Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-10, 15:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Läs här:
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
Jag vill först och främst uttrycka ett stort tack för att du påtalar rättsmedicinska undersökningarna, de hade jag helt glömt. Det innebär att du dementerade dig själv i förra diskussionen som du förfasades över trots att jag och andra skrev att hon kan ha varit upptagen med annat:
Citat:
Men nu kommer det märkligaste av det hela:
Rättsläkaren Lena Ström anlände inte till Martorp förrän kl 04:40 !!!
Citat:
Och att det går hela 7 timmar! från offret (ett barn i ett högprofilerat bestialisk mord)

Sen över till allt annat skräp du nu kommer med i dina pseudoanlyser.
# Rättsläkaren är klädd på identiskt samma sätt som krim.tekniker - samma helkroppsdräkt, handskar samt munskydd. Denna engångs mundering åker hon liksom inte i från häktet till Martorp.

# De som vidrör Lisas kläder är teknikerna. De tas av i det skede som redan tidigare klargjorts då det gapades om urtagning skåp (när Ström kommit till plats, bäst att tillägga..)

Ex om trosan: Satt nere runt smalbenen på målsäganden Lisa Holm Sänt till NFC. Tillvarataget av: Brodén/Almgren/Carlsson.
Sen står samma sak på varje plagg inkl namn på personer. De läggs direkt ner i en påse, märks, dokumenteras inför NFC.
När har du tänkt att Ström är och tar i dem? Kroppsbesiktning är namnet och du,"sjuksköterskan", kan denna gång jämföra med personal som tar av en patient kläderna innan tant eller farbror doktorn kommer för undersökning eller för att konstatera dödsfall.
Senast redigerad av develi 2016-01-10 kl. 15:22.
2016-01-10, 15:14
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag suger. Ger ett mycket starkt stöd för är inte synonymt med övertygar. Den samlade bevisningen styrker åklagarens gärningspåstående, men det är den tekniska bevisning vi pratar om. Den övertygar inte.
Skulle man tvekat det allra minsta om den tekniska bevisningens bärighet i tingsrätten
så hade det nog sett något annorlunda ut idag. Då hade förmodligen inte herr B varit ofri.

Du vet, det är inte lätt att bli dömd i svenska domstolar som det är idag.
Vilket jag visade häromsistens genom att låta en kritisk vice chefsåklagare
ta till orda i en mycket tankeväckande och läsvärd artikel i dagens juridik, länkad här
med somliga utdrag.

Tingsrätten verkade i alla fall inte ha några större bekymmer med att komma fram till
ett enigt domslut. Den var övertygad i skuldfrågan!
Lika övertygad kommer hovrätten att vara.

Angående tekniska bevisningen:

Så här formulerade sig den sympatiske förhörsledaren Niklas Lindström vid ett av
förhören med lustmördaren:

- I vanliga fall har vi kanske en eller två DNA-träffar men här är det som att dra i en
jackpot-maskin och få jackpot, säger Niklas Lindström.

Exakt! Rena jackpoten.

