2016-01-13, 20:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
1a fetade, just det att han passerade Adriana, och stannade och försökte lura över henne tycker jag låter mer som en ingivelse än något planerat....
Ja, det låter som det - men är det det? - NB hade sett joggerskan vid lunchtid samma dag; sedan kan han ha passerat henne på huvudvägen under hennes joggningstur. Han kan med andra ord ha planerat ett övergrepp så fort han gavs en chans, och han kan t.o.m. ha räknat ut vilken vägsträcka hon troligast skulle komma att springa. - Förutom huvudvägen finns även andra vägsträckningar han kan ha passerat henne beroende på vad han haft för sig och var han åkt.

Han återlämnade en borrmaskin, alt. cirkelsåg, c:a 17.30, c:a 10 min färdväg från ladan, dvs 17.50 kan han ha varit hemma igen, ev. hämtat pengar och sedan åkt direkt; ev. mot Martorp och tankat (även då kan han ha sett joggerskan); det finns flera möjligheter. – Han kan även ha sett henne när hon startat sin löparrunda (mest troligt), och bör hur som helst ha inbegripit henne i sin tankeverksamhet från det att AJ förevisat sin byggnation. Men möjligheten finns också att han sett när hon och hennes sambo anlänt till AJ och därefter sökt ha span på henne. Han kan dessutom ha haft ett flertal scenarion i bakfickan – vilket han även bör ha haft när det gäller LH. – Vad hade han t.ex. gjort om LH åkt i väg före sina kollegor? – Var det för denna eventualitet han kört ut teleskoplastaren och då i stället tänkt övermanna LH under hennes färdväg hem?
2016-01-13, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så, om NB:s DNA hade funnits i byssjan så hade det talat för plantering?
Vad menar du med detta?
2016-01-13, 21:00
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Tack. Visst kan det vara arbetskamraten?

Har börjat läsa FUP men det tar sin lilla tid

Än så länge finns det inga tvivel. Rätt man sitter och kommer att dömas även i den här instansen

BB hade gästat caféet, som stänger kl 18 för kunder, och J*lia som den andra anställda mopedtjejen heter, hade begett sig tidigare än dom tre som stängde caféet.
Om BB skulle ha betecknat Lisa som just en "mopedist" då ska han varit kvar i området över en halvtimme efter stängning, vilket inte är uteslutet, men det kan ses som osannolikt då han inte bor i trakten.
Det är väl egentligen det mest troliga att det är den andra moped-åkande tjejen som observerats av honom, därav utreddes det aldrig som mer än ett tips bland alla tusen tips som inkom och polisen fick snabbt reda på att hans tips gällde J*lia.

EDIT
Det förekommer media-artiklar som lägger texten som att BB endast ska ha passerat caféet.
P4 Skaraborg har dock inte någon historik om att fara fel med artiklar, och i denna är kommissarie Johansson källa:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6344033

Citat:
Johansson vill inte gå in på vad mannen lämnat för uppgifter eftersom han ska höras, men uppger att Bertilsson var en av de gäster som besökte cafeet under söndagseftermiddan.
Senast redigerad av rotesau 2016-01-13 kl. 21:24.
2016-01-13, 21:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Möjligheten att Lisa har varit i ladan innan mordet tillför klienten det att offrets DNA och hår kan ha avsatts före morddagen, det talar till klientens fördel, begriper du inte det ditt kioskmongo?
Jag har inte räknat men du bör snart ha rekordet i att hänga i den här tråden dygnet runt, toppar nog X kan jag tänka mig. Kan du visa lite ödmjukhet för andras infallsvinklar istället för att gå på som en jäkla matrona så bemöts du också på ett trevligare sätt, så håll käften själv.
Hahahaha - sprutar invektiv som vanligt.
... men se jag tänker inte följa med dig dit ner på den oerhört låga nivån du befinner dig.

Över till sakfrågan:
Möjligheten att Lisa skulle ha lekt som 16 åring är lika med noll.
Möjligheten att Lisa skulle ha lekt som 16 åring och avsatt sitt hårstrå 2 m upp på väggen är lika med noll.
Möjligheten att Lisa skulle ha lekt som 16 åring förklarar inte det minsta av nåt DNA som finns på snören:
Snören av samma sort som sitter runt hennes hals. Innanför den äckliga silvertejpen.

Det leder till slutsatsen via en proportionalitetsbedömning att IR ballade ur totalt och kränker offret med sina korkade, långsökta skitargument. Det överväger med andra ord inte värdet ett dugg gällande hennes spår eller hår.

