra så logiken är inte alltid så uppenbar. Det exakta förloppet kan vi bara få om Nerijus B börjar prata men unna honom inte den tillfredsställelse och makt det ger honom, att människor ska fortsätta undra till förbannelse.
Samma svar till dig.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-02-04 kl. 06:38.
2016-02-04, 06:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Jag vet, jag har granskat samtliga, men några personer har ändå refererat till honom som den tandlöse. Man måste ju trots allt öppna munnen något när man talar. Kanske är det så att det är lättare att se tandlösheten t.ex underifrån, om man är kortare än han.
Ja, så varför sa inte Adriana något om det?
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-02-04 kl. 06:41.
2016-02-04, 06:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Jag hoppas verkligen att du inte tror att handsken inte kunde ha blåst in i ladan för att vinden var västlig? Det tror du antagligen eftersom du skriver som du gör, men vinden är aldrig konstant. Den ändrar sig både i styrka och riktning när det blåser. När vädertanten du ser på tv säger att vinden är västlig är det ett medeltal.
Jag ifrågasatte inte att den blåste, jag frågade varifrån den blåste.
2016-02-04, 06:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Utifrån och in i ladan. Som ett exempel.
Utifrån vilken sida?
2016-02-04, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
En sanning är i vart fall att det absolut inte finns något alls som talar emot att Lisa dog den 7 juni.

Det är det TR har och HR kommer att ha till grund i domen. Det finns absolut ingenting som pekar mot annat än det som kommit fram under obduktionen av kroppen.
2016-02-04, 07:13
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Det är det TR har och HR kommer att ha till grund i domen. Det finns absolut ingenting som pekar mot annat än det som kommit fram under obduktionen av kroppen.

Det som kom fram under obduktionen är att hon dog någon gång den 7-9 juni. Rättsläkaren kunde inte precisera det närmare.

Då ÅK redan byggt sitt case så övertalade denna (säker med god hjälp av den som verkligen drog i tåtarna) att ändra sitt uttalande. Det är ju tydligen regler på det nu fö tiden.
2016-02-04, 07:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det spelar ingen roll. Saker på marken blåser åt olika håll även om du fått höra att vinden är västlig.
Jag frågade #helsan varifrån handsken blåste och du svarar att det inte spelar någon roll. Hur vet du det? Vet du varför jag frågade? Varför lade du dig i diskussionen öht?
2016-02-04, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det som kom fram under obduktionen är att hon dog någon gång den 7-9 juni. Rättsläkaren kunde inte precisera det närmare.

Då ÅK redan byggt sitt case så övertalade denna (säker med god hjälp av den som verkligen drog i tåtarna) att ändra sitt uttalande. Det är ju tydligen regler på det nu fö tiden.

Har inte tillgång till FUP nu, men om jag inte missminner mig har obducenten uttalat att Lisa dog den 7:e. Däremot har IR och hennes sida påtalat att Lisa KAN ha levt längre (läs, hållits fången), men att hon dött senast den 11:e.

Någon som kommer ihåg?

Oavsett finns det ingen bäring på att hon skulle ha varit levande i dagar efter hennes försvinnande. Speciellt med tanke på den händelsekedjan som presenterats av ÅK som de facto är, mer eller mindre, exakt vad som sannolikt hänt Lisa. Det finns inga spår, som binder eller pekar mot annan GM än NB. Har man läst FUP och har en viss läsförståelse och kan tolka domar - är man övertygad om att ÅK har rätt person.

Det är så djävla respektlöst att sitta och dividera om helt ovidkommande analyser om bagateller som inte har med själva brottet att göra. Människor som NB mördar dagligen runt jorden, han är absolut inte någon abnormitet som mördare. Jag skulle vilja säga att han faktiskt ter sig mer och mer som en typisk mördare ju mer som kommer fram.
2016-02-04, 07:27
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Som så mycket annat i denna "gedigna" FUP. Man blir ju mörkrädd av hur mycket inkompetent folk det måste finnas inom rättsväsendet som anser att denna FUP är bra och väl genomförd.

Låt oss lista alla uppenbara fel och brister i denna gedigna FUP.

