Citat:
Ursprungligen postat av
jongari
Om hon nu vägrar att komma, och hennes ursäkter tycker inte jag själv är skäl att inte komma.
Vad kan då hovrätten göra?
Pratar vi om att skicka ner poliser för att hämta hit henne här?
Skadestånd för att hon vägrar att komma?
Hur ser hovrätten på detta att hon inte kommer?
Att hon har något att dölja eller de kommer bara att släppa det och låta henne inte komma?
Min Spekulation är att de får klara sig utan Irina!
Jag har svårt att tro att en hovrätt ska godkänna tvångsmedel för att få Irina att infinna sig i hovrätten att vittna. Hon behöver ju inte vittna enligt lag om hon som fru inte vill.
Jag tolkar hovrättens beslut som en bekräftelse på att vi fortfarande har fri bevisföring, att man som part får kalla in vilka vittnen man vill. Men om Irina ska vittna måste det ske genom att hon kommer till hovrätten.
Beslutet är inte att Irina måste vittna. Det är ett normalt beslut i enlighet med vår rättsordning, att om Irinas vittnesmål ska ingå i ett försvar så är hon
välkommen att vittna personligen i hovrätten. Allt i enlighet med de processuella regler som styr ett brottmål.
Det vi sett prov på är taskspel, där advokaten inte håller sig till processreglerna och hoppas på att komma undan med det. Men denna gång gick det inte, tack och lov.