Herrejävlar - sällan nån strösslar så grymt mycket spår efter sig på ett offer och material
som använts vid ett mord som den här felskruvade gynnaren gjort.
Må man så småningom flytta över honom till anstalt i Vilnius eller någon annanstans
i hemlandet så vi slipper ha fanskapet här alltför länge.
I Litauen betraktar man förresten oftast livstid som just livstid. Ingen tidsbestämning där
inte.
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-10 kl. 15:23.
2016-01-10, 15:16
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Nej, det är inte rubbad verklighetsförankring att tro att hovrätten kan göra en helt annan bedömning än vad tingsrätten har gjort. Rubbad verklighetsförankring är att vara övertygad om att man på förhand kan avgöra hur en domstol dömer.
Men nu hade nog Grandioso allt som talar mot NB i åtanke och då finns det inte mycket hopp om lägre straff för denne. Vi kan slå vad om du vill.
2016-01-10, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Nej, det är inte rubbad verklighetsförankring att tro att hovrätten kan göra en helt annan bedömning än vad tingsrätten har gjort. Rubbad verklighetsförankring är att vara övertygad om att man på förhand kan avgöra hur en domstol dömer.
Men att vara övertygad om hur HR kommer att döma, efter att ha studerat FUP och andra handlingar samt i samspel med andra ambitiösa och oftast kloka människor på detta forum ha spenderat massor av tid för noggrann analys och begrundan, kan väl inte vara verklighetsfrämmande ? Snarare tvärtom, tycker jag. Veta kan naturligtvis ingen, men du uttrycker det som om det skulle vara ett 50/50-läge om utgången. Det får nog anses vara en extrem övertygelse däremot och den står dessutom i direkt strid med vad alla, för mig kända, rättsexperter i det offentliga uttryckt. TR var f ö enig.
2016-01-10, 15:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Skulle man tvekat det allra minsta om den tekniska bevisningens bärighet i tingsrätten
så hade det nog sett något annorlunda ut idag. Då hade förmodligen inte herr B varit ofri.

Du vet, det är inte lätt att bli dömd i svenska domstolar som det är idag.
Vilket jag visade häromsistens genom att låta en kritisk vice chefsåklagare
ta till orda i en mycket tankeväckande och läsvärd artikel i dagens juridik, länkad här
med somliga utdrag.

Tingsrätten verkade i alla fall inte ha några större bekymmer med att komma fram till
ett enigt domslut. Den var övertygad i skuldfrågan!
Lika övertygad kommer hovrätten att vara.

Angående tekniska bevisningen:

Så här formulerade sig den sympatiske förhörsledaren Niklas Lindström vid ett av
förhören med lustmördaren:

- I vanliga fall har vi kanske en eller två DNA-träffar men här är det som att dra i en
jackpot-maskin och få jackpot, säger Niklas Lindström.

Exakt! Rena jackpoten.

Herrejävlar - sällan nån strösslar så grymt mycket spår efter sig på ett offer och material
som använts vid ett mord som den här felskruvade gynnaren gjort.
Må man så småningom flytta över honom till anstalt i Vilnius eller någon annanstans
i hemlandet så vi slipper ha fanskapet här alltför länge.
I Litauen betraktar man förresten oftast livstid som just livstid. Ingen tidsbestämning där
inte.
Du kan svamla hur mycket du vill. TR skrev inte att den tekniska bevisningen övertygade. Den använde en svagare formulering, vilket den inte hade gjort om den tekniska bevisningen hade övertygat. Den gjorde dessutom tillägget att NB inte hade förmåtts förklara sig, vilket betyder att den anser att NB borde kunna förklara sig.
2016-01-10, 15:36
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Va duktiga ni va nu. Rätt svar är AB.

Och vad vill du ha sagt med det?
2016-01-10, 15:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Till er som kritiserar att IR, i HR, vill framföra att förhören med NB inte gått rätt till, och som
argumenterar att hon ju själv var närvarande och därför skulle ha klagat på det när förhören hölls.

IR var nämligen enbart närvarande vid 5 förhör (1 av dom pr telefon) utav 14 förhör!

Inte ett dugg nytt under solen och därmed varken uppseendeväckande eller nåt nytt att förfasas över:
Jag har redan väckt frågan om IR, för att inte skjuta sig själv i foten, tänker angripa förhör med Svärd eller då hon hade vikarie dvs Grimlund.

Eftersom du fetat "ingen advokat" tillägger jag för säkerhets skull att han i samband med information om anhållan delges att han framöver har rätt till försvarsadvokat. Det är även fel då du skriver ingen advokat med den 14/6 eftersom det är en forts. på förhör (efter paus) och det framkommer inne i texten att det är samma person närvarande inkl hennes namn (Helena) i slut på förhör.

