2016-01-27, 09:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Lyssna och läs på expertisen. Repet är i spänn när det tejpas, vilket betyder att tejpen anbringas då snaran dragits åt av offrets vikt.
Det är omöjligt att få den snaran så spänd om offret varit på marken.
Det är absolut inte omöjligt. Hon kan ha legat på marken och mördaren kan med ena handen ha lyft hennes huvud med hjälp av snaran och slarvigt lindat tejp runt huvudet ovanpå snaran med den andra handen.
2016-01-27, 09:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Precis så är det.
Hennes sätt att uttrycka sig i rätten är ovärdigt.
Jag kan inte bedöma sanningshalten i allt hon sa, men om hon inte ljög hade hon all rätt att plädera enligt eget tycke. Det är alltid vidrigt för brottsoffer på rättegångar, men det kan inte få påverka förhandlingarna, som syftar till att få fram information för ett rättvist domslut.

Alla rättegångar och alla förundersökningar ska ske på ett korrekt sätt. Det ska aldrig vara godtagbart att förvanska bevis och försvarsadvokater ska aldrig tvingas tiga i rätten.
2016-01-27, 09:33
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Lyssna och läs på expertisen. Repet är i spänn när det tejpas, vilket betyder att tejpen anbringas då snaran dragits åt av offrets vikt.
Det är omöjligt att få den snaran så spänd om offret varit på marken.

Källa på det? Vad jag har läst har man inte alls kunnat konstatera det. Då skulle man ju kunnat konstatera att Lisa hängts, som det är nu så är det inte det. Rättsläkaren har inte med visshet sagt att Lisa hängts utan har givit det som en förklaring utifrån det som ÅK/utredare presenterat för honom.

Hur kommer det sig att det är så många som dribblar med fakta för att man vill att NB döms? Man är ju heller inte speciellt intresserade av rättssäkerheten för man är övertygad om att NB är rätt man. Att man inte ser parallellen mellan att det finns poliser/utredare som tycker, tänker och agerar på samma sätt som en själv är anmärkningsvärt. Hemmablindhet brukar det kallas. En kvalificerad gissning är ju dessutom att det kryllar av polisaspiranter, civilsnutar och diverse militärer i tråden.

Edit: Den beskrivning som ges säger dessutom att snaran stack ut mellan tejpen där bak. Vad som menas med det är ju svårt att avgöra men om den stack ut mellan tejpen som det står så borde det vara väldigt svårt att tejpa en hängande på det sättet. Det skulle alltså tyda på att tejpen lindats efter eller före hängning om det nu skett någon hängning alls.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-01-27 kl. 09:38.
2016-01-27, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om NB inte pillade på den döda Lisa, vem var det då? Eller tejpade hon sig själv och gick till Martorp?

Hans beteende efter Lisas död, oavsett om han dödade henne eller inte, visar att han var intresserad av den döda kroppen.

Hur menar du nu? På vilket sätt har han visat det och när ? Ganska allvarlig anklagelse du riktar mot Nerijus Bileviius.
2016-01-27, 09:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Hur menar du nu? På vilket sätt har han visat det och när ? Ganska allvarlig anklagelse du riktar mot Nerijus Bileviius.
Men, det skrev jag i inlägget som du citerade. Råder det någon tvekan om att han hanterade den döda kroppen? Hur kom hans DNA på och i hennes kläder annars?
2016-01-27, 09:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Skulle vilja tala om varför det ser ut som plantering ändå är en möjlighet i just detta mord.

Plantering är alltid en teoretisk möjlighet när det gäller DNA-bevisning. Jag har tidigare i tråden försökt klarlägga att det krävs så mycket kunskap och teknik för att en privatperson ska kunna plantera sådan DNA-bevisning som erhållits här att det inte är rimligt att någon inblandad i det här mordfallet skulle ha tillgång till den. Nu spelar du ut det allra sista kortet - att själva den svenska rättsapparaten skulle kunna vara så korrupt att den fabricerar DNA-bevisning för att sätta dit en tidigare i Sverige helt ostraffad litauisk gästarbetare.

Jag skulle vilja påstå att det är ett utomordentligt gott betyg åt bevisningen i det här fallet att de alternativteoretiska resonemangen - som förekommer i varje Flashbacktråd där en mördare döms mot sitt nekande - är föranlåtna att dra upp denna hypotes.

Men om nu rättsväsendet är så korrupt, varför behövs det öht någon plantering - som en vanlig utredande polis absolut inte kan utföra ensam; det behövs alltså duktiga kunskaper i allmän molekylärbiologi och DNA-profilering, som finns på NFC, men inte på något annatställe i rättsapparaten Men om NFC ändå måste vara med i konspirationen, varför ljuger de isåfall inte bara hejvilt om resultaten utan att något DNA faktiskt planterats? Det är ju mycket enklare!
2016-01-27, 10:01
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Inte för att det spelar så stor roll men nog är alla (med något förstånd) överens om att Lisa har hängts även om hon innan hängningen blivit strypt?