Edit: Om möjligheten att Lisa skulle ha lekt som 16 åring är lika med noll - så faller sen vartenda argument redan då hon öppnar munnen.
Leder det inte till nån fördel för klient då dominerar kränkningen.
Senast redigerad av develi 2016-01-13 kl. 21:06.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Är det Rimligt?

Det är domstolen som ska svara på den frågan, och det är just det jag vill komma åt med min kritik här i tråden. Många som sitter här och pytsar ut omdömen om aktörerna i målet, särskilt försvarsadvokaten. Varför inte bara acceptera att försvaret har rätt att framföra synpunkter som kan vara till den åtalades fördel, det är så vårat rättssystem är uppbyggt.

Man kan inte kritisera försvaret innan domstolen har sagt sitt, vi kan inte veta vilken effekt IR:s dagdrömmeri har på domstolen innan domslutet kommer, därför blir det löjligt att sitta här och ösa spott och spe över IR, det är absurt tycker jag.
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag hoppas att HovR är mer insatt i vad detta mord faktiskt kan handla om när man ser hur offret mördats: silvertejp, snara runt halsen, naken, strypt och hängd. Det är ovanligt med sexualsadistmord i lilla Sverige men inte internationellt. Just ur ett sådant perspektiv blir Adrianas berättelse också intressant - att han kan ha försökt slå till dagen innan. Hela saken ska sättas i ett sammanhang och just nu jobbar iaf polisen i rätt riktning dvs att kolla upp om han gjort nåt liknande tidigare. Jag ser det som osannolikt att han inte försökt tidigare även om det är morddebut.

Just det , och då blir utpekandet från Adriana enormt viktigt .
Man behöver inte vara jurist för att begripa vad NB är beredd att göra här med tanke på vad han gör nästa kväll .
2016-01-13, 21:02
Medlem
Frun kanske planterade dna från sin man,hennes dna fanns ju där
2016-01-13, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det låter som det - men är det det? - NB hade sett joggerskan vid lunchtid samma dag; sedan kan han ha passerat henne på huvudvägen under hennes joggningstur. Han kan med andra ord ha planerat ett övergrepp så fort han gavs en chans, och han kan t.o.m. ha räknat ut vilken vägsträcka hon troligast skulle komma att springa. - Förutom huvudvägen finns även andra vägsträckningar han kan ha passerat henne beroende på vad han haft för sig och var han åkt.

Han återlämnade en borrmaskin, alt. cirkelsåg, c:a 17.30, c:a 10 min färdväg från ladan, dvs 17.50 kan han ha varit hemma igen, ev. hämtat pengar och sedan åkt direkt; ev. mot Martorp och tankat (även då kan han ha sett joggerskan); det finns flera möjligheter. – Han kan även ha sett henne när hon startat sin löparrunda (mest troligt), och bör hur som helst ha inbegripit henne i sin tankeverksamhet från det att AJ förevisat sin byggnation. Men möjligheten finns också att han sett när hon och hennes sambo anlänt till AJ och därefter sökt ha span på henne. Han kan dessutom ha haft ett flertal scenarion i bakfickan – vilket han även bör ha haft när det gäller LH. – Vad hade han t.ex. gjort om LH åkt i väg före sina kollegor? – Var det för denna eventualitet han kört ut teleskoplastaren och då i stället tänkt övermanna LH under hennes färdväg hem?

Adriana hade joggat dagen innan. Trigger.

Dagen efter (fm lördagen) var hon på hans arbetsplats.

Samma em for hon ut och joggade igen (som han förväntat)

Jag tror han hade siktat in sig på just Adriana. Och var så lämpligt på plats när hon kom joggandes ...

Jag tycker hennes vittnemål var starkt.
Senast redigerad av Remark 2016-01-13 kl. 21:08.
2016-01-13, 21:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Vad menar du med detta?
Jag skulle ha skrivit blod, inte DNA. #Gormer tyckte avsaknad av blod talade mot plantering, och jag frågade om motsatsen.
2016-01-13, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Det är möjligt att planteringen har skett efter det att det blivit känt att polisen intresserade sig för litauerna. Den verklige mördaren kan ha fått kännedom om att NB topsats och sett sin chans att sätta dit en oskyldig och därmed själv undgå att bli misstänkt. Var det inte så att NB skadade sig och blödde någon gång under veckan mellan mordet och gripandet? Mördaren kan i så fall ha lagt beslag på exempelvis en näsduk eller pappersbit med NB:s blod och använt det för att plantera hans DNA på offrets kläder. Tid och utrymme har funnits för ett sådant företag. Det är ganska troligt att mördaren är någon från trakten och inte omöjligt att han känner NB eller åtminstone vet vem han är och har rört sig i hans närhet.