Wennerholms överklagan:
Citat:
Vad gäller påståendet att Nerijus Bilevicius skulle ha utsatts för otillbörlig press under vissa av förhören kan jag bara konstatera att han vid samtliga förhör haft försvarare närvarande som inte alls reagerat vid förhörstillfällena samt att han hela tiden nekat till brott.
Senast redigerad av develi 2016-01-10 kl. 15:49.
2016-01-10, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom stod där för att dela upp dagens sökområde mellan sig. Ett sökområde som låg 300 meter bortom Martorp.

Det var därför Björn Sahl direkt visste att NB ljög. Martorp var ej genomsökt.

Men han tog tillbaka det i rätten. Glömde du det?

10:23, 2 November 2015
-[i]Jag förstår när man är ute såhär att man får olika områden. Du sa att här konstaterade du att det var en lögn. Där har ingen varit och letat.

Björn Sahl: Det var vad jag trodde där och då.[/I]

Vem är källan till vad som hände i torsdags? Björn Sahl och de andra militärerna? Hur många var de?

Och hur var det med larmet? Som de hörde hela natten? Vad gjorde de då där hela natten?
2016-01-10, 15:46
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Har du läst sid 1050-1131 ? Ge mig då ett svar på vad tyckte
2016-01-10, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men håll dig för i helvete till det som skrivs. VARFÖR FÖRVANSKADE DU TEXTEN OCH UTESLÖT ETT VITALT PARTI i det vittnet återgav? Problemet med dig är inte att du granskar förhör - go ahead - problemet är att du förvanskar text, helt utesluter eller rycker ur ett sammanhang. Du ägnar det med andra ord åt ren propaganda med en avsky av sällan skådat slag. Kan du dämpa din förbannade framfart och ta en sak i taget? Du återkommer ALDRIG till det du överbevisats om utan mal på i nån annan ände alternativt rapar du samma fel om och om igen som du skapat.
Du framstår snarare hysterisk än att det leder till nån trovärdighet öht. Om det vore en gång kan det vara omedvetet men gång efter annan får jag korrigera dina felaktigheter och det är fan inte ok.

Hon har precis som jag skrev inte nämnt ett jota tidigare i nåt förhör och nu kommer det 8-9 alternativa gärningsmän plötsligt.
Står inte ett skit om det som anledning från henne. Subjektiv bedömning från dig.

Nu får du allt lugna ner dig. Du spekulerar om 8-9 gm, det har inte IB sagt. Du påstår detta för att smutskasta henne.

Däremot är det viktigt med de som hon såg där fynden senare hittades. Här har polisen misslyckats grovt att de inte har förhört IB förutsättningslöst.
2016-01-10, 15:50
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Och vad vill du ha sagt med det?

Kom igen nu och tala om vad du tyckte om förhören.
2016-01-10, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
LÖGNHALS!!! Jag har inte efterfrågat det du påstår.

Hot = du avser själv att ta del i de beskrivna skeenden som leder till skada för den du talar till. Som aktiv part eller pådrivare. Den du talar till skall också tvingas förändra sitt handlande på ett sätt som innebär en kränkning av dennes rättigheter. "Om inte.... så skall jag se till så att..."

Det finns också förtäckt hot. Då är det underföstått att du skall på ett eller annat sätt se till så att det skadliga skeendet kommer till stånd.

Om du bara beskriver skeenden som du inte råder över och kan leda till skada och hur dessa kan undvikas så ger du goda råd eller möjligen varnar.

Vi kan ta ett annat exempel som inte handlar om svaga isar utan som mer är din livsluft. Om du deltar i en demonstration och blir handbojad av polis och du säger: "Om jag var du så skulle jag passa mig jävligt noga för att överskrida mina befogenheter", så har du faktiskt inte hotat, och av två skäl. Är du uppmärksam nog att se vilka två?

Värst vad du blir upprörd. Det hör inte till ett förhör att tvinga fram bekännelser genom att hota att en nära anhörig är suicidbenägen och är utsatt för hot från medborgargarden. Jag har ett MR-perspektiv. Väljer du att inte ha det är ditt problem och dina värderingar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in