2016-01-12, 15:00
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Ja det verkar högst troligt att skadorna uppkommit när han mördade Lisa. Han har varit i närstrid, dragit, släpat, lyft, använt våld för att trycka in henne i skåpet senare, så det är högst logiskt att skadorna uppkommit i samband med detta.

Man kan se de videofilmade förhören med N, och på frågor från förhörsledaren gungar han med kroppen och blinkar ofta när frågorna ställs. Sitter tyst i flera minuter. Han ger ett sjukt intryck. Borde man inte göra någon form av sinnesundersökning på honom tänker jag.

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/105315

Ja herregud, det man sett från video under förhören lyser nästan DÅRE.
Ganska talande att NB inte en enda gång tittar mot Fam Holm i Rättssalen som Expressen skrev, undrar varför!!!!!!!!
2016-01-12, 15:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Lurad är också självmant.
Jag tror ingen vågar ta risken att släpa bära eller hota
henne över vägen.

Skulle det komma en bil så är det kört, en
bil med AJ i tex skulle garanterat stanna.

Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Lisa var trots allt bara 17 år, mycket mer lättlurad än en vuxen kvinna. Adriana lät sig inte luras ( ja, hennes vittnesmål är starkt eftersom det stämmer oerhört väl med tiden då NB passerade efter att ha setts på bevakningskamerna).

Dessutom trodde hon sig veta vem det var, han har sina arbetskläder på sig och ropar från sin arbetsplats ladan. Ingen total främling alltså.

Vi vet ju att också att han var framgångsrik, Lisa gick över vägen.
Hon hade inte låtit lura sig in i ladan när hon var så blyg att hon inte ens vågade ringa pappas kollega utan övertalning från honom.
2016-01-12, 15:03
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hon hade inte låtit lura sig in i ladan när hon var så blyg att hon inte ens vågade ringa pappas kollega utan övertalning från honom.
Å andra sidan kan hon ha varit så blyg så att hon inte tordes neka gm heller.
2016-01-12, 15:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hej och hå vad man kan förvränga fakta för att få de egna idéerna att falla på plats.

Flera alternativteoretiker inkl IR påstår att hon gått frivilligt till ladan och fantasin är det inget fel på: Lisa, 17 år, leker i ladan, med upptäckarglädje letar hon snören till en midsommarkrans, hon har letat toalett och eluttag innan FUP och du har betonat att det inte ens var mord, att hon frivilligt gick dit:

" Den enklaste förklaringen av alla; hon gick självmant. Varför hon gjorde det, och vad jag har för stöd för påståendet får vi diskutera i den alternativa tråden."

Du hänvisar till pappan men hans "om" hoppar du över för att dina idiotiska förslag ska fungera:
SH: "Hon skulle aldrig gå fram till en okänd människa om inte han vore i nöd eller blev tvingad och det är jag helt säker på."

Att nycklarna satt i, att påsen finns kvar, att hon inte frivilligt går till personer pga sin blyghet betyder enligt pappan att det endast finns två varianter:
Överfallen eller att NB vore i nöd (" Om inte han vore i nöd")

.... och alla vet att han varken var sjuk eller i nöd. Slutsatsen blir då LURAD.
LURAD till ladan.

# Om nån ska hjälpa en människa i nöd lämnar man saker vind för våg och springer dit.

Mer omständigt behöver det inte vara, det är rimligt och det sammanfaller med ÅK gärningsbeskrivning ihop med Lisas personlighet.
Det finns sen andra varianter, kanske ett visst igenkännande och/eller:
" Äsch, det går ju fort, jag springer snabbt dit och visar honom."

"Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda, han verkade vilja nånting, jag höll ju på och sprang, jag var inte jättesugen på att stanna men då tänkte jag att det är klart att jag ska hjälpa honom." Adriana i TR via ljudfil.

Jag tänker även åberopa statistik som du älskar (dock väldigt selektivt har jag märkt) och vid stora undersökningar av galningar (förstagångs såväl som serie) är den vanligaste formen att lura offret (con/ruse attack).

Pappan som känner Lisa dvs hans åsikt, åklagarens gärningsbeskrivning och vetenskaplig grund sammanfaller. Vad har du att kontra med? Expressen från 2006?
Och vad för slags nödsituation skulle ha lurat Lisa in i ladan ända in till platsen för örhängena?
2016-01-12, 15:09
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Det kan faktiskt krävas mer pondus av en ung person att neka en äldre person, än att göra denne till viljes om det som efterfrågas är någonting acceptabelt.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Citat:
Och vad för slags nödsituation skulle ha lurat Lisa in i ladan ända in till platsen för örhängena?
Behöver inte handla om nöd, han ber bara snällt om hjälp med någonting.
Vid ladans öppning får han använda våld, vilket han lätt fixar eftersom hon är mycket kortare och svagare än han.