*Ingen teknisk undersökning av byssjan, den mest intressanta platsen i det här fallet.
*Ingen undersökning av NB:s kläder.
*Ingen undersökning av kaféet.
*Rättsläkaren ändrade sitt utlåtande efter åklagarens önskemål.
*Värdelös fotokonfrontation med Adriana.
*Ingen fotokonfrontation gjord med pizzavittnet.
*Tvivelaktiga förhörsmetoder med de misstänkta.
*Samma läkare som undersökte litauerna inklusive NB:s sår var knappt två timmar senare på Martorp för undersökning av LH.
*Inga fler bilar undersökta än NB:s och AJ:s.
*Flera sk ödehus i trakten har inte undersökts.
*Den svarta SUV:en och dess ägare har inte identifierats.
*Väggen intill där LH antas ha hängts har inte undersökts.
*Man har inte kollat hur stor mängd av NB:s DNA som finns i de utrymmen där mordet antas ha ägt rum vilket borde ha gjorts för att kunna bedöma risken för sekundär överföring. Inte heller har det gjorts någon rekonstruktion av brottet där detta hade kunnat kontrolleras.
*Förutsatt att ladan är den verkliga mordplatsen så har man sökt igenom den dåligt första gången den spärrades av. Och om den inte skulle vara det så har polisen låtit sig luras av falska spår.

Fyll på med mer.
2016-02-04, 07:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Har inte tillgång till FUP nu, men om jag inte missminner mig har obducenten uttalat att Lisa dog den 7:e. Däremot har IR och hennes sida påtalat att Lisa KAN ha levt längre (läs, hållits fången), men att hon dött senast den 11:e.

Någon som kommer ihåg?

Oavsett finns det ingen bäring på att hon skulle ha varit levande i dagar efter hennes försvinnande. Speciellt med tanke på den händelsekedjan som presenterats av ÅK som de facto är, mer eller mindre, exakt vad som sannolikt hänt Lisa. Det finns inga spår, som binder eller pekar mot annan GM än NB. Har man läst FUP och har en viss läsförståelse och kan tolka domar - är man övertygad om att ÅK har rätt person.

Det är så djävla respektlöst att sitta och dividera om helt ovidkommande analyser om bagateller som inte har med själva brottet att göra. Människor som NB mördar dagligen runt jorden, han är absolut inte någon abnormitet som mördare. Jag skulle vilja säga att han faktiskt ter sig mer och mer som en typisk mördare ju mer som kommer fram.
Diskussionen gäller om rättsläkaren går i åklagarens ledband och bestämmer dödsdatum efter utredningens önskemål, och inte efter eget huvud.

Sättet han ska ha mördat på är så osannolikt att det är svårt att tro på, definitivt inte ett sätt som används dagligen runt jorden.
2016-02-04, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Diskussionen gäller om rättsläkaren går i åklagarens ledband och bestämmer dödsdatum efter utredningens önskemål, och inte efter eget huvud.

Sättet han ska ha mördat på är så osannolikt att det är svårt att tro på, definitivt inte ett sätt som används dagligen runt jorden.

Tillvägagångssättet ligger i linje med vad/hur ett mord med sexuella undertoner kan se ut. Jag vet inte varför du envist fortsätter att älta om detta? Mycket indikerar i den riktningen, utan tillräckligt med faktisk underlag av NB, att han haft fantasier eller i alla fall har en förkärlek till tejpade och bundna, upphängda unga kvinnor.
Vad tycker du talar mot detta? Kom inte med din statistik, detta mord bör absolut ses som ett av flera mord som utförts på liknande sätt - just av personer med sexualsadistiska fantasier. Hämta din statistik utifrån brottsplatsundersökningar istället. Där finns svaret
2016-02-04, 07:44
Medlem
Gällande rättsläkarens uttalande om dödsdag, är jag övertygad om att han, med den erfarenhet av obduktioner, vet vad han talar om. Skulle han på något sätt vara osäker så skulle han gå ut med det, vilket han inte gjort. Kan man någonsin GARANTERA dödsdatum enkom utifrån obduktion?

Rättsläkare utgår också utifrån hur, var, när kroppen hittades. Om du vill veta hur de arbetar finns säkert info på nätet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in