Visst kan man säga att en sådan här teori är långsökt men detsamma gäller ju för åklagarens gärningsbeskrivning. Ingen kan ge en vettig förklaring till varför NB skulle ha transporterat kroppen från ladan till byssjan, vilket han inte har tjänat någonting på utom att öka risken att bli upptäckt. Ingen kan komma på något trovärdigt motiv för NB att placera ut LH:s tillhörigheter på det sätt som gjorts. Ingen kan heller förklara hur NB kan ha blött så att det droppat på flera olika ställen utan att det finns några spår av kamp på offret. Det blir alltså långsökt oavsett vilken version man tror på.

Den enklaste och minst häpnadsväckande förklaringen skulle vara att någon annan mördat LH och att NB:s DNA har överförts till hennes kläder via golvet i ladan där han svettats och blödit eller att något misstag skett under den tekniska undersökningen hos polisen eller NFC.

Man har utrett alternativa GM alldeles för lite.
Om NB är oskyldig så bör GM känna till Byggnader om Områdena väl.
GM bör också känna till NB arbetsrutiner.
GM bör känna NB väl.

Jag tror att HR dömer NB mot sitt nekande och bara med hjälp av DNA och Blod.
Som kan vara av smittad art.

Jag tror att fallet L H kommer att leva kvar med många spekulationer i flera År.

Skulle vara en skandal för hela Sverige om NB är oskyldig.
Och blir oskyldigt dömd.

Om HR skulle fria mot DNA så skulle mycket för framtiden sättas ur spel när det gäller DNA betydelse som bevis.
Den risken tror jag inte HR tar.
Hellre fäller man så får framtiden utvisa eventuell skuld.

Så i stort tror jag det blir.

Det är mycket som är oklart.
Veliga vittnen som säger än det ena och än det andra.
Själv vill jag ifrågasätta Polis Ledningens arbete.
När jag 50 meter från där man hittade LH hittade hjulspår i terrängen o anmälde det till Polisledningen.
Så fick jag som svar.
Ä vi kanske har varit där tidigare.
Detta var dag 2 efter att LH saknades.

Det verkar som om Utredarna o Åklagare vill få till en Fällande Dom oavsett vad.
Bara för att slå sig för bröstet o säga att här kommer Vi, o fan va bra Vi är.

Storyn som Åklagaren målat upp verkar vara hämtad ur Sagans värd.
Finns inget som styrker att så har det gått till, detta till 100%.

LH kan lika gärna vara bortförd i Bil och aldrig varit i Ladan mittemot.
Därefter är allt Planterat.

Märk väl:
Inga DNA spår efter NB i Bod där man hittade LH.
Inga DNA spår på LH kropp.

Själv hoppas jag att Billy Bertilsson har något vettigt att komma med om han nu får vittna.
Jag känner honom personligen.
Han är en ansedd Polis som arbetat i Lidköping i många år.
De flesta Lidköpingsbor känner honom som mycket seriös.
Så har han något att komma med så bör det tas på största allvar.

Sedan tycker jag det är märkligt att inte folk i Familjen AJ kommer ihåg vad dom gjorde aktuell kväll.
Om de var o bytte kläder till ex.
Eller om de åkt till sin Bostad i Gum.
NB hejade ju på en av Sönerna ca 19.00 Söndag kväll.
Han kunde ju till o med se o ange färgen på kläderna.

Hoppas alla förstår hur viktigt det är att få till en rättvis Dom.
Och att man verkligen ser till att mer kommer på bordet för Dom.

Skulle NB vara oskyldig o Dömer honom så dödar man en person till i själen, men förhoppningsvis så fortsätter hjärtat att så.
2016-01-13, 21:14
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
"Rättsintyg avseende Nerijus Bilevicius till styrkande av att han haft flera hudavskrapningsskador som kan ha avsatt blod."

Var hittar du detta någonstans? Och vem säger det? I det rättsintyg jag hittar i FUP finns inte detta med.
2016-01-13, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Johansson kommenterar frågor om IRs kritik om förhören samt att hon påstår de tagit ställning för tidigt:

Det är inte att vi tagit ställning i skuldfrågan - det är mer konsumentupplysning vad det är vi egentligen har för fakta som vi har lagt fram för honom och det bör ju en misstänkt ha reda på.

Avskrift videointervju.
https://skovdenyheter.solidtango.com...nas-forsta-dag
Konsumentupplysning! Såklart.
Strålande kommentar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in