Citat:
Om lille stackars Nero skulle ha blivit pressad utöver det tillåtna så undrar jag och fler
med mig varför då inte denna nu närvarande advokat Inger Rönnbäck slog näven i
bordet och sa att så här får det fan inte gå till. Hon är väl ingen vekling, hon hade väl
om det förelegat något oacceptabelt under dessa genomförda förhör med hennes
mordmisstänkte klient kunnat begärt ordet och markerat att hon inte riktigt gillade
vad som pågick. Protesterat ljudligt med andra ord.
Hade hon inga invändningar att komma när det begav sig - vilket vi inte ser minsta skymt
av i återgivandet av förhören i FUP - så ter det sig sannerligen mycket konstigt att
hon nu långt efteråt börjar jämra sig och snackar om det där med "otillbörliga förhörsmetoder".
Vad är det för stil? Hur trovärdigt blir det egentligen?
Förhörsledaren visar bilder på offret (är det något fel att göra det kanske? min anm.) och på
mordplatsen och 35-åringen pressas att ge en förklaring till hur hans dna och blod har
avsatts om det är som han själv uppger att han inte ens träffat Lisa Holm.
- Jag vet inte hur det hamnat där, jag är ingen expert, säger 35-åringen.
- Jag är ingen expert heller men jag vet att det inte flyger genom luften.
I vanliga fall har vi kanske en eller två DNA-träffar men här är det som att dra i en
jackpot-maskin och få jackpot, säger Niklas Lindström.
Förhörsledaren förklarar att om inte 35-åringen kan komma med en förklaring till
varför hans dna avsatts så blir det citat: otroligt svårt att inte dömas för det här.
(En helt korrekt upplysning. Inget otillbörligt i det. "Pressen" som NB utsätts för här
är ju inte direkt alarmerande på något sätt, vilket advokaten ej heller som bekant
förefaller tycka. I annat fall borde hon som sagt ha invänt där och då. Och inte långt
åt helvete efteråt.)
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6341451
Det må sedan uppröra våra flitiga alternativteoretiker att man inte riktigt stryker den
mordmisstänkte medhårs hela tiden och behandlar honom med silkesvantar.
Det fungerar inte riktigt så.
Föreligger det allt starkare saker som talar för direkt inblandning i en mycket allvarlig
sak som ett mord gentemot den som är under förhör så är det liksom inte på plats att
att det ska vara samtal under mycket gemytliga och angenäma former. Som vid ett kafferep.
Här har någon mördats och den mycket sannolike gärningsmannen har man i förvar och
utsätter för förhör, men denne bara håller sig till något som är helt orimligt att han kan
hålla sig till med tanke på vad man erhållit i talande, teknisk bevisning. Att han
aldrig haft något som helst att göra med offret. Inte sett. Inte träffat.
Mannen ifråga kunde ta ett liv men har inte ryggrad nog att stå för vad han gjort när
han är överbevisad om sin skuld till 110%.
Jag för min personliga del tycker nog att man kunde ha "pressat" på något påtagligare.
med mig varför då inte denna nu närvarande advokat Inger Rönnbäck slog näven i
bordet och sa att så här får det fan inte gå till. Hon är väl ingen vekling, hon hade väl
om det förelegat något oacceptabelt under dessa genomförda förhör med hennes
mordmisstänkte klient kunnat begärt ordet och markerat att hon inte riktigt gillade
vad som pågick. Protesterat ljudligt med andra ord.
Hade hon inga invändningar att komma när det begav sig - vilket vi inte ser minsta skymt
av i återgivandet av förhören i FUP - så ter det sig sannerligen mycket konstigt att
hon nu långt efteråt börjar jämra sig och snackar om det där med "otillbörliga förhörsmetoder".
Vad är det för stil? Hur trovärdigt blir det egentligen?
Förhörsledaren visar bilder på offret (är det något fel att göra det kanske? min anm.) och på
mordplatsen och 35-åringen pressas att ge en förklaring till hur hans dna och blod har
avsatts om det är som han själv uppger att han inte ens träffat Lisa Holm.
- Jag vet inte hur det hamnat där, jag är ingen expert, säger 35-åringen.
- Jag är ingen expert heller men jag vet att det inte flyger genom luften.
I vanliga fall har vi kanske en eller två DNA-träffar men här är det som att dra i en
jackpot-maskin och få jackpot, säger Niklas Lindström.
Förhörsledaren förklarar att om inte 35-åringen kan komma med en förklaring till
varför hans dna avsatts så blir det citat: otroligt svårt att inte dömas för det här.
(En helt korrekt upplysning. Inget otillbörligt i det. "Pressen" som NB utsätts för här
är ju inte direkt alarmerande på något sätt, vilket advokaten ej heller som bekant
förefaller tycka. I annat fall borde hon som sagt ha invänt där och då. Och inte långt
åt helvete efteråt.)
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6341451
Det må sedan uppröra våra flitiga alternativteoretiker att man inte riktigt stryker den
mordmisstänkte medhårs hela tiden och behandlar honom med silkesvantar.
Det fungerar inte riktigt så.
Föreligger det allt starkare saker som talar för direkt inblandning i en mycket allvarlig
sak som ett mord gentemot den som är under förhör så är det liksom inte på plats att
att det ska vara samtal under mycket gemytliga och angenäma former. Som vid ett kafferep.
Här har någon mördats och den mycket sannolike gärningsmannen har man i förvar och
utsätter för förhör, men denne bara håller sig till något som är helt orimligt att han kan
hålla sig till med tanke på vad man erhållit i talande, teknisk bevisning. Att han
aldrig haft något som helst att göra med offret. Inte sett. Inte träffat.
Mannen ifråga kunde ta ett liv men har inte ryggrad nog att stå för vad han gjort när
han är överbevisad om sin skuld till 110%.
Jag för min personliga del tycker nog att man kunde ha "pressat" på något påtagligare.
En liten delikatess vore väl om åklagaren kunde kalla IR som vittne
angående tortyr liknande förhör av NB.
Hon är ju både öron och ögonvittne.
Det strider väl mot ett antal paragrafer förstås..