Jag hade snarare antagit att de med förstånd läst det som kommit fram om saken och konstaterat att det är Åklagarens version men att det inte är 100% fastslaget via oberoende bevis. Vissa tror per automatik att det ÅK säger är sanningen och det är det denne säger som hänt till punkt och pricka, men jag skulle inte vilja hävda att det är de med förstånd. Deduktionsförmåga och kritiskt tänkande tycks saknas hos dessa personer.

Rättsläkaren har inte kunnat säga att en hängning skett men efter resonemang med ÅK så har han inte uteslutit det utan tillstått att det är troligt i det scenariot. Vad jag har förstått så har han dock inte kunnat se hur "snaran" var anbringad annat är på bilder (får man hoppas så det inte var den förvirrade beskrivningen i text han fick utgå från) då den var avlägsnad då denne gjorde sin obduktion.
2016-01-27, 10:15
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallbrandt
Tack för svar.

Ny detalj med Norra magasinet. Vad den har för relevans är jag dock osäker på.

Att Lisa tejpades hängd är med i fupen och togs även upp förra rättegången. Hennes hår samt repet var övertejpat.

Jag tror Nerljus tejpade henne för att det var en del av hans fantasi, snarare än något han tvingades göra av praktiska skäl. Man kan spekulera i huruvida han gjorde det för att slippa se hennes ögon, men det tror inte jag.
Jag tror han gjorde det efter hennes död, samtidigt som han drog ner och upp kläder.

Han återskapade en bild han hade i huvudet.
Han kan också först trätt snaran över huvudet, tejpat över ansikte/ huvud - ett öga var inte övertejpat, hon kunde se. Låsning av armarna genom att dra av jackan halvvägs kan ha gjorts först? Han kan ha ställt henne på ngn låda el dyl och sedan sparkat undan denna så hon hängdes alt gm tejpningen över näsa mun förlorar hon medvetandet och hänger sig själv gm att hon då knäar.
2016-01-27, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Man måste komma ihåg att det är de här tre personerna Irina, Aivarus och NB som verkligen vet om NB var skyldig eller inte, de flesta andra fantiserar och tror det som passar in i deras önsketänkande, några konkreta bevis att NB är gärningsmannen finns inte.
Är det din tanke att, oavsett vad det finns för tekniska bevis som i det här fallet mot en misstänkt gärningsman, så väger närståendes såsom en hustrus alibi tyngre än den övriga bevisningen? i det här fallet finns inte ens alibi från oberoende personer. Hur många misstänkta gärningsmän skulle kunna dömas trots vilken som helst bevisning bara den närmast anhöriga gav alibi åt den misstänkte?
Senast redigerad av Vierstein 2016-01-27 kl. 10:30.
2016-01-27, 10:37
Medlem
Citat:
Men frågar du mig är Lisas mördare ingen kroppsarbetare.
Inget tyder på det. Mordet är för rent.

Förutom en dna, vittnen, beteende runt fyndplats, att han stått och runkat i just det fönstret, att han försöker stoppa en annan flicka dagen innan samt den totala avsaknaden på alibi.

Rent spekulativt skulle jag kunna hålla med dig. Men det faller liksom när man tittar på fallet.

Som jag ser det handlar inte mordet om Lisa överhuvudtaget. Det kunde varit vilken flicka/ kvinna som helst. Nerljus har av någon anledning den här idén. Han ser inte att Lisa är en människa. Han har inga känslor för henne. Ingen ilska och inget hat. Hon är en porrbild som han vill onanera till.

För ett väldigt liknande modus operandi kan du kolla upp BTK i USA. Sättet han dödade ett av hans första offer är typ identiskt med Lisa's öde.
2016-01-27, 10:45
Medlem
Citat:
En sak till

Det finns ett problem med att tejpandet sker hängande.

Det går liksom inte.

Snöret kommer att fastna i tejpen hela tiden.
Eftersom det sitter spänt från hals upp till rör och man tejpar i mitten

Förstår du hur jag menar?

hm... Jag la precis en snara runt min flickväns mannekäng här hemma och låtsas-tejpade... Stötte inte på några som helst problem.

Så nej, jag förstår inte hur du menar.
2016-01-27, 10:49
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Det är fynden i sig tillsammans med den rättsmedicinska obduktionen som starkt talar för att dödsorsaken är hängning. Det kan ingen åklagare tjata sig till.

Starkt talar för är inte ekvivalent med är 100% säkert. Det är alltså en gissning utifrån åklagarens scenario. Hade ÅK istället hävdat att Lisa strypts med balsnöre i ett scenario där Lisa tvingats ner på knä samtidigt som snöret drogs åt så hade rättsläkaren sagt att det var det troliga. Rättsläkaren ser att Lisa dött av kvävning och att balsnöret förmodligen är orsaken. Det skulle hypotetiskt kunna vara knäppningen och remmen till hjälmen som strypt henne till döds.

Citat:
Ifrågasätter du att Lisa blivit hängd? I så fall vill jag veta varför.

Ja jag ifrågasätter det. Jag tror inte på ÅK scenario. Jag tror däremot att NB är mördaren då DNA pekar på detta och det än så länge inte presenterats några fakta kring hur dessa DNA hamnat där de är.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-01-27 kl. 10:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in