Trist med alla upprepningar här. Gilla läget - denna typ av manöver har våldsverkare använt i alla tider!
Senast redigerad av KeithRichards 2016-01-12 kl. 15:14.
2016-01-12, 15:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Enligt Xeniaonatopps beskrivning av Lisa, så låter det som att vi talar om någon som är betydligt äldre än 17år. Men det är för att det ska passa in i scenariot som xenia har byggt upp. Tyvärr så har du rätt i att när man är 17år, så har man inte tillräckligt med livserfarenhet. Även om Lisa skulle haft ett strikt förhållande till främlingar för att hennes föräldrar lärt henne att vara uppmärksam. Så betyder det tyvärr ingenting, då hon bara var 17 år - Med minst sagt begränsad livserfarenhet, man lär sig utveckla kunskapen om faror genom misstag och genom åren - Men i slutändan så beror allt på pass hur övertygande personen i fråga är. Varför skulle Lisa ha svårt att tycka synd om en "skadad" Nerijus som ber om hjälp, det är ju redan folk i tråden som tycker synd om Nerijus. (Xeniaonatopp, nopomil)
Ja, och likt de flesta föräldrar, som lär sina barn/ungdomar att vara försiktiga, så går det inte att helgardera. Balansen mellan frigörelse, att skydda sitt barn, att lära sig vara försiktig är hårfin men det går inte att helgardera mot galningar likt NB som slår till på öppen, trygg plats dagtid. Hon var ung och späd och hade inte en chans.
Det här måste pappan förstå när han brottas med ett oerhört dåligt samvete, stackarn, och skuldbelägger sig själv.

Denna typ av förövare är därför den farligaste för att han är minst förutsägbar.
2016-01-12, 15:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Det kan faktiskt krävas mer pondus av en ung person att neka en äldre person, än att göra denne till viljes om det som efterfrågas är någonting acceptabelt.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Behöver inte handla om nöd, han ber bara snällt om hjälp med någonting.
Vid ladans öppning får han använda våld, vilket han lätt fixar eftersom hon är mycket kortare och svagare än han.

Trist med alla upprepningar här...
Ja, trist med alla upprepningar. Du tycks ha känt Lisa bättre än hennes pappa. Hon hade aldrig följt med en främmande person in i ladan.
2016-01-12, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Ja det kan man undra. Såg i länken du postade att N deltagit men även medverkat i dagens vallning ute i Blomberg. Det verkade ha gått bra både på mordplatsen och på platsen hon senare hittades. Men han gick inte ur bilen när dom kom till hans tidigare bostad. " då var han för ledsen " Tänker att den här ynkrygg till spillra endast visar känslor när det berör honom själv. Inför Lisas öde är han helt likgiltig.

Ja, det tycks så vilket är ett vanligt kännetecken för en psykopat. Dalarö-pappan som brände inne sina levande barn, tyckte också mest synd om sig själv.

Emotioner verkar enbart vara rådande när don omfattar dom själva.
2016-01-12, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
I min värld är det så att om man lurar in en liten tjej i en lada och hänger henne för att uppnå någon sjuk sexuell njutning, ja då är man psykopat.

Så resonerar nog majoriteten. Men för att förstå det måste man ju själv vara relativt frisk. Jag brukar ta med mig det resonemanget särskilt när jag läser den här tråden.

För övrigt måste N vara bra korkad om han trodde att hans vattentäta alibi för mordet skulle vara
1. Jag har också en dotter
2. Jag är gift ( - min fru kan bekräfta. - fråga min fru. - min fru skulle aldrig ... Osv )
3. Jag känner inte flickan.

När han suttit med sina sjuka fantasier måste han ju ändå ha inbillat sig att just dessa fakta skulle ha något som hälst värde i att skydda honom från alla misstankar.
2016-01-12, 15:14
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ja, trist med alla upprepningar. Du tycks ha känt Lisa bättre än hennes pappa. Hon hade aldrig följt med en främmande person in i ladan.
Nej, men strax utanför hade räckt. Den sista biten använder han våld.
2016-01-12, 15:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Nej, men strax utanför hade räckt.
Hur hamnade då örhängena där de hamnade? Och varför lämnade hon startnyckeln?
2016-01-12, 15:16
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Hur hamnade då örhängena där de hamnade?
De behöver inte ramla av på en gång vid fösandet.

Citat:
Och varför lämnade hon startnyckeln?
Endast 20 meter från NB:s bil, ingen annan i närheten och förhoppningar om att det hela skulle gå fort.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-01-12 kl. 15:19.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in